Permalänk
Medlem

Fläkt till skrivare

Fick tag i en Hp nätverksskrivare från jobbet, men det är fel på fläkten köpte en ny 3 pins fläkt men själva stiften på kontakten är anorlunda, någon som vet vad det är för fläkt?

lite bilder:

Den svarta fläkten är den som är trasig och det är den som har den konstiga kontakten, den genomskinliga fläkten har en vanlig 3 pins kontakt.

Permalänk
Medlem

Båda fläktarna ser ut att har en svart, en röd och en gul kabel. Byt kontakterna fläktarna emellan, klart.

Visa signatur

. Computing happiness.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag ser rätt eller inte, men det ser ut som om den gamla fläkten är gjord för 24V. I så fall är det nog inte så smart att sätta i en vanlig chassifläkt som är gjord för 12V. Annars är det som Visuale säger bara att byta kontakt på dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Jag vet inte om jag ser rätt eller inte, men det ser ut som om den gamla fläkten är gjord för 24V. I så fall är det nog inte så smart att sätta i en vanlig chassifläkt som är gjord för 12V. Annars är det som Visuale säger bara att byta kontakt på dem.

Stämmer bra det står 24V på. men det borde ju inte påverka eftersom ju mer spänning man har ju högre varvtal har fläkten.

skrivaren i fråga är en Hp laserjet 5M om nån vet något om den.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AdtranZ
Stämmer bra det står 24V på. men det borde ju inte påverka eftersom ju mer spänning man har ju högre varvtal har fläkten.

skrivaren i fråga är en Hp laserjet 5M om nån vet något om den.

Jo, men en 12-voltsfläkt är gjord för att gå med 12 volt. 13-14V kanske den klarar, sen lär den gå sönder.

Du kan inte riktigt jämföra "övervoltning" med "undervoltning".

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Verkar omöjligt att hitta en sådan, ringde HP och de ville ha 500:-+ moms för fläktjäveln... kan väl inte vara så dyrt men en liten sketen fläkt?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Har den rätt kontakt?

Permalänk
Medlem

Vet inte, du kan ju alltid klippa av den gamla och använda den...