Flaskhalsen i SLI & Crossfire

Permalänk
Medlem

Intressant, även om average fps inte ökade i Crysis så ökade minimum med nästan 200% bara genom att lägga till ett kort. Jag är dock tveksam till att det är Crossfire-tekniken i sig som gör det. Får inte ihop hur 2 kort kan vara mer än 100% så snabbt som ett vanligt kort i teorin så länge inte jag har fel på hur minnet hanteras i Crossfire, men det skulle förvåna mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
det tror jag inte va? De kort vi snackar om klarar ju exempelvis 2560x1600, högre upplösning än så är väl inte direkt säljbart idag?

Det är ingen flaskhals att inte kunna öka upplösningen, poängen med flera grafikkort är väl att öka på hastigheten med hur många bilder som kan renderas per sekund.

Va? Jag skriver att grafikkorten kan bli en flaskhals om man ökar upplösningen. Läs nogrannare så slipper du att missuppfatta mig gång på gång.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Intressant, även om average fps inte ökade i Crysis så ökade minimum med nästan 200% bara genom att lägga till ett kort. Jag är dock tveksam till att det är Crossfire-tekniken i sig som gör det. Får inte ihop hur 2 kort kan vara mer än 100% så snabbt som ett vanligt kort i teorin så länge inte jag har fel på hur minnet hanteras i Crossfire, men det skulle förvåna mig.

Jag tror de har en hel del och göra på programmeringsidan på ATI, nVidia har ju varit klart duktigare på att göra mjukvara jämfört med ATI vad jag känner till.
Med tanke på hur nya drivare kommit ut och rättat buggar (några nya har uppstått) samt att de kan förbättra prestanda för varje uppdatering (även om jag vet att de flesta vill se större förbättrnigar) så tyder det helt klart på att ATI's programmerare bör fräscha upp sina kunskaper. Drivare är en så viktig programmvara dessutom så det krävs mycket skickliga programmerare.

Angående att man eventuellt kan få över 100% förbättring av prestanda så kan det just vara att mer minne blir tillgängligt. Om du jämför två kort där det ena har hälften av det andra så kommer det kortet med mer minne fungera bättre på högre upplösningar. Till det så kommer en extra grafikprocessor och summa av dessa två förbättringar kan eventuellt göra att man får mer än 100% bättre prestanda.

Endast en extra grafikprocessor har jag mycket svårt och tro kan ge mer än kanske maximalt 80% bättre prestanda under gynsamma förhållanden.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Intressant, även om average fps inte ökade i Crysis så ökade minimum med nästan 200% bara genom att lägga till ett kort. Jag är dock tveksam till att det är Crossfire-tekniken i sig som gör det. Får inte ihop hur 2 kort kan vara mer än 100% så snabbt som ett vanligt kort i teorin så länge inte jag har fel på hur minnet hanteras i Crossfire, men det skulle förvåna mig.

Det kallas Super-linear speedup.

Kan bero på den så kallade "cache effekten"

"One possible reason for a super linear speedup is the cache effect resulting from the different memory hierarchies of a modern computer: In parallel computing, not only the numbers of processors change, so does the size of accumulated caches from different processors. With the larger accumulated cache size, more or even all core data set can fit into caches and the memory access time reduces dramatically, which causes the extra speedup in addition to that from the actual computation." från Wikipedia

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem

Den mer än 100% prestandaökningen i crossfire beror nog på att grafikkorten inte är identiska och det senare HD3780 som laddes till var snäppet bättre. Hade du först kört benchmark med ett H3850 och sen stoppat in ett HD3870 så hade du kanske sett en prestandaökning på 150%.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.