Vad är ip telefoni? Kan man ringa till vanliga hemnummer?

Permalänk
Avstängd

Vad är ip telefoni? Kan man ringa till vanliga hemnummer?

Hej,

Jag vill ha billigaste möjligaste telefonabonnemang eftersom jag avbeställer Bredband från Bredbandsbolaget vilket jag hade telefonabonnemang med också, och Telia är för dyrt, sökte på Prisjakt och den billigaste var Ip telefoni.
Vad är ip telefoni? Kan man bara ringa datorer med det eller också vanliga hemnummer som börjar med 08-xxxxxxx också?
Annars kan ni tipsa mig om prisvärdaste och billigaste?
Tack så hemskt mycket

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem

http://www.digisip.se/ har en kontantkorts-variant. Kan väl inte bli billigare i månaden.

Dock krävs det ju att du har Internet redan.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Avstängd

Jag är inte ute efter att ringa utomlands eller ringa gratis inom Sverige till kompisar inom internet

Jag har vanligt telefon och vill behålla nummer
Jag vill kunna ringa hem till andras vanliga hemtelefoner, alltså inte genom internet som mikrofon om ni förstår.

Jag hade Telias telefonabonnemang som kanske kostade 1000 kr per/månad,
sen beställde jag internet från Bredbandsbolaget och fick tips från dem att byta från Telia till Bredbandsbolaget eftersom dem är billigare.

Nu när jag kommer att få Bredbandsbolaget avbeställt som internet leverantör kan jag inte använda deras telefontjänst längre
så jag undrar om ni kan tipsa till en telefontjänst som är lika bra

jag vill inte ha internet, vill spara pengar

Permalänk
Medlem

IP-telefoni innebär att du ringer samtal via internet. Du måste därför ha ett internet-abb.

/Jonas

Permalänk
Hedersmedlem

Här har du en del av vad som finns att välja på.
http://prisjakt.nu/abonnemang_telefoni.php#rparams=search_id=...
Här visas dock bara grundavgift för abbonemang. En bit ner på sidan, strax ovanför listan kan man skriva in hur många minuter/månad man räknar med att ringa så kan man uppdatera listan med detta.

Tillägg:
Om du med Telia ringde för ca 1000kr/månad ska du kanske analysera vilken typ av samtal du ringer mest och välja ett abonnemag som har lägsta pris för just den typen av samtal. Har själv Telia Kväll&Helg vilket innebär att jag för en månadsavgift på 155kr ringer kvällar och helger för 0,69kr/samtal. Räkningen brukar ligga kring 700kr för 3 månader.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

När du kör ip telefoni så ringer du via internet ja! Dock så behöver du inte sitta vid datorn eller något sådant utan dina vanliga jack kommer funka och således dina vanliga telefoner.

Du kan ringa alla samtal du vill på precis samma sätt som förut.

Det finns dock en liten varning på ip telefoni, Speciellt om den körs på en ADSL lina. Om din uppkoppling fungerar dåligt och bryts så kommer även din telefon att sluta fungera. sålänge din uppkoppling är någorlunda stabil så ska det gå bra.

Permalänk
Medlem

När du körde med BBB, telefnoitjänst, så var det ju INternet-telefoni du ringde med.

Finns olika möjligheter, men de flesta opertaörer erbjuder dig en dosa, dom gör att du ringer med dina vanliga telefoner, precis som vanligt. Du måste dock självklart ha ett internetabonnemang med någon operatör.

Själv kör jag med rix-telecom och betalar 75 kr i månaden för gratis samtal till alla fasta telefoner, inkl startavgiften. Jag tycker det fungerar bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tojt
När du körde med BBB, telefnoitjänst, så var det ju INternet-telefoni du ringde med.

Finns olika möjligheter, men de flesta opertaörer erbjuder dig en dosa, dom gör att du ringer med dina vanliga telefoner, precis som vanligt. Du måste dock självklart ha ett internetabonnemang med någon operatör.

Själv kör jag med rix-telecom och betalar 75 kr i månaden för gratis samtal till alla fasta telefoner, inkl startavgiften. Jag tycker det fungerar bra.

Samma här, fungerar skit bra och aldrig några nertider förutom här o mdagen i 5 minuter som jag inte ens märkte av.
bra ljud och ingen delay

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Avstängd

Okej nu när det är några dagar kvar tills jag blir utan telefon och internet

kan ni rekommendera billigaste möjligaste telefonabonnemanget och jag vill behålla mitt nummer.
OM det blir billigare med internet rekommenderar ni den billigaste möjligaste då eftersom jag stängde internet eftersom jag behöver spara pengar

Skulle bli hemskt tacksam