Permalänk
Medlem

Att ringa bokstäver

Överallt i amerikansk teve pratar de om att ringa deras nummer, så är det bokstäver med i telfonnummret? Fattar inte.

Ett exempel från apple.com:

Questions? Need Advice? Call 1-800-MY-APPLE

Hur fan knappar man in MY APPLE???

Nån som vet?

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

Titta på din mobiltelefon. Få en aha-upplevelse.

Permalänk
Medlem

På samma sätt som du skriver ett sms antar jag.

EDIT : Damn, Malm hann före.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Avstängd

Det finns en standard för hur telefontillverkare sätter ut bokstäver på de olika tangenterna.

Så MY APPLE blir 69 27753.

Naturligtvis blir det nödvändigtvis så att fler ord än MY APPLE kommer bli just de siffrorna, men det är inget problem.

Permalänk
Medlem

Men jag vet att det har funnits sånna nummer innan det fanns bokstäver på folks knappsatser..

Eller displayer på hemtelefonerna heller för den delen.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

Fanns kanske på knappsatserna i USA innan det kom hit? Haricots förklaring stämmer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Phonewords

Permalänk
Avstängd

Blev inspirerad av tråden och försökte hitta en för mitt mobilnummer.
0-pot-X-boxer blev det bästa.

Jag kanske skulle starta en organisation för gräsrökande boxare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Blev inspirerad av tråden och försökte hitta en för mitt mobilnummer.
0-pot-X-boxer blev det bästa.

Jag kanske skulle starta en organisation för gräsrökande boxare.

La mig i garv när jag läste....

Permalänk
Medlem

073-SKITKUK

Nån kan ju ringa upp stackarn och tala om vad han har för nummer egentligen.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Någon som vet ifall man kan fixa något liknande i sverige..?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
073-SKITKUK

hihi

Fan va enkelt egentligen, visst, skitkuk är kanske inget man vill skrika bland folk på stan, men det är fan enklare att säga 073-SKITKUK än numret. Fast å andra sidan får man ju stå i 10 minuter och förklara varför man sa SKITKUK istället för numret så jag antar att det är lika bra att skippa det tillsvidare.

Visa signatur

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk

Kom på nått ord du vil ha, byt telefonnummer till de siffrorna och börja säga ordet till dina vänner. Vem vet du kanske skapar nästa "inne" grej.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phalle
Kom på nått ord du vil ha, byt telefonnummer till de siffrorna och börja säga ordet till dina vänner. Vem vet du kanske skapar nästa "inne" grej.

Vet du om detta funkar med kontantkort, eller krävs det abonemang

Permalänk
Hedersmedlem

Har väl inget med abonemang eller kontantkort att göra. Du byter helt enkelt nummer och det numret består av siffror som innebär vissa bokstäver. SKITKUK exemplet ovan hade han nog inte bestämt själv utan någon kollade på siffrorna och försökte skapa ett ord av det.

Permalänk
Medlem

Ett problem lär uppstå med alla telefoner som inte har standardform på bokstäverna under siffrorna.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk

Såg en reklam i Aftonbladet i sommras, var en hemsida som man kunde fixa ett sådant nummer till mobilen... Kommer bara inte ihåg vad sidan är :/

Fanns nummer som typ 0734000001 man också kunde få...

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Det du pratar om brukar kallas guldnummer.

Visa signatur

Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.

Permalänk
Medlem

http://www.guldnumret.se var det nog ja...

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

0-RESA-FUK-0-R

gjorde ett script för att få fram alla kombinationer åt mitt nummer...

http://barbastark.sytes.net/dump/phptest/nummertest.php

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Satt på jobbet idag och kom fram till vilket nummer som bildade mitt efternamn. (Efternamnet är 7 tecken)

Sedan kollade jag hos Telenor, 070+numret är ett faxnummer hos ett företag, 073/076-serien hade de inte. Telia hade 076-serien, men det var upptaget.

Så då beställde jag ett kontaktkort hos Tele2 från deras webbshop där jag valde 073+numret i fråga och väntar nu besked om det finns och jag kan få det eller inte. Deras kundtjänst kunde inte ge mig ett svar på det och när de skulle koppla mig blev jag bortkopplad istället. Så jag bestämde mig för att vänta istället.

Ska bli kul om man får det, jag kommer troligen inte använda det mycket, men det skulle vara kul att ha.

Visa signatur

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o

Permalänk
Medlem

<?php $_1[0]= "1"; $_2[0]= "A"; $_2[1]= "B"; $_2[2]= "C"; $_3[0]= "D"; $_3[1]= "E"; $_3[2]= "F"; $_4[0]= "G"; $_4[1]= "H"; $_4[2]= "I"; $_5[0]= "J"; $_5[1]= "K"; $_5[2]= "L"; $_6[0]= "M"; $_6[1]= "N"; $_6[2]= "O"; $_7[0]= "P"; $_7[1]= "Q"; $_7[2]= "R"; $_7[3]= "S"; $_8[0]= "T"; $_8[1]= "U"; $_8[2]= "V"; $_9[0]= "W"; $_9[1]= "X"; $_9[2]= "Y"; $_9[3]= "Z"; $_0[0]= "0"; foreach ($_0 as $value0) { foreach ($_7 as $value7) { foreach ($_3 as $value3) { foreach ($_7 as $value72) { foreach ($_2 as $value2) { foreach ($_3 as $value32) { foreach ($_8 as $value8) { foreach ($_5 as $value5) { foreach ($_0 as $value0) { foreach ($_7 as $value73) { echo $value0; echo $value7; echo $value3; echo $value72; echo $value2; echo $value32; echo $value8; echo $value5; echo $value0; echo $value73; echo "<br>"; } } } } } } } } } } ?>

Där är koden.... Jag är inte kung på php, men det borde väl på nåt sätt gå att jämföra med en ordlista för att fram endast dom intressanta kombinationerna?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har aldeles för många ettor i mitt fasta nummer, och nästan bara fyror i mitt mobilnummer, det går inte att göra så mycket kul då:(

Edit: Har ni mobiltelefoner med den automatiska ordboken, T9, kan ni ju bara skriva in ert nummer för att se om det blir något kul.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dava
Jag har aldeles för många ettor i mitt fasta nummer, och nästan bara fyror i mitt mobilnummer, det går inte att göra så mycket kul då:(

Edit: Har ni mobiltelefoner med den automatiska ordboken, T9, kan ni ju bara skriva in ert nummer för att se om det blir något kul.

Det förutsätter lite att det bildar ett ord och inte flera.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Ett problem lär uppstå med alla telefoner som inte har standardform på bokstäverna under siffrorna.

Kan du ge något exempel på en sådan telefon? Aldrig sett...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.

Främst smartphones med qwertytangentbord antar jag.
Exempelvis min SE P1i, men även några HTC, Qtek och Nokia m.fl.
Vet inte hur stor del av marknaden dessa har men den börjar nog bli betydande.

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.

Exempelvis min Nokia e61

Visst finns det bokstäver på samma knappar som siffrorna, men det blir inte det "riktiga" systemet.

Permalänk
Medlem

Ah, lurar med querty-tangentbord tänkte jag inte på.. så sant!

Visa signatur
Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Det förutsätter lite att det bildar ett ord och inte flera.

Nej, det är tvärt om det funkar. Flera ord kan mycket väl bli samma nummer, man får helt enkelt välja att marknadsföra det som känns bäst.

Apple och arsle blir exempelvis samma siffror men dom kanske inte vill använda det sistnämnda

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
073-SKITKUK

haha jag känner honom =D

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Avstängd

Ni gör det så svårt för er. Vill ni veta vad ni kan göra med erat nummer så gå bara in och skriv ett sms. Ha ordlista på och tryck in erat telefonnummer och se vad det är för ord som dyker upp.