från 1.5gb ram till 3gb riktigt segt!

Permalänk
Medlem

från 1.5gb ram till 3gb riktigt segt!

Hej!

Idag så tänkte jag uppgradera min dator lite och så köpte jag Kingston DDR 2048MB PC3200 400MHz CL3 (Kit of 2)
Jag hade redan 1.5gb på alla 4 slots så det blev totalt 3gb.
BIOS hittar alla 3gb och det gör även windows vista, men det går så extremt segt. Det tar både lång tid att starta windows och när man väl har startat upp windows.
I vista så gjorde jag klassificeringen och jag gick från 4.5 till 2.2 i ram minnes testet. Just nu har jag tagit bort 1 utav kittet så jag kör på 2gb och det funkar bättre, men fortfarande inte lika bra som det gjorde innan, alltså fortfarande sämre! men nu har jag iaf 2.8 i minnes testet på klassificeringen.
Mitt moderkort stödjer upp till 4gb men jag vet inte vad jag kan göra, är det nått med spänningen eller måste jag flasha bios?
mitt moderkort är:
moderkort: P4P800-e deluxe

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

jag tror det är att de inte kör dual channel.
hur sitter ramen nu i moderkortet? det skall alltså sitta 1gb+512mb i varje kanal för att få dualchannel.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

just nu så har jag 1gb+512 - 0+512
men innan så hade jag 1gb+512 - 1gb+512 så som det ska vara, men det gick riktigt segt ändå! kan det vara bios då? eftersom jag har haft moderkortet rätt länge utan att updatera bios, lr flasha...

Permalänk
Medlem

har du testat att köra med bara de nya stickorna?

Permalänk
Medlem

ja, det gjorde jag och det vart bättre.

Nu har jag iaf fått igång datorn med alla 4 stickorna. Gick in i win o ändrade virtuella minnet till 4095mb och så funkade det, fast nu fick jag ett nytt problem. Moderkortet satte minnen på 320 mhz och allt var normalt, men när jag gick in o ändrade till 400mhz så startar inte windows upp...
har ingen aning om hur man kan få det att funka...

Permalänk
Medlem

Nu har jag visserligen amd, hade innan två 512 mb minnen ddr 400 mhz, köpte till två 512 mb 400 mhz, så satte jag dom nya i slot 3 och 4, då kraschade datorn alltind när den kom till windows, testade med enbart nya och det funkade bra, så jag var tvungen att sätta dom nya i slot 1-2 och dom gamla i 3-4 då funkade det. Sen på mitt moderkort om man har 4 minnesmoduler så kan man köra minnet bara i 333 mhz mot 400 annars.

Permalänk
Medlem

okej, nu är det så att jag har 1gb+512 - 1gb+512
så du menar att jag ska prova 1gb+1gb - 512+512 eller hur menar du?

Permalänk
Medlem

Ja, du bör väl ha i första banken 1+1 och i andra banken 0,5+0,5 så att slot 1-2 har en 1 gb sticka och slott 3-4 har 0,5 gb sticka annars kan dom ju inte gå i dualchannel.

Permalänk
Medlem

okej, för att på moder kortet så färgerna på slotten blå svart blå svart
och då blev jag sagt att blå blå jobbar tillsammans o svart svart, så därför har jag mina en gigare på dom blåa och 0.5 på dom svarta...så det är alltså fel eller?

Permalänk
Medlem

Det kan ju hända att det skiljer sig från moderkort till moderkort. Men mina är alltid två och två brevid varandra.
Vet inte om du har manual till moderkortet, annars hittar du det här http://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/mb/sock478/P4P800-E%20DX/e18...
Det ska vara likadan moduler i blåa slot resp svarta slot.

Permalänk
Medlem

jo, det är ju det jag har, men ändå kan jag inte köra dom på 400mhz, utan bara på 320mhz, lite konstigt tycker jag. Kör jag dom på 400mhz så försöker inte ens windows starta...=(