Vad vill du ha i en nätverksutbildning på högskolan?

Permalänk
Medlem

Vad vill du ha i en nätverksutbildning på högskolan?

Jag jobbar som adjunkt på en nätverksutbildning på en högskola. En ständig fråga är givetvis vad som skall ingå i olika kurser osv. Eftersom utvecklingen inom datorbranchen (eller heter det "databranchen"?) går fort krävs förändringar i kursplaner osv lite mer än på många andra utbildningar. Detta är alltså ingen utbildning inom programmering, utan om nätverk, servrar och servertjänster osv. Vi confar switchar, routrar, brandväggar, sätter upp servrar osv.

Idag styr skolan tillsammans med ett antal företag i regionen hur utbildningen ser ut, där företagen ger oss input av vad de tycker nya studenter bör kunna för att klara sig i arbetslivet. Vi kör ofta utvärderingar med studenterna, men jag tänkte kolla lite med er som inte har läst på högskola ännu vad ni tycker.

Vad förväntar ni er av en högskoleutbildning inom nätverksteknik? Ni som har ett intresse av sådant, och möjligen idag funderar på att söka en sådan utbildning, ge gärna input på vad ni skulle vilja lära er och vad ni har för förväntningar. Alla spontana förslag är välkomna.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

HJ?
Den utbildningen ni hade verkade intressant dock klara jag inte matten...
Men cisco certifiering samt solaris certifiering (vet inte om det finns) är ju nått som alla skulle vinna på.

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Cisco certifiering främst.

Därefter olika operativsystem, servertjänster, programvaror för management och övervakning. osv..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Cisco certifiering främst.

Därefter olika operativsystem, servertjänster, programvaror för management och övervakning. osv..

+ FW/FW-teknik- säkerhet/kryptering

Permalänk

Jag har tänkt att söka utbildningen Datanätteknik hos er i Jönköping. Vad jag har läst på på nätet så passar det mig helt perfekt, precis de jag vill läsa. Så det ska bli spännande i sommar och se om jag blir antagen

Visa signatur

Intel Core i9 10900K | Gigabyte Z490 AORUS ELITE AC | Kingston 2x16GB DDR4 3600MHz CL 17 FURY | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair Force MP600 1TB | Corsair Carbide 275Q | Corsair RM750X V2 750W