Permalänk

Dell på Elgiganten och PC-City

Läste på PC för Alla (senaste nr) att Dell kommer att börja sälja sina datorer via Elgiganten och PC-City fr o m februari pga minskade intäkter Det kommer att bli väldigt intressant att se vilka modeller de kommer att erbjuda och för hur mkt Jag tror säkert att det blir snabbare leveranser i a f

Permalänk
Medlem

Re: Dell på Elgiganten och PC-City

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Odontolog
Läste på PC för Alla (senaste nr) att Dell kommer att börja sälja sina datorer via Elgiganten och PC-City fr o m februari pga minskade intäkter Det kommer att bli väldigt intressant att se vilka modeller de kommer att erbjuda och för hur mkt Jag tror säkert att det blir snabbare leveranser i a f

Vad jag har fått höra skvallervägen från en kollega på Dell Sverige så går det inget vidare för dell. Dom har fått mängder av returer på sin minsting. Enligt honom så är det främst XPS serien som ska säljas via storvaruhusen. Tanken är kanske att sälja fler med hjälp av avbetalning och sådant, typ On-off kort och liknande kanske. Marknaden för gamers som vill hosta upp 20 kkr för en laptop att spela på kanske inte är så stor..

Permalänk

Kan tänka mig att de fått en hel del skit... så detta kan väl vara en bra lösning för dem? om de inte vill öppna en dell affär^^ HAHA

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

*ehehehe* Då faller ju hela Dell´s koncept.. "Dell finns inte i butiker! Dell kan bara köpas online!"
Fast jag tror inte detta är så dum ide´.
Som tidigare talare instämmer jag att det nog kan underlätta med vettiga avbetalningsalternativ. Att kunna känna och klämma på produkten i en butik ännu bättre! Förhoppningsvis kan man öppna kartongerna vid köp i butik så man kan upptäcka ev design fel direkt (vilket är väl behövligt när det kommer till Dell)!!

Permalänk

Synd om det går dåligt för dem, jag anser att dell faktiskt är den datortillverkare som är mest mån om god kundkontakt. Att de skulle ha fler designfel än någon annan tillverkare håller jag inte med om, snarare brukar väl dell-datorerna oftast vara ganska genomtänkta.

Permalänk
Medlem

I Usa har de "butiker" där man kan klämma på sakerna och beställa.
Så ingen omöjlighet att det kan dyka upp även här i framtiden.

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Medlem

Finns faktiskt på Island med. I en liten stad med 15000 invånare har dom en dell-butik. Dom säljer såklart tillbehör från andra märken, men bara dell-datorer.

Det beror väl iofs säkert på att webbhandel fortfarande är så litet där.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att Dells hela web är som en skyttegrav från första världskriget? Så otroligt mycket gegga...

Där borde de lägga lite krut för att förenkla och förbättra för kunderna! Inte att liera sig med värdelösa stormarknader. Men visst, bättre än inget kanske.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja, det känns ju lite som ett lotteri på deras webbplats.

O andra sidan gör ju det att man kan göra klipp då och då

Permalänk
Medlem

Ja, vi beställde en Server för länge sen när det deras sajt hade klappat ihop, fick den för 10k, kostade egentligen en bra bit över 30. Thank you Dell.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Undrar verkligen hur rabattsystemen kommer hanteras, förhoppningsvis på samma sätt som på deras webb.. Då kommer det bli kanonschysst Å andra sidan desto svårare att skräddarsy sin egen dator.

Visa signatur

På internet kommunicerar vi med text. Skriver du som en idiot får du helt enkelt finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det kommer vara några rabattsystem om den går ut i butiker och säljer. Stormarknaderna har ju sina priser så den väsentliga skillnaden på att köpa t.ex. en XPS från dells hemsida och från en stormarknad kommer vara att man får betala ett högre pris. Dock kanske återförsäljaren vid något tillfälle har ett sänkt pris på datorn, precis som alla stormarknader (i någon form) har i dagsläget. Som omnämnt ovan så kommer man högst sannorlikt kunna klämma och känna på datorn vilket jag tror skulle kunna väga upp till ett köp av en ny konsument (som jag inte tror kommer vara jätte priskänslig i många fall) som vill veta hur kvaliteten känns m.m. även om priset är högre. Dock skule man iofs kunna beställa samma dator från nätet sen...

Ang. att göra en conf. på sitt system borde väl den funktionen bara finns kvar på dells hemsida om jag skulle spekulera fritt. Om det nu inte är något ytterligare ny variant där man hos stormarknaden kan klämma, känna och konfigurera och sedan få datorn till det stället.

Har bara spekulerat hittills, men detta koncept låter intressant och det ska bli kul att se hur det blir i slutändan!

//R

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig om dom tar fram kanske 2 olika konfar/priser per dator som dom ställer ut. Personligen tycker jag det är klockrent, då man kan gå o klämma och titta lite på dom, sen ändå beställa billigare/mer specifikt, från nätet.

Och det kommer ju öppna upp ögonen för alla "endast siba-/pccity-/elgiganten-kunder".

Permalänk
Medlem

Hade dells webbplats vart bra och lätt att beställa på och hade haft ALLA alternativ som man kan ha, utan att ringa till nån försäljare. Då skulle nog dell sälja mer, och om dom gjort mer marknadsföring i samhället. Känns inte som att en vanlig svensson väljer en dell från nätet, dom vill köpa en acer från netonnet eller nått.

Dell har ju faktiskt schyssta dealar och enligt mig (första dell datorn jag äget) ganska varierande byggkvalitet men den känns stabil, plus att jag vet att det kommer en tekniker om det krånglar. Än så länge är jag nöjd!

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Medlem

Känns ju gött att kunna dra ner till en affär och känna på datorn innan man köper den, men jag konfigurerar ju den hellre på nätet. Men har saknat att man inte kan fysiskt känna lite på datorn innan köp om man inte känner en ägare.

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem

Så länge priset inte sticker ut för mycket och konffen e okej skulle iaf jag kunna tänka mig köpa rakt från butik!

skönt att kunna få den i handen direkt bara no waiting lixom..

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P