Fördelar/nackdelar med chassi i trä?

Permalänk

Fördelar/nackdelar med chassi i trä?

Hej!

Som topicen lyder så funderar jag på att bygga ett chassi i trä, men inann jag börjar så skulle jag vilja veta vad det finns för stora nack/fördelar med chassi i trä.

Om det är värt det eller om jag skulle köpa ett nytt chassi när jag får pengar

Och som vanligt tack på förhand!

Permalänk

Trä leder väl inte värme sådär jättebra så du får nog ha bra kylning och in/ut-blås. Trä suger ju även åt sig tex. vatten vilket kan vara trist om du inte lackar chassit och råkar spilla något. Trä kan ju också spricka men det tror jag iof inte att det kommer göra i ditt fall. Fördelen är ju såklart att du själv kan göra det precis som du själv vill ha det!

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk

ok, det låter bra den ska ju ändå inte stå ute
Men jag vill ju som så många andra ha ett tyst chassi, tror du/ni att man kan göra en bra kompromis mellan ljudnivå och ventilation om man t ex jämför med aluminium

Permalänk
Avstängd

Trä dämpar ljud rätt så bra tystare än tex plåt alu chassin men som sagt trä leder värme dåligt så det krävs in ut blås . Skulle även tipsa att du bygger det med limträ skivor ca 22mm grova mvh kimma

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk

ok, får se vad jag har hemma, om jag inte har material får jag väl göra en skiss så länge

Permalänk
Medlem

En nackdel är väl att trä är tungt, dvs det passar kanske inte om man tar sin dator på lan ofta.

Permalänk

Mm, satt och tänkte på det själv, men jag lanar inte så ofta så det blir inget problem

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det spelar så stor roll att trä inte leder värme, chassits material spelar typ 0 roll när de kommer till kylningen. Däremot skulle de ju va intressant om du gjorde ett ej standard chassi, alltså ingen vanlig kantig burk. Skulle va kul å se bilder. Finns ju nån på forumet som gjorde en HTPC i en ikea LACK hylla.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk

Ja, jag tänkte lägga upp bilder men jag har inte material än så länge och så måste jag övertala farsan att köpa passande material(jag betalar naturligtvis).

EDIT: Stoppar trä strålning precis som metall gör?

Permalänk
Medlem

Nä de gör det inte. Jag vill göra en egen låda men ja vet inte hur jag ska göra den bara............

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Annan sak är väl att en dator i trä är väldigt fult. Ser spartanskt ut, en dator ska se teknlogisk ut. Men men en dator i trä är dock ett klockrent sidoprojekt

Permalänk

mm, men då har jag väl något att bita i då

Permalänk
Medlem

Beror väl på om man gör den kantig och av spånskivor. Annars kan man ju forma trä ganska fritt & innovativt.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk

Man kan även lacka trä, tälja ut figurer m.m.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Ja, tror du/ni att man kan göra en bra kombination mellan metall och trä genom att lägga en metall "låda" inne i trä chassiet för att motverka strålningen?

Permalänk
Medlem

Vad är det för strålning du är orolig över?
Finns alu-tejp men jag kan inte tänka mig att det skulle behövas.

Precis som en annan skrev är det troligt att tempen i dator inte kommer bli sämre med trächassi. Mitt alu-chassi är iskallt (att ta på)! alltså leder det ingen värme alls, utom nätaget men det klarar sig nog ändå

Jag hade valt MDF att bygga i och sedan målat eller fanerat på det. Annars är furu det billigaste. Ännu billigare är nog att köpa en begagnad möbel att slakta.
Har rätt verktyg, det kan vara skillnaden till att orka göra klart. Går du i skolan så låna träslöjden.

Planera designen noga, vad vill du ha ut av ditt bygge.

En design ide är en så låg profil som möjligt. kontakterna på moderkortet dekar nedåt och runt lådan sätter du en stor guldram med ett motiv i mitten. Kabeln kanal ner från dator-tavlan till skrivbordet å skärm osv.
Tanken med en stor guldram är att dölja lådans sidor.

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk

Mm, det skulle kunna gå och om jag har tur så kan jag ta material från skolan.

Menade du att vända på moderkortet och skapa en lufttunnel i botten av lådan, så processorn ligger i botten?
Men jag tror jag tar en bZerk 250mm och har den på sidan sedan 3-4 tysta 120mm bak, fram respektive topp

Sedan strålningen menade jag bara allmänt det som kommer från datan.

Permalänk
Medlem

Så vida du inte är el-allergiker så behöver du nog inte oroa dig över någon strålning.
Om du dessutom kopplar datorn till ett Ojordat uttag så spelar det ändå inte någon roll (det är min uppfattning iaf, ingen expert).

Du får säkert mer strålning från din gamla CRT skärm som man har 15cm från skallen!

Nu vet jag inte hur ditt moderkort ser ut. Men det jag menar är att om du har morderkortet lodrätt så måste ju inte kontakterna sticka ut på vänster sida. Utan du kan ju vrida kortet så kontakterna kommer fram uppe eller nere och höger så klart.

Om du ska ha en golv modell vore det coolt med kontakterna uppåt och ett lock som täcker dom så det blir fint också
Det skulle ju onekligen det allt enklare om du pillar bakom datorn ofta

dvd sätter du i ett egen kabinett och kopplar till datorn med usb. On knappen kan du dra till skärmen, fäst på baksidan med dubbel häftande tejp.

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk

Jag tänkte ta och sätta nätagget tillsammans med dom optiska enheterna i en "lufttunnel" på ovansidan på chassiet men för att nätagget då ska dra ut luften så krävs det att jag vrider det så att kabeln syns eller att jag sågar/borrar hål till en 92mm fläkt eller dylikt, vilket inte känns säkert.

Kontakterna uppåt? Så att man ser varenda kabel om man står och tittar på den sidan som pekar mot taket?

Angående det med dvd så har jag tänkt mig en lufttunnel tillsammans med hårddiskarna

Permalänk
Medlem

Jag spåna flera olika idéer med dig nu. Tycker design är väldigt roligt, speciellt trä som material.

Min första ide i tråden är tavel datorn då bör man nog ha kontakterna nedåt för enklast installation.
(Tavel-datorn är väl inte den bästa idéen kanske men av 10 idéer är det bara en som är bra!)

Den andra iden är en golvmodell för den som pillar mycket med kontakterna, då kan kontakterna peka uppåt, över detta har man så klart någon sorts lucka så man slipper titta på eländet.

En annan ide som kombineras med vilken ide som helst är att man har en externt dvd och on-knappen dragen till skrivbordet (eller så kan man väcka datorn via tangentbordet). Detta skulle betyda att man faktist inte behöver komma åt datorn och man får större frihet i att kunna "gömma" den.

Min poäng med idéerna är igentligen att man kan ju faktiskt placera och vrida hårdvaran hur som helst när man bygger själv.
Du kan ju till och med bygga ett ihåligt skrivbord som du placerar datorn i!

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk

Mm, såg en idé om det i byggloggen men jag vill inte såga i mitt skrivbord annars en ganska bra idé.

Golv-modellen var bra, funderar på den. Nu ska jag bara komma på hur jag ska genomföra min idé med en tunnel för dvd, hårddisk och sedan nätagget längst bak i tunneln för att suga ut den varma luften från skiten.

Starta datan med tangentbord funkar tyvär inte, om man inte kan ändra det via Vista för mitt mobo är 100% SNÅLHET.

Permalänk
Medlem

Väcka datorn har inget med operativsystemet att göra (rätta mig någon om jag har fel!). Går det inte via bios så går det nog inte alls.

Men som sagt planera noga. Du kan alltid ändra designen men allt ska vara igenom tänkt innan du börjar, gärna till den grad att du vet vilket verktyg som ska användas. Det kommer underlätta enormt mycket och framför allt
spara tid.
Har själv flera gånger stått och stirrat i över en halvtimme i nästan ren desperation, vad fan gör jag nu!

En överhandsfräs är ofta oumbärligt i trä arbete, Dremel har ett tillbehör i form av en mini-fräs som kan vara bra vid detalj arbeten. Arbetar du i massivt trä måste man ha en el-slip, annars är det för jobbig.

Lycka till.

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Medlem

Mest spännande tråden just nu!
Grejen med brainstorm är just att ALDRIG slänga sina eller andras idéer även om de går ut på att gräpa ur en tall! Det typ alla gör fel, förkasta idéer.

fan va coolt att sätta en dator i ett träd!

Själv har jag lite problem. Jag vill göra ett smalt chassi, alltså typ 5cm, diskret sådär. Grejen är att det inte ska kräva custom komponenter, så mitt problem är. Hur ska jag göra med nätagg och CPU-kylaren? :S
Idéer?

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk

gör det i tunn aluminium för att trä blir tjockt om du nu inte ska hänga upp det i trådar för att det inte ska gå sönder

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quadspider
gör det i tunn aluminium för att trä blir tjockt om du nu inte ska hänga upp det i trådar för att det inte ska gå sönder

ja de fattade jag. Men nätagg är ju tjocka i alla 3 dimensioner...:S Funderade på en PS3 aktig form...men men. Vem vill köpa stationära nuförtiden. Och iMac har ju redan trollat bort den extra lådan...

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk

Men du skulle ju kunna köpa såna här extremt små nätagg. Vet inte vad dom heter eller något mer men har sett det frågas här på forumet

Angående min egen idé, så får jag skjuta upp den ett tag.
Anledningen är att jag inte så att säga orkar lägga ner den tiden som krävs för att det ska bli bra möjligtvis till sommaren när man har tid, ork och pengar

Permalänk
Medlem

Jag har haft ett chassi i trä och de funkade bra utan problem.
Hade då P4 2.8ghz, shuttle fb51, 1,5gb ram och ett gf 6200.
Temperaturerna var låga pga luftflödet. men bytte till ett vanligt chassi igen pga. att jag är utseende fixerad med datorn :D.
men som sakt ska du ha en tyst dator med bra luftflöde så, Go for it