Stukad fot - när ska den bli bra?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zany
Blandade ihop lite där...
Det jag menar är att man inte ska linda foten med tejp eftersom man kan hindra blodtillförsel. om man lindar skulle jag nog ta av bandaget på natten. är även rekomenderat att försöka gå på foten.

Så som jag har gjort alltså. Vilken tur.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Just under det akuta skedet skall man linda foten för att förhindra blodansamling, beroende på ställe av skadan och svullnad finns det olika tekniker. Den vanligaste är att man korslägger lindan. Det finns även enkelturer och "åtta"-turer då man fixerar fot och ben.
Självklart lindar man inte med tejp utan enbart med kompressionsbinda som är till för detta endanmål. Däremot senare skede när skadan blivit såpass bra att man kan börja idrotta bör man stödtejpa foten för att förhindra att den gamla skadan rivs upp igen.
Lindan har man på även under natten just under det akuta skedet, självklart i högläge. Det minskar svullnaden. Efter ett par dagar när svullnaden gått ner tar man av lindan under nattetid, dock bör man stödlinda även den första perioden.
Det finns skador på ben som är mer lämpligt att tejpa under det akuta skedet, dock är detta ovanligt och man föredrar att använda kompressionslinda.
Man skall linda hårt dock inte såpass att cirkulationen i benet hemmas, man skall hålla koll på tårna så dom inte hamnar i cyanos(blåfärgad piggmentering).

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk

Jag använde arnikaomlägg, fungerade riktigt bra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har stukat båda mina fötter den ena ett helt gäng gånger. Sist jag stukade svullnade fotleden upp ordentligt och såg ut som en apelsin/liten melon. Jag åkte givetvis till akuten och fick röntga men ingen fraktur utan bara en kraftig stukning denna gången också.
När jag berättade för läkarn att detta var 5e gången jag stukat samma fot så skicka han mig till en sjukgymnast. Sjukgymnasten berättade att man bör vänta åtminstonde 12-14 veckor innan man börjar belasta foten igen och ytterligare 1 månad eller 2 innan man kan köra på för fullt.

Jag fick rådet att skaffa en balansplatta för att träna upp mina fotleder, ett par minuter på den varje kväll skulle hjälpa mycket i långa loppet. Jag har följt rådet och står numera på balansplattan varje kväll i några minuter och hör och häpna, jag har inte stukat foten på 3 år nu! Dock så har alla stukningar gjort att högerfoten blivit lite bredare runt "kulorna" än vänsterfoten vilket gör att det tar onormalt lång tid för mig att gå in(töja ut) ett par nya skor(sko).

Jag säger såklart inte att en balansplatta är en mirakelgrej men jag tror helt klart att den iaf har hjälpt mig endel. Om inte annat är det en ganska billig och bra träningpryl för folk i alla åldrar och kondition.

http://www.skipsport.se/hemma/3_32_66_balansplatta.html

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Avstängd

dala56: Tack för tipset med balansplatta. Tror det ligger en hemma nånstans. Ska man bara stå på den och se glad ut i några minuter eller ska man göra några schyssta moves på den?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Jag antar att du vilade foten mycket efter att du stukade den, det är troligtvis orsaken till att återhämtningsprocessen tar så lång tid. Vila är det sämsta man kan göra när man till exempelt har stukat en fot eller sträckt en muskel. Det stannar av blodtillförseln, vilket ökar läkningstiden avsevärt. Man ska röra på den skadade delen så mycket som möjligt, man behöver inte gå på foten om det gör för ont, men man kan vicka på den iallafall.
Det kommer göra ont, men lite får man uthärda.

Hade du rört på foten ordentligt varje dag så hade du kunnat springa redan inom 2 veckor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
dala56: Tack för tipset med balansplatta. Tror det ligger en hemma nånstans. Ska man bara stå på den och se glad ut i några minuter eller ska man göra några schyssta moves på den?

I början kan det räcka med att bara försöka hålla balansen. När du känner att du är kung på det kan du prova att bara köra med en fot på plattan. Du kan även prova göra cirkelrörelser(rulla den) när du står på den. Samt försöka luta den så mycket och ett håll som det bara går utan att kanten rör marken eller att du trillar av.

Det är nog bara fantasin som sätter gränserna för övningar på en balansplatta, det som är jobbigt på plattan är bra. Men se till att börja lugnt, speciellt nu när din fot inte är helt ok.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk

Tror också att man måste röra foten mycket för att få den att fungera så snabbt som möjligt. Springa efter två veckor vette fasen dock...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Låter konstigt att du fortfarande har ont efter 1 månad...
Jag fick en kraftig spricka (nästintill brutet) i ena foten för 3-4 månader sen, då fick jag ha gips i 1 månad sen var det typ bra sen, hade inte ont eller nånting bara att foten var väldigt stel, så försök att "flexa" med foten ofta, det är bra träning.
Sen som sagt balansplatta är bra, annars kan du träna balansen genom att stå på 1 ben, och om det blir för lätt så blunda eller gå upp på tårna.

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jobbbin
Låter konstigt att du fortfarande har ont efter 1 månad...
Jag fick en kraftig spricka (nästintill brutet) i ena foten för 3-4 månader sen, då fick jag ha gips i 1 månad sen var det typ bra sen, hade inte ont eller nånting bara att foten var väldigt stel, så försök att "flexa" med foten ofta, det är bra träning.
Sen som sagt balansplatta är bra, annars kan du träna balansen genom att stå på 1 ben, och om det blir för lätt så blunda eller gå upp på tårna.

Skillnaden är att du har gipsat och haft den fixerad, han har inte haft sin fot fixerad.

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem

Har stukat båda mina fotleder rejält två gånger om.
Det tar tid, jag kan fortfarande få lite känningar om jag rör foten på speciella sätt (sträcker ut och vrider på den).

Fötter är lite utsatta, dels att det finns så många senor osv och vad jag har hört så är blodcirkulationen rätt dålig där nere.
Jag körde med nån speciell stödstrumpa som funkade fint för att hålla foten stabil.

Då kan jag iofs säga att stuka fotlederna är ingenting emot att pajja de där dynorna under hälarna. Det gör fan konstant ont i veckor.