Zalman ZM500-HP 500W, är det något att ha?

Permalänk

Zalman ZM500-HP 500W, är det något att ha?

Mitt Tagan-agg på 480W har definitivt checkat ut så det blir ett garantiärende med den. Klart är att mitt forna förtroende för Tagan är utraderat och att jag nu vill gå en annan väg. Nytt kostade Tagan-agget ganska precis 1000kr så det är väl något liknande vi har att röra oss med vid reklamationen. Stötte på detta agg från Zalman, det ligger inom budgeten och då jag inte ska driva någon monstermaskin så såg det helt okej ut. Har kört ett äldre Zalman-aggregat 24/7 i fyra år utan problem nu.

Hittade ingen som helst information på forumet om aggregatet och antalet test var klart begränsat. Vad tror ni, är det ett vettigt val? Behöver som sagt inte på långa vägar mer än de 500W den är specad till.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=156087

Visa signatur

|| --- ||

Permalänk
Avstängd

Ett Corsair-agg för 1000:- är ett bättre val. Effekten den ger spelar inte så stor roll då agget inte drar mer än systemet kräver.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Frågan är i så fall vilket? Jag hittar inget hos Komplett som känns helt hundra. Kundsupporten bad mig lista förslag på ersättningsprodukter då den PSU jag skickar i retur inte längre saluförs.

Ett krav från min sida är att det är modulära kablar.

Visa signatur

|| --- ||

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Zalman-agget är nog inget dåligt val, i alla fall inte av de som komplett hade. Om ZM500-HP brås på sin storebror ZM1000-HP så ska det vara ett riktigt tyst nätagg i alla fall, eftersom ZM1000-HP är ett av de tystaste nätagg som SPCR testat. Tyvärr så är det svårt att hitta några vettiga test av ZM500-HP. Det enda jag hittade var egentligen detta test, men jag har svårt att ta det testet på allvar efter att de skrev av ett 8800Ultra drar 35A på 12V-linan (=420W)

Men annars så har komplett även Corsair 620W för 1050 kr (fast inte det väldigt populära 520W?). Med ett Corsair så vet man i alla fall att man får ett kvalitetsnätagg, fast Zalman-agget är nog säkert inte så tokigt heller. Det finns också ett Gigabyte ODIN i samma prisklass som också ska vara bra.

Permalänk

perost: Tack för ett bra inlägg!

Blev lite avskräckt av recensionerna på det agg som pingvinen tipsade om då hög ljudnivå inte är min kopp te. Hittade utöver det test som perost länkade till ytterligare en roundup där Zalmans 500W- och 600W-modell ingick och särskilt 500W-modellen imponerade föga.

Summa summarum: RMA skickad med eventuell ersättningsvara satt som Corsairs 620W-agg. Jag hade nog bett om ett Zalman trots allt om det inte vore för den fullständigt skrattretande garantin om ynka 12 månader. Mitt Tagan kämpade på i 2,5 år innan det gav upp och det var tack vare 36 månaders garanti som jag nu kan göra ett garantiärende av raset. Corsair erbjuder 60 månaders garanti vilket minst sagt imponerar en del.

Tack för hjälpen!

Visa signatur

|| --- ||

Permalänk
Medlem

Jag har Zalman, Silverstone och Corsair primärt hemma just nu och alla är bra agg.

Corsair har helt klart bra pris/prestanda och bra garantier men Zalman enligt mig är iget dåligt agg. Inte testat 500W versionen men kör 360W versionen i min HTPC med X2 6000+ och 8600GT, audigy 2, 160Gb disk, en DVD och enbrännare, TV osv och det är knäpptyst och stabilt agg. Svalt med.

Permalänk

Att Zalman är ett bra agg tvivlar jag inte på. Har som tidigare nämnts kört mitt gamla 400-aggregat dygnet runt sen 2004 vilket talar för att det inte är vad skit som helst i komponenterna.

När jag 2006 byggde två nya riggar från scratch köpte jag det som då var omtalat som något av det bästa - Tagan. Idag har ena agget rasat och det andra har en fläkt som förefaller vara på god väg att skära. Oljudet blir allt värre för var dag som går och jag går i princip bara och väntar på att det också ska checka ut för gott. Tacka garantin för att jag i vart fall har lite att hoppas på för de 2*998kr jag ursprungligen pungade ut. Samtidigt blev garantitiden något att prioritera vid detta val, varför Corsair vid en direkt jämförelse hade ett riktigt ess i rockärmen.

Visa signatur

|| --- ||