Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren
Nej, där håller jag med om att det är fel. Mobbaren borde få stöd för att komma över sin tendens att mobba, barn till homosexuella borde egentligen vara lika inför lagen som vilken mobbad unge som helst. Många lagar är dumma, men det är det som demokratin är till för att förbättra.

När jag blir lite mer aktiv inom mitt parti ska jag ta upp sådana frågor som jag stör mig lite på och se till att det blir en förändring. Kan jag dock inte göra helt ensam, måste ju få stöd från partikamraterna xP

Lite off topic. Du är politiskt aktiv? Vänsterpolitik då säkert, eller?

Visa signatur

"When a man steals your wife there is no better revenge than to let him keep her." - Sacha Guitry.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metal Lars
Lite off topic. Du är politiskt aktiv? Vänsterpolitik då säkert, eller?

Jag är inte så politiskt aktiv nej, men jag är medlem i Centerpartiet och CUF.
Att du säger att jag är vänsterpolitisk är kränkande!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KejsarenAfSodom
Ren rasism är fullständigt fel och censureras utan eftertanke. Men när det gäller homosexuella - ja, då är man för yttrandefrihet. Oavsett om det är åsikter eller hat man sprider. Jag ser då inget konstruktivt i "hata alla homosexuella" eller "jag tycker att de är äckliga".

Nu förstår jag inte helt vad du menar. Sen när blev det inte okej att diskutera rasism?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Tycker det borde vara fritt att diskuttera vad som helst. Det är ju det som är yttrandefrihet.

Om man ens nämner vad man tycker om dessa grupper, (flyktingspolitik, homosexualitet), så får man skit. Man får inte ens tycka som man vill. För tycka till är yttandefrihet för mig iaf. Man hör dagligen hur folk diskuterar om detta på arbete, city osv. Ska man förbjuda folks tankar med i så fall? För snacket går ju hur mycket man än tjatar att det är hets hit och dit mot folkgrupper.

Visa signatur

"When a man steals your wife there is no better revenge than to let him keep her." - Sacha Guitry.

Permalänk
Citat:

Tycker det borde vara fritt att diskuttera vad som helst. Det är ju det som är yttrandefrihet.

Om man ens nämner vad man tycker om dessa grupper, (flyktingspolitik, homosexualitet), så får man skit. Man får inte ens tycka som man vill. För tycka till är yttandefrihet för mig iaf. Man hör dagligen hur folk diskuterar om detta på arbete, city osv. Ska man förbjuda folks tankar med i så fall? För snacket går ju hur mycket man än tjatar att det är hets hit och dit mot folkgrupper.

Det är ju det som är så svårt. Bättre att hämma extrema åsikter än att låta folk lida för det. Visst ska det vara en rättighet att tycka och tänka som man vill. Rasism är dock någonting som vi vill bli av med. För rasism leder ändå inte till något gott.

Det finns ju en bra anledning till varför homosexuella inte ska behöva tolerera andras extrema åsikter/fördomar. Att säga "jävla bög" till någon som är homosexuell ska vara hets mot folkgrupp. Ingen vill väl bli nedtryckt på grund av sin sexualitet?
Problemet är att grupptryck och det allmänna tycket i Sverige har nått sådana grader att gränserna för vad som är respektive inte är "hets mot folkgrupp" tunnas ut.
Jag tror själv det beror på att vi är rädda för att pekas ut som homofober eller som hatiska mot en vis folkgrupp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är ju det som är så svårt. Bättre att hämma extrema åsikter än att låta folk lida för det.

Jag är inte helt säker på det. Saker som är tabu brukar ofta bli intressanta. Bättre att informera om hur det ligger till.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Det är ju det som är så svårt. Bättre att hämma extrema åsikter än att låta folk lida för det. Visst ska det vara en rättighet att tycka och tänka som man vill. Rasism är dock någonting som vi vill bli av med. För rasism leder ändå inte till något gott.

Det finns ju en bra anledning till varför homosexuella inte ska behöva tolerera andras extrema åsikter/fördomar. Att säga "jävla bög" till någon som är homosexuell ska vara hets mot folkgrupp. Ingen vill väl bli nedtryckt på grund av sin sexualitet?
Problemet är att grupptryck och det allmänna tycket i Sverige har nått sådana grader att gränserna för vad som är respektive inte är "hets mot folkgrupp" tunnas ut.
Jag tror själv det beror på att vi är rädda för att pekas ut som homofober eller som hatiska mot en vis folkgrupp.

Jag menade inte att man ska behöva säga/skrika "jävla bög" alt "jävla blatte" bara för att man ska få rätten att tycka som man vill. Men det är väl så vi människor fungerar. Jag menar att när man väl har har en lag på att man får yttra sig. Då tar säkert vissa personer/grupper det till sig och vänder det till något fult och negativt som vanligt. Det jag menar med yttrandefrihet är att man kan få diskutera ämnet, thats it.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Jag är inte helt säker på det. Saker som är tabu brukar ofta bli intressanta. Bättre att informera om hur det ligger till.

Jo iofs. Tycker fortfarande inte rasister ska ha vilka rättigheter som helst att vara just rasister. Det måste bekämpas på något vis och det är inte alltid så enkelt. Att bojkotta rasister är väl en känd metod?

Citat:

Det jag menar med yttrandefrihet är att man kan få diskutera ämnet, thats it.

Det håller jag med om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo iofs. Tycker fortfarande inte rasister ska ha vilka rättigheter som helst att vara just rasister. Det måste bekämpas på något vis och det är inte alltid så enkelt. Att bojkotta rasister är väl en känd metod?

De ska väl ha precis samma rättigheter som alla andra? Man kan inte ha rättigheter för vissa åsikter och inte för andra. Om man inte är konsekvent i sina lagar så finns risken att folk tappar förtroendet för dem.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd
Citat:

När man bojkottar och förbjuder en åsikt försvinner yttrandefriheten i landet. Allt kan diskuteras, och rasism är en sådan sak. Bekämpa rasism kan endast göras genom diskussion.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
När man bojkottar och förbjuder en åsikt försvinner yttrandefriheten i landet. Allt kan diskuteras, och rasism är en sådan sak. Bekämpa rasism kan endast göras genom diskussion.

Problemet är ju att en diskussion knappast kommer lösa problemet.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av feliQ

Jag förstår inte på vilket sätt rasism skulle vara ett problem. Men, men. Alla har vi våra åsikter.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Jag förstår inte på vilket sätt rasism skulle vara ett problem. Men, men. Alla har vi våra åsikter.

Rasism blir ett problem när någon tar skada av det. Att göra sig av med rasism minskar risken för att någon skadas. Att faktiskt lyckas göra sig av med rasism är en annan femma. Moraldilemmat är ju att yttrandefrihetslagen ger än rätt att vara rasist och uttrycka sig rasistiskt, men samtidigt är det majoriteten emot rasism och vill helst se den utrotad.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Rasism blir ett problem när någon tar skada av det. Att göra sig av med rasism minskar risken för att någon skadas. Att faktiskt lyckas göra sig av med rasism är en annan femma. Moraldilemmat är ju att yttrandefrihetslagen ger än rätt att vara rasist och uttrycka sig rasistiskt, men samtidigt är det majoriteten emot rasism och vill helst se den utrotad.

Förstår inte riktigt varför någon skulle komma till skada för att en del personer anser att vissa raser är bättre än andra. :/

Det finns säkert människor som tar skada av riksdagspartiernas politik, men vi kan ju inte förbjuda deras åsikter för det (om vi vill vara ett demokratiskt land så att säga). Yttrandefriheten måste gälla för alla.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Förstår inte riktigt varför någon skulle komma till skada för att en del personer anser att vissa raser är bättre än andra. :/

Det finns säkert människor som tar skada av riksdagspartiernas politik, men vi kan ju inte förbjuda deras åsikter för det (om vi vill vara ett demokratiskt land så att säga). Yttrandefriheten måste gälla för alla.

Det tycker jag verkligen, men samtidigt har jag ett djupt förakt för rasism. Fast det kanske är när vi inte längre bryr oss om rasism som det självdör eller? Inte lika intressant att inte kämpa för sina rättigheter som rasist i samhället när ingen bryr sig?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av feliQ

Det tror jag i det stora hela. Det tar tid att berarbeta och jobba på de problem vi har här i Sverige. Man måste kunna komunicera och diskutera med varandra var problemet ligger och hur vi ska kunna lösa det. Inget kan göras på en handvändning precis. För om vi alla sitter på röven och tror att andra ska lösa problemen åt oss...ja då händer ju ingenting. Moment 22!

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Det tycker jag verkligen, men samtidigt har jag ett djupt förakt för rasism. Fast det kanske är när vi inte längre bryr oss om rasism som det självdör eller? Inte lika intressant att inte kämpa för sina rättigheter som rasist i samhället när ingen bryr sig?

Jag skulle nog säga tvärtom; det är när ingen bryr sig som man är som mest intresserad av att fortsätta kämpa.

Tyvärr finns det ingen enkel bot mot rasism, precis som att det inte finns någon bot mot religion, dumhet eller fundamentalism.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Jag förstår inte varför folk måste kommentera homo-evenemang och liknande hela tiden. Verkar ju snararer som att det är NI som är besatta av homosexuella läggningen. Sluta, och sluta ge "dem" uppmärksamhet samtidigt som ni säger att de får för mycket uppmärksamhet. Hyckleri!

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]