går det att byta grafikkort i mac pro på egen hand

Permalänk
Medlem

går det att byta grafikkort i mac pro på egen hand

dvs,

Kan man köpa ett 4870 eller liknande och stoppa in själv, precis som för PC? För tillfället har jag ett 8800gt?

Permalänk
Medlem

Nepp. OS X stöder bara ett fåtal kort - de som Apple själva säljer.

Däremot, om du bara kör Windows på den kan du använda det mesta. Men, det kommer inte gå att starta OS X.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk

Det går bra att byta själv. Men tyvärr är inte marknaden för de kort som du behöver speciellt stor.

Det hela har att göra med att en Mac Pro inte har något BIOS, som en vanlig PC, utan något som heter EFI.

Du behöver alltså ett grafikkort som stödjer EFI. Sånt kan du hitta tex här:
http://macoteket.se/product_list.jsp?group_id=48479

Det finns säkert mycket mer om du kollar internationella siter.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Tidigare kunde man med vilja, våld och vaselin samt lämplig programvara flasha om grafikkort så dom funkade med mac. Detta var dock på PPC-tiden med openfirmware och sånt. Hur det är numera vet jag inte.

Grafikkortsmarknaden på macplattformen är försvinnande liten och det beror ju förstås på att det bara är den dyraste modellen man kan byta i. Dessa köps dessutom ofta av yrkesgrupper som inte har nåt intresse av snabbare grafikkort än det som följde med burken.

Permalänk
Medlem

Kan inte helt hålla med dig helt Perc.

Har sett att många är besvikna på grafikkortet som ingår som standard i Mac Pro.
Den stationära jag har på mitt kontor blir slagen av gpu:n i min Mac Book Pro vilket är lite....jobbigt.

Med tanke på att det ändå finns en hel del människor som arbetar med 3D och även avancerad video/foto redigering finns det även ett allt större sug efter bättre grafikkort (speciellt då kraften i grafikkorten på allvar börjar användas i dessa program numera, och även snart i photoshop tom).

Håll utkik och spana runt på macforum efter mer specifika tipps, det sura är att det nog kommer kosta $$$$

Permalänk
Medlem

Om jag inte har helt fel för mig så ska AMD/ATi släppa HD4870 för Mac snart. Med ett sånt så bör det fungera.

Edit: Länk
http://www.macrumors.com/2008/08/25/atis-4870-hd-and-4850-hd-...

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)