Permalänk
Medlem

Xp startar inte, läser inte skivan

idag när jag spelade så hängde sig datorn och jag startade om. fick upp ett felmeddelande som lyder:

det gick inte att starta windows eftersom följande fil saknas el är skadad:
\windows\system32\config\system

försök att reparera genom att starta installationsprogrammet för Windows med hjälp av installationscdn..
välj R vid första skärmbilden för reparation.

jag startar md xpskivan i (xps3) men datorn vill inte läsa skivan, detta har hänt förut (med att datorn inte vill läsa skivan) och då satte jag bara default på allt i BIOS och det löste sig men det funkar inte nu. det var med samma skiva så den funkar.

kanske att hårddisken börjar bli lite kinkig nu, hur kollar man det?

datorn har några år på nacken så jag är inte hundra på alla komponenter men det här vet jag:

amd64 i nån form
kingston 1024gb (de billiga) x2

väldigt tacksam för hjälp, kan ju vara så att et lsöer sig om jag bara får igång skivan!

Permalänk
Medlem

Rengör skivan eller prova med en annan. Kolla cd/dvd-spelaren så den fungerar.

Permalänk
Medlem

kolla också boot sequence i bios.. vet att det kan va problem med sånt även som standard. min vill t.ex först sata hdds 1-4 sen ide hdds sen usb-minnen och sist cd-rom... vet inte varför min är så men kan vara nått liknande på din.

Permalänk
Medlem

Menar du att du valde "Load bios default" eller liknande?
Man kan också nollställa bios på 2 andra sätt om det inte funkar.

Har du ställt in boot ordningen så att CD/DVD ligger före hårdisken?

Permalänk
Medlem

yes. jag valde bios default, det som funkade första gången. bootordningen är ok och skivan likaså.
usch vad är det för fel, jobbigt.

edit. har nu privat att "clear cmos" också, samma sak. grejen är inte att datorn inte kan läsa skivan utan att när det står att man ska trycka för att starta med skivan och de där punkterna blir fler och fler så reagerar datorn inte när jag trycker på tangenten. tangetnbordet fungerar, det vet jag.

Permalänk
Medlem

Om det är ett USB tangentbord så måste man sätta på USB stödet i bios. Annars får du kolla sladden till tangentbordet och musen.

Permalänk
Medlem

tangentbordet funkar som det ska, får väl prova att flasha om bioset då. inte gjort det på länge.

edit. det är fixat. efter att ändra till dafault bios setting för 12 gången så bootade den windows. konstigt, men trevligt. tack för all hjälp!