Nokia 5800 (iPhonedödaren)

Permalänk
Medlem

Någon som kan göra en liten guide till hur man bytar produktkod på sin 5800, så man kan uppdatera luren?

EDIT: Hittade en guide och bytte till Skandinavisk röd: 0559110 men det fungerade inte att uppdatera direkt i telefonen, och nokia software update hittar inte luren alls! Samma problem med NSU som innan jag bytte produktkod... All annan USB-kommunnikation funkar, men NSU hittar inte luren
Skitstörigt!

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sgt. Stinger
Någon som kan göra en liten guide till hur man bytar produktkod på sin 5800, så man kan uppdatera luren?

EDIT: Hittade en guide och bytte till Skandinavisk röd: 0559110 men det fungerade inte att uppdatera direkt i telefonen, och nokia software update hittar inte luren alls! Samma problem med NSU som innan jag bytte produktkod... All annan USB-kommunnikation funkar, men NSU hittar inte luren
Skitstörigt!

Uppdatera NSU innan du testar igen... förmodligen har du en äldre version som inte har 5800'an i databasen ännu. Du kör väl med telefonen kopplad i "PC Suite" läge?

0559110 är den kod som jag bytte till (från svensk) och det fungerade klockrent för mig.

Permalänk
Medlem

Ska man beställa denna luren med abbonemang så tar man den med 12 månaders abbonemang med Telenor:

399:- i 12 månad varav 199:- i månaden får du ringa för

mao betalar du knappt 2400:- för själva telefonen.

Man blev sugen att köpa den luren igen dock verkar det som många har börjat få barnsjukdommar.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Ska man beställa denna luren med abbonemang så tar man den med 12 månaders abbonemang med Telenor:

399:- i 12 månad varav 199:- i månaden får du ringa för

mao betalar du knappt 2400:- för själva telefonen.

Givet att man ringer för 199:- i månaden - och dessutom hade valt det abonnemanget ändå.

Själv tänkte jag ta tele2comviqs 39:-/månaden-abb (24 mån), med telefonen för 2942:- på katshing. Med 19öre/per minut och sms tror jag att jag kommer tjäna på detta, jämfört med ditt förslag.

Dessutom har jag hört att telenor har väldigt dålig täckning.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Jag jämförde också telenor-alternativet med den motsvarande varianten hos tre.

Den enda, prismässigt, relevanta invändningen jag kan hitta där är att telenor inte alls har något rimligt alternativ till tre:s variant med fri surf för 90kr i månaden, som man dessutom får dra av från beloppet man ringer för.

Till nackdelarna för tre, hör högre minuttaxa och dubbelt så lång bindningstid.
Det gör det hela jävligt knepigt imo. 200 spänn extra i månaden utöver 399 hos telenor är inget rimligt alternativ, inte heller att vara utan någon slags mer eller mindre obegränsad datatrafik är rimligt.

Permalänk
Medlem

Största och enskilda faktorn att inte handla telefoner hos tre är just att de fuckar telefonen totalt med egen mjukvara och stämplar den med 3 loggor vilket telenor inte gör.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Har en liten TRE logga på min som jag ser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Str0Be
Uppdatera NSU innan du testar igen... förmodligen har du en äldre version som inte har 5800'an i databasen ännu. Du kör väl med telefonen kopplad i "PC Suite" läge?

0559110 är den kod som jag bytte till (från svensk) och det fungerade klockrent för mig.

Hmm, jag använde den som följde med på skiva till telefonen, och den uppdaterade sig själv... Skumt!

EDIT: Nu uppdaterar den som den ska... konstigt

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bigman
Har en liten TRE logga på min som jag ser.

Om det är det enda så kan jag nog leva med det. Lutar åt en med tre abonnemang för min del mao.

Permalänk
Medlem

Min 5800 från tre är HELT o-brandad, den enda referensen till tre är operatösnamnet uppe vid batteri-indikatorn o klockan och det där, samt att tres internetinstälningar är förinstallerade.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Största och enskilda faktorn att inte handla telefoner hos tre är just att de fuckar telefonen totalt med egen mjukvara och stämplar den med 3 loggor vilket telenor inte gör.

Den här luren har dom inte "fuckat up" Köpte visserligen min bland dom första. Men jag har inte någon logga som vissa säger att dom har. Inget i mjukvaran förutom att den är låst och att några genvägar tills deras portal. Men ge mig förslag på bra stereo BT headset
Mvh Sanna

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag sitter här och funderar om jag ska bege mig ut och köpa en 5800 då min nuvarande telefon helt håller på och ge upp. Innan jag gör slag i saken skulle jag vilja veta om den medföljande programvaran fungerar i OSX? För jag antar att det följer med någon form av datormjukvara eller? Har snurrat runt här och på Nokias hemsida utan att lyckas reda ut detta. Är det någon här som har koll?

Visa signatur

Jetlag - Progressive Trance - http://www.myspace.com/jetlagmusic

Permalänk
Medlem

mig veterligen har inte nokia nå PC suite för OS X, däremot har de väll en media överförings program till OS X. även program för att föra över kartor har kommit, så det känns lite som om en OSX version av PC suite kan vara påväg. men du kan säkert få den att synca med isync, i alla fall med lite moddande av isync, t.ex. http://tnkgrl.wordpress.com/2008/12/15/nokia-5800-isync-plugi...

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
mig veterligen har inte nokia nå PC suite för OS X, däremot har de väll en media överförings program till OS X. även program för att föra över kartor har kommit, så det känns lite som om en OSX version av PC suite kan vara påväg. men du kan säkert få den att synca med isync, i alla fall med lite moddande av isync, t.ex. http://tnkgrl.wordpress.com/2008/12/15/nokia-5800-isync-plugi...

Tack för svaret. Var lite rädd för just det men det går iofs att lösa.

Visa signatur

Jetlag - Progressive Trance - http://www.myspace.com/jetlagmusic

Permalänk
Medlem

Damm

Någon som har märkt att telefonen inte riktigt sitter i hop ordentligt på höger sida, vid volymknapparna och även på toppen vid strömknappen. Precis som att överdelen och bottenplattan inte är tät.

Det är inte mycket till öppning, men trycker man lite där så ser man det direkt. Handlar om 1-2 mm kanske.

Jag har nu sett att det (redan efter en vecka) kommit i några dammkorn framför videokameralinsen, vilket är rätt irriterande... bara det inte blir värre!

Permalänk
Medlem

Re: Damm

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Str0Be
Någon som har märkt att telefonen inte riktigt sitter i hop ordentligt på höger sida, vid volymknapparna och även på toppen vid strömknappen. Precis som att överdelen och bottenplattan inte är tät.

Det är inte mycket till öppning, men trycker man lite där så ser man det direkt. Handlar om 1-2 mm kanske.

Jag har nu sett att det (redan efter en vecka) kommit i några dammkorn framför videokameralinsen, vilket är rätt irriterande... bara det inte blir värre!

Jepp, samma här, märkte det när jag tryckte på media"knappen"...

Permalänk
Medlem

En bra applikation att skapa teman / editera teman med är?

- Clubz

Visa signatur

'Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålmodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat.' -Nalle Puh.

Permalänk

Ovi for mac, är på g. Dock så har jag inte hört några uppgifter på exakt när. Såg en intervju med tjommen på nokia som drev projektet. Ligger på nätet någonstans.

Edit: http://conversations.nokia.com/2008/11/18/the-scoop-on-nokia-... här var den

Permalänk
Avstängd

Nu borde en del av er ägt denna telefon ett tag. Skulle vilja se lite omdömen från er!

Skriv lite vad ni tycker, lever den upp till förväntningarna? Och gärna plus och minus kanske.

Vore trevligt att höra lite vad swecarna tycker.

Permalänk
Medlem

Nu är den beställd iaf. Fingrade lite på den i butik idag och det kändes trevligt. Däremot störde jag mig på att tangetbordet var inställd på amerikansk layout eller nåt sånt. Förutsätter att det går att ändra? Ska bli skönt med en fungerande mobil igen iaf.

Visa signatur

Jetlag - Progressive Trance - http://www.myspace.com/jetlagmusic

Permalänk
Medlem

Jäförelse med iphone?

är det en bra telefon i övrigt? går den jämföra med iphone i känslan att använda den? finns det lika coola program o spel som de finns till iphone?

mvh markuiis

Permalänk
Medlem

Re: Jäförelse med iphone?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av markuiis
är det en bra telefon i övrigt? går den jämföra med iphone i känslan att använda den? finns det lika coola program o spel som de finns till iphone?

mvh markuiis

Av den lilla tid jag hade den innan jag sålde den var besvikelsen på touch skärmen, den kommer inte i närheten av iphone:s.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag mycket bättre om touchskärmen på 5800 än den som sitter i iphone. Att det finns en liten känsla när man trycker jämfört med iphones stumma glas känns mycket bättre. Att sedan kunna använda penna vid surfning t.ex. och att kunna använda handskar är andra plus.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Avstängd

Vore kul som sagt om ni kunde skriva lite ni som har den om vad ni har för intryck, positivt och negativt. Jag vill veta lite samt bilda min egna uppfattning när jag får den på måndag/tisdag.

Finns dock en risk att jag kommer skicka tillbaka den för en E71:a.

Permalänk
Avstängd

Riktigt sjukt bra mobil!
Jag tycker att touch funktionen är mer klockren än iphones, jag har 11 i version och ändå går det så jävla smidigt så det inte är sant, Trodde verkligen inte de om denna mobil. Trodde enbart touch och iphone kunde prestera så. Lätt att surfa med, HELLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLT SJUUUUUUUUUUUUUUKKT snygg film om man använder denna metoden:

"
If you guys want AH-MAZING!! quality of video on your 5800XM

here's a sure-fire way to make it happen. I have witnessed my office colleagues jaws on the floor once I showed them Wall-E and VickyCristinaBarcelona done with this software.

Use the following software (called- free video to ipod & psp converter)
http://www.dvdvideosoft.com/products/dvd/Free-Video-to-iPod-C...

And then go open the folder where the program is installed. Add the following lines in the mp4.xml file inside the 'Profiles' folder(use notepad to edit).

<Profile>
<Name>5800xm Highest Quality (MPEG4, 29.97fps, 640x360; AAC - 96KBit)</Name>
<Description></Description>
<Comment></Comment>
<VideoType></VideoType>
<FrameWidth>640</FrameWidth>
<FrameHeight>360</FrameHeight>
<FrameRate>29.97</FrameRate>
<VideoBitrate>2000000</VideoBitrate>
<AudioFormat>96000</AudioFormat>
<AudioChannels>2</AudioChannels>
<AudioFrequency>44000</AudioFrequency>
</Profile>

And viola, open the video software, choose 5800 from drop down list, easy as 1,2,3. You output Brilliant looking videos. Then Thank me later [:)]

Here's a sample video from one of my conversions,
http://www.mediafire.com/?3zo0mkzzmya

transfer it to your VIDEO folder in your memory card, play with Real player, then feel your eyes pop [:)]

PS: Your videos will looks 10X better than the Batman video inside every 5800XM shipped to date.
"

Det funkar verkligen klockrent, här är orginal sidan:
http://nokia5800.net/forum/topic/convert-divx-and-xvid-videos...

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allstaar
Vore kul som sagt om ni kunde skriva lite ni som har den om vad ni har för intryck, positivt och negativt. Jag vill veta lite samt bilda min egna uppfattning när jag får den på måndag/tisdag.

Finns dock en risk att jag kommer skicka tillbaka den för en E71:a.

Varför beställde du den överhuvudtaget om du funderar på att skicka tillbaka=?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Re: Re: Damm

citat:
--------------------------------------------------------------------------------
Ursprungligen inskrivet av Str0Be
Någon som har märkt att telefonen inte riktigt sitter i hop ordentligt på höger sida, vid volymknapparna och även på toppen vid strömknappen. Precis som att överdelen och bottenplattan inte är tät.

Det är inte mycket till öppning, men trycker man lite där så ser man det direkt. Handlar om 1-2 mm kanske.

Jag har nu sett att det (redan efter en vecka) kommit i några dammkorn framför videokameralinsen, vilket är rätt irriterande... bara det inte blir värre!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av phnom86
Jepp, samma här, märkte det när jag tryckte på media"knappen"...

Jag funderar på att ta en liiiiten droppe snabblim och fästa ihop delarna faktiskt. Börjar störa mig på "sprickan" och vill inte att mer damm ska komma in nu... tar man så pass lite lim så borde det ju inte vara några problem att ändå ta isär den om det skulle behövs någon gång. Kan inte se att garantin skulle försvinna heller...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Varför beställde du den överhuvudtaget om du funderar på att skicka tillbaka=?

För att jag vill se och känna på telefonen, för att jag vill ha den men skulle jag hitta t.ex saker på den som gör att jag blir missnöjd åker den tillbaka. Dessutom är jag inte helt förtjust i tjocka telefoner så det spelar in lite också.

Jag har ju beställt den för att jag vill ha den men känns det inte ok tänker jag inte behålla den då blir det en E71:a.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Damm

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Str0Be
citat:
--------------------------------------------------------------------------------
Ursprungligen inskrivet av Str0Be
Någon som har märkt att telefonen inte riktigt sitter i hop ordentligt på höger sida, vid volymknapparna och även på toppen vid strömknappen. Precis som att överdelen och bottenplattan inte är tät.

Det är inte mycket till öppning, men trycker man lite där så ser man det direkt. Handlar om 1-2 mm kanske.

Jag har nu sett att det (redan efter en vecka) kommit i några dammkorn framför videokameralinsen, vilket är rätt irriterande... bara det inte blir värre!

Jag funderar på att ta en liiiiten droppe snabblim och fästa ihop delarna faktiskt. Börjar störa mig på "sprickan" och vill inte att mer damm ska komma in nu... tar man så pass lite lim så borde det ju inte vara några problem att ändå ta isär den om det skulle behövs någon gång. Kan inte se att garantin skulle försvinna heller...

Uppdatering:
Yes! Funkade perfekt med ytterst lite loctite snabblim! Ingen glipa längre och det syns inte ett smack på telefonen att jag limmat

Förutom att det ser mkt snyggare ut så blev det även mindre knarrande när jag trycker på skärmen, sen behöver jag inte oroa mig för mer damm i frontkameraglaset

Permalänk
Medlem

Du har ingen bild hur det ser ut före och efter för oss som inte har köpt nån än ?

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3