webhallen och ångerrätt?

Permalänk
Inaktiv

Ringde Webhallen och mitt paket hade packats igår, och hämtades på morgonen idag.

Det han sa var att jag skulle bara säga att det skulle returneras med samma kolli-id och behövde ingen retursedel.

Är det någon här som kan bekräfta att det stämmer. Tycker det verkar konstigt iaf, att inte behöva klistra på en retursedel. Om posten vägrar och Webhallen säger att det ska fungera. Vad gör jag då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Override
Ringde Webhallen och mitt paket hade packats igår, och hämtades på morgonen idag.

Det han sa var att jag skulle bara säga att det skulle returneras med samma kolli-id och behövde ingen retursedel.

Är det någon här som kan bekräfta att det stämmer. Tycker det verkar konstigt iaf, att inte behöva klistra på en retursedel. Om posten vägrar och Webhallen säger att det ska fungera. Vad gör jag då?

Det kan dom göra, då brukar dom på posten bara sätta ett kryss över adress lappen och skicka paketet i retur.
Men vem som har ansvaret för paketet vet jag inte.
Dvs. om paketet skulle komma bort under transport.
Antar att webhallen fortfarande har ansvaret så länge du inte löser ut paketet på posten.

Permalänk
Medlem

När jag ångrat ett köp som skickats så har dom sagt att jag skulle be dom på utlämningsstället att returnera till avsändare och det funkade fint för min del, dock betalade jag inte med kort, utan postförskott så det kostade mig ingenting då jag inte behövde hämta ut paketet.

Edit: Flesta utlämningsställen har returpåsar eller liknande som posten får med sig då det säkert kommer en del felsända saker också. Så det är nog inga problem att be dom returnera grejerna bara.

Visa signatur

wonka, sågare och sötnos

Permalänk
Medlem

Får pröva produkten i lugn och ro - försiktigt

Tillägg för de som hittar den här tråden i år, 2017 (även om mailet är från 2014 )

Saxat
"Hejsan!

Nästan, för att vara extra tydlig:

för att man ska ha rätt att "pröva" en produkt hemma i lugn och ro så måste man se till att beställa det via nätet och få det hemskickat. Distansköpslagen baseras på att du köper varan innan du tagit emot den medan om man bokar och betalar en sak i butik endast anses vara en bokning av produkten i fråga.

Trevlig helg!
Med vänliga hälsningar / Kind regards

Alex F

Webhallens kundtjänst"

Webhallen Sverige AB
Svetsarvägen 10B
171 41 Solna
Tel: 08-673 60 00
Fax: 08-650 00 30
Sida: www.webhallen.com
Mail: alex.f@webhallen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av metaphor:

Att lägga en order brukar inte anses som ingående i avtal. Att betala och ta emot varan är däremot en väsentlig del av avtalet.

Jag vill hävda att om du beställer och *betalar* varan över internet så gäller distansavtalslagen. Om du däremot bara bokar produkten i deras ordersystem för att sedan betala och hämta över disk, då gäller inte distansavtalslagen.

Vidare mothugg?

Det är exakt så här det fungerade och förklarades för mig av personal i deras butik i Uppsala.

Jag hade beställt på nätet men betalt i butik, fick ändå lämna tillbaka produkten men mot avdrag på 20%(om jag minns rätt) på pengarna jag fick tillbaks.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Det är exakt så här det fungerade och förklarades för mig av personal i deras butik i Uppsala.

Jag hade beställt på nätet men betalt i butik, fick ändå lämna tillbaka produkten men mot avdrag på 20%(om jag minns rätt) på pengarna jag fick tillbaks.

Skickades från m.sweclockers.com

Så du hade fått tillbaka 100% av kostnaden om du betalt via nätet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Så du hade fått tillbaka 100% av kostnaden om du betalt via nätet?

Ja, man står dock som konsument för kostnad av returfrakt.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

@Swe.Stars: Japp det var vad han sa. Jag sa att jag hade bokat via hemsidan och då sa han att det är vart man betalade som avgör. Jag betalade i butik när jag hämtade varan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Ja, man står dock som konsument för kostnad av returfrakt.

Det går dock bra att lämna tillbaka produkten i butik även om man köpt den via nätet.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem

Tänkt på att om du ska använda din ångerrätt hos Webhallen så måste du skicka tillbaka med svindyrt företagspaket.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zunil:

Tänkt på att om du ska använda din ångerrätt hos Webhallen så måste du skicka tillbaka med svindyrt företagspaket.

Det går som sagt bra att lämna tillbaka produkterna över disk. Har man ingen Webhallenbutik i närheten blir det så klart svårt men det är å andra sidan irrelevant eftersom vi diskuterar olika betalningsalternativ när man hämtar ut varan i butik.

Kan dock vara bra att känna till om man enbart handlar via nätet.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem

Jag har handlat mycket från Webbis (mindre på senare tid eftersom de aldrig har det jag eftersöker i lager, tycker förövrigt att deras lager minskat väsentligt men det kanske bara känns som så, utbudet är dock fortfarande väldigt brett men vad hjälper det om lagerstatus är gult på allt) och tycker de är väldigt behjälpliga över disk gällande returer som skett via webbshoppen, även när det gäller något öppnade sådana. Köpte tex ett par lurar till PS4 som jag snabbt testade och kom fram till att de inte passade mig. Återlämnade dem och det var inga problem, bara man är superförsiktig med förpackning osv och försöker återställa allt så som det var innan.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@mocka Fast hämtade du ut dem eller skickades de till dig? Hämtar du något beställt över disk så absolut tokvägrar de att ta i brutna plomberingar oavsett hur fint det är paketerat såvida man inte slåss med dem och får 20% dealen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kr^PacMan:

Hela resonemanget beror på hur man definierar "väsentligt oförändrat skick". Det är förmodligen bäst att kolla detta med butiken innan man köper något som man vill ha möjlighet att lämna tillbaka.

Tror knappast butikerna svarar för det! Då hade dem gjort avslag på alla returer.

Resonemanget man använder sig av t ex.

Grafikkort:
Hur lång tid tar det för dig innan du vet med säkerhet om detta passar just dig.

Om jag fick svara på frågan : Säkert 10-20 minuter av gameplay av valfritt spel som drar nytta av kortet.

Gräsklippare:
Hur lång tid tar det innan du vet om den är bra?
Efter ca 20 minuters klippning bör man ha fått en uppfattning.

Så lägg det inte den fördelen till butiken.

Permalänk
Medlem

Aldrig funderat på det här... Men exakt samma beställning, med betalning på nätet, och frakt till närmaste postombud är alltså bättre trygghet för kunden, än hämtning i butik, och betalning på plats.
Lite sjukt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zunil:

Det måste man absolut inte. Du kan ta ett litet paket för 49:- så länge vikt och volym håller sig inom ramarna för det priset.
Standardpaket från PostNord och övriga tar runt 50-70:- dem med.

Permalänk
Webhallen

Om du beställer och betalar en vara och får den hemskickad eller skickad till en av våra butiker etc så är lagen om distansköp applicerbar.

Om du "bara" bokar undan en vara för att senare betala den över disk så gäller inte distansköp-lagen. Helt enkelt eftersom inget avtal har ingåtts: vi gör inget anspråk på dina pengar och det finns inget tvång på dig att köpa varan.
Det enda som skett är att vi markerat en produkt som otillgänglig för andra kunder om i fall att du kommmer in och köper den. Skulle du inte komma in och köpa den släpper vi denna "blockning" av varan efter fyra dygn.

Det är var avtalet ingås som avgör om lagen är applicerbar eller ej.
Om avtalet inte ingås på distans så gäller inte heller lagen om distansköp:

Tex. om du ringer en klädbutik och ber dem lägga undan ett par byxor till dig, då är det inte ett distansavtal. Om de däremot tar dina kortuppgifter och debiterar dig för byxorna innan du kan komma och hämta dem, då är det ett distansavtal.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Inaktiv

Folk tänker galet här.
Lagen gör ingen tolkning på om butiken har fysiska lokaler eller inte. Dessa kallas för omnikanaler i lagens mening och det menas med att det utgör ingen skillnad för kunden, t ex om man ska göra retur. Om du har köpt produkten via nätet och hämtar ut via denna omnikanal så är det samma sak som att låta paketet gå till ombud. Köpet är avslutat via distans.

Men... Om du betalar över disk, då är du rökt. Så ta det på faktura. Annars klassas det enkelt som en förhandsbokning. Det går alltså till butikens fördel, and then you're screwed.

Redigerat:

Toppen, där har ni svaret ovan!

Permalänk
Medlem

@anon131444: Webhallen vägrar hämta ut paketet. Du måste köpa till utkörning, har själv ett som ligger och väntar på att returneras till mig då de vägrar hämta det.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zunil:

@Pixlchaser: Webhallen vägrar hämta ut paketet. Du måste köpa till utkörning, har själv ett som ligger och väntar på att returneras till mig då de vägrar hämta det.

Deras problem! Du får inte lägga klausuler för hur du vill ha paketet returnerat.

Är du en vidrig kund kan du bara adressera godset till en av butikerna och maila deras kundtjänst att ett gods kommer in med märkning "bla bla bla". Är man en god kund så följer man åtminstone direktiven om var dem vill att godset ska skickas. Hur, ptja ja det är inte konsumentens problem!

Observera att detta är lagar som styr denna hantering. Om man som företag har goda relationer till sina kunder och vice versa så brukar man gå lika långt från bägge sidor för att avlösa ett problem. Hamnar man i ett distansköp med ett värdelöst bolag så tycker jag man ska erbjuda företaget det sämsta av sig själv man kan. Ja alltså genom att trycka på de delar som gynnar en i KKL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harwey:

Tänkte när man handlar på den kedjan så känns det som om man måste veta till hundra procent vad det är man köper, just på grund av att om man bryter deras as till plombering så är det ju kört att få göra återköp?

Är det fler som är så att man knappt vågar handla just pågrund av risken att inte få göra återköp?

ex Elgiganten är väldigt generösa med att det finns möjlighet att göra sina egna små utvärderingar av varan, och är man inte nöjd så är det bara lämna tillbaka.
Känns ju knappast möjligt att göra på webhallen och gå tillbaka med nåt man är missnöjd med och sen bli nekad av nån snorunge.

Finns väl ingenstans det gäller programvaror/cd-keys som är lätt att missbruka och behålla, men liksom hemelektronik?

Webhallens 7 dagars ångerrätt med ej bruten plombering mot Elgigantens 30 dagars gör -vafaen-du vill och sen lämna tillbaka.

ska de va så?

Ja, det ska vara så. Det finns inga regler för ångerrätt i butik.

Vill du kunna förstöra plomberingen och testa produkten och ändå kunna lämna tillbaka den så får du köpa via internet, så får du din 14 dagars ångerrätt och rätt till att testa produkten.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Webhallen:

Om du beställer och betalar en vara och får den hemskickad eller skickad till en av våra butiker etc så är lagen om distansköp applicerbar.

Om du "bara" bokar undan en vara för att senare betala den över disk så gäller inte distansköp-lagen. Helt enkelt eftersom inget avtal har ingåtts: vi gör inget anspråk på dina pengar och det finns inget tvång på dig att köpa varan.
Det enda som skett är att vi markerat en produkt som otillgänglig för andra kunder om i fall att du kommmer in och köper den. Skulle du inte komma in och köpa den släpper vi denna "blockning" av varan efter fyra dygn.

Det är var avtalet ingås som avgör om lagen är applicerbar eller ej.
Om avtalet inte ingås på distans så gäller inte heller lagen om distansköp:

Tex. om du ringer en klädbutik och ber dem lägga undan ett par byxor till dig, då är det inte ett distansavtal. Om de däremot tar dina kortuppgifter och debiterar dig för byxorna innan du kan komma och hämta dem, då är det ett distansavtal.

Tycker det är skitbra att ni förklarar vad som gäller här!
Det kan dock ge sken av att folk tror dem köper via distans, som t ex denna herre trodde.

Har kollat igenom era köpevillkor till alla de samtliga flikarna. Måste säga att ni gör det väldigt svårt att hitta information.
Rimligen bör ni ju ha minst två flikar som förklarar distansköp och vad som gäller, samt butiksköp och öppet köp som ni erbjuder om 14 dagar, och vad som gäller.

Är inte helt säker på att ni sitter på det torra om kunden upplever att dem gjort ett distansköp via nätet för att hämta ut produkten lokalt. Det framgår inte tydligt någonstans under era villkor att man frånsäger sig vissa rättigheter, för det är ju det man gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Order nummer: 9380752
Order datum: 2017-10-20

Distansköp, eller butiksköp?

Spelar egentligen ingen roll i praktiken för min del, eftersom jag inte har för avsikt att utnyttja distansköplagen, men det är definitivt värt att veta för framtiden. Enda anledningen till att det blev hämtning i butik + kortbetalning, i butik, är för att webhallen är bättre att ha med att göra med när godset ska lämnas ut, än vad posten är, när det gäller en halvpall. Ja, och för att vi alla vet hur tillförlitliga PostNord är...

Det ser även ut som om lagersaldot för en del av grejerna blir sämre medan jag väntar på att ni ska få tag på grejerna som inte fanns i lager, men det ger väl sig...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av anon131444:

Deras problem! Du får inte lägga klausuler för hur du vill ha paketet returnerat.

Det är den avsändande partens (alltså kunden detta fall) ansvar att returen faktiskt kommer företaget tillhanda. Väljer man då som kund att skicka med ett fraktalternativ där paketet ifråga faktiskt inte levereras till företaget utan hamnar på ett utlämningsställe har man som kund inte uppfyllt sina åtaganden. Det handlar inte om att företaget ifråga hittar på klausuler för returen.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twit:

Det är den avsändande partens (alltså kunden detta fall) ansvar att returen faktiskt kommer företaget tillhanda. Väljer man då som kund att skicka med ett fraktalternativ där paketet ifråga faktiskt inte levereras till företaget utan hamnar på ett utlämningsställe har man som kund inte uppfyllt sina åtaganden. Det handlar inte om att företaget ifråga hittar på klausuler för returen.

Ja det stämmer men kan du bevisa att det överlåtits till ett externt bolag med sökbar info (vilket normala paket erbjuder för den låga summan) så är man i stort ganska fri i ryggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Spelar egentligen ingen roll i praktiken för min del, eftersom jag inte har för avsikt att utnyttja distansköplagen, men det är definitivt värt att veta för framtiden. Enda anledningen till att det blev hämtning i butik + kortbetalning, i butik, är för att webhallen är bättre att ha med att göra med när godset ska lämnas ut, än vad posten är, när det gäller en halvpall. Ja, och för att vi alla vet hur tillförlitliga PostNord är...

Det ser även ut som om lagersaldot för en del av grejerna blir sämre medan jag väntar på att ni ska få tag på grejerna som inte fanns i lager, men det ger väl sig...

Har du gjort själva köpet på nätet (t.ex. betalat via PayPal) men hämtat ut varan i en butik? Om ja så gäller distansköpslagen. Har du däremot gjort själva betalningen i butiken så gäller inte distansköpslagen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Har du gjort själva köpet på nätet (t.ex. betalat via PayPal) men hämtat ut varan i en butik? Om ja så gäller distansköpslagen. Har du däremot gjort själva betalningen i butiken så gäller inte distansköpslagen

Det är lite så det låter. Men jag vill ha det bekräftat från Webhallen att det är så de ser det. För min följdfråga blir per automatik "faktura" ?
Som sagt, jag har inte för avsikt, eller vana att utnyttja distansköplagen, men det är intressant att veta hur butikerna tolkar det. För det är ju ett faktum att jag som kund får en sämre uppgörelse så här, och då får man börja väga för och nackdelar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Det kan dock ge sken av att folk tror dem köper via distans, som t ex denna herre trodde.

Har kollat igenom era köpevillkor till alla de samtliga flikarna. Måste säga att ni gör det väldigt svårt att hitta information.
Rimligen bör ni ju ha minst två flikar som förklarar distansköp och vad som gäller, samt butiksköp och öppet köp som ni erbjuder om 14 dagar, och vad som gäller.

Är inte helt säker på att ni sitter på det torra om kunden upplever att dem gjort ett distansköp via nätet för att hämta ut produkten lokalt. Det framgår inte tydligt någonstans under era villkor att man frånsäger sig vissa rättigheter, för det är ju det man gör.

Jag kan inte mer än hålla med. Alla andra nätbutiker jag köpt hos har varit väldigt tydliga. Webhallen var jag tvungen att ha en flera konversationer lång mailkontakt för att få klarhet (dock med en jättetrevlig support, kudos till dig )

Men Webhallen - ni kanske kunde förtydliga det eftersom det verkar råda oklarheter?
Extra tydlighet är aldrig dåligt

Permalänk
Webhallen
Skrivet av anon131444:

Skrivet av Swe.Stars:

Jag kan inte mer än hålla med. Alla andra nätbutiker jag köpt hos har varit väldigt tydliga. Webhallen var jag tvungen att ha en flera konversationer lång mailkontakt för att få klarhet (dock med en jättetrevlig support, kudos till dig )

Men Webhallen - ni kanske kunde förtydliga det eftersom det verkar råda oklarheter?
Extra tydlighet är aldrig dåligt

I sektionen köpvillkor på vår sida tycker jag vi har specificerat det ganska tydligt:

"· Köp och betala i fysisk butik (oavsett betalsätt) – Lagen om distansavtal gäller ej
· Beställ via nätet till fysisk butik och betala i fysisk butik (Kontant eller Kort) – Lagen om distansavtal gäller ej
· Köp och betala i nätbutik för hemleverans (oavsett betalsätt) – Lagen om distansavtal gäller
· Beställ via nätet till fysisk butik och betala via nätbutiken (Paypal, Internetbank, Bitcoin, Digitalt presentkort eller Faktura) – Lagen om distansavtal gäller"

Visa signatur

Permalänk
Webhallen
Skrivet av -=Mr_B=-:

Tjena, eftersom köpet sker i butik i detta fall är distanslagen inte applicerbar.

Angående produkterna så är samtliga prylar inkommande i butiken du valt antingen idag eller imorgon.
Förutom nätagget. Det är ingen distributör (som vi jobbar med) i hela europa som har det på lager så jag kan inte riktigt svara när det kan tänkas dyka upp. (Det enda preliminära datum vi har just nu är runt 15:e november och det vet jag inte riktigt om vi kan lita på ens)
Jag skulle rekommendera att du byter till något annat om det är möjligt? (Dra ett PM till mig så kan jag hjälpa med att ändra i ordern, om du inte vill vänta dvs)

Visa signatur