Permalänk

Hur hög temp klarar 5000+ 2,6ghz?

Har en am2 5000+ 2,6ghz med originalkylare. Denna grej låter galet mycket, och jag tänkte sänka fanspeed på den, men hur varm kan den bli utan att riskera att skadas?
de inställningar som fanns från början är:

"target cpu temperature: 55"
"the cpu temperature for full fan speed: 65"
"the cpu temperature for shutdown system: 70".

är det dumt att sänka fläkten och modda lite (mjukvara) så att den håller sig vid kanske 55-60 grader? (load)

ligger som mest precis under 40 just nu (vid automatisk styrning under load), men pallar inte med ljudet.
Vill ha en lösning tills jag får pengar och kan köpa en ballare fläkt.

tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Problemet med högre temp är ju att livslängden försämras. Tror inte att du märker någonting om det är under en kort period, men låg temperatur är ju alltid något att sträva efter.

Förklarar kanske inte mycket men jag har svårt att tro att datorn skulle tvärdö efter några timmar med högre temperatur det är väl i det långa loppet det kan vara skadligt.

Permalänk

ok ok jag fattar, får väl köpa en finare processorfläkt istället. Vill inte paja nåt och sen känns det jobbigt med höga temperaturer. tror jag köper en på direkten istället för att köpa s1 eftersom jag inte har en tillräckligt liten skruvmejsel XD

Permalänk

ingen fara å köra en athlon på 65grader, 70 tror jag går bra åxå men de är ändå lite för nära gränsen för mig, iaf så kan du ju glömma å över klocka me sånna temps.

här är en modd du skulle kunna testa, http://www.sweclockers.com/album/?id=1756

Visa signatur

Asus X-99 A. I7 5820K 4,5ghz. 16gb DDR4Cruical Ballistix 2400mhz.R9 290X. 512gb Samsung pro850. Corsair HX850 .Timberjack monsta vattenkylning .Corsair 900 Timberjack Edition.

http://www.sweclockers.com/galleri/12121-timberjack-900d

Permalänk

men den ser inte alls ut som min gjorde, och sen har jag redan köpt en nirvana nv120. Kan man klocka i nära 50 grader eller är det ändå dåligt för datorn?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
men den ser inte alls ut som min gjorde, och sen har jag redan köpt en nirvana nv120. Kan man klocka i nära 50 grader eller är det ändå dåligt för datorn?

50 grader är inget farligt, under 60 load borde du dock hålla dig om du vill vara på säkra sidan.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

men tempen vid 50 förkortar inte livstiden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
men tempen vid 50 förkortar inte livstiden?

Jo, den håller bara i 15 år istället för 20.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
men den ser inte alls ut som min gjorde, och sen har jag redan köpt en nirvana nv120. Kan man klocka i nära 50 grader eller är det ändå dåligt för datorn?

tempen är de ingen fara me men, grejjen me winsor är att den enkelt blir instabil när tempen börjar närma sig 60 grader, inget farligt men de begränsar ju klocken lite.

lycka till iaf

Visa signatur

Asus X-99 A. I7 5820K 4,5ghz. 16gb DDR4Cruical Ballistix 2400mhz.R9 290X. 512gb Samsung pro850. Corsair HX850 .Timberjack monsta vattenkylning .Corsair 900 Timberjack Edition.

http://www.sweclockers.com/galleri/12121-timberjack-900d

Permalänk
Medlem

kör me originafläkten.. funkar klockrent för mig.. Idle ~25c.. load ~49c.. o det medan jag kör Folding på både graffe o CPU.. grafik kortet ligger ~70c load..
Har kört foldingen i 4 dar i streck nu.. aldrig stigit över de där tempsen..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk

jarå originalfläkten fungerade jättebra för mig också, aldrig ens 40 grader i full total load (oklockad då) men den låter ju som ett bombnedslag så jag bytte =P men ok jag kör knappt under 50 grader är väl bäst med överklock.

men när jag ska kolla minnena i överklockningen så finns det inget som heter TCL, någon som vet vad det mer kan heta? jag hittar trcd och trp och tras men inget TCL, (som i 5-5-5-18 typ), finns det nåt annat namn för det?

tack för svar btw