Följ Black Week på SweClockers

Datorbutiken.com i konkurs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Har du inte betalat än, skall du stoppa utbetalningen, du skall naturligtvis inte behöva betala för något du inte fått.
Eller har jag missförstätt något?

Nej du har förstått helt rätt. Fakturan som DB skickat till kredit företaget betalas inte förren den sista varje måndag och i såfall går den att stoppa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adampolis
Helvetet,

Jag beställde en dator för 7,5k från datorbutiken den 12! förskotts betalt med mitt Visa kort genom min bank dosa. dagen efter vid halv 1 tiden ringde jag och avbokade datorn eftersom jag då läst om att datorbutiken var på väg neråt.
Killen jag pratar med Avbeställer min dator och säger att pengarna borde ligge på kontot om 2-3 bankdagar. Jag går in på kontot på datorbutiken.com och där står det att varan är avbeställd.

Går sen in på nordea.se och kollar mitt saldo och ser då att pengarna har blivit reserverade. Så då ringde jag till kundtjänst och bad dom ta tillbaka pengarna eftersom jag avbeställt datorn.
FIck pengarna direkt och beställde en ny dator från dustin.

Och nu ser jag att datorbutiken har dragit pengarna ändå. och jag har -7000kr på kontot.

Någon som vet varför man drar pengarna igen om jag avbeställt varan?! hoppas bara man får tillbaka pengarna men är väl inte så stor chans. Tur man är granne med en som är nån högt uppsatt chef på nordea där jag bor. Så kanske han kan hjälpa till!

Ringde du kundtjänst på DB eller? Tror att det drars automatiskt oavset så dom msåte nog retunera pengerna efteråt i så fall. Även om pengarna går tebaks så kan dom dras när som helst då du har givit dom rätten till att dra pengarna. jag råkade ut för nåt liknande på CDON. Fast jag fick mina varor och pengarna vart resarverade så ajg inte kunde röra dom sedan såg det ut som dom gått iväg med så där 11 dagar senare dök dom upp på mitt konto och jag blev lite fundersam villka pengar det var. Kosntaterade att summan stämde med vad CDON skulle drat och jag rigde dom och frågade om det var nåt problem. Dom sa att nåt blevet fel och pengarna gått tebaks men ville att jag skulle betala på facktura istället. Dum nog så gjorde jag det. Men jag visste inte att dom hade rätt å dra pengarna som ursprugligen vart resarverade men gåt tebaks så efter dom fått pengarna betalt via banken på facktura gick dom å drog belopet via resarverigen som gjorts ursprugligen då dom hade rätten å göra det. Så jag fick betala beloppet 2 gånger om med andra ord. Tog mig 2 veckors bråkande med dom för å få tebaks min del av pengarna och banken kunde inget göra då "JAG" hade gett dom rätten att dra pengarna från kortet från ursprugliga köpavtalet så att säga och att jag betalt via facktura efter deras begäran var iget någon kunde göra nåt åt.

Permalänk
Medlem

Re: Anade detta...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blublub_9
...och avbokade min beställning den 7/11. Tur för den var på nästan 25 papp!!

Har du fått pengarna?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Ringde du kundtjänst på DB eller? Tror att det drars automatiskt oavset så dom msåte nog retunera pengerna efteråt i så fall. Även om pengarna går tebaks så kan dom dras när som helst då du har givit dom rätten till att dra pengarna. jag råkade ut för nåt liknande på CDON. Fast jag fick mina varor och pengarna vart resarverade så ajg inte kunde röra dom sedan såg det ut som dom gått iväg med så där 11 dagar senare dök dom upp på mitt konto och jag blev lite fundersam villka pengar det var. Kosntaterade att summan stämde med vad CDON skulle drat och jag rigde dom och frågade om det var nåt problem. Dom sa att nåt blevet fel och pengarna gått tebaks men ville att jag skulle betala på facktura istället. Dum nog så gjorde jag det. Men jag visste inte att dom hade rätt å dra pengarna som ursprugligen vart resarverade men gåt tebaks så efter dom fått pengarna betalt via banken på facktura gick dom å drog belopet via resarverigen som gjorts ursprugligen då dom hade rätten å göra det. Så jag fick betala beloppet 2 gånger om med andra ord. Tog mig 2 veckors bråkande med dom för å få tebaks min del av pengarna och banken kunde inget göra då "JAG" hade gett dom rätten att dra pengarna från kortet från ursprugliga köpavtalet så att säga och att jag betalt via facktura efter deras begäran var iget någon kunde göra nåt åt.

Ja, jag ringde kundtjänst, och han avbeställde varan med detsamma. Och så stod det på mitt konto på hemsidan också...Men jaa jag vet inte vad jag ska säga. ska till banknen imorn samt kolla upp hur det är med försäkringar och sådär.. Man får hoppas på det bästa! Nån gång i livet ska väl nått sånt här hända

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Ta kontakt med Inet igen och begär ersättning för dom extrakostnader du drabbats av och vill dom inte ersätta dig så gär du till www.arn.se och skickar in en anmälan där med alla uppgifter du har om hur Inet skött din reklamation.

Hade det varit db.com som ditt ärende gällt så hade du varit rökt så du har iofs ändå tur i oturen sas ;).

ska fan göra det

THIS MEANS WAR

Permalänk

Vet inte om hur många som läser här men som f.d. JME-anställd är jag inte förvånnad. Den enda butiken som gick med vinst la man ner för att frigöra kapital. Inköpsdelen var katastrofal där man saknade kablage för datorbyggen vilket medförde förlorade ordrar.

Och sen trodde DB att man kunde driva JME-Data precis som en webb-butik.
Beroende på ett katastrofalt kassasystem så tog varje kund alldeles för tid.

Dessutom kände man sig inte särskilt uppskattad som anställd (väldigt mycket avhopp).

Permalänk
Medlem

Detta var väl rätt väntat. Den sista veckan är det ju bara klagomål på Prisjakt om folk som inte får sina grejer...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adampolis
Ja, jag ringde kundtjänst, och han avbeställde varan med detsamma. Och så stod det på mitt konto på hemsidan också...Men jaa jag vet inte vad jag ska säga. ska till banknen imorn samt kolla upp hur det är med försäkringar och sådär.. Man får hoppas på det bästa! Nån gång i livet ska väl nått sånt här hända

Ja du får nog ha en försäkring eller nåt. I mitt fall förklarade banken tydligt att när man godkänt köpet på sitt kort, VISA tex och pengarna resarverats så har dom rätt att dra beloppet när som helst. Resarverigen går vad jag förstog oftast ut efter ca 10 dagar villket förklarar varför dom dök upp efter 11 dagar och då kan efter det spendera dom precis som innan. Men som du märkte så kan dom ändå dra summan för dom förlorar inte rätten att göra det då du gett dom rätten vid köpet att pengarna är deras. Så mitt konto var så där 1600Kr back också. Och med tanke på att dom fåt pengarna nu och konkatt så är det nog å svårt å få dom tebaks av DB.
Köpte 5st Xbox360 spel lagligt för 1800+Kr å blev av med 3600Kr istället så vet hur det käns.
Urbotat krongel när man försöker vara ärlig en gång i sitt liv
Redigt förbanad blir man med då dom som företag borde kunna detta bättre. Inte fan känner man sig tryg som kund hoss företag inte.

Permalänk
Medlem

Känner mig lite vemodig på grund av detta faktiskt.
Har handlat många datorkomponenter från db.com/JME under alla år man har haft en dator.

Tur i oturen så har man inte behövt någonting den senare tiden då jag alltid handlar med VISA-kortet.

Nåja, det finns fler butiker som tur är.

Hur blir det förresten med de få JME butiker som finns i stan? De har ändå lite prylar på lager...

Visa signatur

"han som inte kan mycket om datorer"

Permalänk
Medlem

datorbutiken och komplett var ju bäst i stort sett.

Permalänk
Medlem

R.I.P datorbutiken!

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cluefinder
HELVETE! Jag som hade betalat in en förskottsbetalning på 28 122 kr fyfan >.<

Jag känner med dig, pengar växer inet på träd dessa tider.

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk

Synd att det blev så här, men det hade man ju nästan räknat med, dom har ju varit den "bästa" butiken ett tag, men nu de senaste månaderna har det ju bara varit skit så man hade ju i tankarna att nåt sånt här var på gång. Hoppas att det löser sig för alla som beställt grejor nu.

Visa signatur

..counting all the assholes in the room, well I'm defenitly not alone..

Permalänk
Avstängd

Jag är en av dom som fortfarande köper på postförskott. Tur är väl det. Den lilla extra peng som man får betala är kanske värt det om det skulle hända som vissa råkat ut för

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

Jag antar att de flesta här när de skriver RIP menar att datorbutiken skall Ruttna I Potatislandet?

Permalänk
Medlem

Trist som fan :/

Permalänk

Lite info angående angående pengar tillbaks vid konkurs:

http://www.konsumentbankbyran.se/content.asp

Permalänk

En smula förvånande måste jag säga att så många här på swec har beställt prylar från db.com och att dessutom så många förskottsbetalt.
Hade någon frågat mig för en vecka sedan om swec:are köpte från datorbutiken så hade jag definitivt sagt att de gör de inte.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

DB har då alltid funkat klockrent för mig.
Rest in peace och tack för karamellerna!

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Kul med företag som konkar

Jag lider med folk som betalat större summor och troligtvis inte får se några ören alls. Hoppas att deras konkurs inte berodde på allt för stora lån etc så kanske konkursförvaltarna kan betala ut till kunderna.

Har en kompis som beställt dator för 18.000 kr och han deppade ihop hela dagen. Synd på en så förbaskat bra butik.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokke
det är en helt vanlig konkurs inget bedrägeri. har du ett aktiebolag och försätter det i konkurs så är det så här det går till... beklagligt för er som gett pengar till ett bolag i kris och efter att bankerna, leverantörskrediterna och alla andra krediter/skulder dom dragit på sig är betalda så blir det nog inte mycket över till dom konsumenter som betalat i förskott.

stod på deras hemsida nu att dom skyller på "sveriges ekonomiska kris" det är nog inte den påhittade krisen som gjort att shoppingsajterna gått i konkurs utan deras usla affärssinne, bedriver man en Internetverksamhet på ett bra sätt som datorbutiken.com en gång gjordes så har man ett lyckat koncept där, att sedan köpa upp en krisdrabbad butikskedja är sanslös idioti vilket nu också har visat sig...

konkurensen om kunderna lär nog vara kvar även utan datorbutiken.com, komponentcenter.se kommer som en stark uppstickare dom redan gamla rävarna dustin medflera finns kvar... det är ju liksom inte så att datorbutiken.com stod för en så stor procent av marknaden...

Är det du som är Fredrik?

Är väl inte konkursen vi är förbannade på. Det är ju att de har ljugit de senaste veckorna för att lura till sig mer pengar. I konkursen skyller de på för dålig orderingång..

I mail och telefonsvar skyller de på att de har mycket att göra på lager och de ska hinna ikapp. I själva verket finns det inget lager. De saknar pengar att handla varor för därför kan de inte leverera. BEDRÄGERI!

Permalänk
Medlem

DB

ÄNTLIGEN...

Detta var det enda rätta som borde skett för ett antal år sedan. Naiv finansiär fördröjde processen nå't år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ublegend
Är det du som är Fredrik?

Är väl inte konkursen vi är förbannade på. Det är ju att de har ljugit de senaste veckorna för att lura till sig mer pengar. I konkursen skyller de på för dålig orderingång..

I mail och telefonsvar skyller de på att de har mycket att göra på lager och de ska hinna ikapp. I själva verket finns det inget lager. De saknar pengar att handla varor för därför kan de inte leverera. BEDRÄGERI!

näh jag är inte Fredrik, heter jokke...

det är just så här det går till i dom flesta konkurser, inget speciellt i detta fallet... visst många konsumenter blir blåsta på sina pengar vilket är risken med förskottsbetalning, likadant är det när man lägger handpenning.

förstår inte vad det är ni är sura över, tro f*n att datorbutiken inte säger någotting föräns konkursen är inlämnad till tingsrätten...

en stor varning bör väl vara alla den kritik datorbutiken fått dom senare veckorna och då är det väl ett dumt förfarande att betala i förskott när flertalet klagat på att dom inte får sina saker...

jag försvarar inte datorbutiken ett dugg utan vill mer påpeka att detta är inget speciellt förutom då att datorbutiken varit en populär handelsplats ibland swec medlemar ... vilket swec borde uppmärksamat och bedrivet lite journalistik och varnat medlemmarna för datorbutiken och sökt en officiel kommentar på grund av deras ursäkt för att produkterna inte blivet skickade...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Hedersmedlem

Synd gillade datorbutiken. Synd att dem som alla andra företag ska få storhetsvansinne och expandera utöver sina likvida gränser.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyber Judas
En ssula förvånande måste jag säga att så många här på swec har beställt prylar från db.com och att dessutom så många förskottsbetalt.
Hade någon frågat mig för en vecka sedan om swec:are köpte från datorbutiken så hade jag definitivt sagt att de gör de inte.

Varför så förvånad, bra priser, kort leveranstid, stort utbud och välkänt så är väll snarare logiskt att folk handlar där.

Däremot så skulle jag heller aldrig förskottsbetala till något företag om det inte var pengar jag hade råd att bli av med. Tråkigt för alla konsumenter som hamnar i skiten. Bästa sättet för att undvika sånt, om man måste förskottsbetala så använd kreditkort med försäkring som täcker sånt.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Sorgligt, jag som tyckte datorbutiken var så trevligt Känns faktiskt lite märkligt att det lägger ner, som ett hål i internet för min del =(

Hoppas det kommer gå smärtfritt allt detta, så smärtfritt det kan gå så att säga.

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pertan
Kanske är dax att spärra så man inte kommer in på webshoppen någe.

https://www.datorbutiken.com/butik/

Nu kan man iaf avregistrera sig från nyhetsbrevet

Permalänk

Är det inte meningen att bolag skall begära/försättas i konkurs direkt så fort det inte har kapital nog att betala det dom är skyldiga?
Och borde inte det vara straffbart att medvetet fortsätta gå med "minus"?
Om inte annat så är det detta [bolagens styrelse skall inte äventyra sina kunders pengar] som direkt motiverar diverse initiativ att "ta ett snack" med de ansvariga

och jag har full förståelse för att bultsax och glödande järn är med vid samtalet.

Nej, det finns inget som gör det ok att slippa ansvaret för att man slösat bort någon annans pengar... det är/del av det ansvaret man tar på sig som styrelse i ett företag

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokke
näh jag är inte Fredrik, heter jokke...

det är just så här det går till i dom flesta konkurser, inget speciellt i detta fallet... visst många konsumenter blir blåsta på sina pengar vilket är risken med förskottsbetalning, likadant är det när man lägger handpenning.

förstår inte vad det är ni är sura över, tro f*n att datorbutiken inte säger någotting föräns konkursen är inlämnad till tingsrätten...

en stor varning bör väl vara alla den kritik datorbutiken fått dom senare veckorna och då är det väl ett dumt förfarande att betala i förskott när flertalet klagat på att dom inte får sina saker...

jag försvarar inte datorbutiken ett dugg utan vill mer påpeka att detta är inget speciellt förutom då att datorbutiken varit en populär handelsplats ibland swec medlemar ... vilket swec borde uppmärksamat och bedrivet lite journalistik och varnat medlemmarna för datorbutiken och sökt en officiel kommentar på grund av deras ursäkt för att produkterna inte blivet skickade...

Jag beställde för tre veckor sedan. Då fanns inte mycket negativt att hitta om denna butik. Sedan var det en kompis som talade varmt för dem. Han har handlat mycket tidigare från dem. Han är i data-branchen men fick först reda på hur illa det var idag när jag mailade.. Jag betalde med e-kort så jag har kanske en liten chans.. ska kolla med banken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
Är det inte meningen att bolag skall begära/försättas i konkurs direkt så fort det inte har kapital nog att betala det dom är skyldiga?
Och borde inte det vara straffbart att medvetet fortsätta gå med "minus"?

skulle det vara straffbart så är där många företag som borde straffas... tyvär är verkligheten annorlunda när det gäller aktiebolag, ett handelsbolag har det svårare men aktiebolag kan bygga upp ett företag på luft och tjäna pengar... kolla bara på Enron-affären...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

kommer aldrig att köpa något dyrare än 500kr med förskottsbetalning

Visa signatur

InMortumVeritas