MOLEX-sladdar 3-pinare och grejer?

Permalänk

MOLEX-sladdar 3-pinare och grejer?

Jag ska köpa ett Nzxt Hush (inga kommentarer på det tack, redan bestämt) och det har ju två fläktar som ska drivas med molex-kontakter.

Jag kommer ha:
1st 3-pinare (på moderkortet)
2st 4-pinare hanar (från nätagget)
EDIT: 1st 4-pinare hona (från moderkortet)
1st molex-kontakt hane (från nätagget)
1st molex-kontakt hona (på moderkortet)
(Om något inte stämmer så beror det på att jag är ny med olika dator-kontakter)

Hur ska jag lösa detta?
har ett 4850 och från det så går det två molex-kontakter. Jag ska kyla det passivt och ta bort standardfläkten, kan man koppla loss en av kontakterna då? eller ska jag köpa omkopplare som kopplar om vissa kontakter till andra?

Hjälp behövs!

Permalänk
Entusiast

Vad saknar du? Det finns alla möjliga konstiga adaptrar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

jag ska ju ha ett nzxt hush istället och det kommer med två fläktar som ska anslutas med molex-kontakt. Jag har inte två likadana molex-kontakter (bara en hane och en hona) så hur ska jag göra?

EDIT:
http://www.hardwarezone.com/img/data/articles/2004/1192/tutor...

det är sånahär som jag kallar för 4-pinare, (jag vet inte om det heter något annat eller inte)

Permalänk
Entusiast

Det där ser ut som en floppy kontakt. Den har du nog tyvärr inte så mycket nytta av. Är det hona eller hane på fläktarna för det finns såna här: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=100423

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

ser ut som hanar:
http://sweclockers.com/imagebank/200706/Insida2Stor001.jpg

Då skulle jag behöva en som du länkade fast åt andra hållet? alltså en hane som blir två honor? finns det?

Permalänk
Medlem

Fläktarna har ju både hona och hane, så du kan seriekoppla dom innan du drar in dom i grafikkortet/hdden eller vad du nu dragit dom till, eller så köper du bara en adapter som splittar en till 2 molexer.

Permalänk

Ajdå, då måste jag ha massa molex-kontakter. Får kolla efter det =/

men vadå seriekoppla? hur ska det gå till??

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Ajdå, då måste jag ha massa molex-kontakter. Får kolla efter det =/

men vadå seriekoppla? hur ska det gå till??

Kontakterna på chassifläktarna kallas oftast Molex Pass-through eftersom strömmen passerar genom kontakten, alltså kan man seriekoppla dem för att driva flera saker från samma nätaggskontakt.
För chassifläktarna behöver du då EN 4-pin Molex från nätagget som du sedan kopplar fläktarna på.
Molexhona från nätagget--->fläkthane-->fläkthona-->fläkthane--> ledig molexhona för inkoppling till valfri komponent.
Med understrykningen menas en fläktkontakt

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

Jag förstår ungefär hur du menar. Får testa det när jag får chassit tack för svar

Permalänk
Medlem

Re: MOLEX-sladdar 3-pinare och grejer?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Jag ska köpa ett Nzxt Hush (inga kommentarer på det tack, redan bestämt) och det har ju två fläktar som ska drivas med molex-kontakter.

Jag kommer ha:
1st 3-pinare (på moderkortet)
2st 4-pinare hanar (från nätagget)
EDIT: 1st 4-pinare hona (från moderkortet)
1st molex-kontakt hane (från nätagget)
1st molex-kontakt hona (på moderkortet)
(Om något inte stämmer så beror det på att jag är ny med olika dator-kontakter)

Hur ska jag lösa detta?
har ett 4850 och från det så går det två molex-kontakter. Jag ska kyla det passivt och ta bort standardfläkten, kan man koppla loss en av kontakterna då? eller ska jag köpa omkopplare som kopplar om vissa kontakter till andra?

Hjälp behövs!

EH
Du, det där lät helt stört!

1st 4-pinare hona (från moderkortet)
Wat?

1st molex-kontakt hane (från nätagget)
Du får honor från nätagget.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seires
EH
Du, det där lät helt stört!

1st 4-pinare hona (från moderkortet)
Wat?

1st molex-kontakt hane (från nätagget)
Du får honor från nätagget.

hahaha amen kolla jag visste inte vad en 4-pinare var (jag har grejer som ser ut som 3-pinare men som har fyra hål i sig).

och sen nja jag har en hona från moderkortet och en hane från nätagget, resten är upptagna. Men jag struntar i nzxt hush och bygger själv istället.

btw nån som vet om såna där fläktkontrollrar http://www.webhallen.com/prod.php?id=79939
ansluts med bara 3-pinare?

Permalänk
Medlem

6 stycken av denna typ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
hahaha amen kolla jag visste inte vad en 4-pinare var (jag har grejer som ser ut som 3-pinare men som har fyra hål i sig).

och sen nja jag har en hona från moderkortet och en hane från nätagget, resten är upptagna. Men jag struntar i nzxt hush och bygger själv istället.

btw nån som vet om såna där fläktkontrollrar http://www.webhallen.com/prod.php?id=79939
ansluts med bara 3-pinare?

Ja den är bara 3pins.
Köp inte en kontroller för 6fläktar när du kommer styra max 4, finns en bra zalman med 4x styrningar för billigare peng som lyser blått som Husen dessutom.

Permalänk

aa finns från revoltec fina grejer. tror jag sparar pengarna och köper det senare och kör fan mate 2 ett tag till tills jag får mer pengar. men länka gärna till zalman som styr 4, kanske är snyggare?