Permalänk
Avstängd

Mäta spänning på en adapter

Hej!

Har inskaffat en multimeter som kan mäta växelspänning och likspänning. Syftet är att jag ska kunna mäta adaptern till datorn för att ta reda på om den fungerar eller ej. Får nämligen inte igång datorn och vet inte om det är Nätagget eller adaptern som är död.

Jag har provat att mäta upp spänningen på några batteri och det stämde. Men på batterierna är ju - och + märkta så det var lätt. Undrar hur jag ska mäta på adaptern? Är ganska ny inom detta, dumförklara mig om ni vill.

Så här ser det ut:
<--------------------------------------------------------------------->
<Vägguttag(V~) -----sladd>Adapter-----sladd>Dator(V-) >
<--------------------------------------------------------------------->

Är inte säker på vart jag ska mäta. Jag antar att det är Likspänning jag ska mäta eftersom adaptern omvandlar Växelspänning till Likspänning(tror jag)

Står såhär bakom på adaptern:

INPUT:100-240V~
OUTPUT: 20V-

Hoppas att det finns lite kunnigt folk inom detta. Hittade ingen bättre tråd, om det gör det så har jag inget emot att admin flyttar den.

Tacksam för svar!

Permalänk

det ska inte spela någon roll hur du sätter sladdarna och mäter på adaptern, mäter du rätt så får du tex "12 volt" men om du mäter tvärtom så får du samma siffror fast med ett minus tecken framför tex "-12 volt"

Visa signatur

Fractal design R4 : ASUS Sabertooth Z77 : I5 3570K @ 4,5 : INTEL 520 SSD :corsair 16GB : GTX 260 :Tagan 600W : Windows 7 X64 : Samsung 2443BW

Permalänk
Medlem

vad jag förstår av det du försöker berätta så mäter du spänningen (volt) i Serie med belastningen i detta fall datorn, som man vanligen gör när man ska mäta strömmen (Ampere).

När man mäter spänningen ska man mäta parallelt med Belastningen

Edit: Volt mätnings området på en multimäter har Resistans i Mega ohms klassen så det går knappt nån ström genom den, så det är rätt så omöjligt att kortsluta då.

Men på Ampere området är Resistansen praktiskt taget 0 Ohm så all ström går igenom om man inte mäter över igenom en belastning som leder till en Kortslutning och med tur en säkring som ryker

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

av det du skrev så verkar det som att det är likspänning så ställ in den på att mäta likspänning, och sedan så stoppar du bara sladdarna på plus och minus, det gör inget om du skulle råka koppla bakvägen (minus sladden till plus på adaptern, vise versa) enda som händer då är att det står att det är en negativ spänning alltså i ditt fall -20v.

antar att det är en adapter med rund kontakt som du stoppar in i datorn, då ska du mäta med ena kontakten från voltmetern inuti den kontakten(hålet i mitten...), och med andra på "ytterväggen" utav kontakten.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.