Vad är en bananplugg?

Permalänk
Avstängd

Vad är en bananplugg?

Vad är en bananplugg, och vad är den till för?
Vad ska man ha en sådan till?
Behöver man en sån?
Är de bra?

http://www.fynda.se/index.php?prodid=98

Permalänk
Medlem

Högtalar ingångar på förstärkare och högtalare har ofta hål för bananer, kan dock vara en plast bit för som man får ta bort. Alltså ett sätt att terminera högtalarkablarna.

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Medlem

Re: Vad är en bananplugg?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Behöver man en sån?
Är de bra?

När man skall koppla in högtalarna till sitt surroundsystem så är banankontakter (speciellt om det är trångt) helt underbara

om de är bra? ja det är de (och somsagt helt underbara)

/Daniel

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkages
Högtalar ingångar på förstärkare och högtalare har ofta hål för bananer, kan dock vara en plast bit för som man får ta bort. Alltså ett sätt att terminera högtalarkablarna.

Ska man då ha en banan på varje högtalare, och på varje ingång på förstärkaren?
Vad gör bananpluggen?
Vad innebär det att "terminerna" högtalarkablarna, jag förstår inte.
Om jag har en en förstärkare med två högtalare, ska jag ha bananplugg då? isf hur många?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ParaZide
När man skall koppla in högtalarna till sitt surroundsystem så är banankontakter (speciellt om det är trångt) helt underbara

om de är bra? ja det är de (och somsagt helt underbara)

/Daniel

Är de bara till surroundsystem, eller till två högtalare md stereoförstärkare också?
Varför är de helt underbara?
Vad har trångt, med saken att göra?

Permalänk
Medlem

banan kontakten ska sitta på varje ände på högtalar kabeln, alltså 4st på en kabel.

Banankontakten gör inte mycket i sig men gör livet enklare när man installerar skiten. Speciellt om man har surroundsystem, då det brukar vara mycket trångt därbak.

Man måste inta ha banankontakter nästan alltid så finns det en skruvterminal och om du har en terminal som klämmer fast högtalarkabeln så kan du inte använda bananer.

Nu har du fått all förklaring du behöver, googla resten.

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Avstängd

Så om jag har en förstärkare med 2 högtalare, behöver jag 8st bananpluggar då? :S :s

Vad dumt att man ska skruva fast sladdarna, det är ju bara dumt, det verkar kasst.
Någon borde uppfinna så att sladder blir som en USB, nätverkssladd, eller HDMI kabel, där man bara trycker in den, så är det klart.

Står det helt jävla still på audio-marknaden eller? Har de ingen innovation? Varför använder de inte en bra sladd, som är digital, bara går sätta in på ett sätt, som USB, nätverk eller HDMI.

Jävla dumma sladdar som är analoga, och som man måste skruva fast.

http://en.wikipedia.org/wiki/Banana_connector
Jag läste banana connector artikeln på Wikipedia.
"An exposed banana plug can obviously present electrical hazards if the wire to which it is attached is energized. The hazards include electric shock, electrocution, burns from accidental short circuits, and damage to the attached equipment. Where electrical safety is an issue, due to the presence of higher voltages and/or currents, various kinds of protected plugs and sockets are available. These have sliding covers on plugs and/or other devices to protect the user from accidental contact with live conductors, but are still largely compatible with the original design."

Vad är det här för någonting? Kan jag bli electrocutad eller då? Jag vill inte att de ska bli kortslutning, eller börja brinna, eller att jag ska få ström i mig och dö.
http://www.fynda.se/show_prod.php?prodid=98
Är den farlig?

Permalänk
Medlem

Det finns sladdar som du "bara trycker in", men sanningen är det att det blir mycket bättre ljud om du kopplar direkt från metall till nästa metall, då det inte blir så mycket steg i processen att överföra ljudet. man brukar säga, ju fler kockar desto sämre soppa. lite samma sak här. Detta är så jag har uppfattat det hela, andra personer får jättegärna konfirmera att den infon som jag just nu säger är 100% korrekt!

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrtazz
Det finns sladdar som du "bara trycker in", men sanningen är det att det blir mycket bättre ljud om du kopplar direkt från metall till nästa metall, då det inte blir så mycket steg i processen att överföra ljudet. man brukar säga, ju fler kockar desto sämre soppa. lite samma sak här. Detta är så jag har uppfattat det hela, andra personer får jättegärna konfirmera att den infon som jag just nu säger är 100% korrekt!

Hmm... okie.
Synd att man inte hade digital med ettor och nollor, och en checksum då hade ju signalen alltid varit perfekt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Så om jag har en förstärkare med 2 högtalare, behöver jag 8st bananpluggar då? :S :s

Vad dumt att man ska skruva fast sladdarna, det är ju bara dumt, det verkar kasst.
Någon borde uppfinna så att sladder blir som en USB, nätverkssladd, eller HDMI kabel, där man bara trycker in den, så är det klart.

Står det helt jävla still på audio-marknaden eller? Har de ingen innovation? Varför använder de inte en bra sladd, som är digital, bara går sätta in på ett sätt, som USB, nätverk eller HDMI.

Jävla dumma sladdar som är analoga, och som man måste skruva fast.

http://en.wikipedia.org/wiki/Banana_connector
Jag läste banana connector artikeln på Wikipedia.
"An exposed banana plug can obviously present electrical hazards if the wire to which it is attached is energized. The hazards include electric shock, electrocution, burns from accidental short circuits, and damage to the attached equipment. Where electrical safety is an issue, due to the presence of higher voltages and/or currents, various kinds of protected plugs and sockets are available. These have sliding covers on plugs and/or other devices to protect the user from accidental contact with live conductors, but are still largely compatible with the original design."

Vad är det här för någonting? Kan jag bli electrocutad eller då? Jag vill inte att de ska bli kortslutning, eller börja brinna, eller att jag ska få ström i mig och dö.
http://www.fynda.se/show_prod.php?prodid=98
Är den farlig?

Om en kabel behöver 4 bananer så kan man gott anta att 2st behöver 8.

Ja det är ju därför det finns banankontakter för att göra installationen enklare, hur har det inte framgått i tidigare svar.

Tja hur farligt det är beror på kapaciteten i förstärkaren men du är väl knappast därbak och pillar när den är igång oavsett, hoppas jag. Du kan lika gärna sluta åka bil istället.

Citat:

Hmm... okie.
Synd att man inte hade digital med ettor och nollor, och en checksum då hade ju signalen alltid varit perfekt.

Det finns något man kallar D-klass förstärkare vilket använder vad man slarvigt säger en digital förstärkning av signalen. Dock kan man inte komma ifrån att en högtalare är högst analog.

Om detta stör dig så mycket så finns det aktiva högtalare.

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Avstängd
Citat:

Om en kabel behöver 4 bananer så kan man gott anta att 2st behöver 8.

http://www.fynda.se/index.php?prodid=98
Men där står det "Levereras 4 st i förpackning. (passar till ett par högt)".
Så behöver jag 4 eller 8 då?

Citat:

Tja hur farligt det är beror på kapaciteten i förstärkaren men du är väl knappast därbak och pillar när den är igång oavsett, hoppas jag. Du kan lika gärna sluta åka bil istället.

Men jag har husdjur som springer runt överallt.
Det är väl ingen som vill ha farliga elektriska grejer hemma, som man kan bli grillad av!

Citat:

Det finns något man kallar D-klass förstärkare vilket använder vad man slarvigt säger en digital förstärkning av signalen. Dock kan man inte komma ifrån att en högtalare är högst analog.

Om detta stör dig så mycket så finns det aktiva högtalare.

Är T-klass bättre än D-klass?
Aktiva högtalare är dåliga va?

Permalänk
Medlem

4st. till en kabel ska det vara. Varje kabel har en minus och en plus pol alltså två kontakter i varje ända.

Du behöver inte oroa dig för varken husdjur, grill eller stöttar då det är för liten spänning.

Bry dig inte om vilken klass förstärkaren har, det är överkurs och inget som kommer spela någon större roll för dig.

Med aktiv menas bara att det är en inbyggd förstärkare i högtalaren som driver den. Således finns det både bra och dåliga.

Mvh Simon

Permalänk
Medlem
Citat:

[url]Men jag har husdjur som springer runt överallt.
Det är väl ingen som vill ha farliga elektriska grejer hemma, som man kan bli grillad av!

Aldrig hört någon som haft problem med just detta, men oroar du dig över blottad metall på förstärkaren så rekommenderar jag att du använder isolerade bananer eller kanske gafflar istället.

Kort och gott, nej du behöver inte bananer, men de gör det enklare att koppla in och ur saker istället för att bara böka med blottade kabeländar.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Jag vill inte veta vad en bananplugg är

Visa signatur

Pentium 3.6 |8800gs | E2400hd | modded X-fi extreme music |Marantz sr 4010|Dynavoice m-85 ||~*

Permalänk
Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 5800X3D||32Gb@3.6GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305