MediaMarkt delbetalning (kampanj)

Permalänk
Medlem

MediaMarkt delbetalning (kampanj)

Tjena!

Någon mer som sett Mediamarkts erbjudande om delbetalning på 10 månade utan ränta eller dolda avgifter?

Bor själv i Karlstad där det inte finns men funderar på att be en polare i Gbg köpa ett Ps3 åt mig isf. 439:-/mån i 10 månader känns rätt soft!

Någon som köpt något på den kampanjen eller vet nåt mer?

Permalänk
Medlem

Har sett den.
Dock skulle jag ALDRIG köpa någon onödig grej som man inte absolut måste ha på avbetalning!
Sådana grejer köper man när man har råd att slösa pengar på onödigheter!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag håller med Ryden.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Keeper of the Bamse

Öh jag håller inte med? Räntefritt spelar väl ingen roll

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Lyxfällan nästa!? Nä men köp för tusan inte elektronik på avbetalning!

Permalänk
Medlem

Det är alltid bättre att spara ihop till "onödiga" köp. Det spelar ingen roll om det är räntefritt, du kommer fortfarande ha en löpande avgift som tynger ner varje månad. Ett PS3 kommer inte att kosta lika mycket om 10 månader. Det är därför butiker gör såhär. De tjänar mer på att sälja ett PS3 nu än om 10 månader. Se det som "indirekt" ränta.

Hus och liknande är naturligtvis okej att låna till. Men ett hus är bundet kapital, det behåller sitt värde till skillnad från t.ex. ett PS3.

Permalänk
Medlem

Är det helt utan extra kostnader så tycker jag inte det är någon större fara att ta det på avbetalning...
Det beror iofs väldigt mycket på hur din ekonomi ser ut. Plus att det måste vara en rätt bra polare som vågar lita på att du betalar dina månadsavgifter eftersom det med största sannolikhet måste skrivas på honom...

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusS
Plus att det måste vara en rätt bra polare som vågar lita på att du betalar dina månadsavgifter eftersom det med största sannolikhet måste skrivas på honom...

Skulle inte kalla det en bra polare, snarare en urbota korkad polare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keso
Skulle inte kalla det en bra polare, snarare en urbota korkad polare.

Det är ett annat sätt att säga det jag ville ha fram...:)

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Det är alltid bättre att spara ihop till "onödiga" köp. Det spelar ingen roll om det är räntefritt, du kommer fortfarande ha en löpande avgift som tynger ner varje månad. Ett PS3 kommer inte att kosta lika mycket om 10 månader. Det är därför butiker gör såhär. De tjänar mer på att sälja ett PS3 nu än om 10 månader. Se det som "indirekt" ränta.

Hus och liknande är naturligtvis okej att låna till. Men ett hus är bundet kapital, det behåller sitt värde till skillnad från t.ex. ett PS3.

Å andra sidan så får han ha kul med ett PS3 i 10 månader nu direkt istället för att vänta tills senare (när kanske PS4 finns och PS3 inte är lika "kul"?).

Det du gör är ju basically att låna pengar, gratis, vilket jag tycker är helt ok så länge du verkligen är säker på att du kommer ha dessa pengar.

Till och med att köra med avbetalning när det kostar är ok så länge du verkligen vet om vad det slutgiltiga priset blir och du vet att du kan och vill betala det.

Och sen när behåller ett hus nödvändigtvis sitt värde? Ta en titt på bostadspriserna i Stockholm just nu eller varför inte i USA?

För att sammanfatta så är det helt enkelt jättebra att använda avbetalning så länge du är mogen nog att veta att du kan betala av det och ha en budget som klarar oförutsedda utgifter tillsammans med din avbetalning utan problem.

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem

Om nu lånet verkligen är räntefritt och avgiftsfritt så går man plus på att ta det. Detta iom att man får ränta på sina pengar innan man betalt in dem. Visserligen inte många tior, men alltid något

Citat:

Ett PS3 kommer inte att kosta lika mycket om 10 månader. Det är därför butiker gör såhär. De tjänar mer på att sälja ett PS3 nu än om 10 månader. Se det som "indirekt" ränta.

Det där får du gärna vidareutveckla. Vet du vad du pratar om eller gissar du?

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Det var helt utan avgifter, 390:-/mån sen kan man betala mer om man vill. Personligen har jag ganska bra inkomst nu då jag pluggar och jobbar... Dock kändes det som ett bra alternativ att "få 10 månader på sig" istället för att slänga iväg 4k direkt.

Permalänk
Medlem

Om du har "disciplin" nog att betala i det varje månad så är det bara att köra. Du går ju i varje fall inte back på det i jämförelse mot att du hade köpt det kontant. Som sagt är detta under förutsättning att de inte trots allt har någon sniken dold avgift

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns inte någon uppläggningsavgift? Är det någon avi-avgift/administrationsavgift varje månad?

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inga avgifter enligt reklamen som jag precis såg

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Denniz PoP
Det finns inte någon uppläggningsavgift? Är det någon avi-avgift/administrationsavgift varje månad?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Denniz PoP

http://www.mediamarkt.se/

Inga dolda stjärnor eller pytteliten text i kanten, så det verkar inte vara några sådana avgifter.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Ingen aviavgift, ingen uppläggningsavgift.

Permalänk
Medlem

Jag betalar mina glasögon (6000kr) räntefritt på 12 månader. Visst är det smidigt och bra om man inte har råd med hela summan på en gång, men jag rekommenderar det inte om du inte verkligen måste. Den där räkningen på 507kr/månad känns tråkigare än att betala för hemtelefonen...

Permalänk
Medlem

Ta aldrig lån/avbetalning på något annat än bostadsköp. Bil går väll an, men inte elektronikprylar, möbler osv. Du vet aldrig hur din ekonomi ser ut i framtiden. Då är det inte roligt att sitta med avbetalningar på flera tusen. Men rent teoretiskt sett så tjänar du på att köpa med avbetalning om det inte finns några andra avgifter. Inflationen ser till att dina pengar du betalar om några månader inte kommer vara lika mycket värda som innan. Det är dock väldigt små summor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Höken
Jag betalar mina glasögon (6000kr) räntefritt på 12 månader. Visst är det smidigt och bra om man inte har råd med hela summan på en gång, men jag rekommenderar det inte om du inte verkligen måste. Den där räkningen på 507kr/månad känns tråkigare än att betala för hemtelefonen...

Glasögon är till skillnad från en PS3 en nödvändighet.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Glasögon är till skillnad från en PS3 en nödvändighet.

Vad som är nödvändigt är relativt.

Till trådskaparen go for it.

Jag köpte själv min ps3a på för 1.5år sen dock med 6mån avbetalning.

Tycker inte det är någon "fara" att köra avbetalning så länge man kan sköta det. Finns ju redan bevisat att många missbrukar avbetalning bara köper mer o mer.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Avstängd

Många moraltanter här, kan inte se någonstans att han frågade hur bra/dåligt det är med avbetalning generellt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
Många moraltanter här, kan inte se någonstans att han frågade hur bra/dåligt det är med avbetalning generellt...

Eller hur. Jag gillade delbetalningsidén som ett bra alternativ ifall det skulle bli oförutsedda utgifter. Då jag inte kände för att lägga 4k direkt. Men allteftersom det ser bra ut så tänkte jag betala av mer än de 400:-/mån för att inte betala i 10 mån. Mars t ex lägga 2000:- så är det redan då nästan helt återbetalat...

Permalänk
Medlem

Jag förstår bägge parter i dessa argument om jag ska vara helt ärlig.

Jag har en räntefri avbetalning jag håller på o betalar på nu och det känns tråkigt, väldigt tråkigt att stå o betala på det man redan har. Dessutom nu när det börjar bli så dåligt med jobb vill man inte stå med en avbetalning att betala på om man blir av med jobbet och torskar ett antal tusenlappar per månad redan där.

Kommer att betala av det sista på min avbetalning så fort jag kan nu så att jag slipper dessa tråkiga utgifter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Du är medveten om att du får PS3an i handen direkt? Självklart kommer det vara billigare om tio månader men då får jag ju det tio månader senare, ingen skillnad bara för att du betalar i månaden.

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Medlem
Citat:

Så du väntar alltid 10 månader extra innan du köper för att det ska bli billigare? Vad gör du sen när du väntat 10 månader? Väntar 10 till? Det har väl inget med saken att göra om det är billigare om 10 månader om det är nu han ska ha det?

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
Så du väntar alltid 10 månader extra innan du köper för att det ska bli billigare? Vad gör du sen när du väntat 10 månader? Väntar 10 till? Det har väl inget med saken att göra om det är billigare om 10 månader om det är nu han ska ha det?

Typ tills man kan köpa leksaker utan att behöva låna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag ser inga problem med avbetalning. Så länge man sköter sig.

Det där med hus, så vet ingen heller om huset är värt lika mycket om 10mån, finns mycket saker som spelar roll, bo kostnader, skador (som uppkommer), misskötsel av huset, oförutsedda utgifter, jordskred, området där huset ligger blir "slumområde", Lågkonjunktur? halva världen skulle går i konkurs och där man förlora 20% av husets värde, får sitt lån uppsagt (USA?) och banken tar tillbaka huset, förhöjd ränta för du inte har skrivit på ett bra avtal etc.

1.
Du köper ett ps3 -> avbetalning 10mån, spelar en hel del varje månad -> säljer den efter 10mån får tillbaka en bra del av de du lagt ut.

2.
Du sparar varje månad -> varje månad sitter du och rullar tummarna -> efter 10mån köper du den och samtidigt släpper Sony ps4, spelar några timmar och upptäcker att alla andra har redan blivit less och speltillverkarna satsar på ps4 istället

3.
Du köper den på avbetalning -> betalar av den -> säljer den om 30år som antik och går vinst.

4.
Skiter i att köpa ett överhuvudtaget för man vet aldrig om världen går under nästa vecka eller att du är rädd för att inte få igen de pengarna som du har lagt ut på att tillfredsställa dina spel behov.

5.
Du slutar äta för att du anser att dit liv inte är värt de kostnader varje månad och du är rädd att du har gått minus hela livet, och anser att de varit bortkastade pengar för ditt liv inte har varit ett perfekt liv.

Så tror du att du har råd varje månad med avbetalning, så köp det, om inte så låt bli.

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axne^^
Du är medveten om att du får PS3an i handen direkt? Självklart kommer det vara billigare om tio månader men då får jag ju det tio månader senare, ingen skillnad bara för att du betalar i månaden.

Va!? Får man den direkt?

Poängen är att det inte är speciellt roligt att betala det där lånet varje månad och samtidigt se hur värdet minskar på produkten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite

Nej, vill jag ha något så köper jag det direkt. Har jag inte råd så handlar jag inte upp pengarna som jag inte har.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gameresource
Text

Köper du hus för att sedan sälja det efter 10 månader? Hus är (oftast) en långsiktig investering. Visst, marknadsvärdet kan påverkas av rådande konjunkturläge. Säg att du verkligen måste sälja ditt hus i en lågkonjunktur, visst, du kanske inte får ut lika mycket som för ett år sedan. Men du måste fortfarande ha ett nytt hus, som kommer att kosta mycket mindre än vad det gjorde för ett år sedan. Ett PS3 sjunker i värde, du kan aldrig sälja det för att köpa en ny konsol för ungefär samma mängd pengar.

1. Du har en buffert så du kan köpa ett PS3 utan att binda upp dig med ett lån och vara tvungen att betala en tråkig utgift varje månad.

2. Bättre det än att Sony släpper PS4 när du sitter där med ditt lån och måste betala för en antik konsol.

3. Kommer inte att hända.

4. Helt irrelevant. Ett PS3 är ingen investering, alltså köper du den inte för pengar som du inte har.

5. ... inte ens värd att kommentera.

Slutsats: köp inget onödigt på avbetalning.

Permalänk
Medlem

Vilken barnslig tråd det har blivit av det här. Inga argument är speciellt starka åt något håll och är bara trams alltsammans. Vill han köpa det och vet att pengar kommer komma in varje månad så finns det inga skäl att inte göra det om han vill ha det nu.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b