Permalänk
Medlem

kass hastighet WLAN

Lånade ett tag en kompis WLAN-kort, ett usb-belkin. Då fick jag rätt bra hastigheter, TP-test gav mig 12-13 mbit/s osv. Bra signalstyrka också.

Nu har han fått tillbaka kortet och jag plockade fram mitt andra, ett zyxcel. Signalstyrkan blev helt värdelös och det var slött som bara den så jag byggde en pringlesantenn. Då kom jag upp i tre "pluppar" i styrka men fick ut bara runt 5 mbit/s enligt TP-test. Nu har jag byggt en parabolliknande antenn av stålnät som fick upp signalen så att den ligger mellan 4 och 5 hela tiden. Teoretisk maxhastighet 54 mbit/s.

Jag får fortfarande bara ut runt 5 mbit/s enligt TP-test. Vad kan detta bero på? Ett tag trodde jag att det kanske var förlängningssladden mellan adaptern och datorn, men det ska vara en USB2-sladd. Är det ett nytt kort som gäller?

Kan tillägga att jag ibland laddar ner i hastigheter som skulle motsvara runt 10 mbit/s, vilket talar emot TP-test. Min kompis som ansluter med kabel till modemet får ut ca 15 mbit/s.

Tack på förhand!

Visa signatur

Signatur...

Permalänk
Medlem

För det första, vill du 'mäta' hastigheten i ditt WLAN ifrån en bärbar dator, gör det inte ifrån internet. Testa hela tiden hastigheten i mellan din bärbara och någon annan dator inom ditt nätverk, gärna någon som är trådansluten till din router; annars kan det lika väl vara anslutningen ute på internet som är flaskhalsen.
För det andra, det kan helt enkelt vara så att kortet är dåligt/trasigt vilket leder till dåliga hastigheter. För kolla det, använd kortet emot ett annat WLAN och kolla både signalstyrka och överföringshastigheter. Är det samma, ja då är det inte mycket att göra.
Funkar dock kortet bättre på ett annat WLAN, kolla upp inställningarna för det WLAN:et; kolla vilket 802.11-läge som används, vilken kanal osv och ändra till samma inställningar för ditt WLAN.
Lycka till och kom ihåg att WLAN är vad WLAN är, för att få bra hastigheter krävs både en bra basstation samt ett bra nätverkskort.