Är det verkligen oxfilé i pizzan?

Permalänk
Medlem

Är det verkligen oxfilé i pizzan?

Oxfilé-pizza med en generös mängd kött på, 50:- från lokala pizzerian.
Oxfilé i bit 400:- / Kg från ICA.

Hur?

Permalänk
Medlem

jag skulle uppskatta mängden oxfilé på en pizza till mindre än 100 gram.
sedan lär filén komma från Brasilien eller liknande, då hamnar priset lägre, samt att de köper in från en grossist, skulle gissa på att deras pris ligger på under 200 kr /kg

sedan brukar ju oxfilé pizzor kosta 65 kr på de flesta pizzerior.

Permalänk
Medlem

Fan nu gjorde du mig mindre sugen på at göra mat och gå ner och kpa en Africana med kebabsås! Nej måste göra kyckling i Thaisås med wok istället:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Sägs ju att Oxfilén på pizzerior inte är lagligt överkommet...

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk

Det är väl ofta fransyska och inte oxfile, men oxfile säljer bättre? (ryktesväg, skulle vara roligt med någon med en källa)
Att det finns en pizzeria som har åkt dit för detta går att googla fram, men det säger ju inte mycket om pizzerior brukar göra. (finns ju alltid någon som fuskar i alla branscher)

*edit* Sedan har vi klassikern att vi importerar mängder av åsnekött som har gått i hur många år, hur sann är denna? Jag tror mest på en skröna, som de har funnits om det mesta. Inga bra källor finns, bara att någon har hört det av någon... (som kännetecknar skrönor)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Det är väl ofta fransyska och inte oxfile, men oxfile säljer bättre? (ryktesväg, skulle vara roligt med någon med en källa)
Att det finns en pizzeria som har åkt dit för detta går att googla fram, men det säger ju inte mycket om pizzerior brukar göra. (finns ju alltid någon som fuskar i alla branscher)

*edit* Sedan har vi klassikern att vi importerar mängder av åsnekött som har gått i hur många år, hur sann är denna? Jag tror mest på en skröna, som de har funnits om det mesta.

sen har vi ju klassikern om "blandad sås" som enligt sägen bara kan "blandas" av män;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
Sägs ju att Oxfilén på pizzerior inte är lagligt överkommet...

Kan bekräfta att det är så. Känner till flera missbrukande tjejer som snattar och säljer oxfilé till pizzerior.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattoys
jag skulle uppskatta mängden oxfilé på en pizza till mindre än 100 gram.
sedan lär filén komma från Brasilien eller liknande, då hamnar priset lägre, samt att de köper in från en grossist, skulle gissa på att deras pris ligger på under 200 kr /kg

sedan brukar ju oxfilé pizzor kosta 65 kr på de flesta pizzerior.

Även oxfilén på ICA brukar komma från Brasilien.
Så om vi säger att de får tag på oxfilé för 200kr/kg och det är 100g på pizzan så är det alltså 20kr och fortfarande en stor del av de 50kr som trådskaparen nämner.

Förövrigt så finns det en pizzeria här i stan som har skitstora pizzor till riktigt bra pris, men deras "oxfilé" är garanterat inte oxfilé. Skulle kunna sätta pengar på att det är rostbiff som de använder, alltså inte ens i närheten av oxfilé egentligen.

Känner också en som har jobbat på en pizzeria och efter att ha sett hur gammal kött de använder och hur länge de låter den ligga framme äter hon aldrig någon pizza med kött på längre. Så pizzeriorna kanske köper kött med bästföre datum på väg ut, billigt av ICA ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

Hörde i skolan för ett tag sen att Sverige importerar mer hund och antilop kött än vad vi producerar Oxfilé ^^ vet inte om detta är sant men det var en lärare som sa det så

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

Så länge det smakar bra så är det lite skitsamma för mig. Dock brukar "oxfilén på den pizzan som jag köper här runt hörnet vara tunn och ramlar isär ganska lätt. Lite väl lös tycker jag. men man vet ju aldrig. Är det antilop så vem bryr sig? Smakar det bra så är det väl bra..:)

Ingen idé att oroa sig en massa vad som faktiskt är innhållet i mat. Korv är ju inte så trevligt det heller:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Njae blir mitt svar.

Man känner direkt när de har någon sorts biff på pizzan istället för oxfilé.
Brukar oftas gå hand i hand med hur seriös pizzerian är i övrigt. Men det fuskas ofta med det där.

Sedan så för att återknyta till första inlägget, vad spelar det för roll om köttet kommer från Brasilien? Väldigt fint kött som kommer därifrån.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk

Har en lokal Pizzeria här i Förorten som man ätit många oxfilépizzor på genom tiderna, på senare har dock kvalitén på denna oxfile blivit allt sämre

*Kötter har blivit ljusare och lösare
*Mindre smakrikt
*Inte något tuggmotstånd

Kanske någon bytte oxfiléen mot hund, vem vet?

Det var bättre förr iaf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evilmonkey
Hörde i skolan för ett tag sen att Sverige importerar mer hund och antilop kött än vad vi producerar Oxfilé ^^ vet inte om detta är sant men det var en lärare som sa det så

Alltså är det inte sant

Permalänk
Medlem

jag har då nästan aldrig fått riktig oxfilé eller fläskfilé på min pizza trots att det står det på menyn, det är helt enkelt för dyrt och många verkar inte reagera, enda gången jag fick riktig fläskfilé var i åre, men då kostade pizzan 150kr också.. många gånger är det random nötkött istället för oxfilé och random fläskkött istället för fläskfilé

Permalänk

Jag har inga problem med att de slänger på konstiga djur på pizzan så länge det är gott och det inte är farligt (typ legat framme för länge osv).

Dock vill jag att det står vad det är, äter jag en pizza med hund och hamsterkött så vill jag veta det.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Jag jobbar på ett värdshus där vi har pizza och där kan man få en riktig pizza med fläskfile för 75 kr och med oxfile för 85 kr och jag vet att det är riktig oxfile.

Visa signatur

3870x2 tuffandes i datorn:):):) E6600@3,4 ghz, Thermalright Ultra-120 eXtreme, DS-3 P965 och shg:s egna ddr2@887,5 mhz:) Hiper HPU-4S730 Type-R Omnigrid II 730W Western digital 250 gb Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Retail Aplus Twin Engine Miditower

Permalänk
Hedersmedlem

Oxfilépizzan där jag helgjobbar kostar 105 kr (att ta med). Och det är äkta oxfilé på den.

Permalänk
Medlem

Som Coltrasten sa...är det inte PÅ pizzan oxfilén är? Jag har aldrig haft oxfilé i pizzan, men däremot på...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Som Coltrasten sa...är det inte PÅ pizzan oxfilén är? Jag har aldrig haft oxfilé i pizzan, men däremot på...

Inbakad

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Kostar oxfilé-pizzan under 85:- ska man vara misstänksam mao..

Permalänk

Jag minns att pizzerian i närheten av där jag bodde förut fick riktigt med smisk för att de inte använde oxfilé på sin pizza. Iof var det ett riktigt sunk hak så det var inte särskilt förvånande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Jag har inga problem med att de slänger på konstiga djur på pizzan så länge det är gott och det inte är farligt (typ legat framme för länge osv).

Dock vill jag att det står vad det är, äter jag en pizza med hund och hamsterkött så vill jag veta det.

Jag tror att många tänker likadant. Pizzeriorna skulle nog inte sälja så många pizzor med åsnekött eller hundfile´. Lite nya pizzanamn skulle dock uppkomma, pizzan Ior eller två Fido med lök tack.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Jag tror att många tänker likadant. Pizzeriorna skulle nog inte sälja så många pizzor med åsnekött eller hundfile´. Lite nya pizzanamn skulle dock uppkomma, pizzan Ior eller två Fido med lök tack.

HAHAha:D klockrent

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kan ju säga från en säker källa att det kommer in väldigt få oxar mot vad det går ut oxkött från slakterier.. och det kommer in väldigt många hästar men går ut väldigt lite häst kött... resten får ni lista ut själva

Visa signatur

hooho säjjer en uggla i skogen eller tomten. vem vet

"Ja, med tanke på hur oviktig titeln är för Blizzard lär dom hyra in Tjeckiens bagarlandslag för att utveckla spelet med fria tyglar //Icetec"

Permalänk

hehehe hur i helvete kan man käka HUND FFS??

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M.i.G
kan ju säga från en säker källa att det kommer in väldigt få oxar mot vad det går ut oxkött från slakterier.. och det kommer in väldigt många hästar men går ut väldigt lite häst kött... resten får ni lista ut själva

Oxfilé kommer inte bara ifrån oxar (om du nu trodde det).

Topic: Om det nu är Oxfilé på pizzan, så är den jävligt dålig iaf.

Gilgamesh: Stoppar in en bit, tuggar och sväljer. Ev. tillagning kan nog vara att rekommendera.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gilgamesh

Jadu, hur i helvete kan man äta häst eller kor? Ingen större skillnad mellan hund- och hästkött. Det är inte direkt så att man fångar in hundar i gränder och steker upp dem (OK, kanske på några enstaka ställen i ~asien, men knappast i Sverige).

Det är ett problem det där. Det är givetvis inget konstigt i att sälja hundkött, men då kunder inte vill ha hundkött så kallar man det för något annat, även om det bästa såklart hade varit om de inte ljugit.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gilgamesh

Olika kulturer äter olika saker. I Sverige anses det fel att äta hundkött, i flera andra länder är det helt ok. I Indien är det inte ok att äta kokött, osv.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

Här i Rosengård (malmö ) kan man ju få "oxfilé-pizza" för 48 kr.
Jävligt god pizzeria enligt mig, och köttet ser fint ut, men oxfilé är det ju inte...
Har däremot sett hur de hanterar köttet, tydligen köper de det färdigskivat, fryst och rått i plastpåse, och lägger direkt på pizzan. Jag tycker det känns fräscht, fräschare än kebab som stått o snurrat på spett i några timmar för att sen varmhållas i några timmar till i alla fall...

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WalterEgo
Olika kulturer äter olika saker. I Sverige anses det fel att äta hundkött, i flera andra länder är det helt ok. I Indien är det inte ok att äta kokött, osv.

Stämmer inte helt. Är bara i vissa delar i Indien som man inte äter nötkött. Hade ett par indier till grannar förut som förklarade det för mig.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Stämmer inte helt. Är bara i vissa delar i Indien som man inte äter nötkött. Hade ett par indier till grannar förut som förklarade det för mig.

Är väl snarare tvärtom, bara i vissa delar av Indien som man äter nötkött, dvs. de muslimska delarna.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.