Permalänk
Medlem

Råger dat!

Låter så fullkomligt logiskt nu när du ställer upp det på det sättet - dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skrock
Givet kör man med SSL annars är man väl bara dum eller?

Även om du inte skulle köra med SSL har inte din ISP något intresse av att veta vad du laddar ner, och hur tusan skulle någon annan få reda på det?

Permalänk
Medlem

Fast får man välja mellan en säker anslutning eller en icke säker anslutningen så väljer man ju en säker.. Eller rättare sagt, jag väljer iaf en SSL för icke SSL om jag har möjligheten.

Skulle dock ens ISP får för sig att bli intresserad av ens trafik så är väl 256 Bit SSL endå ett relativt säkert skydd efter som man bara har en anslutning att skydda - den mellan dig och servern.

Permalänk

Skaffade mig ett astraweb konto idag och måte säga att jag är riktigt nöjd! 11 USD är ingenting må jag säga Maxar min anslutning (max för mig är ~850 kB/s) med alla mängder connection jag valt (2-20) kör just nu på 3 st som jag tycker känns bra (gav bättre hastighet än 2 men 4 gav samma som 3 så mindre belastning för astraweb).
Undrar bara hur det är med äldre material, går sådant lätt att finna? I och med att retention "endast" är 365 dagar.

Var dock lite fundersam när jag laddade ner med första nzb filen och en massa .par2 filer hängde med, dock var ju google hjälpsamt. Kör för övrigt mac med Unison (Panic) samt MacPAR deLuxe och det är riktigt bra och smidigt. Saknar dock två saker i Unison och det är att den ska auto-ladda ner alla nzb:s man lägger i en mapp samt att den tar bort nzb:en efter sig.

Redan fått ner ~8 GB på bara ett par timmar

Kom på något mer som skulle vara bra, finns det någon Usenet klient för nix som är terminal-baserad? Med stöd för SSL och gärna auto-ladda ner nzb:s som man lägger i en specifik mapp?
Edit: Ett extra plus vore det om programmet även fixade/körde ett par2 program ifall det behövdes och sedan flyttade det nedladdade till en annan mapp. Någon som vet ett bra program?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om hellanzb om du inte är rädd för Terminalen.
Ruskigt trevlig klient, du lägger nzb-filen i en speciell katalog, hellanzb fixar resten inkl packa upp rar-filerna om så önskas.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av depeo
Kan tipsa om hellanzb om du inte är rädd för Terminalen.
Ruskigt trevlig klient, du lägger nzb-filen i en speciell katalog, hellanzb fixar resten inkl packa upp rar-filerna om så önskas.

Tack för tippset ska helt klart kolla om den går att få in på min filserver. Jag är inte det minsta rädd för terminalen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Själv kör jag SABnzbd+ 0.4.9 på min linux server och är helnöjd, styr den lätt via http från min "main" burk.
Har gjort så att den övervakar en mapp i min samba share så att jag sparar bara nzb filen där så startar nedladdningen av semesterbilder automatiskt på servern.
Ångrar inte en sekund att jag gått över till usenet istället för torrents, frågar mig själv varför jag inte bytt tidigare bara

Visa signatur
Permalänk

Själv kör ja med nzbget den har automatisk par check och kör man i server läge så är det bara att lägga nzb filen i en mapp. Tror att det går att få den att unrara också men har inte kollat på det själv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk

Tack så mycket alla! Får ta och testa vilken jag föredrar mest helt enkelt.
Få den att unrara är inte något jag vill då jag tycker om att ha kvar dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör med astraweb och SABnzbd och det funkar klockrent, maxar mina 60Mbit/s ner.

Om någon skulle ha en invite till http://www.newzbin.com/ över så skulle jag vara mycket tacksam

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk
Medlem

Testade för någon vecka sedan att skaffa konto hos Astraweb. Dock vägrar de ta emot mitt MasterCard. Försökte nu igen när jag såg tråden, vägrade likförbannat. Där förlorade de en kund direkt.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opatagio
Testade för någon vecka sedan att skaffa konto hos Astraweb. Dock vägrar de ta emot mitt MasterCard. Försökte nu igen när jag såg tråden, vägrade likförbannat. Där förlorade de en kund direkt.

Funkade bra med mitt mastercard i alla fall. Kontaktat supporten och hört efter? Annars kan du ju testa Giganews. De har 14-dagars testperiod och därefter kostar unlimited+ssl $30 per månad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag betalade för mitt med paypal.

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk
Medlem

Verkar som många använder NZB sidor för att hitta material, jag skulle vilja slå ett ord för SuperSearch, visst den kostar lite varje månad men du får en söktjänst där du på sekunder kan söka igenom hela usenet arkivet. Kan dock inte säga att jag är direkt uppdaterad på hur tjänsten funkar då det var ca 2 år sedan jag använt den men den är väldigt bra och smidig för någon som precis vill komma igång med usenet.

Permalänk

hur säkert är det å köra usenet jämfört med vpn + torrents ?

Visa signatur

Roadrunner 454

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roadrunner 454
hur säkert är det å köra usenet jämfört med vpn + torrents ?

Jag vill nog påstå att det är säkrare, eftersom man inte delar med sig något alls.

Dessutom kan man ju även kryptera sin trafik.

Permalänk
Medlem

Har också gått över till Usenet och kör med Astraweb och SABnzbd+ 0.4.9 och är verkligen supernöjd! Inga problem att maxa linan. Har provat med 2-15 connections och kör nu med 8. SABnzbd+ är verkligen smidigt. Enkelt att ställa in och bra hjälp finns att tillgå i forumet Finns annars en superenkel guide här

Om man även kör Firefox så vill jag tipsa om följande smidiga plug in. Glöm inte att skriva in din API-nyckel som man hittar i SABnzd+ under Config/General och längst ner

Får man problem med att få FF-plug att visa downhastigheten kan man behöva göra följande:

1.) I SABnzbd+ under Config/General ändra Host till din lokala IP, tex 192.168.1.10. Ändra port till 8081. Spara inställningar. Starta om datorn.

2.) Efter reboot. Starta FF. I pluginen under configure nzbstatus och fliken SABnzbd ändrar du URL till http://192.168.1.10:8081/sabnzbd/

3.) Starta SABnzbd+ Nu bör downloadikonen hoppa igång.

4.) Ut på valfri nzb-sida, tvnzb.com, och ladda hem filer som i en vanligt torrent

Denna plug in har även stöd för Newzbin och är det är nån som känner sig generös och har en invite över till Newzbin tar jag tacksamt emot den.

Visa signatur

HTPC: Silverstone SST LC13| Hiper Type-R 480W| AMD Athlon X2| Asus M2NPV-MX| 2x2048 Corsair| OCZ SSD SATA 64Gb | Ljudnivå: Väldigt låg
SpelPC: P180 | XFX Core Edition 550W |AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition| MSI 870A-G54 AM3 |Corsair 4GB | XFX RADEON HD6850 | Samsung SATA2 250GB | 3 Nexus 120mm |

Permalänk
Medlem

Halkade in på Giganews och det verkar ju vara den klart "bästa" providern men dom verkar ju också vara i stort sett dubbelt så dyra som alla andra.
Astraweb verkar många köra, deras hemsida inspirerar mig inte direkt men är dom bra trots sitt opolerade yttre? Vilka fler providers bör man känna till?

Permalänk
Medlem

Undrar när vi får se en svensk leverantör av fullt usenet. Jag har kollat in det lite och det krävs en hel del bandbredd för fullt feed. ~600Mbit och 4-5TB datatrafik om dagen(!!!!).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Halkade in på Giganews och det verkar ju vara den klart "bästa" providern men dom verkar ju också vara i stort sett dubbelt så dyra som alla andra.
Astraweb verkar många köra, deras hemsida inspirerar mig inte direkt men är dom bra trots sitt opolerade yttre? Vilka fler providers bör man känna till?

Bortse från deras yttre och ta det låga priset till hänsyn (11 USD) istället. Finns ingen anledning att abonnera hos en provider som tar nästan dubbelt så mycket när Astraweb har ett supererbjudande atm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roadrunner 454
hur säkert är det å köra usenet jämfört med vpn + torrents ?

SSL-kryptering - bara din ISP ser vad du laddar ner.

I princip ingen provider av binära grupper loggar sina kunders aktivitet, såvida du inte är uploader varvid information om dig sparas så att en spårning är aktuell om du skulle ladda upp barnporr eller liknande.

De flesta providers har sina servrar i länder som inte omfattas av någon IPRED liknande lag.

Utöver allt detta måste någon från lobbyn öht misstänka att du fildelar. Vattentätt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av usb
SSL-kryptering - bara din ISP ser vad du laddar ner.

I princip ingen provider av binära grupper loggar sina kunders aktivitet, såvida du inte är uploader varvid information om dig sparas så att en spårning är aktuell om du skulle ladda upp barnporr eller liknande.

De flesta providers har sina servrar i länder som inte omfattas av någon IPRED liknande lag.

Utöver allt detta måste någon från lobbyn öht misstänka att du fildelar. Vattentätt!

ISP:n ser väl ändå inte vad man tankar, trafiken är ju krypterad från Usenet-providern till din dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebudchanezzer
ISP:n ser väl ändå inte vad man tankar, trafiken är ju krypterad från Usenet-providern till din dator.

Förusatt att din provider erbjuder SSL-kryptering och du har den aktiverad. Eller det kanske var det du menade?

Permalänk
Medlem

Lämnade min trial på Giganews för konto på Astraweb. Mindre lull-lull men samma prestanda för mindre peng
Lite rörigt att hitta rätt info dock.

Permalänk
Medlem

Jag är mer intresserad av "block accounts" än obegränsade konton eftersom jag knappast kommer upp i sådan trafik att obegränsade konton med fast pris/månad skulle löna sig för mig.

Kollade på Astraweb och 120 GB för 25$ verkar ju intressant tycker jag.
http://www.news.astraweb.com/plans.html

Som alternativ hittade jag ett tillfälligt erbjudande om 100 GB med SSL för 20$: http://www.blocknews.net/

Usenet-news har 100 GB för 23$:
http://usenet-news.net/index1.php?url=get

Har ni några andra tips på prisvärda block accounts? Vilket av ovanstående verkar bäst? Själv tycker jag astraweb verkar intressantast eftersom andra i tråden säger att det funkar bra.

Permalänk
Medlem

detta kanske är en dum fråga men har dom samma utbud som swebits typ?eller är det utan svenskt text osv ?

Permalänk
Medlem

Ursäkta offtopic men kan någon förklara för mig hur detta tillåts fortsätta?
Leverantörerna av Usenet driver alltså usenetservers som är fulla med, och automatiskt speglar massa wääärsch och dom åker inte dit?

Detta borde ju vara steget värre än Piratebay eftersom dom även överför själva datat....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oskar05
detta kanske är en dum fråga men har dom samma utbud som swebits typ?eller är det utan svenskt text osv ?

Utbudet av svenskt material är inte det bästa men vad gäller filmer, program o.d. är det minst lika stort som utbudet inom torrentvärlden. Sedan är det bara att tanka en .srt-fil från random sida som tillhandahåller svenska undertexter och saken är biff.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
Ursäkta offtopic men kan någon förklara för mig hur detta tillåts fortsätta?
Leverantörerna av Usenet driver alltså usenetservers som är fulla med, och automatiskt speglar massa wääärsch och dom åker inte dit?

Detta borde ju vara steget värre än Piratebay eftersom dom även överför själva datat....

Lite som ett oändligt slag då alla servrar kontinuerligt synkroniseras med varandra. Kapas en server finns dess innehåll på en annan, osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av usb
Lite som ett oändligt slag då alla servrar kontinuerligt synkroniseras med varandra. Kapas en server finns dess innehåll på en annan, osv.

Jo men då får dom väl gå på varenda usenet-leverantör och anklaga dom för att sprida wärsch och stänga ner deras business....

Men antar att det var enklare med en riktad attack enbart mot TPB.
Antar även att USENET knappast är lika stort som torrents.

men men... konstigt är det...