Creative SoundBlaster X-Fi Fatal1ty FPS

Permalänk
Medlem

Creative SoundBlaster X-Fi Fatal1ty FPS

Hej!
Jag undrar bara om det är någon som har erfarenheter av Creative SoundBlaster X-Fi Fatal1ty FPS tillsammans med vista 64, jag läste på prisjakts omdömen att det var dåligt stöd för vista 64.
Prisjakt
Kortet
Tack i förhand

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

*Bump*

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Hedersmedlem

Har hört mycket dåligt om creative i allmänhet. Skulle köra på ett asus-kort istället eller ev. ett auzentech om du av någon anledning inte vill ha asus.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Har hört mycket dåligt om creative i allmänhet. Skulle köra på ett asus-kort istället eller ev. ett auzentech om du av någon anledning inte vill ha asus.

De korten känns lite väl dyra ?

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Hedersmedlem

tja några kronor är det väl men inte så mycket mer: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=294631

men jäklar vad bra pris de verkar ha på webhallen (antog att det kostade runt 1500kr vilket du får ett mycket bättre asus kort för), men å andra sidan kan jag inte längre hålla koll på alla femtioelva versioner som creative spottar ut då de ofta heter rätt lika.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
tja några kronor är det väl men inte så mycket mer: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=294631

men jäklar vad bra pris de verkar ha på webhallen (antog att det kostade runt 1500kr vilket du får ett mycket bättre asus kort för), men å andra sidan kan jag inte längre hålla koll på alla femtioelva versioner som creative spottar ut då de ofta heter rätt lika.

Den du länka till verkar ju inte få så jättebra kritik, separat strömkontakt, krångligt att byta mellan hörlurar och högtalare.
Jag sitter just nu idag på ett inbyggt på moderkortet. det fungerar men thats it.
Jag spelar bf2,cod4,codwaw och frågan var väl egentligen om hurvida creative kortet var tillsammans med vista 64, annars blir det väl till och spara och skaffa ett dyrar kort?

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Hedersmedlem

Kan tyvärr inte hjälpa dig mer än så. Vet att många andra har klagat på drivrutinerna till vista men de kan ju ha "fixat" det. Sedan är ju frågan om du enbart skall spela spel eller lyssna på musik/ se på film osv. Använder du hörlurar eller 2.1 osv?

Permalänk
Medlem

Väldigt billigt, hade jag varit utan ett bra ljudkort hade jag lagt order på en gång, x-fi är välljudande och med bytt opamp blir det lite bättre, Jag tror inte man hör nån skillnad med nåt som är bra mycket dyrare såvida man inte har väldigt fina grejer där hemma.

Visa signatur

Pentium 3.6 |8800gs | E2400hd | modded X-fi extreme music |Marantz sr 4010|Dynavoice m-85 ||~*

Permalänk
Medlem

Har själv ett Creative Fatal1ty och kan säga att detta kort är näst intill underberat enligt mina öron, beror iofs på om man gillar crystalizer. Har ett enligt mig hyffsat ljud-system. Ägt kortet i ca 3 år och tycker det funkat riktigt bra till privat bruk och fester samt ett disco för 6-12 år
Har inte lyssnat på Asus kort vilket jag gärna skulle vilja men jag kan säga att creative är absolut inte dåligt.

Förstärkare: Harman Kardon 3480
Högtalare: Jamo 365+2 studiohögtalare (mest för att få fram mellanregistret)
Hörlurar: Jamo 355 (fråga inte hur gamla de är, men de duger)
Ljudkort: Creative X-fi Fatal1ty (kommer inte ihåg sort )

[edit] hade Z-2300 innan och då märktes inte skillnaden från det integrerade och det nya ljudkortet så mkt. Men när jag bytte upp mitt ljud så var det som en fröjd. Klar diskant inte för vass eller mesig och en bra markerad bas om man jämför med andra äldre ljudkort (har testat lite olika).

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Har hört mycket dåligt om creative i allmänhet. Skulle köra på ett asus-kort istället eller ev. ett auzentech om du av någon anledning inte vill ha asus.

När använde du X-Fi sist? det har ju kommit en del nya drivrutiner och Creative Consolen Launcher är också uppdaterad. Visst finns det problem under Windows XP 64 fortfarande, men det är mest spel som jag råkat ut för

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Crystilizer är sämst och bit correction i creation mode är det bästa

Visa signatur

Pentium 3.6 |8800gs | E2400hd | modded X-fi extreme music |Marantz sr 4010|Dynavoice m-85 ||~*

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Kan tyvärr inte hjälpa dig mer än så. Vet att många andra har klagat på drivrutinerna till vista men de kan ju ha "fixat" det. Sedan är ju frågan om du enbart skall spela spel eller lyssna på musik/ se på film osv. Använder du hörlurar eller 2.1 osv?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
När använde du X-Fi sist? det har ju kommit en del nya drivrutiner och Creative Consolen Launcher är också uppdaterad. Visst finns det problem under Windows XP 64 fortfarande, men det är mest spel som jag råkat ut för

som sagt så sade jag att de kunde ha fixat det numera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaXx
Crystilizer är sämst och bit correction i creation mode är det bästa

säger han med dynavoice skiten..... skoja bara, alla har olika smak så enkelt är det. Du får ha din åsikt så har jag min! Tycker crystalizern funkar bra mellan 20-28%.

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem

Fick med ett fata1ity kort när jag köpte kussinens dator och jag tycker om ljudet väldigt mycket! jag hörde verkligen skillnad när jag testade BF2142 och BF2 när jag provade byta mellan moderkort (xfx780i) och ljudkortet. Det är väldigt bra i spel eftersom man hör allt mycket mer och klarare så som fotsteg i cs och explosioner etc. Det fungerar även extremt bra i musik läge efter man ställt in det lite efter personligt önskemål och instälningarna är bra, lätta och gör oftast stor skillnad.

Jag tycker lätt du ska köpa det du kommer inte ångra dig en sekund

Permalänk
Medlem

Nu beställde jag ett.

Det är bara fjärrkontrollen som inte ingår, enheten man har i en 5,25" plats ingår?

Funkar det inte i Vista x64 så får man väl returnera det.

Mejlat nu för säkerhets skull.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Åsa-Nisse
Nu beställde jag ett.

Mejlat nu för säkerhets skull.

Du kan väl göra en copy and paste så vore det jätteschyst!
Har du vista 64 är det ännu bättre för då kan du ge mig en bra rapport om hur kortet fungerar under vista 64 :):):)

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Jag har också fatality och är helnöjd. Inga problem med vista 64.

Visa signatur

MSi MPG B550 GAMING EDGE WIFI | AMD Ryzen 5600x | 32Gb Corsair DDR4 | Nvidia Geforce GTX 1080 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f@boy
Jag har också fatality och är helnöjd. Inga problem med vista 64.

Och det är detta kort Creative SoundBlaster X-Fi Fatal1ty FPS? Då det finns flera fatalitykort så vet man inte vilket ni menar, då tråden handlar om Creative SoundBlaster X-Fi Fatal1ty FPS så borde ni mena det kortet men vill bara dubbelkolla.

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qhrizz
Du kan väl göra en copy and paste så vore det jätteschyst!
Har du vista 64 är det ännu bättre för då kan du ge mig en bra rapport om hur kortet fungerar under vista 64 :):):)

Frontpanelen ingår i köpet, blir perfekt att kunna koppla in hörlurarna där framme.

Återkommer med hur det funkar när jag fått det och det är installerat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sinned89
säger han med dynavoice skiten..... skoja bara, alla har olika smak så enkelt är det. Du får ha din åsikt så har jag min! Tycker crystalizern funkar bra mellan 20-28%.

Mina högtalare krossar dina så vart vill du komma med din åsikt?

Edit: byt högtalare då du har sån fin förstärkare, dynavoice m-85 tror jag passar dig om du klarar dig utan p12 basdunk.

Visa signatur

Pentium 3.6 |8800gs | E2400hd | modded X-fi extreme music |Marantz sr 4010|Dynavoice m-85 ||~*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Åsa-Nisse
Frontpanelen ingår i köpet, blir perfekt att kunna koppla in hörlurarna där framme.

Återkommer med hur det funkar när jag fått det och det är installerat.

Härligt! Men är det en vanlig 3.5mm plugg i frontpanelen???

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaXx
Mina högtalare krossar dina så vart vill du komma med din åsikt?

Edit: byt högtalare då du har sån fin förstärkare, dynavoice m-85 tror jag passar dig om du klarar dig utan p12 basdunk.

Jag skojade, vad är p12 basdunk, 12 årig kille som gillar bas?:P, Men basen är inte direkt brutal utan snarare rätt passiv vilket man inte kan tro när man ser högtalarna och jobbar harmonsikt med resten av registren. Har inget emot dynavoice verkar faktiskt vara ett av de bästa märkena när det gäller billigare högtalare.
Blir bara lite störd när folk säger att crystalizern är sämst när jag tycker det är det bästa med ljudkortet och att den lyfter upp musiken ett snäpp. Alla har olika smak när det gäller ljud vissa vill bara ha en brutal bas som skakar hela rummet medans vissa vill ha ett mjukt fylligt ljud vilket jag anser att min högtalare ger. utan den där onödig bas man får med t.ex 12 tums 400 watts subwoofer som brötar i hörnet av rummet.

[Edit] jaa dina dynavoice krossar mina efersom det väger ca 9 kg mer, men jag tror att Jamo är mitt märke, köpte högtalarna i perfekt skick för 1 000:- på blocket:P Lugnt mitt bästa köp någonsin. Btw hur upplever du Marantz förstärkare?

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sinned89
Jag skojade, vad är p12 basdunk, 12 årig kille som gillar bas?:P, Men basen är inte direkt brutal utan snarare rätt passiv vilket man inte kan tro när man ser högtalarna och jobbar harmonsikt med resten av registren. Har inget emot dynavoice verkar faktiskt vara ett av de bästa märkena när det gäller billigare högtalare.
Blir bara lite störd när folk säger att crystalizern är sämst när jag tycker det är det bästa med ljudkortet och att den lyfter upp musiken ett snäpp. Alla har olika smak när det gäller ljud vissa vill bara ha en brutal bas som skakar hela rummet medans vissa vill ha ett mjukt fylligt ljud vilket jag anser att min högtalare ger. utan den där onödig bas man får med t.ex 12 tums 400 watts subwoofer som brötar i hörnet av rummet.

[Edit] jaa dina dynavoice krossar mina efersom det väger ca 9 kg mer, men jag tror att Jamo är mitt märke, köpte högtalarna i perfekt skick för 1 000:- på blocket:P Lugnt mitt bästa köp någonsin. Btw hur upplever du Marantz förstärkare?

Men heja offtopic, skärp er! Detta kan ni whina om på msn eller PA!

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

sry, svävade iväg lite. Kort sagt X-fi Fatal1ty är ett bra ljudkort enligt vissa bättre än asus och enligt andra är det föråldrad skit med löjliga namn (kan hålla med lite). Men mitt har funkat jätte bra för mig och mitt ljudsystem i nästan 3 år, och jag är kräsen när dte gäller ljudkvaliè ska tilläggas.

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem

Har ett X-Fi XtremeMusic (exakt samma som Fatality men utan frontpanel och fjärr) på Vista64 och upplever inga som helst problem. Ljudet är godkänt (självklart finns det bättre men då kostar det mer än 700kr). Jag har också en frontpanel, dock från ett Audigy2, och det fungerar utmärkt. Mkt skönt att kunna stoppa i hörlurarna där fram. Nu använder jag iofs inte det uttaget längre utan kopplar dem till min förstärkare istället som har bättre hörlurssteg men men...

Fatality FPS för 700 spänn är riktigt billigt faktiskt... gav själv 700kr för mitt XtremeMusic. Fatality fps pissar även på ExtremeGamer (snik-variant).

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sinned89
Jag skojade, vad är p12 basdunk, 12 årig kille som gillar bas?:P, Men basen är inte direkt brutal utan snarare rätt passiv vilket man inte kan tro när man ser högtalarna och jobbar harmonsikt med resten av registren. Har inget emot dynavoice verkar faktiskt vara ett av de bästa märkena när det gäller billigare högtalare.
Blir bara lite störd när folk säger att crystalizern är sämst när jag tycker det är det bästa med ljudkortet och att den lyfter upp musiken ett snäpp. Alla har olika smak när det gäller ljud vissa vill bara ha en brutal bas som skakar hela rummet medans vissa vill ha ett mjukt fylligt ljud vilket jag anser att min högtalare ger. utan den där onödig bas man får med t.ex 12 tums 400 watts subwoofer som brötar i hörnet av rummet.

[Edit] jaa dina dynavoice krossar mina efersom det väger ca 9 kg mer, men jag tror att Jamo är mitt märke, köpte högtalarna i perfekt skick för 1 000:- på blocket:P Lugnt mitt bästa köp någonsin. Btw hur upplever du Marantz förstärkare?

Min gamla förstärkare spelar varmt och kallt på samma gång, men ändå med en verklig klang med detaljerat ljud men den är inte så värst strömstark. Har inget att jämföra med dock men för sin ålder låter den över förväntat men är nog en hel del sämre en en ny modell.

Visa signatur

Pentium 3.6 |8800gs | E2400hd | modded X-fi extreme music |Marantz sr 4010|Dynavoice m-85 ||~*

Permalänk
Medlem

Jag har creative fatality pro i min dator med Vista ultimate 64 bit och har aldrig haft något problem. jag laddade ner drivisar från creatives sida för de på skivan var lite dåligt uppdaterade.

För övrigt är det ett bra ljudkort och jag har aldrig haft problem med creative produkter. Rekommenderar starkt!

Visa signatur

3900X | 2080 TI | 64GB RAM | 1TB NVME Pcie4 | C49RG90

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Åsa-Nisse
Frontpanelen ingår i köpet, blir perfekt att kunna koppla in hörlurarna där framme.

Återkommer med hur det funkar när jag fått det och det är installerat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av qhrizz
Härligt! Men är det en vanlig 3.5mm plugg i frontpanelen???

Väntar glatt på en lite update

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Andvänder själv Creative SoundBlaster X-Fi Gamer. Hade stora problem med drivrutinera ett tag i Vista, men nu verkar det ha löst sig. Kan inte annat än rekommendera dessa.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm