Räcker detta nätagg? Prisvärt för 7000kr?

Permalänk
Medlem

Räcker detta nätagg? Prisvärt för 7000kr?

Tänker skaffa en ny dator för ~7000 och satt och kollade på delar från Inet. Kom fram till den här konfigurationen:

Som ni ser saknas nätaggregat, men det är för att jag redan har ett sådant här liggandes hemma:

Så, till mina två frågor:
* Tror ni att nätagget klarar av att driva den där konfigurationen? Ska även koppla in ytterligare tre SATA-diskar.

* Verkar det i övrigt vara en prisvärd konfiguration? Har redan optisk enhet och OS.

Tack så väldigt mycket på förhand, vore väldigt glad om någon kunde komma med lite feedback!

/joar.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

Borde inte vara nått problem enligt vad jag kan se på http://www.partis.cz/index.php?gid=976 då ger den max 360W på 12V.

Men den kommer bli ganska stressad om du kör samtliga 4 hd på en gång vilket du kanske tänker göra då du antagligen ska köra RAID så ett 550W Corsair skulle inte vara helt fel isf så har du lite marginaler.

Permalänk
Medlem

HD4850 är lite klent till en 955BE, om du ska spela är 720BE + HD4890 en mycket bättre kombination, sen hur nätaggregatet mår av ett HD4890 kan ag inte svara på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Borde inte vara nått problem enligt vad jag kan se på http://www.partis.cz/index.php?gid=976 då ger den max 360W på 12V.

Men den kommer bli ganska stressad om du kör samtliga 4 hd på en gång vilket du kanske tänker göra då du antagligen ska köra RAID så ett 550W Corsair skulle inte vara helt fel isf så har du lite marginaler.

Jag kommer inte att köra diskarna samtidigt, möjligtvis kommer två eller tre snurra för fullt på en gång, typ copy från Data1 -> Data2 +systemdisken. Så du tror att det kan fungera?

Ok, jag ser att den ger 360W - men hur kan jag räkna ut hur mycket min konfig maxar? Hur vet jag hur stor effekt tex ett grafikkort genererar?

Tack för svaret!

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

Lite OT, men betänk väl att EcoGreen är en 5400-rpm disk.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuppel
HD4850 är lite klent till en 955BE, om du ska spela är 720BE + HD4890 en mycket bättre kombination, sen hur nätaggregatet mår av ett HD4890 kan ag inte svara på.

Ett HD4850 är förvisso inget värstingkort, men det är många gånger bättre än det GeF 7600GS jag har nu.

Men, mer vesäntligt: NEJ, jag kommer förmodligen inte att spela speciellt mycket alls. Däremot jobba i Windows samt lyssna på musik och titta på högupplöst film. Är det inte då smartare att satsa på en snabbare processor snarare än ett värstinggrafikkort? Om inte annat kan jag ju uppgradera det enkelt senare.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Lite OT, men betänk väl att EcoGreen är en 5400-rpm disk.

Heh, det hade jag missat. Fasen vad jag slarvar! Tack. Ska byta den mot någon annan.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att det kommer bli något problem med nätagget, datorn kommer bara dra runt 250W som mest ungefär. En hårddisk drar ju trots allt bara runt 10W, fördelat på både 5V- och 12V-linan. Däremot så verkar nätagget bara ha tre st. SATA-kontakter, så du får eventuellt köpa någon molex->SATA-adapter om du ska kunna driva 4 hårddiskar (och eventuellt den optiska enheten också).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Jag tror inte att det kommer bli något problem med nätagget, datorn kommer bara dra runt 250W som mest ungefär. En hårddisk drar ju trots allt bara runt 10W, fördelat på både 5V- och 12V-linan. Däremot så verkar nätagget bara ha tre st. SATA-kontakter, så du får eventuellt köpa någon molex->SATA-adapter om du ska kunna driva 4 hårddiskar (och eventuellt den optiska enheten också).

Låter ju bra, och tack för tipset!

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
Men, mer vesäntligt: NEJ, jag kommer förmodligen inte att spela speciellt mycket alls. Däremot jobba i Windows samt lyssna på musik och titta på högupplöst film. Är det inte då smartare att satsa på en snabbare processor snarare än ett värstinggrafikkort? Om inte annat kan jag ju uppgradera det enkelt senare.

Om du inte är en gamer är ditt resonemang helt rätt. Merparten som postar i detta forum brukar vara gamers, så man tar det nästan för givet nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuppel
Om du inte är en gamer är ditt resonemang helt rätt. Merparten som postar i detta forum brukar vara gamers, så man tar det nästan för givet nu.

Haha, du har helt rätt - det är de flesta.

Nej, jag är bara en otålig filmmissbrukare som stör mig på varje tiondels sekund extra jag får vänta exempelvis vid en sökning i mitt musikbibliotek med 30k st låtar.

Men då får det i slutänden bli såhär:

Tack så jättemycket för all feedback, ni har verkligen varit till stor hjälp!

/joar.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||