Permalänk
Robot

Asus G50 Uppgradering(ar)!

Jag försöker "konvertera" min Asus G50 till en G50Vt, skillnaden i layout och övrigt systemmässigt är markant så en manuell uppgradering av specifika komponenter bör kunna göra detta möjligt.

Jag har nyligen hämtat ut (efter en månads väntan) grafikkortet "Geforce 9800M GS" som ska ersätta min nuvarande "Geforce 9700M GT" samt en "HDD Bracket" för en extra hårddisk (för den som inte visste så kan Asus G50 hålla två hårddiskar) som jag vid senare tillfälle köra Raid 0 på (hoppas jag iaf det går). Jag kommer även försöka, när mer pengar trillar ner, även uppgradera processorn till "Q9100 Mobile".

Programmet "PC Wizard 2008" visar dessutom att mitt moderkort stödjer DDR3, vilket KANSKE tillåter mig ha mer minne installerat än vad max specificerat i butiker och på Asus infosida. Då chipsetet (PM45) klarar upp till 8GB(12 kanske?) så är det en fråga ifall BIOS:et är programmerat fast vid 4GB, eller om det går hacka BIOS:et för högre kapacitet - om någon villig att hjälpa mig så är det uppskattat =).

Grafikkortet och heatpipet har köpts på www.asusparts.eu

Besök albumet: Asus G50 Uppgradering(ar)! av 037180

Permalänk
Medlem

No PiCtUrEs

Permalänk
Medlem

Bilder är uppe nu, hade lite problem först med uppladdningen.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk

Lite ovanligare galleri

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Coolt. Tycker bärbara verkar svåra att byta grejer i

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk

För i helvete när ska folk sluta klaga på att det inte finns några bilder när galleriet är så pass nytt?
Trevligt prejekt annars

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk
Medlem

Nice, kul att det går att uppgradera bärbara också. Vart har du köpt ditt 9800M grafikkort? Vore inte helt fel om det gick att stoppa in ett sånt i min dator istället för mitt nuvarande 9600M

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsyCor
Nice, kul att det går att uppgradera bärbara också. Vart har du köpt ditt 9800M grafikkort? Vore inte helt fel om det gick att stoppa in ett sånt i min dator istället för mitt nuvarande 9600M

Det är inte alla bärbara som man kan byta ut grafikkortet på. Inte många...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Alla delar har köpts på asusparts.eu, det tog en månads väntetid då allt kom direkt från fabriken. Problemet nu är skruvar och en passande mutter.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

När jag skall ha skruvar och muttrar till denna typ av projekt så brukar jag vända mig till K-Routa butiken som finns i grannkommunen. Där har dom ett ställ med skruv och mutter som säljs i lösvikt, det är bara att plocka ett gäng som matchar den skruv du hade och sedan vägs det i kassan där i betalar, utbudet har jag funnit är mycket bra jämfört med de flesta andra järnaffärer/classe/kjell och jag brukar hitta det jag letar efter.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk

Kul att nån lägger upp ett galleri med uppgraderingar på en bärbar:)
Måste bli riktigt dyrt att uppgradera så varför köpte du inte den vassare modellen från början?

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Kul att nån lägger upp ett galleri med uppgraderingar på en bärbar:)
Måste bli riktigt dyrt att uppgradera så varför köpte du inte den vassare modellen från början?

Den vassare modellen utannonserades och släpptes två veckor EFTER jag köpte min, men så kostar den lite mer också vilket inte gör den snällare mot plånboken.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 037180
Den vassare modellen utannonserades och släpptes två veckor EFTER jag köpte min, men så kostar den lite mer också vilket inte gör den snällare mot plånboken.

Den skillnaden lär ju ätas upp av dina nya delars kostnader Lite surt att den släpptes bara två veckor efter men så är det alltid när man köper nya komponenter/datorer.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Den skillnaden lär ju ätas upp av dina nya delars kostnader Lite surt att den släpptes bara två veckor efter men så är det alltid när man köper nya komponenter/datorer.

Ja men det ger mig i allafall möjligheten att uppgradera komponenter, vilket detta "projekt" handlar om

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 037180
Ja men det ger mig i allafall möjligheten att uppgradera komponenter, vilket detta "projekt" handlar om

Helt rätt, alltid kul att skruva lite Även om jag inte kommer skruva på min laptop, den ska ju funka när man e klar

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för HDD ? Funderat på SSD som uppgradering?
tex Intels G2 som ju ska komma snart.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrAcKman
Vad har du för HDD ? Funderat på SSD som uppgradering?
tex Intels G2 som ju ska komma snart.

SSD är ganska dyrt just nu så jag kör på HDD tills vidare.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Kan du inte sätta en likadan gpu i min Macbook?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Har inte Qimonda gått i konkurs?

Permalänk
Medlem

Fin fint, tänkte göra likadant med min S900 men jag hittar inget ställe att beställa delarna ifrån, hehe.

Angående skruvarna:

Det är svårt att säga vad det kan vara för storlek på dem där men det är väl standardskruvar; typ skruvar för fastsättning av HDD, CD/DVD etc, Det är antagligen metrisk gänga, Jag skulle tippa på M4 men det är svårt att säga, Du kan ta ett skjutmått och mäta diametern på gängorna, M3 brukar vara ~2,9 mm, M4 ~3,9, M6 ~ 5,9 etc etc. För att få fram rätt längd så mäter du bara från gängans början till slut; Skruvens längd förutom "hatten".
--
Skruvarna på första bilden verkar vara något liknande dessa, Du kan köpa ett 10-pack för 9:- här:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=40451
--
Skruven på andra bilden har antagligen samma gängor som dem kortare, Men hade jag varit du så hade jag tagit med en av varje och åkt till något byggvaruhus eller något liknande och jämfört så du verkligen får rätt skruv.

Clas Ohlson har ju också en del som kan vara värt att kika på: http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?category=Skruv...

Good luck!

Permalänk
Medlem

Tackar för tipset! Men jag tror laptopscrews.com med http://www.laptopscrews.com/assortments.htm har allt som behövs, kanske även köper två lass - så klarar man sig

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Inaktiv

Sen för grafikkortet?? Du kan installera det?

Det är förenligt med bios för ASUS G50V?

Permalänk
Inaktiv

Hej jag köpte en ASUS nvidia 9800m gs, men projektet gick bra? g50v stöder 9800m gs??? Låt mig veta.....!!!!

ANTONIO

Permalänk
Medlem

Hur gick det med Q9100 fick du det att fungera?
Själv kör jag med X9100 @ ~3,5 GHz i den.
Uppenbarligen kan man även sätta i de nyare korten typ GTX 260 eller vad det heter men då krävs nog lite mer fläkt.

Visa signatur

\AcHieVer\ ROG B450-F | 5900X | EVGA RTX3070ti | 49" Ultrawide QLED | 32GB Corsair RGB @3200 | Captain 240 EX White RGB vattenkyl | 750w EVGA 80+br | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | 2xM.2 NVMe 1TB mm | Cyborg Command pad | 2xSamsung A7 10,4" med Gameglass | Stream Deck
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |