Minirecension: CRT vs TFT LG L227WTP (från en avdankad hardcore gamers synvinkel)

Permalänk
Hedersmedlem

Minirecension: CRT vs TFT LG L227WTP (från en avdankad hardcore gamers synvinkel)

Minirecension: CRT vs TFT LG L227WTP (från en avdankad hardcore gamers synvinkel)

Målgrupp för denna recension:
Denna minirecension vänder sig i första hand till den skara som ”jag” definierar som hardcore gamers. Som sitter i valet och kvalet mellan TFT och CRT och dessutom redan påläst och insatt i det tekniska.
Finns betydlig bättre sidor som förklarar djupet på inputlag, ghosting, streaks, mouse lag, tekniken, skärmtyper, mm.
(!OBS runt 4,5 A4 Sidor)

Mina definitioner:
Hardcore gamer = någon som spelar MP spel på hög nivå, eller iaf en bit över medel. Medelsvensson som roar sig ett par timmar räknar jag inte dit. Skall i publicplay som kräver skills klara av att vara top 4 utan större ansträngning.
Snabba spel: Quake3, UT
Normalt tempo: CS, TO, BF2
Långsamma spel: L4D
Pingtider under 120ms är oftast spelbara, beroende på vilken sort spel det är.

Bakgrund till ny TFT:
Min trotjänta Hansol 920D, 19 tum CRT började efter 5,5år bli svårtstartad. Efter ett tag fick man hålla på o slå på sidan av skärmen i 5-10min innan den startade. Mina försök att lokalisera ev kabelbrott gick om intet. Mina försök att få tag i en ny CRT alt begagnad med plana rör, gick inte heller så bra. Så jag kände att det enda som återstod vart att köpa en TFT skärm.

Bakgrund till recension:
Har under flera år faktiskt velat byta till TFT, men tekniken är enligt mig i dagsläget fortfarande inte tillräckligt bra om man är en riktigt hardcore gamer. Dock så var jag tvungen o skaffa mig en TFT då den gamle CRT inte ville mer.
Jag har gjort flertal försök att hitta någon riktigt seriös skärm eller recensionsida, det verkar dock vara av sällsynt art. Enda vettiga sidorna enligt mig är prad.de och en tråd i Anandtech’s forum.

Ur en hardcore gamers synvinkel verkar det va få sidor som hjälper en bestämma sig. Jag hoppas därför att denna recension hjälper ett fåtal personer att bestämma sig, om man vill gå över till TFT och ev skärmval.

Användningsområden för skärmen:
*Websurfning
*Kommunikation
*Skriva dokument
*Beräkningar av olik slag
*Webmöten
*kortare webklipp
*kortare videoklipp
*spel

Största delen används dock för web, email och kommunikation tätt följt av spel (once a gamer, always a gamer).

Valet av TFT:
Valet på LG L227WTP kom inte fram direkt. Många populära skärmar fanns med vid utsållningen tex: T200, T220, G2400, syncmasterskärmar, mfl.

Hann åka till vissa butiker och smygkolla på vissa skärmar som T220, T200, 2043BW, mfl. Tycker samtliga va rätt dåliga när det gällde kontrast, dynamic, mm. Fanns dock finfina S-paneler och övriga typer som såg riktigt bra ut när det gällde Film. Med särskild vikt på kontrast och dynamiken. Tyvärr är dom skärmarna rätt sega. Så för min del som gamer, om än avdankad. Var det inget acceptabelt köp.

Men efter div sökande, titt, mm så sållades samtliga ut.
Förutom L227TP den enda vettiga skärmen för en hardcore gamer i kan få tag i Sverige. Men den var ju tydligen helt omöjlig o få tag i. Så jag blev illa tvungen o skaffa en nyare sämre modell (sämre map input lag) LG L227WTP.

Denna fanns tyvärr inte i någon butik för att spana på. All research tydde dock på att det var den enda vettiga skärmen som fanns för en riktig inbiten gamer. Det var tills slut Prad.de recension och kommentarer som gjorde att jag chansade. Jag hade ju bara valet att ha en trasig CRT eller en ny TFT med ev ghosting.

Mina farhågor med TFT:
*Ghosting, input delay
*Döda pixlar
*16:9 formatet
*Andra upplösningar än native skulle bli grumligt och dåligt
*Bildkvalite, kontrast, dynamik, mm

Kort specifikationer LG L227WTP:
*22tum Widescreen
*2ms grey-to-gray
*TN panel
*Native 1680x1050
*Dynamisk kontrast 30000:1
*ljusstyrka 300cd/m^2
*Betraktningsvinkel 170/170
*Strömförbrukning 45W
*Vikt 5.65Kg

Design, anslutningar, funktioner, mm:
*Svart pianolack
*vridbar,
*ej tiltbar
*jobbig knapp som lyser blått under drift och gult i viloläge(som tur är, så kan man stänga av detta)
*5knappar på undersidan av skärmen för justeringar plus startknapp i nedre högra hörtnet.
*DVI

Stativet är inte det mest bastanta, finns ingen risk att det välter eller dyl. Men de är lätta plastdetaljer. Så om du sitter o slår i bordet av någon anledning så kommer skärmen skaka till lite. Dock ingen fara att knappa på tangentbordet eller så under normal användning. Gillar du o dunka fötterna i bordet så kan skärmen börja vibrera.

Interpolering:
Upplösning gammal skärm CRT Hansol 920D värden:
Default 1024x768
Spel: 800x600 & 1024x768

Upplösninga ny skärm TFT LG L227WTP:
Default: 1440x900
Spel default:1680x1050, dock ända ner till 1024x768 på äldre spel

Tycker den klarar att interpolera utan några större problem, inget jag märker av direkt

Input lag:
Kopplade samman CRT och TFT och körde lite tester. Bilder och graferna försvann tyvärr i en hårddiskkrasch.
Hade ett väldigt litet underlag, dock hyfsat statistiskt korrekt utfört. Av 12-18 bilder visade ungefär hälften 0ms input lagg och andra hälften på 16ms. Som avdankad före detta hardcore gamer så var jag illa tvungen acceptera ghostingen.
Som tur är, så spelar jag mycket mindre nuförtiden.

betraktningsvinklar:
Dom allra sitter väl ändå framför skärmen, eller?
Inga problem medbetraktningsvinklarna varken från sidan uppifrån. Skärmen blir dock mörkare om man kollar nedifrån.

Webbsurfande:
Otroligt nöjd. En stor anledning är antagligen bytet från en 19tum 4:3skärm till 22tum 16:9 skärm. Webbsurfandet blir otroligt mycket bättre. Information på sidorna syns numera, där man tidigarepå CRTn fick scrolla.

Spel:
Streaks märks av i vissa nyare spel, kan bero på grafikkort eller display. Input lag är överlag inget man märker av direkt. Kan dock känna en viss effekt. Men den kan härstamma från placebo, lagg, mm.
Som avdankad gamer som mestadels lirar L4D emellanåt så känns det som en bra skärm i spelsammanhang. Har även hunnit testa BF2 i 1440x900 utan att märka av nått. Dock bör man ta hänsyn till att jag vid testtillfället inte spelat på flera månader.

Streaks som jag märker av beror troligen på mitt grafikkort 3870 som inte hänger med i mediuminställning på vissa nyare spel.

Film:
Kollar aldrig på film vid datorn, mer än kortare klipp. Det jag märker är en anning grynningare/suddigare bild på videoklipp i ”vanlig kvalite” oavsett skärmens upplösning. HD material ser dock finfint ut. Inget som stör mig. Tittar du ofta på film med sämre kvalite, är denna skärm troligen inte för dig. Å andra sidan, om du mestadels tittar på film. Så söker du nog en skärm, med annan sorts panel.

Positivt:
*22tum
*Widescreen, mycket positivt vid webbsurfandet.
*Drar mindre el än CRT
*Får mer plats på skrivbordet

Negativt:
*Finns faktiskt en liten input lag ca 50% av tiden på 16ms.
*Streaks märks av i nyare spel

Slutsummering:
Överlag säg att du spelar hardcore strax under eliten. Jag tror inte du märker av någon särskild skillnad. Du bör dock investera i ett nytt grafikkort, om du planerar att använda dess högre upplösning.

Är du en extreme hardcore gamer som använder din dator främst till klanspel. Säg att du spelar på elitnivå bland världens top100-150lag tex inom CS så skulle jag nog rekommendera att du behåller din CRT.
Samtliga övriga gamers kan troligen gott och väl skaffa sig en L227WTP.

LG L227WTP kostar idag ca 1600kr och rankad 30 hos prisjakt i popularitet.
Är du en riktig ”vanlig” FPS gamer så tycker jag det är ett riktigt fint pris. Bättra gamerskärm går ”troligen” inte o få tag i. Skulle helt klart kunna rekommendera mina fd klanspelare skärmen, om dom fortfarande spelar aktivt.

Jag är nöjd med min skärm.
Betyg: Ger den betyget 4 av 5 möjliga

----------
Utrustning och värden som används:
Min default inställning: Interpolerad 1440x900.
Spelar dock oftast i 1680x1050

Quad6600
Corsair 4GB Ram
PC SCS3 3870Pro
X-Fi Gamer
Logitech Internet deluxe
Razer diamondback 3G

Default värden på skärmen:
Alldeles för ljus. Har ändrat så en del så jag minns inte riktigt vilka värden som ändrats.

Men antagligen är enbart dessa värden ändrade: ljusstyrka 60, kontrast 60, gamma -50, möjligtvis är färgskalan lite nerdragen också.

Min gamer bakgrund:
Jag skulle personligen klassa mig som en avdankad före detta hardcore gamer som spelat på hög nivå. Har nog gillat MP spel sen 10år tillbaka. Minns när man under gymnasietiden som mest ”dedikerad” kunde lira 40-60h per vecka.

Spelat i flertal klaner, ligor, cuper på hög nivå. Bland dom mer prestigefyllda Clanbase Eurocup, mfl.
Vunnit en del Clanbase Open cup, jolt cup,tyska ligor, mm.
Spöat äldre ligaledare flera gånger på clanbase international.
Varit med från grunden och klättrar i clanbase international ligor upp till ohotade förstaplater.
Spelat såpass mycket att jag oftast kan skilja om någon använder kulmus eller optisk möss i spectator view.

Spelat: CS, CS:S, UT, TO, TO:AOT, ET, UT2k3, Q3, DoD:S, BF2, L4D, mfl.

Bra länkar:
Bra artikel som som förklarar en del problem med TFT
LG L 227WTP recension hos Prad.de
LG L 227WT (äldre modell) recension hos Prad.de
Anantech tråd i deras forum
LG’s produktsida för LG L227WTP
Prisjakt LG L227WTP

Ni får ha överseende med eventuella skumma meningar, felstavningar, mm :P.
Hoppas det blir fint väder snart, i dessa regniga dagar :(.

Permalänk
Medlem

Fin recension, bra gjort. Jag kör dock både crt och tft

Permalänk
Medlem

betraktningsvinklar:
Dom allra sitter väl ändå framför skärmen, eller?
Inga problem medbetraktningsvinklarna varken från sidan uppifrån. Skärmen blir dock mörkare om man kollar nedifrån

Ifall man är petig märker man faktiskt färgskillnader även om man sitter rakt framifrån, desto större skärm desto större skillnad.

Permalänk
Medlem

Bra review..
Köpte en L227WTP (fyller 1 vecka idag) efter att min CRT 21" Iiyama fyllt typ 7-8 år och börja krångla. Är kanske inte en "hardcore" gamer spelar mest TF2 några timmar i veckan. Tycker nog att L227WTP har uppfyllt mina förväntningar som kanske inte var så högt ställda men ändå...
Har inga problem med "streaks" fast jag kör på ett ATI4870 som kanske hjälper en del. Något input lag eller ghostning kan jag ej märka av.
Är nog som Du ganska så nöjd med skärmen för det jag använder den till.

Permalänk
Medlem

Lite frågor, fundereringar och lite relativt konstruktiv kritik:

Citat:

Med särskild vikt på kontrast och dynamiken

Vad menar du med dynamiken? Kontrasten definierar ju redan skillnaden mellan ljust/mörkt.

Citat:

Av 12-18 bilder visade ungefär hälften 0ms input lagg och andra hälften på 16ms. Som avdankad före detta hardcore gamer så var jag illa tvungen acceptera ghostingen.

Menar du input lag i detta fall? Ghostingen är ju efterbilder som visas på grund av tiden det tar för kristallerna att växla, sk 'efterbilder'.

Citat:

Fanns dock finfina S-paneler och övriga typer som såg riktigt bra ut när det gällde Film.

S-paneler? Menar du S-PVA eller bara samsungs egna TN-paneler (sk A-panel, S-panel i Samsungs lotteri)?

Citat:

Dom allra sitter väl ändå framför skärmen, eller?
Inga problem medbetraktningsvinklarna varken från sidan uppifrån. Skärmen blir dock mörkare om man kollar nedifrån.

Du ser faktiskt som redan sagt förändringar på skärmen även med huvudet stilla rakt framför om du tittar relativt noga. Men det är inte lätt att se om man inte vet vad man tittar efter alla gånger.

Citat:

Streaks märks av i vissa nyare spel, kan bero på grafikkort eller display. Input lag är överlag inget man märker av direkt. Kan dock känna en viss effekt. Men den kan härstamma från placebo, lagg, mm.

Streaks? Menar du blur-effekten när man rör på sig att saker känns suddiga som en form av rörelseoskärpa? Om så, beror mycket på dina egna ögon mer än skärmen troligen faktiskt. Detta på grund av hur TFT-skärmarna fungerar, optisk 'synvilla' om du så vill.

Citat:

Default: 1440x900

Vet inte riktigt hur du menar här, men standard och den den nativa upplösningen på skärmen är 1680x1050.

Annars, bra initiativ, små mini-recensioner tycker vi om.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Riktigt bra att en gamer recenserar bra skrivet och du tog väl upp just det man vill veta som gamer, hur bra skärmen hänger med!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Lite frågor, fundereringar och lite relativt konstruktiv kritik:

Vad menar du med dynamiken? Kontrasten definierar ju redan skillnaden mellan ljust/mörkt.

Menar du input lag i detta fall? Ghostingen är ju efterbilder som visas på grund av tiden det tar för kristallerna att växla, sk 'efterbilder'.

S-paneler? Menar du S-PVA eller bara samsungs egna TN-paneler (sk A-panel, S-panel i Samsungs lotteri)?

Du ser faktiskt som redan sagt förändringar på skärmen även med huvudet stilla rakt framför om du tittar relativt noga. Men det är inte lätt att se om man inte vet vad man tittar efter alla gånger.

Streaks? Menar du blur-effekten när man rör på sig att saker känns suddiga som en form av rörelseoskärpa? Om så, beror mycket på dina egna ögon mer än skärmen troligen faktiskt. Detta på grund av hur TFT-skärmarna fungerar, optisk 'synvilla' om du så vill.

Vet inte riktigt hur du menar här, men standard och den den nativa upplösningen på skärmen är 1680x1050.

Annars, bra initiativ, små mini-recensioner tycker vi om.

Det är fult möjligt att jag blandar ihop uttrycket och uttrycker mig skumt :).

Inser att jag uttryckte mig rätt konstigt där men.
Kontrast right on. Med dynamik tänkte jag nog på bildens skärpa vid förändringar, tex tennismatcher när bollen flyger. Ja typ ghosting med fullskaliga bilder.

Jaha där skall det nog stå input lag och ghosting som inte är på 0ms. Kanske ska stå input lag och ghosting som rubrik.

Tänkte faktiskt på hela S-panel familjen: S-IPS, S-MVA, S-PVA, ej TN.
Gjorde ej någon grundligare undersökning av hela S sortmeniet så det är möjligt att någon kass variant finns med, dock ej sämre än TN vad jag förstått när det gäller bildkvaliten.

Skärmens skillnader utefter betraktningsvinklar är icke märkbar är min synpunkt. Jag skulle tro att dess minimala skillnader enbart kan störa filmfantasten och någon som jobbar med bilder.

Streaks skulle jag kanske skrivit som nästan raka updateringslinjer.

Med default, under interpolering rubriken. Menar jag: den normala upplösningen som jag använder på skärmen (skrivbordet, program, surfning, mm).

Förhoppningsvis har ju någon annan här nytta av recensionen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Tänkte faktiskt på hela S-panel familjen: S-IPS, S-MVA, S-PVA, ej TN.
Gjorde ej någon grundligare undersökning av hela S sortmeniet så det är möjligt att någon kass variant finns med, dock ej sämre än TN vad jag förstått när det gäller bildkvaliten.

S-familjen är nog lite fel sätt att gruppera dem då de förutom att de har en förkortning med S har väldigt lite med varann att göra. Mer korrekt gruppering är nog *VA-familjen för *PVA och *MVA (A-MVA, P-MVA, S-MVA, S-PVA, PVA etc), och *IPS för IPS-familjen (e-IPS, S-IPS, H-IPS etc).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Skärmens skillnader utefter betraktningsvinklar är icke märkbar är min synpunkt. Jag skulle tro att dess minimala skillnader enbart kan störa filmfantasten och någon som jobbar med bilder. [/B]

Arbetar med grafik, kan bero på det.
Rekommenderar likväl denna: http://www.lagom.nl/lcd-test/viewing_angle.php

Citat:

Streaks skulle jag kanske skrivit som nästan raka updateringslinjer.

Med default, under interpolering rubriken. Menar jag: den normala upplösningen som jag använder på skärmen (skrivbordet, program, surfning, mm).

Förhoppningsvis har ju någon annan här nytta av recensionen

Som om ungefär att bilden delar på sig rakt över horisontelt? Brukar kallas 'Tearing' om det är det du menar, beror på icke syncad bildupdatering, men det visste du redan troligen.

Dum fråga, varför använder du 1440 i windows när det blir såpass mycket sämre bild med det?

Var faktiskt lite roligt för mig med att läsa, försöker inte klanka ner på recensionen. Tänkte mest försöka vara lite konstruktiv och försöka reda upp uttrycken lite så andra kanske lättare kan ta åt sig vad som står i den. Hoppas du inte tog illa upp.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Ha, jag har precis gått ifrån en 21" CRT (4:3 1600x1200) till en 26" tft (16:10 1920x1200)
Som du säger, jävligt mycket skönare att surfa, vilket jag mest gör...har inte så mycket mer att säga om det då jag inte är vidare kräsen.
Men rolig recension att läsa igenom!

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Är du en extreme hardcore gamer som använder din dator främst till klanspel. Säg att du spelar på elitnivå bland världens top100-150lag tex inom CS så skulle jag nog rekommendera att du behåller din CRT.
Samtliga övriga gamers kan troligen gott och väl skaffa sig en L227WTP.

Helt okej recension, tills jag läste det där. Att spela på TFT-skärmar är en ren vanesak. Jag kan lova att ingen proffsspelare hade spelat sämre på en TFT om dom bara hade vågat vänja sig vid en relativt snabb TFT såsom den du har testat.

När du skriver om upplösningarna blir det också ganska förvirrande. För det första, vad menar du med "default"? Jag tolkar det som att det är skärmens upplösning när du startar den eller nåt i den stilen, vilket inte stämmer. "Default" som i native borde ju vara 1680x1050, och jag kan inte förstå varför någon skulle vilja använda lägre upplösning än native på skrivbordet?!

Permalänk
Medlem

Jag undrar en sak.. Ingen tanke på Hertz:en? Flesta TFT ligger ju på 60 Hz.. En gamer will ju ha över 60 Hz utan tvekan. Helst över 80.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Jag undrar en sak.. Ingen tanke på Hertz:en? Flesta TFT ligger ju på 60 Hz.. En gamer will ju ha över 60 Hz utan tvekan. Helst över 80.

Stabil bump av en ett år gammal tråd, suck!

Permalänk
Medlem

Hur gammal tråden är/är väl skitsamma Skärmarna är ju fortfarande på 60Hz.

Edit: Känns ganska konstigt att trådskaparen som är en exeptionell gamer av typen FPS inte bryr sig som uppdateringsfrekvensen som oftast är de viktigaste egenskapen i spelet

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Hur gammal tråden är/är väl skitsamma Skärmarna är ju fortfarande på 60Hz.

Edit: Känns ganska konstigt att trådskaparen som är en exeptionell gamer av typen FPS inte bryr sig som uppdateringsfrekvensen som oftast är de viktigaste egenskapen i spelet

Hur går det med tänket då? Killen har köpt en skärm och recenserar den, vad du tycker efter ett år skiter han nog totalt i. Och ja, skärmen är 60hz, och? Folk på hög nivå använde 60hzare de också förut.

Äh, skitbump, skitinlägg i en gammal tråd. Vad ville du få ut av bumpen? Lättare att PMa TS ifall han nu ens är aktiv.

Permalänk
Medlem

Det jag ville få ut är att är man en FPS gamer så söker man ju högre hertz än 75 som nu denna skärm hade.. Bättre dock än 60 Hz men många anser sig må bättre i ögona och ha bättre reaktioner i 100 Hz.

Du verkar vara en sur sate

Edit: BTW hade jag inte en tanke på att det var ett gammalt inlägg. Och det har dock ingen betydelse för min statement representerar fortfarande dagens krav.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Det jag ville få ut är att är man en FPS gamer så söker man ju högre hertz än 75 som nu denna skärm hade.. Bättre dock än 60 Hz men många anser sig må bättre i ögona och ha bättre reaktioner i 100 Hz.

Du verkar vara en sur sate

Edit: BTW hade jag inte en tanke på att det var ett gammalt inlägg. Och det har dock ingen betydelse för min statement representerar fortfarande dagens krav.

Den här skärmen är gammal som gatan, har inte sett den rekommenderats av någon på länge.

Kommer en person in och frågar efter en skärm för übergamers så rekommenderas 120hzare, så jag förstår inte problemet och varför du bumpar en gammal och bortglömd tråd?

Killen har spelat mycket och gör en recension av sin då nya skärm ur ett "gamerperspektiv", so?

Det är en bra recension och du får ta prisklassen beräkning också. Äh, palla.

Ett tips, kolla datum, sen skriv. Mycket har ändrat sig på ett år Men alla är vi dödliga och kan råka bumpa ibland.

Permalänk
Medlem

Yes som sagt.. Det här var en REKOMMENDERAD tråd och då läste jag så klart inte datumet utan antog den var relevant.. Jag tror dock inte att skärmen är DÅLIG för det.. Jag bara påpekade min synvinkel ur MITT gamerperspektiv som också utgår från FPS spel. 100Hz skärmar finns de dock få utav och kanske ännu mindre BRA sådana.. Men förhoppningsvis så kommer det väl flera med framtiden.. Jag själv skulle iaf aldrig köpa en 60Hz TFT.. Lika lite som jag skulle köpa en 60Hz TV..

/Magnus "Saber" - abandoning the thread

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Yes som sagt.. Det här var en REKOMMENDERAD tråd och då läste jag så klart inte datumet utan antog den var relevant.. Jag tror dock inte att skärmen är DÅLIG för det.. Jag bara påpekade min synvinkel ur MITT gamerperspektiv som också utgår från FPS spel. 100Hz skärmar finns de dock få utav och kanske ännu mindre BRA sådana.. Men förhoppningsvis så kommer det väl flera med framtiden.. Jag själv skulle iaf aldrig köpa en 60Hz TFT.. Lika lite som jag skulle köpa en 60Hz TV..

/Magnus "Saber" - abandoning the thread

Lika lite som du skulle köpa en 60hz tv? Du menar att du inte skulle köpa en LCD? För du vet väl att HDMI 1.3 inte klarar mer än 60hz och att det bara är "fejkat" på ny tv:s?