Japan! Min lilla resa. (Bilder)

Permalänk

Japan! Min lilla resa. (Bilder)

Gjorde för många månader sedan en tråd om att jag skulle åka till japan. Fick många bra tips om alltifrån sevärdigheter till boende. Några ville att jag skulle skriva om resan här på swec när den blivit av så tänkte ta mig ett tag och skriva ihop något och lägga ut några bilder.
Har ni inget bättre för er är ni mycket välkomna att läsa, kommentera och fråga :).

Ok. Allt var packat och klart. Skulle åka nästa morgon. Klockan var ställd på 03:30. Gick och la mig, men var riktigt nervig (skulle bli min första långa resa utan familj), sov max nån minut innan klockan ringde.
Morsan körde mig till Landvetter där jag träffade Daniel (Gammal klasskompis. Vi tog båda studenten 2008) som jag skulle spendera semestern med.
Vinkade av mamsen, skuttade på flyget som gick till Paris. Undvek några skjutglada fransmän och lyckades komma på planet till Tokyo, Narita.

När vi äntligen landade i Japan kände man att inte ha sovit varken innan eller på flyget började ta på än. Kändes nästan som att man drömde när vi lyckades få tag i buss/taxi-biljetter och började åka mot hotellet som vi bokat innan. Väl framme får vi hjälp av några mycket trevliga japaner i receptionen, lämnar packningen och ger oss ut för att leta reda på lite mat.
Hittar någon form av snabbmatställe. Trycker in lite yen i en automat vid ingången, tycker på en bild av en maträtt som ser ok ut. Hör någon i köket ropa lite på japanska och efter en stund kommer en japanska springande med 2 skålar ris och kyckling. Briljerar med mina chopstick-skills (ok kanske inte, men det blev bättre iaf), flummar runt lite och sen blir det sova.

Nu medan jag funderar lite på hur jag ska hålla texten kort och ändå få med lite av allt man sett måste jag bara kommentera hur trevliga alla japaner är. Asså det är så jävla underbart. Du går in på ett matställe, en affär eller vad som helst. De ropar välkomna, ler, är hjälpsamma och ropar av än när man går. De kan inte engelska, men gör likförbannat sitt absolut bästa för att göra sig förstådda och blir jätteglada när man förstår den. Frågar du nån randomperson på gatan om vägen är chansen stor att de helt plötsligt springer iväg och vill att du ska följa efter så de kan visa vägen. Måste ju självklart finnas sura japaner med, men jag såg ärlig talat inte en enda.
Aja, ska försöka skriva lite sammanfattat om saker vi gjorde.

Flummade runt i Tokyo (Tunnelbanan är grym). Besökte Tokyo Tower, Svärdsmuseet, Akihabars nörddestrikt etc.
Efter tre nätter hämtade vi ut våra 2veckors railpass (Hur mycket JR-tåg du vill i 2veckor) och åkte till Kyoto.
Stor vacker stad med både moderna och traditionella byggnader. Härliga stämning, härliga människor, snygga japanskor i kimono och fantastiska tempel samt miljö.
Vi hade ett hotell mitt i staden. Kollade nåt tempel på kartan i utkanten av staden (kanske nån mil bort) och gick dit. Gick som fan i Kyoto och det kan jag rekommendera. Man ser så grymt mycket.
Råkade t.ex. hamna utanför "Kyoto Women University", mycket trevligt ^^.
Besökte mycket tempel och trädgårdar.

Efter Kyoto åkte vi norrut till en liten stad som heter Nikko. Dimmig stad omgiven av berg basicly. Där besökte vi en nationalpark. Kollade på ett grymt häftigt vattenfall och klättrade upp på ett jävla berg. Bergets "stig" var nåt jäkla dike, fick klättra över stora rötter och växter. Det var varmt och fuktigt som ett rövhål och brant som en svart backe. Var grymt häftigt, men efter att själva ha klättrat flera hundra meter (uppåt), inte såg några människor och inte hade med oss dricka eller mat vågade vi inte riktigt längre och gav upp. Men ballt var det. Tror vi var ca 2500M upp.

Vi hade nu tänkt åka till "huvudöns" norra ände till staden Aomari och fira Sensommarfestival. Vi hade dock inte bokat hotell och allt var fullt. Staden Hachinoe i närheten virade dock också samma grej och där lyckades vi hitta boende. Dagarna där spenderade vi med att kolla på parader som gick genom staden. Stora vagnar som släpas av alltifrån små barn med blomhattar till gubbar i samuraidräkter.
På kvällarna satt vi vid små "barer" jäms med vägarna som var fyllda med folk. Vi var nog stadens enda turister och många japaner ville prata och bjuda på sprit och mat.

När festivalen var slut åkte vi till "staden" eller byn Toya på Hokkaido-ön. Där bodde vi på ett japan-style hotell. Kollade på fyrverkerier, Promenerade på en aktiv vulkan, badade i varma källor och åt frukost på en matta ;).

Vi spenderade ca 2,5 vecka i Japan och sista 4 dagarna spenderade vi i Tokyo. Blev sova länge. Spendera dagar och eftermiddagar i nörddestriktets arkadhallar. Dreggla över heta japanskor som piskade skiten ur folk på Tekken6 och kolla på maids ;).
Kvällarna spenderades på barer.
Sista utekvällen gick vi till Roppongi i Tokyo som är ett stort nöjesdestrikt med klubbar och barer etc.
Detta var noga enda stället i japan som var lite skumt. Mycket (bara), väldigt mörkhyade folk som försökte få in än på olika barer och strippklubbar etc. Vi träffade dock ett gäng killar från Hawaii (som vi tidigare träffat i en arkadhall), som vi höll ihop med. Besökte kanske 5 olika klubbar den natten, varav en nån skum strippklubb vi inte spenderade många minuter i. Finns en del skit med att "Hasian-personerna" börjar kräva pengar för saker man inte beställt eller frågat efter etc. Skulle tippa på att Roppongi är ett ball ställe om man känner lite japaner man kan gå ut med som har koll på vad man ska se upp med och vad som är bra. Själva körde vi med the "Rules of Roppongi" som nån Hawaii-snubbe lärde oss:

- 1. You do not talk to nigerian people!
- 2. YOU DO NOT, TALK TO NIGERIAN PEOPLE!
- 3. Do talk to hot asian girls.

Vet ärlig talat inte riktigt vad jag ska skriva. Sett så enormt mycket, men texten är fet nog som den är. Undrar ni något så feel free to ask. Fyller på med lite bilder nu :).

Akihabara

Tokyo från tornet.

Tokyo Tower.

Cosplayade tjejer i Akihabara.

Resekamrat vid tempel i kyoto.

Gravplats i Kyoto.

Hus vid gränd i Kyoto.

Trädgård i Kyoto.

Bro i Nikko.

Vattenfall i Nikkos nationalpark.

Berget vi snart ska klättra upp på.

Påväg upp.

Paradvagn (en av mååånga) i Hachinoe.

Lite ungar i samma parad.

Lejondans i paraden.

Stig jäms med toppen av en aktiv vulkan. Marken är väldigt varm och luften fuktig därav den tjocka dimman. Lite synd. Har man tar med vädret kan utsikten vara sjuk.

Vulkan.

Permalänk
Medlem

Roligt att höra om resan! Låter som ni haft det riktigt bra. Funderar själv på att bege mig till Japan om ett år eller något sånt, fast då blir det med flickvännen och inga kompisar.

EDIT: du har fixat till bilderna ser det ut som. Tack!

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Riktigt fina bilder (inte hunnit läsa än).
Jag vill till Japan so bad, velat i flera år.
När jag fyller 20 år (nästa sommar) ska jag försöka ta mig dit!

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Roligt att höra om resan! Låter som ni haft det riktigt bra. Funderar själv på att bege mig till Japan om ett år eller något sånt, fast då blir det med flickvännen och inga kompisar.

EDIT: du har fixat till bilderna ser det ut som. Tack!

Ja, failade lite med bilderna i början :P. Ja åka till japan borde du verkligen göra. Jag planerar redan att åka igen! Får väl bli våren om 1,5år eller nåt. Måste ju ha råd med.
Väldigt häftigt land.
Om ni ska vistas mycket i södra delen (Kyoto, Tokyo och neråt) rekomenderar jag nog vår/höst. Vi var ju där nu när det är som varmast. Inga problem egentligen, men är ju skönt om man slipper byta t-shirt 2 gånger om dagen ;).

Om någon skulle vilja se bild på nåt så är det bara att fråga om jag har btw. Har runt 1000st från resan nu efter utrensningen.

Permalänk
Medlem

Har aldrig ens haft tanken att åka till Japan, men vart riktigt sugen på att göra det någon gång.

Verkar skitcoolt!
Dom verkar ha humör som thailändare ungefär, jättesnälla och jättetrevliga?

Permalänk
Medlem

Skulle du inte kunna lägga upp alla bilderna på nåt ställe? och länka? :] fyfan jag är så jävla sugen på att åka dit, eller flytta dit!

Hur mycket gick resan på? mat/boende/ flyg och sånt?

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1678850
| Phanteks P600S TG Vit | MSI Pro Z790-P WIFI | i5 13600K |
| be quiet! Pure Loop 360| RTX 4060 | Kingston 32GB DDR5 6000MHz

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Hot asian girls ftw:)

Grymma bilder du fick med dig hem!

Permalänk
Medlem

Skoj att läsa!

Men frågan jag undrar, budgeten ni hade per person? Själv funderat på Japan

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

ah, ser rikigt nice ut.
håller själv på att planera vart jag och tjejen ska åka nästa år och har varit ruggit sugne på japen ett tag nu.
så det står mellan en 3 veckors kryssning, 4v i vietnam(han inte med hela landet sisst) ellr japan.

Hur var det att ta sig runt med tåget? allt står på japanska va?funkar det som med interrail här i europa med platsbokning och sånt?
kollade ni upp hotell igenom internet? hur är det med wifi då? man har ju förväntningar att hela landet har ett täcke av 100gbit wifi, japan är ju framtiden
Nu kanske du inte tänke på det men du såg inte hur det var med vegetarisk mat?
Är som redflip också intreserad av va kalaset gick på, och hur ni då bodde/åt och drack?

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Kul att du kom iväg och inte var sjuk

Kul att läsa, har alltid varit sugen på att resa till Japan och nu kan man ju säga att suget ökade

För min del kollar jag mer än gärna på fler bilder

Permalänk

Oj, vad mycket svar det blev. Vad roligt! :D.

freddan: Yes, och verkligen inga "falska" leenden. Utan helt klart ärligt :).

NUW4: Är inte så jättesugen på att ladda upp så mycket bilder ^^. Men om det är något du skulle vilja se/se mer på är det bara att fråga. t.ex. Akihabara, Natur, Tempel, Parad, Människor osv.

Vi hade bokat hotell för första nätterna innan vi åkte. Köpte en bussbiljett på flygplatsen som gick nästan hela vägen fram. Sista biten åkte vi taxi. (Visade hotellnamn/adress).
Vi åt hela tiden ute. Går att komma undan billigt med nudlar/ris/kyckling/fisk/donken/subway etc. Kan också hitta ställen med buffe och egen "grill" vid bordet för ca 2-300kr/person.
Ska man käka fint kan man dock lägga ut hur mycket som helst. Lätt 2 000kr för en middag.
Boendet blev oftast billigare hotell. Antingen Twin eller Single room. Blev väl knappt 500kr/person &natt. Ibland ingick frukost. Ofta smått, men alltid rent snyggt, nya handdukar lakan etc varje dag, eget badrum och TV.

tcntad: Tackar :). Ska se om jag orkar mig på att redigera några av de mer "estetiska" och lägga upp i "foto". Den med blommor och berg i bakgrunden är jag nöjd med :).

RedFLip: Jag kom hem i natt så jag vet ärlig talat inte helt 100% vad det gick på än. Men vi köpte railpass samt flygbiljett hemma i sverige. Gick sammanlagt på ca 12-13k/person. Sedan var vi där i 17 dagar med en budjet på 1k/dag inklusive allt. Men jag tror faktiskt vi kom undan billigare.
Kanske 25 000KR ca.

Ragganof: Tågåkningen fungerade grymt. Nästan allt står på Kanji OCH på Engelska. Gå till ett ticket office. Jag vill åka till "stad". Ok, de fixar biljett"er"(om byten), visa railpass = gratis. Gå till rätt spår, skutta på tåget och sätt dig på din plats. Annars kan du bara randomly springa till tåget (Visa railpass i genomgång) och sätta dig i en vagn utan platsbokning. På Shinkansen (Stor höghastighetsjärnväg) finns det drickautomater etc och det kommer nån söt japanska i kort kjol lite då och då med en matvagn om man vill köpa nåt.
Vegetarisk mat vet jag inte riktigt hur det är med. Finns väldigt mycket fisk/skaldjur om du/hon äter det. Såg några ställen med skyltar "VEGETARIAN FOOD".
Vet inte hur det är med wifi.
Det springer dock omkring japaner med PSP och DS överallt. Dragonquest nåt, släpptes till ds när vi var där. Då stod det stooora samlingar med japaner i "rutor" och spelade det ihop typ.

Permalänk

Låter som en grym resa.

Lite fler bilder på nörddistrikten samt de söta tjejerna tack.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

Låter som ni har haft en grym resa, kul att läsa lite också om vad det kostade och så för er.
Har själv en resa med tre andra polare planerad inför nästa år så alla har råd.

Och fler bilder på nörddistrikten och söta tjejerna som Evil_Ananas sa. Eller ja, egentligen så släng
upp så många bilder du bara orkar.

Permalänk

Jävla skit! Råkade klicka bort mitt långa fina svar... :(.
Aja, här kommer lite bilder till de som ville ha det iaf.

Söta trummande/sjungande ungar i parad.

Akihabara

Randomställe i Tokyo.

Söt unge.

Jättelik barnkramande dildo utanför Tokyo Tower (läskig).

Uppstoppad mat. Fanns utanför många matställen för att visa upp maten.

Byggnad i Kyoto.

Vallgrav i kyoto.

Unge som blir välsignad (biten) av ett lejon.

Permalänk
Medlem

Fan vad ballt.. vill också åka.. Men med min perversa manga och anime fetisch så hade jag handlat för mycket.

Japan har helt enkelt för mycket av det som jag vill se och besöka... tror jag måste spara ihopa en 60-70k innan jag reser

Permalänk
Medlem

Mycket intressant land må jag säga
Tack för att du tar dig tid att posta bilder och skriva om resan, det uppskattas

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk

Den här tråden behöver mera bilder mycket mera bilder själv är man flygrädd Men du verkar ha haft trevligt

Visa signatur

FX-6350 @4Ghz | R9 380 Dual-x | 8GB DDR3 | Gigabyte GA97A - DS3P | Corsair TX 650W 80+

Permalänk
Medlem

Verkar ha varit en trevlig resa. Personligen skulle jag nog inte vilja åka till Japan - inte riktigt min kultur där.

DOCK, vad fan i helvete gör den där rosa banandildon med ungarna? Jääävligt skumt...

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Härlig resa du fått ihop där! Hoppas själv på att komma iväg dit en vacker dag och dina bilder gör en inte mindre sugen direkt ...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
Verkar ha varit en trevlig resa. Personligen skulle jag nog inte vilja åka till Japan - inte riktigt min kultur där.

DOCK, vad fan i helvete gör den där rosa banandildon med ungarna? Jääävligt skumt...

Jag vet. Den dildon litade jag fan inte på. Vände aldrig ryggen till.
Kul med respons. Här kommer ett par bilder till. Kanske inte de roligaste, men har dem ändå upplagda på DA. Kommer mer sen :P.

Blomma i Nikkos nationalpark. Skulle lika gärna kunna vara sverige, men men :P.

En rulltrappa utomhus i Tokyo.

En liten Buddahstaty i dimman på en vulkan i Toya.

Närbild på ett paraply som jag e 100% säker på var burit av en het japanska! ;).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Fan vad ballt.. vill också åka.. Men med min perversa manga och anime fetisch så hade jag handlat för mycket.

Japan har helt enkelt för mycket av det som jag vill se och besöka... tror jag måste spara ihopa en 60-70k innan jag reser

I'm on it

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Generalkyckling
Oj, vad mycket svar det blev. Vad roligt! :D.

RedFLip: Jag kom hem i natt så jag vet ärlig talat inte helt 100% vad det gick på än. Men vi köpte railpass samt flygbiljett hemma i sverige. Gick sammanlagt på ca 12-13k/person. Sedan var vi där i 17 dagar med en budjet på 1k/dag inklusive allt. Men jag tror faktiskt vi kom undan billigare.
Kanske 25 000KR ca.

Ragganof: Tågåkningen fungerade grymt. Nästan allt står på Kanji OCH på Engelska. Gå till ett ticket office. Jag vill åka till "stad". Ok, de fixar biljett"er"(om byten), visa railpass = gratis. Gå till rätt spår, skutta på tåget och sätt dig på din plats. Annars kan du bara randomly springa till tåget (Visa railpass i genomgång) och sätta dig i en vagn utan platsbokning. På Shinkansen (Stor höghastighetsjärnväg) finns det drickautomater etc och det kommer nån söt japanska i kort kjol lite då och då med en matvagn om man vill köpa nåt.
Vegetarisk mat vet jag inte riktigt hur det är med. Finns väldigt mycket fisk/skaldjur om du/hon äter det. Såg några ställen med skyltar "VEGETARIAN FOOD".
Vet inte hur det är med wifi.
Det springer dock omkring japaner med PSP och DS överallt. Dragonquest nåt, släpptes till ds när vi var där. Då stod det stooora samlingar med japaner i "rutor" och spelade det ihop typ.

Så det var inga dola priser? vet att interrail i europa där måste man betala för att få en plats på tåget och det kan kosta allt mellan en 20:a och några hundra.
och tar man rätt många tåg så skenar det ju iväg.

blev ännu mer sugen på att åka nu när man får se fler bilder och höra allt.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
I'm on it

I knew you wouldnt let me down

Permalänk
Musikälskare

Gah nu saknar man Japan fan ta dig

Nej men du verkar ha haft trevligt, fina bilder också!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Vad har du för kamera? Är det en kompakt/ultrakompakt så köper jag fan en liknande direkt, sjukt bra bilder de vi fått se imo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Vad har du för kamera? Är det en kompakt/ultrakompakt så köper jag fan en liknande direkt, sjukt bra bilder de vi fått se imo.

Bilderna är tagna med en Panasonic DMC-FZ28.

Permalänk
Medlem

Trevligt! Själv sugen på att åka dit nångång. Hur mycket gick det på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haxxe
Bilderna är tagna med en Panasonic DMC-FZ28.

Ante mig att det skulle vara en systemkamera:(

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Ante mig att det skulle vara en systemkamera:(

Ingen systemkamera. Bara en stor kompaktkamera typ ;). Tror de kallas Superzoom eller nåt. Men hyfsat smidig iaf.

John86: ca 25k som sagt. Kanske något mer.

Ragganof: Det kostar inget extra med att boka plats.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Generalkyckling
Ingen systemkamera. Bara en stor kompaktkamera typ ;). Tror de kallas Superzoom eller nåt. Men hyfsat smidig iaf.

John86: ca 25k som sagt. Kanske något mer.

Ragganof: Det kostar inget extra med att boka plats.

Den är ju klassad under systemkameraformat i prisjakt
Men är för stor för mig