Permalänk
Medlem

Tågluffa i Europa

Hej

Jag och tre polare har bestämt att vi ska tågluffa i Europa under fyra veckor med start en bit in i September.

Vår idé är att göra det så spontant som möjligt. Det enda vi har bestämt är när vi ska dra och var vi ska åka först. Vi har också bestämt vilka länder vi vill besöka och gjort en runda i Europa som vi tänkte följa något så när, mest så vi inte åker kors och tvärs och slösar tid. Mer än så har vi inte bestämt, vi ordnar det längs vägen.

Vår packning ska vara mycket lätt. Endast en ryggsäck med lite olika klädesplagg, varsitt visakort, pass, IR-kort och lite enkla första hjälpen prylar (alvedon, pincett, plåster, ja ni fattar).

Sen ska vi bara åka runt under en månad och uppleva Europa tänkte vi.

Nu kommer vi till frågan. Är vi dumma i huvet? Har vi tänkte helt fel? Kommer vi misslyckas totalt om vi gör så här? Eller, kommer det rent utav funka ganska bra?

En annan fråga är priset. Jag har tittat runder men nästan allt material jag hittar är relativt gammalt så det är svårt att veta vad det kommer kosta. IR-korten kostar 4600 kr. Vi är fyra stycken som åker. Vi planerar att åka så mycket nattåg som möjligt. Vi är inte bekväma av oss, att sova på tåget är inga problem. Vi är inte heller så petiga med maten, att käka det billigaste och koka egna nudlar är inget vi är rädda för.

Kommer vi under 15k inklusive IR-korten för en månad? Eller har vi inte fattat någonting nu heller? Det kanske kostar 25k för en månad?

Snälla alla som har tågluffat, skriv allt ni vet, ge oss tips, skriv vad ni vill som kan tillföra något!

Jag vet att det finns tågluffningstrådar redan men eftersom det är ett ämne som ständigt förnyas (speciellt på den ekonomiska fronten) så kände jag att jag lika bra kan göra en ny.

Tack på förhand

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Hur hade ni tänkt att bo? Det är jävligt dyrt att bo på hotell. Har lite svårt att se hur 15k skulle räcka till både mat, boende och InterRailkort faktiskt, men jag har aldrig gjort någonting liknande själv så jag kanske har fel.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Hur hade ni tänkt att bo? Det är jävligt dyrt att bo på hotell. Har lite svårt att se hur 15k skulle räcka till både mat, boende och InterRailkort faktiskt, men jag har aldrig gjort någonting liknande själv så jag kanske har fel.

Så många nätter det går planerar vi att spendera sovandes på olika nattåg. Är inte detta möjligt så blir det det absolut billigaste vandrarhemmet eller rummet som går att hitta. Att bo och sova lyxigt kan vi göra resten av våra liv.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

En annan sak är ju att "allt" inte ingår i InterRailkortet vad jag har förstått, på vissa tåg tillkommer det bokningsavgifter och sånt, värt att kolla upp om man nu har en mindre budget.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk

http://www.interrail.net/english/overall_costs.php

hehe fick leta i lite andra trådar visste om sajten men kom inte på vad den hette står en del intressant fakta där tyckte iaf jag

hade också tänkt nåt sånt där nästa år eller till hösten beror lite på ja har ju lite tid nu när man är arbetslös men inga pengar får spara lite ;).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989
http://www.interrail.net/english/overall_costs.php

hehe fick leta i lite andra trådar visste om sajten men kom inte på vad den hette står en del intressant fakta där tyckte iaf jag

hade också tänkt nåt sånt där nästa år eller till hösten beror lite på ja har ju lite tid nu när man är arbetslös men inga pengar får spara lite ;).

Tack, den sidan var bra.

Fyllde i allting och var ganska frikostig, valde normal på de flesta ställena. Väljer man boende normal så hamnar hela resan på 762 eur och väljer man cheap så blir det endast 492 eur. Vi kommer blanda lite grann så vi hamnar väl mitt emellan.

Detta låter ju riktigt bra. Låt oss säga 800 eur istället, alltså 8400 kr. Plus 4600 för IRkortet, alltså 13k. Då är man ändå 2k under 15k. Sen kommer det så klart bli dyrare än man har räknat med men enligt den sidan skulle man med andra ord kunna hamna runt 15k om man snålar.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wixia
Tack, den sidan var bra.

Fyllde i allting och var ganska frikostig, valde normal på de flesta ställena. Väljer man boende normal så hamnar hela resan på 762 eur och väljer man cheap så blir det endast 492 eur. Vi kommer blanda lite grann så vi hamnar väl mitt emellan.

Detta låter ju riktigt bra. Låt oss säga 800 eur istället, alltså 8400 kr. Plus 4600 för IRkortet, alltså 13k. Då är man ändå 2k under 15k. Sen kommer det så klart bli dyrare än man har räknat med men enligt den sidan skulle man med andra ord kunna hamna runt 15k om man snålar.

ja och enligt den andra gamla tråden så stämde den beräkningen relativt bra efter den resans slut :)...

men det är ju alltid bra att ha med sig lite så 15k bör räcka annars får ju nån ifrån sverige sätta in mer pengar sånt går ju att lösa ;).

lycka till med resan!

på den sidan finns det lite tips om packningar men det ser du nog

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989
ja och enligt den andra gamla tråden så stämde den beräkningen relativt bra efter den resans slut :)...

men det är ju alltid bra att ha med sig lite så 15k bör räcka annars får ju nån ifrån sverige sätta in mer pengar sånt går ju att lösa ;).

lycka till med resan!

på den sidan finns det lite tips om packningar men det ser du nog

Jadå, ska läsa igenom hela sidan.

Vi har pengar så det räcker och blir över men vi vill hålla nere priset så mycket möjligt ändå, bra att ha lite pengar när man kommer hem också

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hej

Jag och tre polare har bestämt att vi ska tågluffa i Europa under fyra veckor med start en bit in i September.

Vår idé är att göra det så spontant som möjligt. Det enda vi har bestämt är när vi ska dra och var vi ska åka först. Vi har också bestämt vilka länder vi vill besöka och gjort en runda i Europa som vi tänkte följa något så när, mest så vi inte åker kors och tvärs och slösar tid. Mer än så har vi inte bestämt, vi ordnar det längs vägen.

Vår packning ska vara mycket lätt. Endast en ryggsäck med lite olika klädesplagg, varsitt visakort, pass, IR-kort och lite enkla första hjälpen prylar (alvedon, pincett, plåster, ja ni fattar).

Sen ska vi bara åka runt under en månad och uppleva Europa tänkte vi.

Nu kommer vi till frågan. Är vi dumma i huvet? Har vi tänkte helt fel? Kommer vi misslyckas totalt om vi gör så här? Eller, kommer det rent utav funka ganska bra?

En annan fråga är priset. Jag har tittat runder men nästan allt material jag hittar är relativt gammalt så det är svårt att veta vad det kommer kosta. IR-korten kostar 4600 kr. Vi är fyra stycken som åker. Vi planerar att åka så mycket nattåg som möjligt. Vi är inte bekväma av oss, att sova på tåget är inga problem. Vi är inte heller så petiga med maten, att käka det billigaste och koka egna nudlar är inget vi är rädda för.

Kommer vi under 15k inklusive IR-korten för en månad? Eller har vi inte fattat någonting nu heller? Det kanske kostar 25k för en månad?

Snälla alla som har tågluffat, skriv allt ni vet, ge oss tips, skriv vad ni vill som kan tillföra något!

Jag vet att det finns tågluffningstrådar redan men eftersom det är ett ämne som ständigt förnyas (speciellt på den ekonomiska fronten) så kände jag att jag lika bra kan göra en ny.

Tack på förhand

Glöm inte att beställa EU sjukförsäkringskort, livsviktigt om ni blir sjuka, annars får ni betala hela sjukvårdsbesöket i egen ficka vilket blir dyrt. Här i Sverige får utlänska medborgare som inte har kortet betala vård för runt 5000 för enkelt jourbesök, tillkommer rtg blir det dyrare, sedan sjuksäng ja då är vi uppe direkt i 20-30k för en dag.
Med kortet betalar ni samma som landets egna medborgare och får tillbaka allt när ni lämnat in räkningarna till försäkringskassan.
Beställ nu: http://sadbserviceweb.sfa.se/servicewebb/start.do?op=12011

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzzEX FX
Glöm inte att beställa EU sjukförsäkringskort, livsviktigt om ni blir sjuka, annars får ni betala hela sjukvårdsbesöket i egen ficka vilket blir dyrt. Här i Sverige får utlänska medborgare som inte har kortet betala vård för runt 5000 för enkelt jourbesök, tillkommer rtg blir det dyrare, sedan sjuksäng ja då är vi uppe direkt i 20-30k för en dag.
Med kortet betalar ni samma som landets egna medborgare och får tillbaka allt när ni lämnat in räkningarna till försäkringskassan.
Beställ nu: http://sadbserviceweb.sfa.se/servicewebb/start.do?op=12011

Tack och bock. Mycket bra tips. Det är helt gratis som jag förstår det?

Vi ska vaccinera oss mot Hepatit också.

Pratade med morsan förut och som det ser ut nu kommer vi inte hinna vaccinera oss mot svininfluensan innan vi drar. Ska man vara orolig?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack och bock. Mycket bra tips. Det är helt gratis som jag förstår det?

Vi ska vaccinera oss mot Hepatit också.

Pratade med morsan förut och som det ser ut nu kommer vi inte hinna vaccinera oss mot svininfluensan innan vi drar. Ska man vara orolig?

Japp helt gratis.
Mycket god idé att göra.
Ang knorrsjukan, är det gillrigt att vistas bland stora folkmängder. Dock är det oundvikligt att missa även här i Sverige, har redan haft ett par posetiva influensor. Använd sunt förnuft...

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem

Jag har fått för mig att InterRail-korten endast finns i limiterad utgåva och tar slut ganska omgående. Kan vara idé att kolla upp om de går att köpa nu så ni inte planerar i onödan.

Visa signatur

Legitimerad stofil

Permalänk

Tips!
Sätt inte in 15k på era bankkort direkt utan förköp era saker där hemma och be någon att sätta in pengar på era konto under resans gång. Blir ni av med ett visa kort kan det snabbt bli dyrt så glöm inte att ta fram kortspärrs nummer och liknande.

Eller skaffa en säker väska typ som den i Eurotrip

Permalänk
Medlem

Mina tre veckor på tåg förra sommaren kostade mig 30k. Jag är å andra sidan lat och petig.

Ha bra skor, man knatar alltid en massa och ryggont/benhinneinflammation gör allt mycket tråkigare.

Avsluta resan med tre-fyra dagar i Berlin.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Wixia: Jag och några vänner gjorde exakt samma sak som ni har tänkt att göra
Oplanerad tågluff i en månad. vi landade på runt 14-15 tusen.
Då bodde vi på hostel varje natt, festade flera dagar i veckan. gick och såg det vi ville se. till en början snålade vi in på mat mestadels, åt så billigt som möjligt. Fram tills dess att vi kom till Tjeckien, Polen och Kroatien. Nu är väl iof svenska kronan så svag jämfört med Euron så det blir väl lite dyrare i dagens läge skulle jag gissa

om ni tänkt att bo på hostels måste ni tänka på att ringa planera och boka hostel några dagar i förväg, eller gå in på hostelworld och boka därifrån. iaf på helger, vi fick sova i en busskur i amsterdam en lördagnat för att vi hade glömt av detta

våran tripp gick Köpenhamn-Berlin-Amsterdam-Prag-Krakow-Split-?????-Munchen-Hem igen

Bästa resan jag gjort någonsin, hur kul som helst. Europa är sjukt underskattat. och man får verkligen en mycket bättre känsla för en stad och får se så mycket mer om man lever lite snålt

Ett sissta tips, skaffa en Guidebok från Lonely planet, GULD värt

Visa signatur

Macbook White late 2007

Permalänk

Var själva ute i Europa under 3 veckor med Interrail-kort. Kostade kanske runt 10k för min del, och då bodde vi relativt dyrt också, även om vissa nätter blev på tågstationer(där de flesta sparkar ut en), alternativt ute på gatan(I know, I know).

Det Interrail vi hade så kunde vi oftast inte åka Nattåg då det skulle kosta en hel del extra. De bokningsavgifter man ibland är tvingade att betala brukar dock vara billiga, i alla fall de gånger jag var tvingad att boka normala tåg.

Spontanitet i sig kan fungera bra ibland, men en viss mån av planering är bra. Vi fastnade till exempel 18 timmar i Irun, men det var bara på grund av ett försenat tåg. Vi fastnade även på Paris flygplats då tågen gick extremt konstigt.

I vissa fall så kan även boende vara en pina, och oftast är det enklast att helt enkelt titta in några ställen innan man åker in i staden. Bortsett från Prag så hade de flesta ställen väldigt dåligt med information om olika boenden. Sen är det bara att bestämam sig vad som är värt mödan. Ibland behöver man verkligen ett boende, så lägg till lite extra, medan man i vissa andra fall kan skjuta på det lite.

Sen är det bara att tuta och köra. Ingen mening att träna på engelska(ingen jävel kan det ändå). Räds inte tunnelbanan, den är din räddare, och sist men inte minst, försök att ha det jäkligt trevligt!

Visa signatur

He who holds the land, can conquer heaven.