Permalänk

dts ljud hackar i mkv filer

jag har ett p5q-e (ej helt säker på beteckningen) asus moderkort med optiskt utgång som jag kopplat till min surround anläggning.

Nör jag kör MKV filmer med DTS ljud från datorn via surround systemet med VLC player så hackar ljudet fruktansvärt när det står inställt på SPDIF... och det visar dts på förstärkaren

ändrar jag till vanlig 5.1 fungerar det, men jag vill ha dts.

tack för ev hjälp

Permalänk
Medlem

testa ladda ner cccp och media player.

Permalänk
Medlem

dåliga kablar? DTS är ofta på 1.5mbit/s, ibland på 768kbit/s, det är högre bit-rate än dolby digital. Jag hade problem när jag hade en standard oskärmad ljudkabel som spdif-coax kabel. Det hackade nån gång i minuten eller så på DTS, men Dolby digital klarade sig precis.
Det räckte att köpa en riktig skärmad spdif-kabel för att lösa problemen. Du kör ju optiskt men det kan nog vara samma problem där, t ex skräp vid kontakterna eller att kabeln blivit för kraftigt böjd så att fibern spruckit.

Permalänk
Medlem

Jag kör med endast MPC-HC och för mig fungarar det utan hack. Som du kan prova om du inte redan kör med det.

Permalänk
Medlem

Testa att byta ljud-ut modul till Win32 waveout.

Permalänk

tack för alla tips

jag återkommer om/när jag löst det

att det är kabeln tror jag inte, det går med vanlig 5.1....

hacket är konstant... 2 ggr i sec... går inte att höra ens vad de säger, inte något enstaka hack

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tuomaz
Testa att byta ljud-ut modul till Win32 waveout.

jag har nåt som heter SPDIF interface som ljud ut, den ska klara dts säger den

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dator1234
jag har nåt som heter SPDIF interface som ljud ut, den ska klara dts säger den

jag ändrade till win32 waveout samt installerade ffdshow, vet inte vilket som gjorde susen men nu fungerar det iaf.

tack för all hjälp