Permalänk
Medlem

Frågor ang. val av fläktar, PWM m.m.

Plockar ihop sista bitarna i mitt datorinköp, nu kollar jag bara på kylningen. Jag behöver två fläktar, en till CPU och en extra till chassi. Har fyra snabba frågor till er bara (!)

- Låter PWM-fläktar mer? Finns det några andra nack- eller fördelar med dom?

- Moderkortet jag ska köpa har 4-pin kontakter, kan man plugga in vanliga 3-pin fläktar?

- Om skulle man kopplar in en andra fläkt till CPU:n, hur ansluter man den bäst(då det bara finns en CPU fläkt connector)?

- Om det ska bli PWM fläktar så står det mellan Xilence Red Wing 120mm PWM och Enermax Magma 120mm. Vilken av dom rekommenderar ni, rent prestanda och ljudmässigt?

Upskattar om någon har tid att hjälpa!

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag tycker att xilencefläkten låter alldeles för mycket. Inte alls trevlig.
Om ditt moderkort stödjer voltreglering av fläkten på cpu-fan-kontakten så är det bättre att välja en 3-pin fläkt.. Min favorit är scythe sflex modell E. (ej D och F). Den klarar både låg volt utan att stanna, och kan blåsa på om man vill.
Annars tror jag att det är bättre att sätta tex en scythefläkt på någon annan 3-pin fläktkontakt på moderkortet som har voltreglering. Jag har inget större förtroende för pwm-fläktarna, men det kan finnas bra såna förstås.

När det gäller att koppla flera cpu-fläktar... Antingen kan man ju ta dem på olika uttag, koppla en direkt på strömagget, eller koppla två fläktar på samma uttag på moderkortet om man bygger en liten adapter eller köper adaptern i ovanstående inlägg ^^...

Jag kan rekommendera att köpa zalman 120 mm fläkt så du får med 56 ohm resistor och gummimontering (själva fläkten är väl inte super direkt), eller köpa resistorn löst... För att sedan kunna experimentera med varvtal osv..

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Kommer, så vitt jag kan se det, inte fungera att köra två PWM fläktar på samma kontakt.
Kolla om det går att ställa om moderkortet till voltreglering/3 pinnars läge på fläktkontakterna, går i bland, borde gå att hitta i moderkortsmanualen brukar gå att ladda hem som PDF. Går det är det bara att köpa vanliga fläktar och eventuellt en splitter om du vill köra flera fläktar på samma kontakt.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru