Lärlingsplats till elektriker?

Permalänk
Medlem

Lärlingsplats till elektriker?

Hej!

Vet att detta inte är ett jobbansökan forum eller elektriker forum men skadar ju inte att fråga :). Jag tänkte höra om det finns någonstans i Sverige där det finns "mycket" eller i alla fall mer jobb än i västra Götaland?
Gärna tipps på företag om ni vet något speciellt företag som behöver folk.

Börjat fundera på att söka lärlings plats i Norge någon som vet om man kan få ett norskt certifikat efter lärlingstiden eller måste man skaffa ett svenskt först?

Enligt facket för att få certifikat genom att göra lärlingstiden i Norge så måste man själv dokumentera alla jobb man gör och sedan efter ett år så kan man få certifikatet genom att sluta på den norska firman och skaffa jobb på en svensk. Vilket verkar jävligt idiotiskt.

Med vänliga hälsningar,
Memon

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk

Finns en del krångliga saker med att bli elektriker.
Eftersom jag redan var med i ett fack när jag pluggat klart till elektriker så fick jag inte gå över till elektrikerfacket.
För att få lärlingsbok m.m. så måste man vara med i facket likaså om man vill ha hjälp att hitta en lärlingsplats. Moment 22 i mitt fall.

Du kan ta och kolla i malmö, de har sökt en del folk innan.
Man ska också kunna jobba som elmontör och sen få tillgodoräkna sig tiden fast jag har inte riktigt haft den turen själv.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Finns en del krångliga saker med att bli elektriker.
Eftersom jag redan var med i ett fack när jag pluggat klart till elektriker så fick jag inte gå över till elektrikerfacket.
För att få lärlingsbok m.m. så måste man vara med i facket likaså om man vill ha hjälp att hitta en lärlingsplats. Moment 22 i mitt fall.

Du kan ta och kolla i malmö, de har sökt en del folk innan.
Man ska också kunna jobba som elmontör och sen få tillgodoräkna sig tiden fast jag har inte riktigt haft den turen själv.

Jag har inget fack själv och när jag pratade med facket så sa han till mig att jag skulle skaffa jobb först och sedan gå med i facket. Jag ville bli någon stödmedlem eller något men det gick inte.

Tänkte faktiskt börja söka i malmö imorgon

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk
Medlem

Hmm. Ja man kanske skulle söka en lärlingsplats i Norge då. Sen får man väl lura ett stackars företag att man tröttnat på norge för att få certifikatet och sedan sluta igen.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b