Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Alltså ibland vill man ju bo norrut

Är enormt imponerad av zitreXx bygge:) Helt sjukt porrigt motorrum

Hade helt missat att tråden hade vaknat igen, tack!
Åkte på en mindre rolig motorrenovering så nu är lite nya delar beställda (lager, kolvar och stakar). Men vafan lite renovering och portning som ändå var planerad så ska den nog gå som aldrig förr sen

Har kommit upp en webcam över vägen till fjällen där jag nästan uteslutande kör så nu sitter man och spanar typ dagligen efter snö även om det är minst runt jul som körning kan börja på riktigt

Permalänk
Medlem

Har det hunnit komma så pass mycket snö i vårt avlånga land så att det går att åka skoter överhuvudtaget ? Skulle vara intressant att få höra hur det ligger till med ev snö höjd.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av liv&helvete:

Har det hunnit komma så pass mycket snö i vårt avlånga land så att det går att åka skoter överhuvudtaget ? Skulle vara intressant att få höra hur det ligger till med ev snö höjd.

Den snö som fanns smälte till stor del bort idag här hos mig. Vi hade väl 1-3 centimeter igår iaf

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Den snö som fanns smälte till stor del bort idag här hos mig. Vi hade väl 1-3 centimeter igår iaf

Ja, jag kan tänka mig att den första snön som kommer, inte blir kvar så speciellt länge.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av liv&helvete:

Ja, jag kan tänka mig att den första snön som kommer, inte blir kvar så speciellt länge.

Njaa, vi hade faktiskt haft den över en vecka
Ska upp till Vemdalen nästa vecka, hoppas på lite mer snö där så man kanske kan göra något. Lär ju inte kunna köra skoter, men kanske bygga något fint i snö

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Ska upp till Vemdalen nästa vecka, hoppas på lite mer snö där så man kanske kan göra något. Lär ju inte kunna köra skoter, men kanske bygga något fint i snö

Snö är alltid trevligt. Får väl se när man ev kan förvänta sig att det ska börja komma hemma här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är väll runt 15-25cm här i kiruna, kom typ 25cm på 2-3 dagar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av xion_drifter:

Är väll runt 15-25cm här i kiruna, kom typ 25cm på 2-3 dagar.

Mysigt! Inte tillräckligt för skoter dock

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Kan säga direkt att inte förvänta dig så värst mycket... Första snön har inte kommit nere i dalen ännu... kylan är däremot här på riktigt, i princip hela förra vecka var det minusgrader dygnet runt. Snökanonerna uppe på Skalet och Klövsjö har gått sedan förra onsdagen, och backarna öppnar på lördag enligt Vemdalens facebooksida. Björnrike är inte riktigt klara med sina byggnationer, så snökanonerna har inte startats där ännu.

Skoteråkningen känns så nära, men ändå så långt borta... Soligt och fint i all ära, men jag vill ha SNÖ! riktig snö! Skotern står där ännu, under det blå kapellet inne i ett garage där den stått blick stilla sedan i mitten på april när sista turen gjordes...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweZor:

Kan säga direkt att inte förvänta dig så värst mycket... Första snön har inte kommit nere i dalen ännu... kylan är däremot här på riktigt, i princip hela förra vecka var det minusgrader dygnet runt. Snökanonerna uppe på Skalet och Klövsjö har gått sedan förra onsdagen, och backarna öppnar på lördag enligt Vemdalens facebooksida. Björnrike är inte riktigt klara med sina byggnationer, så snökanonerna har inte startats där ännu.

Skoteråkningen känns så nära, men ändå så långt borta... Soligt och fint i all ära, men jag vill ha SNÖ! riktig snö! Skotern står där ännu, under det blå kapellet inne i ett garage där den stått blick stilla sedan i mitten på april när sista turen gjordes...

Haha, glömde ju att man hade dig att prata med!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Haha, glömde ju att man hade dig att prata med!

Jorå, jag är här som alltid! Kommer att köra sittlift i Björnrike hela vintern och ledig varannan helg, så om det är någon annan som ska upp och åka skoter i Vemdalsfjällen i vinter, skicka ett PM eller skriv i tråden så fixar vi nåt! Kanske kan få ihop en liten Sweclockersträff; Winter Edition?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Mysigt! Inte tillräckligt för skoter dock

Går att provköra iaf
Dock står skotern fortfarande i delar, blir inte kul att skruva ihop den i ett kallgarage när det är minusgrader.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av xion_drifter:

Går att provköra iaf
Dock står skotern fortfarande i delar, blir inte kul att skruva ihop den i ett kallgarage när det är minusgrader.

Haha samma här, måste nog ta den till kompisen och skruva igen
Man hade ju en hel sommar på sig men när det i rycker i tummen blir det inte gjort

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Haha precis.
Skulle ha gjort det redan j juni, men började i augusti sen inte ens rört den på flera veckor. Aja synden straffar sig sj

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fan snön faller och man känner än en gång att man är lite småsugen på att köpa skoter...
Nu när man inte på väääldigt länge har något bilprojekt så börjar man fundera i banorna på köpa en!

Men vad ska man egentligen köpa för nåt?
Jag har alltid varit jävligt imponerad av Polaris IQ 600 rr, även om dom jäklat stått still i pris sen våren 2009.
Vad är vettigt att betala för en 2008 / 2009, vad är egentligen skillnaden mellan dom två skotrarna?

Hur pass bra tar den sig i snön? Största delen av körningen är ju här hemma runt kusten med minimal snömängd i princip (det blir aldrig som ifjol, speciellt inte om jag inhandlar, då blir det väl rimfrost på gräset som mest.), men far man inåt landet vill man ju kunna köra lite utanför leden iaf, är det helt kört eller fungerar det hyffsat?

Permalänk
Skrivet av Jckssn:

Fan snön faller och man känner än en gång att man är lite småsugen på att köpa skoter...
Nu när man inte på väääldigt länge har något bilprojekt så börjar man fundera i banorna på köpa en!

Men vad ska man egentligen köpa för nåt?
Jag har alltid varit jävligt imponerad av Polaris IQ 600 rr, även om dom jäklat stått still i pris sen våren 2009.
Vad är vettigt att betala för en 2008 / 2009, vad är egentligen skillnaden mellan dom två skotrarna?

Hur pass bra tar den sig i snön? Största delen av körningen är ju här hemma runt kusten med minimal snömängd i princip (det blir aldrig som ifjol, speciellt inte om jag inhandlar, då blir det väl rimfrost på gräset som mest.), men far man inåt landet vill man ju kunna köra lite utanför leden iaf, är det helt kört eller fungerar det hyffsat?

Om jag säger såhär, jag köper aldrig en kortbandare igen.
Det är ingen skillnad förutom priset, är inte hästarna lika många också?

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Blev en premiärtur på ockelbon idag Tre pump med primern, full choke och halv gas så smäller den alltid igång på ett drag och den har varit orörd sen mitten av sommaren. Blir oljebyte i växellådan och en ny variatorrem sen är den redo för vinterns vedkörningar

Permalänk

Har tagit premiärturen idag o det blev ju rätt tidigt i år för att vara här nere.

Film från förra vintern. En härlig tur på kraftledningsgata
YouTube - Skoteråka 7-3-10

Visa signatur

CPU: Intel extreme QX6850 // Moderkort: Asus striker extreme// Minnen: Corsair Dominator 8500C5DF 4096MB // Grafik: 2x Asus 8800gtx sli //
Power: Corsair Hx 620W // Kylning: Vatten // Chassi: Lian li

Permalänk
Medlem

Är det många här nu som har fått så pass med snö så det går att börja köra?

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Nej, inte riktigt än

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Nog går det men det är bara puder så man kör ju på backen ändå Men mycket snö har det kommit! Bor i skeå.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

~85cm, enbart puder i princip så man får vara lite försiktig, men det blev nog 4-5mil igår

Permalänk
Medlem

Här har vi runt 50-60cm puder i dalen nu, helt klart åkbart. Tyvärr väldigt svåråkt utanför leden dock, riktigt löst. Gjorde premiären för en vecka sedan, Vemdalen-Oxsjön via Vargen, riktigt fin tur i bra väder, dock var det inte riktigt påtimalt skoterföre, och vissa sträckor var helt ospårade, vilket ledde till att jag körde på en sten och en bussning till bakre trailingarmsfästet sprack, så nu står skotern i garaget uppallad, väntar på att jag ska ha tid att ta i tu med eländet...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweZor:

Här har vi runt 50-60cm puder i dalen nu, helt klart åkbart. Tyvärr väldigt svåråkt utanför leden dock, riktigt löst. Gjorde premiären för en vecka sedan, Vemdalen-Oxsjön via Vargen, riktigt fin tur i bra väder, dock var det inte riktigt påtimalt skoterföre, och vissa sträckor var helt ospårade, vilket ledde till att jag körde på en sten och en bussning till bakre trailingarmsfästet sprack, så nu står skotern i garaget uppallad, väntar på att jag ska ha tid att ta i tu med eländet...

Åh, så pass? Jag som ska upp nu på.... torsdag tror jag Kanske måste ut och köra lite med Polarisen (om man nu tar sig till leden...)
I Sundsvall måste det ju vara åkbart, ofantligt mycket mer snö där än här hemma i Ånge.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Åh, så pass? Jag som ska upp nu på.... torsdag tror jag Kanske måste ut och köra lite med Polarisen (om man nu tar sig till leden...)
I Sundsvall måste det ju vara åkbart, ofantligt mycket mer snö där än här hemma i Ånge.

Går det bo i Ånge, trodde att posten bodde där själv. Jepp posten!

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Går det bo i Ånge, trodde att posten bodde där själv. Jepp posten!

Om det går att bo i Ånge? Javisst gör det det! Runt 2000 invånare tror jag (oj vad mycket!)

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Jag kan bara säga att jag förstår att ni i tråden gillar att köra snöskoter. Fick nyligen min utbildning betald av jobbet, och därmed har jag fått en ny passion! Att köra skoter är något av det absolut roligaste man kan göra. Jag känner mig lyckligt lottad som får köra skoter på jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelmazo:

Jag kan bara säga att jag förstår att ni i tråden gillar att köra snöskoter. Fick nyligen min utbildning betald av jobbet, och därmed har jag fått en ny passion! Att köra skoter är något av det absolut roligaste man kan göra. Jag känner mig lyckligt lottad som får köra skoter på jobbet.

Trevligt!
Köra skoter är ju nästan alltid bland det underbaraste som finns!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Var 4 gubbar ute på en tur idag, blev väl en 100 km Fan vad det går bra att köra nya skotern mot en gammal MXZ 500 -01. Känns så jävla lätt att bryta runt i diken jämfört med den gamla, och 30 hästar mer märks då snön är så lös

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av laaf:

Var 4 gubbar ute på en tur idag, blev väl en 100 km Fan vad det går bra att köra nya skotern mot en gammal MXZ 500 -01. Känns så jävla lätt att bryta runt i diken jämfört med den gamla, och 30 hästar mer märks då snön är så lös

Vad är det för ny skoter du har då?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000