Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Hör många som inte gillar balanseringen men man får aldrig några konkreta exempel.
Oj, finns mycket, nu har jag inte alltför stor koll på alla saker de ändrade i 1.3.2 patchen, och det var ett tag sen jag spelade, men kan ju lista lite:
När det kommer till order > destro:
DoK vs. WP (eftersom jag spelade DoK till rr73 så kommer jag ihåg dessa bäst):
WP har AoE detaunt med en taktik, medan DoK fick nöja sig med singletarget samt proccad sköld (som blev nerfad). AoE detaunt är verkligen en enorm fördel, att dra bort 50% av all skada från ett helt melee-train som drar mot dig går helt enkelt inte att överskatta. Som DoK var single-target detaunt min absolut bästa vän för att jag skulle överleva i PvP, hade jag haft AoE detaunt hade jag vart näst intill odödlig i en kompetent grupp, vilket man också såg när WPs tankade 3-4 melees i över en minut innan de dog. Utöver det hade WPs också betydligt lättare att få tillbaka RF (manan som man använder för att hela som DoK/WP), samt taktiker som faktiskt ökade deras healing, något DoKs inte hade öht.
DoKs var å andra sidan bättre på att göra skada när de speccade för dps, men eftersom en dpsande DoK bara helar sig själv är de mestadels en bortkastad spot i grupper, ren healing är det som avgör många pvp fighter större än 1v1.
Destro tanks vs Order tanks:
Alla orders tanks är ok, och IBs är förmodligen spelets bästa tank, medan den enda destro-tanken som faktiskt tillför något numera är chosen. BGs och BOs har helt enkelt väldigt lite att komma med i pvp förutom de tank-abilities alla tanks får (guard osv). Det enda en BG tillför en grupp är i princip deras healing debuff, men när samma debuff gavs till IBs sågs den av de flesta IBs som en kass skitability som inte alls uppvägde att de förlorade en cc (samma cc som alla andra tanks förlorade men inte fick något för, förutom BGs som fick en cripplad version av OF). IBs å andra sidan kommer med kanske bäst dps av alla tanks, fin CC, bra debuffs (bl.a. en grym armor debuff), bra buffs till sig själv och sin OF, en classmechanic som fungerar bra, samt en moral3 som är bättre än de flesta andra tanks moral4 (gromils plating, 7200dmg sköld till alla i gruppen). BOs var bra, men blev hårt nerfade samtidigt som SMs blev grymt buffade. Båda klasserna lider av en dålig classmechanic men SMs lyckas åtminstonde göra något i PvP.
WHs vs WEs brukade vara grymt obalanserat före 1.3.2, där WEs var riktigt usla och WHs fördjävligt farliga när de poppade upp med BAL etc, dock tror jag patchen gjorde båda klasserna mer lika, dock har jag för mig WHs fortfarande sitter på trumfkorten bl.a. med ranged finishers och annat smått och gott.
Engi vs Magus: Magus har sen dag 1 varit spelets mest gimpade klass, en ranged klass med kort range (de har problem att göra skada mot order när de försvarar keeps, de når helt enkelt inte ner...), helt usel skada (förmodligen sämre än många tanks), inga buffs/debuffs att tala om, och usel mechanic med sina pets, enda anledningen till att folk ens tog dem i en grupp var deras aoe-pull. Deras aoe-pull nerfades dock, och efter det var hade de i princip inget alls som gjorde dem ens halvbra.
Engis å andra sidan hade throwing arm, vilket ökade på rangen till 97ft (eller 99?), vilket gjorde att de hade betydligt lättare att kasta aoe granater omkring sig utan att behöva stå nästa mot nästa med alla andra (något som är rätt viktigt om man vill överleva som ranged), en massa mer cc, autoattack med sin rifle, morals som är riktigt bra, osv. Nu har visserligen engis blivit nerfade också har jag för mig, men de är fortfarande en spelbar klass till skillnad från magus (vars enda existensberättingande är "comic relief").
I korthet har order helt enkelt bästa tanken (IB > alla andra), bästa healern (WP > DoK), bästa mdps (WH>WE), och bästa rdps (BW > allt). Resten av klasserna är det lite så och så med, men den enda destro klassen som faktiskt är klart och tydligt bättre än ordermirrorn är Squig Herder, som spöar SWs, men SWs har vart snäppet från att vara lika dåliga som maguses (de har dock haft en sjukt bra burst när de haft alla CDs up, så de har kunnat döda folk lite då och då i alla fall). SHs kommer dock inte i närheten av sorcs/BWs.
Lägg till att av någon underlig anledning så har även buggarna klart favoritiserat order, t.ex. kom i sommras en bugg som gjorde att en innan helt värdeläs BW taktik helt plötsligt gjorde att en BW spell också gav en grymt bra DoT (som ingen någonsin hade sett förut, och som inte skulle vara där alls), som i princip var instadeath för alla som blev träffade. WHs fick en bugg som gjorde att deras autoattack-speed taktik stackade med talisman-procs från LotD, vilket gjorde att de kunde göra 7-9 autoattacks per sekund. CC immunity timers fungerade into mot vissa order CC ett bra tag. Bara för att nämna lite. Var inte direkt underligt att fler och fler började muttra om att devsen i WAR spelade på ordersidan...
Helt bortsett från realm-balans har du ju också faktumet att BWs/Sorcs är så mycket bättre än alla andra dps att det är löjligt. Kanske WH kommer nära på ordersidan, eller riktigt bra WLs under den korta tid då LF "buggade" så de kunde instagibba folk med 20 hits på typ 3 sec.
Den helt dominerande taktiken sen 1.2.1 (dvs sen i våras) har ju vart bombsquads, där man drar ihop 5 pers för att supporta en BW/sorc som får vada in i motståndarnas zerg och braka loss med aoes så att allt och alla dör runtomkring dem, och mellan 1.2 och 1.2.1 så var man totalt överlägsen som man stackade BWs som körde RoF och smälte bort hela warbands på sekunder. Egentligen bara mellan 1.1 och 1.2 som BWs vart under kontroll, då det gick att stacka 75% magic resist vilket gjorde BWs och sorcs helt värdelösa. Utöver den lilla tidsperioden har BWs och till viss mån Sorcs vart kungarna över alla andra i WAR. Deras DPS, speciellt deras AOE, är helt enkelt sjukt bra, och deras "svaghet", dvs att de ska vara en "glass canon" försvinner helt med guard och 2 healers som spammar heals, och kvar när man tagit bort den svagheten är en klass som mest kan beskrivas som en vandrande atombomb.
Sorry för ranten, blev lite mycket, sitter och skriver samtidigt som jag käkar frukost och orkar inte riktigt korta ner. Verkar som att klassbalansen blivit bättre sen 1.3.2 dock, men de har fortfarande en lång lång väg att gå.