Hur många fps "behöver man", för att spelet inte ska hacka?

Permalänk

Hur många fps "behöver man", för att spelet inte ska hacka?

Hej!

Jag planerar att köpa en ny dator, troligen bygga ihop den själv,
och jag vet inte riktigt vilket grafikkort jag ska välja. Ska försöka hitta det billigaste som man ändå kan spela nya spel på (Typ nya cod m.m.) på högsta grafik inställningar, utan att det hackar för mycket.
Har kollat på olika tester av grafikkort men aldrig riktigt fattat var gränsen går för att spelet ska lagga.
Så min fråga är alltså: Hur mycket fps "behöver man" (lite konstigt formulerat kanske ..) för att spelet inte ska hacka?

// Victor

Permalänk

60 minst, dock tycker jag att 80+ flyter på bättre. 100~ fps och det flyter på väldigt, väldigt bra. 200 fps typ extremt bra och 300 fps ja då bör man ha vsync på ^^

Visa signatur

Balle

Permalänk

Okej
Då försöker jag hitta ett som klarar nya spel i +60 fps då!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
60 minst, dock tycker jag att 80+ flyter på bättre. 100~ fps och det flyter på väldigt, väldigt bra. 200 fps typ extremt bra och 300 fps ja då bör man ha vsync på ^^

Pff, du märker ingen skillnad mellan 60 och 80 fps eller 100 och 200 fps...

Skulle säga att du slipper hack vid 30+, 60+ ger dock ett mer "smooth" spel...

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
60 minst, dock tycker jag att 80+ flyter på bättre. 100~ fps och det flyter på väldigt, väldigt bra. 200 fps typ extremt bra och 300 fps ja då bör man ha vsync på ^^

Suck...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Victor50000
Okej
Då försöker jag hitta ett som klarar nya spel i +60 fps då!

Du får titta efter "minimum fps".. 25-30 "minimum på minimum"

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Hedersmedlem

30+ för jämnt spel, dock är 60fps det som jag oftast tycker är skönast (vsync) förutom i CoD-serien där det är 125 eller 250 som gäller.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk

30+ enligt mig.

Men i spel där det händer mkt så är 40+ att föredra tex bilspel

men i tex strategispel behövs inte mer än 25 för att det ska flyta.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk

Okej,
tycker ni 5770 verkar smart om man vill kunna maxa spel som nya cod och left 4 dead 2? Eller är det bättre och spara till ett 5850?

Permalänk
Medlem

Det finns ingen anledning att satsa på mer fps än vad skärmen lämnar. Det kan omöjligt uppfattas fler fps än vad uppdateringsfrekvens är på skärmen t. ex på 60hz. Det är självklart att spelet flyter på bättre med högre fps, sen vad ögat förmår att uppfatta utan lagg brukar variera.

Alltså; ett konstant flöde på 30 fps utan fps-drop är absolut tillräckligt om inte den som observerar har syn som stålmannen.

60fps brukar dock vara en riktlinje att gå efter...

Edit: 5770 borde klara av det galant då jag "maxar" de spelen med mitt 4870 512Mb i upplösningen 1680x1050 i 60Hz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Victor50000
Okej,
tycker ni 5770 verkar smart om man vill kunna maxa spel som nya cod och left 4 dead 2? Eller är det bättre och spara till ett 5850?

Jag sitter på ett 5770 och en 955a och den klarar att maxa bägge spelen, i 1280 x 1024 iaf!

dock är de inte superkrävande spel.

Jag hade sparat till ett 5850 om du ska game:a

vad har du får prolle?

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

35+ upplevs ofta som tillräckligt för att rörelser etc. inte skall hacka.
Dock är så hög, stabil framerate som möjligt önskvärd, ju högre , dess bättre, speciellt för online FPS.
60FPS stabilt är att föredra framför 50-90FPS med medel på 70FPS.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Victor50000
Okej,
tycker ni 5770 verkar smart om man vill kunna maxa spel som nya cod och left 4 dead 2? Eller är det bättre och spara till ett 5850?

HD5770 är inte ett särskilt bra val om du vill ha mycket fps då det kostar mer än ett HD4870 och ändå är sämre. Visst har det positiva sidor som att det är kallt, har låg strömförbrukning och dx11 men pris/prestanda så är det ett dåligt val. Jag skulle vilja tipsa om ett HD4870 om du vill lägga dig i ~1300kr-klassen, ett HD4890 om du vill lägga dig i ~1800kr-klassen och ett HD5850 om du kan betala 2500kr.

EDIT: 45 eller mer fps rekommenderas väl om du ska spela FPS, mycket skönare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Albinfiskare
Jag sitter på ett 5770 och en 955a och den klarar att maxa bägge spelen, i 1280 x 1024 iaf!

dock är de inte superkrävande spel.

Jag hade sparat till ett 5850 om du ska game:a

vad har du får prolle?

Det är så att jag tänker köpa en dator, det är därför jag undrar. Tror jag tänker köra på i5.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
HD5770 är inte ett särskilt bra val om du vill ha mycket fps då det kostar mer än ett HD4870 och ändå är sämre. Visst har det positiva sidor som att det är kallt, har låg strömförbrukning och dx11 men pris/prestanda så är det ett dåligt val. Jag skulle vilja tipsa om ett HD4870 om du vill lägga dig i ~1300kr-klassen, ett HD4890 om du vill lägga dig i ~1800kr-klassen och ett HD5850 om du kan betala 2500kr.

EDIT: 45 eller mer fps rekommenderas väl om du ska spela FPS, mycket skönare.

Men är det inte bra att satsa på dx11 om man vill ha ett ganska så framtidssäkert grafikkort?
Fast då kanske det är bättre att spara ihop till 5850 istället.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
HD5770 är inte ett särskilt bra val om du vill ha mycket fps då det kostar mer än ett HD4870 och ändå är sämre. Visst har det positiva sidor som att det är kallt, har låg strömförbrukning och dx11 men pris/prestanda så är det ett dåligt val. Jag skulle vilja tipsa om ett HD4870 om du vill lägga dig i ~1300kr-klassen, ett HD4890 om du vill lägga dig i ~1800kr-klassen och ett HD5850 om du kan betala 2500kr.

EDIT: 45 eller mer fps rekommenderas väl om du ska spela FPS, mycket skönare.

4870 = jetmotor, sjukt varm och låter mkt, för ~200kr mer är 5770 ett mkt bättre val. Om man nu vill ha de få fpsen man missar går det lätt att överklocka.

Om du ska köpa ny dator och spela hade jag aldrig köpt gammal hådvara, Spara då hellre till ett 5850!

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Victor50000
Men är det inte bra att satsa på dx11 om man vill ha ett ganska så framtidssäkert grafikkort?
Fast då kanske det är bättre att spara ihop till 5850 istället.

Visst är dx11 framtidssäkert men något som är mer framtidssäkert är prestanda. DX11 kommer ge lite kul effekter, men jag antog av titeln på tråden att du var ute efter frames.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Albinfiskare
4870 = jetmotor, sjukt varm och låter mkt, för ~200kr mer är 5770 ett mkt bättre val. Om man nu vill ha de få fpsen man missar går det lätt att överklocka.

Det finns jättebra kylare till HD4870 idag, men hur som helst så är det inte sjukt varmt och ingen jetmotor. Och sedan kan man överklocka ett HD4870 också, som dessutom inte begränsas av en liten bandbredd/bussbredd (som HD5770 gör).
Skillnaden är inte 200kr, den är ca 400kr. Då är HD4890 ett bättre val som bara kostar ungefär 200kr mer än HD5770.
Tycker bara att det är synd att köpa HD5770 då prestandan inte alls är särskilt hög i förhållande till priset.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rickard11
Pff, du märker ingen skillnad mellan 60 och 80 fps eller 100 och 200 fps...

Skulle säga att du slipper hack vid 30+, 60+ ger dock ett mer "smooth" spel...

spelar du Counter-Strike på 60fps och sen på 100fps så märker du skillnad!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linuz92
spelar du Counter-Strike på 60fps och sen på 100fps så märker du skillnad!

det gör du inte nej. den enda skillnaden är att du ser att det står 100 fps istället för 60 fps i hörnan

Visa signatur

Macbook Pro Alu - Proson v2600 - dynavoice M65

Permalänk
Medlem

Hoppas vi slipper denna diskussion av vad man ser och uppfattar.. ni nylingar kan söka lite så hittar ni en bamsetråd om detta.

Men iaf så tycker jag man ska ha minst 60 fps, sen passar det ju bra eftersom min plattskärm visar 60 fps och då kan man också köra vsync för att slippa tearing. Sen är det kanske att föredra att grafikkortet kanske inte behöver jobba fullt hela tiden så då går ju fläkten långsammare och tystare...

Enligt ett test från den där tråden så verkar mitt öga kunna se ganska bra skillnad upp till 90 fps, så hade man en 100hz skärm så vore det för min del optimalt, lagom för graffen och lagom för ögonen.

Permalänk

60fps+

Visa signatur

Asus P7P55D LE | Asus Ati Radeon HD 5850 | fractal design define r2 | Intel Core i5 750 | Corsair TX 750W | Dell U2412M IPS | Windows 7 Ultimate 64 bit | 4 GB Corsair XMS3 ddr3 | Corsair SSD Force Series 60GB | Corsair Cooling Hydro H40

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flink87
det gör du inte nej. den enda skillnaden är att du ser att det står 100 fps istället för 60 fps i hörnan

Det är utrett hur många gånger som helst, snabbare fps (även över skärmens frekvens) minskar lag, dvs den genomsnittliga tiden från att du trycker på en knapp (t ex skjuter) tills dess att skottet faktiskt åker iväg, detta är mkt viktigt om man kör aktionspel. Och det är inte enstaka % vi pratar om, effekten är helt märkbar.

Är du intresserad så läs t ex den här artikeln, innan du läst & förstått den så ska du nog inte försvara ditt påstående

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3601&p=1

Permalänk
Medlem

Som jag ser det så tjänar man i så fall mer på att få ner skärmens responstid mot 0, snarare än att jaga alltför höga fps för att motverka lag.

En annan förutsättning är även att förmå grafikkortet att bibehålla fps:n i ett konstant flöde, vilket kanske inte är realistiskt i dynamiska spelmiljöer och därmed påvisar lag emellanåt.

Uppfylls dessa förutsättningar så betvivlar jag starkt på att fps högre än skärmens uppdateringsfrekvens skulle vara märkbar. I annat fall så ser jag det som att en hög fps motverkar lag då det finns en "buffert" av bildrutor att ta av helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Detta beror HELT på utvecklarna och grafikmotorn spelet körs med.

30 fps körs ju på xbox 360 och ps3 så det nöjer sig uppenbarligen många med.
Men 40-60 är för min del mycket skönare.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

har läst någonstans att 24 fps som är jämt fördelade över sekunden flyter på perfekt (det mänskliga ögat kan inte se skillnad på om det är mer)
Men eftersom datorer har svårt att fördela fps:en jämt över sekunden behövs antagligen 50-60 för att det ska kännas laggfritt

Sen är det viktigt att tänka på att de flesta plattskärmar som körs i 60 Hz inte kan visa mer än 60 fps

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Visst är dx11 framtidssäkert men något som är mer framtidssäkert är prestanda. DX11 kommer ge lite kul effekter, men jag antog av titeln på tråden att du var ute efter frames.

Det finns jättebra kylare till HD4870 idag, men hur som helst så är det inte sjukt varmt och ingen jetmotor. Och sedan kan man överklocka ett HD4870 också, som dessutom inte begränsas av en liten bandbredd/bussbredd (som HD5770 gör).
Skillnaden är inte 200kr, den är ca 400kr. Då är HD4890 ett bättre val som bara kostar ungefär 200kr mer än HD5770.
Tycker bara att det är synd att köpa HD5770 då prestandan inte alls är särskilt hög i förhållande till priset.

Senast jag kollade på inet (1vecka sedan) så var prisskillnaden inte mer än 200kr, och idag är den 150kr bara.. (1gb varianten så klart)

Och på alla recensioner det fanns på 4870 så stod det att det lät som ett tröskverk och gick varmt. plus att jag har egen erfarenhet av detta med.

De där jättebra kylarna är iaf inte stock, och om du ska köpa annan kylning blir det dyrare än ett 5770 ändå.

5770 har blivit så sjukt smutskastat på swec, så känner att jag är tvungen att låta det få lite upprättelse här! Det må vara att det tappar ett par ynka fps mot 4870 @stock, men man vinner så mycket annat!

Värme,ljud, dx11, högre OC tak, Plus att drivisarna antagligen kommer att optimeras mer. Och det där med skillnaden i bandbredd/bussbredd vet både du och jag att det är skitsamma i praktiken...

Ontopic:
Ny dator ny teknik, skippa 4800 och kör på 5800 serien!

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

"Alltså; ett konstant flöde på 30 fps utan fps-drop är absolut tillräckligt om inte den som observerar har syn som stålmannen"

"Pff, du märker ingen skillnad mellan 60 och 80 fps eller 100 och 200 fps..."

"det gör du inte nej. den enda skillnaden är att du ser att det står 100 fps istället för 60 fps i hörnan"

så jävla mycket bull haha.

personligen tycker jag 30fps är fucking ugly. Jag lirar dock mest FPS och där vill jag gärna ha absolut minst 60fps. 100fps+ är att föredra, men det kan man glömma i vissa nyare spel

Att man behöver vara stålmannen för att se skillnad var det löjligaste jag hört. Köpte en 60hz skärm och lämna tillbaka den efter en vecka och köpte mig en 120hz; kändes så jävla äckligt på 60hz efter att ha haft CRT, så det bara gick inte. Om man har en 120hzare så kan man ju pröva att vsynca 60hz och 120hz, och uppleva njutningen ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twinsen
personligen tycker jag 30fps är fucking ugly. Jag lirar dock mest FPS och där vill jag gärna ha absolut minst 60fps. 100fps+ är att föredra, men det kan man glömma i vissa nyare spel

Att man behöver vara stålmannen för att se skillnad var det löjligaste jag hört. Köpte en 60hz skärm och lämna tillbaka den efter en vecka och köpte mig en 120hz; kändes så jävla äckligt på 60hz efter att ha haft CRT, så det bara gick inte. Om man har en 120hzare så kan man ju pröva att vsynca 60hz och 120hz, och uppleva njutningen ^^

Läs om och läs rätt så ser du att det står SYN som stålmannen vilket är en stor skillnad. Du har förmodligen inte ens läst mitt andra och tredje inlägg?

"Alltså; ett konstant flöde på 30 fps utan fps-drop är absolut tillräckligt om inte den som observerar har syn som stålmannen. "

Här anser jag att ett konstant flöde på 30 fps utan fps-drop är precis vad som är tillräckligt för att kunna spela utan hack.

Sen tolkar du som det faller dig i smaken tydligen. Du har totalt missat vad tråden handlar om.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Victor50000

Så min fråga är alltså: Hur mycket fps "behöver man" (lite konstigt formulerat kanske ..) för att spelet inte ska hacka?

// Victor

Permalänk
Medlem
Citat:

Läs om och läs rätt så ser du att det står SYN som stålmannen vilket är en stor skillnad. Du har förmodligen inte ens läst mitt andra och tredje inlägg?

"Alltså; ett konstant flöde på 30 fps utan fps-drop är absolut tillräckligt om inte den som observerar har syn som stålmannen. "

Här anser jag att ett konstant flöde på 30 fps utan fps-drop är precis vad som är tillräckligt för att kunna spela utan hack.

Sen tolkar du som det faller dig i smaken tydligen. Du har totalt missat vad tråden handlar om.

Nu ska han ju nog också spela spelen och inte bara stå bredvid och observera dem
ta det lugnt nu, gå ut och mjölka en ko vet jag; frågan som ställs är tillräckligt vag för att utrymme för tolkning ges, eller hur? därför kan du enbart konstatera att min tolkning av frågan inte är densamma som din, inte att din är mer rätt. Att 30fps räcker för att spela utan hack stämmer inte i ett flertal spel, punkt slut. Jag SER att det hackar om jag sätter maxfpsen på 30 och det lär du också göra. Jag ser inte medvetet att det hackar nånsin om jag har maxfps på 80+ i vissa spel, och jag KÄNNER att det är helt följsamt om jag har 100fps+; att känna är dessutom inget annat än att se omedvetet, eftersom jag och gissningsvis även trådskaparen saknar ett sjätte fpspati-sinne. Men så lirar jag mest quake, tfc, fortress forever och andra spel där man inte pruttar på i slö hastighet och därför måste utnyttja såväl öga som fingrar

Sen kommenterade jag mest den allmäna stämningen i tråden, vilken sprider myten om 60fps = max ögat uppfattar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
60 minst, dock tycker jag att 80+ flyter på bättre. 100~ fps och det flyter på väldigt, väldigt bra. 200 fps typ extremt bra och 300 fps ja då bör man ha vsync på ^^

Mmmm det e ju gött med 100fps, om man gillar screen-tearing och liknande drygheter. Sen att ditt öga inte kan uppfatta den frekvensen är ju också bra
Plus att din skärm inte kan uppdatera så många gånger heller.
"Min FPS" under 30 är nog mer att föredra.

Divil: Du som så många andra CS-nördar lever i en fantasivärld. Tydligen så är mänskliga kroppens begränsningar inget som är applicerbart på CS-spelare, som vanligt *rolleyes*
(Har själv lirat CS en gång i tiden, dock behövde jag inte mer än v-sync fps för att äga )

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

4870:n låter som ett tröskverk, om det har en dålig kylare.
Den som följde med mitt xfx lätt förjävligt däremot mitt andra kort från powercolor hörde jag inte ens.

Så vill man ha det tyst få man kolla upp vilket man väljer eller köpa till en kylare, vilket i och för sig ökar priset så pass att man förmodligen kunde köpt ett bättre grafikkort i dagsläget.

Dock så låter ju korten mest när dem används, och hör man dem om man spelar så är det närmare dags att köpa nya hörlurar eller allternativt högtalare.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erikn911
har läst någonstans att 24 fps som är jämt fördelade över sekunden flyter på perfekt (det mänskliga ögat kan inte se skillnad på om det är mer)
Men eftersom datorer har svårt att fördela fps:en jämt över sekunden behövs antagligen 50-60 för att det ska kännas laggfritt

Sen är det viktigt att tänka på att de flesta plattskärmar som körs i 60 Hz inte kan visa mer än 60 fps

´

källa tack!

kan säga dig att iaf mina ögon ser stoooooor skillnad på 24FPS och 60!!

Motionblur däremot lurar ögat rejält. det är därför tex filmer som går i 25FPS känns så mjuka när CS är totalt ospelbart i 25FPS

sen ang skärmarna: vaddå de flesta? Ingen skärm kan ju visa fler FPS än vad skärmbilden uppdateras! alltså 60 om den tuggar på i 60hz.

Sen till alla andra: prova en CRT skärm på 120hz och kör tex COD med 120FPS+, och sen kör ni COD i 60hz. det ÄR som natt och dag.

Sen kan jag ju lägga till vad jag hittade efter lite googlande :

"Though animated media works on distinct frames sampled at discrete points in time, there is no evidence suggesting that the human visual system works in the same way. Therefore, it is impossible to express the limitations of human perception as a given maximum frame rate."

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!