Permalänk

Vad heter internetlösningen?

Hej, hörde nyss talas om en internetlösning från en kompis (nej de hittar inte på) där man kopplar in modemet i ett vägguttag och skickar signaler till ett annat vägguttag där man kopplar in datorn (nätverkskortet).

Alltså signalen gick såhär:
Modem ---> sladd ---> adapter ----> vägguttag ---> det andra vägguttaget i hans rum ---> adaptern ---> sladden ---> datorn.

Det var inga trådlösa signaler som skickades utan allt gick genom "elsystemet" om ni fattar, så han fick samma prestanda som med sladd men han slapp ha en sladd helt enkelt.

Vad heter denna lösning och finns det någon som kan länka till ett par sådana adaptrar? Får nämligen inte ha sladd i lägenheten och stör mig otroligt på det trådlösa internet.

Tack på förhand
/Nils B

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

http://www.homeplug.org
powerline alliance...

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Medlem

webhallen kallar det "homeplug" http://www.webhallen.com/prod.php?id=50007

edit: skriver för sakta liggandes

Visa signatur

ASRock p67 extreme 4 | OCZ 240gb SSD + 320GB WDC + 1TB WDC GP | Intel Core i7 2600k | Nvidia Geforce GTX970 | 16gb Crucial Ballistix | Antec HC pro 1200w | Fractal define R2

Permalänk

Oj tack.
http://www.webhallen.com/prod.php?id=50007
Behöver man två stycken? (en på varje sida)?

Blir lite förvirrad när det står att man ska köpa två, hur är det?

Sedan har jag rum bredvid min käre bror som också vill ha sladdrivet internet, kan man koppla in adaptern i mitt rum och dra en sladd till både min och hans dator därifrån? (våra rum ligger nära varandra men långt ifrån modemet)

Gärna så billigt som möjligt men det klart det ska inte krångla och vill helst kunna utnyttja min 24/1-lina hyfsat bra.

EDIT: Använder winxp32-bit båda två och behöver ingen trådlös funktion

Vilken passar bäst`??

Permalänk
Medlem

Har ingen som helst erfarenhet av denna lösning men jag har hört/för mig att om man nu kör via eluttagen så kommer man förlora lite på de än om man kör vanlig sladd, dock vet jag inte hur mycket.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tyran26
Har ingen som helst erfarenhet av denna lösning men jag har hört/för mig att om man nu kör via eluttagen så kommer man förlora lite på de än om man kör vanlig sladd, dock vet jag inte hur mycket.

Japp Man förlorar fart på nätet och ärligt talat vet jag inte vad det är tänkt att användas till (enl. mig är tekniken ostabil om man ska göra tygre saker på nätet) men det kanske passar den lille företagaren som skickar in uppgifter till Skatteverkat och någon faktura då och då i slutet av månaden Eller för tant Agdas Gode man etc.:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
Japp Man förlorar fart på nätet och ärligt talat vet jag inte vad det är tänkt att användas till (enl. mig är tekniken ostabil om man ska göra tygre saker på nätet) men det kanske passar den lille företagaren som skickar in uppgifter till Skatteverkat och någon faktura då och då i slutet av månaden Eller för tant Agdas Gode man etc.:P

funkar bra som fan till tv

Visa signatur

10100111001

Permalänk

Om det räcker till 24mbit/s så är det lugnt för mig. Men den där PLA-401 hade ju bara en nätverkssladd, då kan man bara ha den inkopplad i en dator, eller? Vill ju ha en sladd igenom väggen till min brors rum bredvid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Om det räcker till 24mbit/s så är det lugnt för mig. Men den där PLA-401 hade ju bara en nätverkssladd, då kan man bara ha den inkopplad i en dator, eller? Vill ju ha en sladd igenom väggen till min brors rum bredvid.

Han får köpa en egen likadan eller så får du/ni använda en switch.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=102404 får du dock två st för nästan samma pris.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muppens
Han får köpa en egen likadan eller så får du/ni använda en switch.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=102404 får du dock två st för nästan samma pris.

Om jag köper den, kan både jag och min bror sitta med internet genom dem då? Eller behöver jag tre?

Sedan undrar jag vad problemet är när det testet:
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.264628/zyxel-pla-401-v3-zyxe...
säger att powerline-adaptrar tidigare klarade bara 40-60mbps, och jag har bara 24mbps bredband, räcker inte de adaptrarna lugnt då och varför skulle det isåfall bli mycket sämre än med sladd?

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu har jag inte provat samma modell som PC För Alla har recenserat men den erfarenhet jag har av s.k "homeplugs" (och många andra) är inte mycket att hänga i granen. Min uppkoppling kom max upp i 10Mbit INTERNT från ena pluggen till den andra. Detta är under all kritik.

Jag vet inte vad som orsakar det eftersom en del tycker det funkar suveränt och andra håller samma åsikt som jag, de funkar skit... Om detta beror på produkten, elen i huset eller hur det är kopplat vågar jag inte svara på. Men det känns som ett risk-köp då man inte vet vad man får.

Jag skulle istället vända mig emot trådlösa alternativ om det är så att nätverkskabel inte fungerar.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poison
Nu har jag inte provat samma modell som PC För Alla har recenserat men den erfarenhet jag har av s.k "homeplugs" (och många andra) är inte mycket att hänga i granen. Min uppkoppling kom max upp i 10Mbit INTERNT från ena pluggen till den andra. Detta är under all kritik.

Jag vet inte vad som orsakar det eftersom en del tycker det funkar suveränt och andra håller samma åsikt som jag, de funkar skit... Om detta beror på produkten, elen i huset eller hur det är kopplat vågar jag inte svara på. Men det känns som ett risk-köp då man inte vet vad man får.

Jag skulle istället vända mig emot trådlösa alternativ om det är så att nätverkskabel inte fungerar.

Hmm, okay. Får nästan satsa på en bra trådlös router istället då.

Men en sista fråga: Finns det någon sorts mottagare och sändare som man kan sätta halvvägs mellan modemet och nätverkskortet (trådlöst alltså)? Jag menar som tar emot signalerna och skickar vidare (har datorn långt ifrån trådlösa modemet så signalerna når inte fram)?

Tänker både på b/g-nätverk och n-nätverk, någon som har ett förslag?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poison
Nu har jag inte provat samma modell som PC För Alla har recenserat men den erfarenhet jag har av s.k "homeplugs" (och många andra) är inte mycket att hänga i granen. Min uppkoppling kom max upp i 10Mbit INTERNT från ena pluggen till den andra. Detta är under all kritik.

Jag vet inte vad som orsakar det eftersom en del tycker det funkar suveränt och andra håller samma åsikt som jag, de funkar skit... Om detta beror på produkten, elen i huset eller hur det är kopplat vågar jag inte svara på. Men det känns som ett risk-köp då man inte vet vad man får.

Jag skulle istället vända mig emot trådlösa alternativ om det är så att nätverkskabel inte fungerar.

Jag hade själv homeplug förr, visst hastigheten var inte mycket att hänga i grannen med. Men som tekniken än utvecklas så har det blivit bättre, sen om det är värt pengarna är en annan femma.

Till exempel tidigare gick det inte att ha nätverk genom olika faser/proppar, nu går det få trafiken gå förbi från ett strömskåp till en annan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Hmm, okay. Får nästan satsa på en bra trådlös router istället då.

Men en sista fråga: Finns det någon sorts mottagare och sändare som man kan sätta halvvägs mellan modemet och nätverkskortet (trådlöst alltså)? Jag menar som tar emot signalerna och skickar vidare (har datorn långt ifrån trådlösa modemet så signalerna når inte fram)?

Tänker både på b/g-nätverk och n-nätverk, någon som har ett förslag?

Du vill alltså ha en "repeater", som denna: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=307210

Det finns bättre, tog bara fram denna som exempel.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 037180
Du vill alltså ha en "repeater", som denna: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=307210
Det finns bättre, tog bara fram denna som exempel.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=319199
Funkar denna bra annars? Tänkte inte lägga så mycket pengar på det (helst). Den hade 2 dBi förstärkning till skillnad från vissa andra för 1000kr som bara hade 1dBi (dock flera antenner).

Ska nog sluta fråga grejer snart och tänka lite själv men om det är någon som har erfarenhet av såna (eller vet ett test) så skulle det vara till stor hjälp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=319199
Funkar denna bra annars? Tänkte inte lägga så mycket pengar på det (helst). Den hade 2 dBi förstärkning till skillnad från vissa andra för 1000kr som bara hade 1dBi (dock flera antenner).

Ska nog sluta fråga grejer snart och tänka lite själv men om det är någon som har erfarenhet av såna (eller vet ett test) så skulle det vara till stor hjälp.

Om inte minnet sviker helt, så kan endast accesspunkter brygga trafiken vidare från trådlöst till trådbundet och tvärtom - inte förstärka det trådlösa.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk

Låter ju ändå jättebra. Tror jag kör på en sån, tack för hjälpen alla