3-pin fläkt i GPU 2-pin

Permalänk
Medlem

3-pin fläkt i GPU 2-pin

Grafikkort, i mitt fall HD4870 använder ofta 2-pin fläkt. Om man nu ska byta ut kylaren och sätta dit en fin 120 mm fläkt, kan man inte då koppla denna till grafikkortet?
Vissa säger att man förlorar fläktstyrningen, att den kör på konstant hastighet, men 2-pin klarar ju tydligen av att reglera hastigheten på fläkten.

Anledningen till varför jag inte vill koppla till moderkortet är att jag vill kunna styra fläkten, och SpeedFan klarar fortfarande inte av att läsa temperaturer på ATI kort - i alla fall inte 4870.

Någon som har någon erfarenhet angående detta?

Edit: Uppdaterade trådnamnet, tydligen var det 4-pin på grafikkortet.
Edit2: Verkar som att det inte gick att ändra trådnamn, aja.

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Medlem

Du mister ingen styrning på att inte ha den tredje pinnen i, den tredje pinnen berättar bara vilken hastighet fläkten snurrar, den gula sladden alltså.
Har du inte den gule sladden kopplad till nåt används fläkten precis som vanligt, vill du kan du dra den gula sladden vidare till en annan fläktkontakt och koppla på moderkortet om du jätte gärna vill se hastigheten.

Eftersom ditt grafikkort från början har bara 2 pin, ( +(röd) och GND(svart) ) så styr den hastigheten genom att ändra volten.

Jag är väldigt säker på att det går att sätta en 3 pin i en 2 pin kontakt, det går iaf att sätta 3 pins fläktar i 4 pins kontakter och vice versa. Den sista pinnen i en 4 pin är till för fläktstyrning om du undrar, PWM kallas den tekniken som används då, vad som funkar bäst osv av dem kan jag däremot inte redogöra för

MVH

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Ursäktar att jag aldrig svarade på detta, råkade hitta tråden när jag googlade idag. Fick aldrig min Accelero av personen på Tradera, då han ångrade sig.
Men nu har jag chansen att få en extra Noctua P12 fläkt som passar perfekt för GPU kylning.

http://img.photobucket.com/albums/v287/TuksonRider/case_mod/4... (längst ner till höger)
Ser där att det är 4 pin, men jag tror jag kommer få skära för att kunna få fast fläktens 3 pin i 4 pin där på grafikkortet.

Men annars ska det väl inte vara något större problem som du säger?

Blir ju exakt som när man kopplar till moderkortet (4 pin, 3 pin fläkt), bara att det inte är gjort för det här (plastbiten). Måste bara se till att jord och så vidare blir rätt, vilket är en 50% chans.

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Medlem

Är det 4 pin från början får du nog ingen fläktstyrning, den är säkert gjord för att bara fungerade med s.k. PWM styrning.

Men en Noctua fläkt på fullvarv hörs knappt ändå så det är nog inga problem

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Nja, är ganska petig när det gäller ljudnivån. Har Noctua fläktar i datorn och de går i princip på lägsta möjliga.
Frågan är om man kan få fläkten lika tyst genom att köra med de motstånd man får till, men då är frågan om den klarar kyla i load.

Edit: Hade bara SpeedFan kunnat läsa ATI temperaturer så hade allting lösts sig. :/

Visa signatur