Permalänk

Undran över GTX 295

Hejsan!

Jag börjar fundera på om inte mitt Gigabyte GTX 295 kanske har pajja.
Det gäller temperaturen på kortet, jag tycker att temperaturen, jämfört med folk som har liknande kort, verkar vara på tog för hög.

Just nu har jag chassit helt öppet så kortet får luft rakt från rummet.
Kortet idlar just nu på 66c med fan speed på 54%(auto) utan att jag har spelat.
När jag spelar däremot går kortet upp till 95c och 100%(auto) fan speed. Jag kan inte ens ha fingret på kortet mer än 3 sekunder för det är så satans varmt.

Är inte det för mycket? Jag har inte klockat kortet just nu heller.
Ni som har Gigabyte GTX 295 kan väl vara snälla och kolla om det är likadant för er.

Tack på förhand!

*Edit* En sak till, jag tror det kan vara dam och skit innuti som kanske stör, jag kollade lite fort på kortet och det verkar ju på tok för avancerat att öppna? är det riskfyllt att börja skruva? Finns det kanske någon lätt guide hur man rengör?

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Avstängd

ta en "trycklufts burk" och blås rent där du kommer åt!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Re: Undran över GTX 295

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pull

*Edit* En sak till, jag tror det kan vara dam och skit innuti som kanske stör, jag kollade lite fort på kortet och det verkar ju på tok för avancerat att öppna? är det riskfyllt att börja skruva? Finns det kanske någon lätt guide hur man rengör?

Blås, antingen med tryckluft (som man kan köpa på burk) eller som jag själv (kanske lite dumdristigt) med munnen.

Permalänk

Jag har testat att blåsa som en idiot på baksidan och framsidan. Men inge dam kommer ut. Är det svårt att öppna upp kortet och kolla? Ser sinnes komplicerat ut efter en titt. Men kan vi konstatera att mina temperaturer är galna?

Det ska väl snarare se ut såhär:

*Edit* Varför har han mindre VDDC Current än jag?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kortet ska enkelt klara strax över 100 grader innan det börjar ta skada. Antagligen är kortet/datorn full med dam.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk

Jag och en polare åkte till hans jobb och skruvade upp kortet och körde med tryckluft genom helt kalaset. Nu har jag precis kommit hem och kortet är givetvis kallt för jag haft det ute en sväng, men det ser lovande efter 10 minuters idlande.

Jag ska dra igång ett spel och se.

Visa signatur