Permalänk
Medlem

Spotify använder 100% upstream!

Vanligtvis använder Spotify ingen nätverkstrafik, varken upp eller ner. När jag väljer en ny låt som inte är cachad kan den använda nästan hela downstreambandbredden under några sekunder, men ännu värre är att Spotify helt utan förvarning använder hela upstreambandbredden i kanske 30 sekunder så att jag blir utkickad från VOIP, spel och kan inte surfa eller använda internet överhuvudtaget.

Jag betalar inte ett öre för Spotify (dock tid och uppmärksamhet till reklamen), så det är bara rättvist att jag laddar upp så mycket som jag laddar ner. Finns det något sätt att jämna ut bandbreddsanvändningen, kanske begränsa down- och upstream till strax under min maximala bandbredd istället för hela?

Om inte, hur blockerar man Spotify från att ladda upp överhuvudtaget?

Jag sitter på en 8/1 ADSL-lina.
Tack på förhand!

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem

Borde gå att använda NetLimiter eller ett program med liknande funktion.
http://www.netlimiter.com/

Permalänk
Medlem

du kan köra med netlimiter eller bwmeter och sätta max 2kbs ul, kan begränsa nerladdning med till säg... 20kbs, med tanke på att gratisvarianten bara har 160kbit kvalitet har du inga problem med att streama med max 20 nerladdning.

finns säkert en drös program för att begränsa bandbredd utöver dom 2 ^^ också, använd google. tror inte du försökt någonting innan du frågar här

Permalänk
Medlem

Tackar, NetLimiter fungerar utmärkt
Hittade även att Voddler som jag testade en gång för en månad sen har suttit och dragit bandbredd konstant sen dess. Förklarar övrigt lagg också!

Begränsar downstream till 500 och upstream till 20, så ska det nog bli bra!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbon
använd google. tror inte du försökt någonting innan du frågar här

Har haft det här problemet i ett bra tag, sen funktionen implenterades. Har dock sökt efter Spotify-specifika lösningar som inte finns, visste inte att sådana här program fanns. Nu vet jag

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem

Gibbons mamma får betala för varje forumtråd som skapas - det är därför han vill att vi ska vara lite restriktiva med att skapa nya...