Permalänk
Medlem

Har själv en Dell P1130.
Såg den när man gick ner till elektronik skroten på last kajen.
Var i perfekt skick, någon rispa på plast kanten men vem klagar över en sån här fin skärm!

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Förutom sämre responstid och betraktelsvinklar så har de flesta LCD skärmar också sämre färgdjup och kontrast än alla CRT skärmar. De vanligaste LCD under 3000kr har inte riktigt 32-bit färg djup de bara fejkar sig de sista bitarna.
Jag slänga ut min CRT för någon vecka sedan då det hade börja överrösta resten av datorn med ett konstigt tjutande ljud. Men då hade jag haft den i 8 år tror jag.

Hade egentligen tänkt vänta med ny skärm tills det fans 120Hz LCD med full HD. Men eftersom 3D funktionen på 120hz skärmar bara fungera med Nvidia kort och jag inte stod ut lägre med ljudet från min gamla skärm så köpte en vanlig 24" 60hz LCD med full HD.
Blev ju mindre glad när jag någon veckan senare läser att ATI snart kommer med 3D och att 120hz full HD skärmar är på gång om några veckor.

99% av fallen så är det skit bakom tagenbordet när folk klagar på att de får ont i ögonen framför en CRT. Jobbat med IT support och det är mycket vanligt att folk kör på fel inställda skärmar och inte hittar till skärm egenskaperna. Det finns också folk som sitter framför skärmar som är gamla och trasiga med jätte flimmer och konstiga färger utan att klaga, men de får ju skylla sig själva.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boldtaar
Förutom sämre responstid och betraktelsvinklar så har de flesta LCD skärmar också sämre färgdjup och kontrast än alla CRT skärmar. De vanligaste LCD under 3000kr har inte riktigt 32-bit färg djup de bara fejkar sig de sista bitarna.
Jag slänga ut min CRT för någon vecka sedan då det hade börja överrösta resten av datorn med ett konstigt tjutande ljud. Men då hade jag haft den i 8 år tror jag.

Hade egentligen tänkt vänta med ny skärm tills det fans 120Hz LCD med full HD. Men eftersom 3D funktionen på 120hz skärmar bara fungera med Nvidia kort och jag inte stod ut lägre med ljudet från min gamla skärm så köpte en vanlig 24" 60hz LCD med full HD.
Blev ju mindre glad när jag någon veckan senare läser att ATI snart kommer med 3D och att 120hz full HD skärmar är på gång om några veckor.

99% av fallen så är det skit bakom tagenbordet när folk klagar på att de får ont i ögonen framför en CRT. Jobbat med IT support och det är mycket vanligt att folk kör på fel inställda skärmar och inte hittar till skärm egenskaperna. Det finns också folk som sitter framför skärmar som är gamla och trasiga med jätte flimmer och konstiga färger utan att klaga, men de får ju skylla sig själva.

jag måste säga jag förstår inte vad andra menar med att bilden är sämre än platta köpte idag en IBM P275 och istället för att få ont i ögonen som alla andra säger så kunde jag inte sluta och titta på bilden den är helt otrolig i färgerna kontrast ljus allt skulle alldrig byta ut den mot en platt den är också i perfekt skick bästa 500 jag spenderat på länge

så jag rekommenderar IBM P275 över dell p1130 sony g500 alla skärmar jag testat hade en ibm p275 har redan men den börjar dö och testade att starta up den och den hadde nästan perfekt bild med inget kan slå hur skarp bilden är på en ibm p275 vet inte vad som gör den så skarp på just den modellen men det måste vara nåt är mycket nöjd med mitt köp text allt är otroligt skarpt

Permalänk

Jag hatar dom för att man får bättre bild på en tex en LED skärm och den tar även ENORM platts

Visa signatur

måndagar är ett värdelöst sätt att slösa bort en sjundedel av sitt liv.

Permalänk
Avstängd

enligt röstningen verkar det finnas 4 personer som äger sony fw900 skärmar i perfekt skick kanske någon gång får jag tag på en då för 2000

hoppas kan man göra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Ska vi vara petiga köpte du 2st LCD-TVs, men ja... Själv gjorde jag mig av med min Sony Trinitron och NEC Diamontron för länge sedan, var nog 2003-2004...

Han sa ju att han köpte en led och en lcd?

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zzcool
enligt röstningen verkar det finnas 4 personer som äger sony fw900 skärmar i perfekt skick kanske någon gång får jag tag på en då för 2000

hoppas kan man göra

Finns en på blocket i göteborg:)

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Ägde under många år en Panasonic 21" trinitron CRT-skärm och visst var den bra för att vara en CRT, men den kan inte konkurrera med färgerna skärpan hos moderna IPS-paneler och Hz är oviktigt på platta skärmar.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pompa_kumla
Finns en på blocket i göteborg:)

jag vet den för 1500 men det visade sig att den hade 2 vita permanent prickar i bilden därför sänkte han priset ringde honom runt 30 minuter efter att annons var utlagd och skulle köpa den i lördags men det blev inte av eftersom den hade vita prickar i bilden så någon skada hade den

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Ägde under många år en Panasonic 21" trinitron CRT-skärm och visst var den bra för att vara en CRT, men den kan inte konkurrera med färgerna skärpan hos moderna IPS-paneler och Hz är oviktigt på platta skärmar.

tv trinitron och pc skärm trinitron är inte likadant

Permalänk
Medlem

Jag hade en sony crt 20" eller 21" som var grymt bra men den pajjade när jag skulle flytta, köpte senare en 21" samsung CRT som var urusel och lite suddig och var dessutom lika djup som bred.

Första TFTn var en Samsung 226 BW och även den var väldigt usel, störig betraktningsvinkel och banding så det hette duga. För ett tag sen skaffade jag en dell 2209wa och den är mycket mycket bättre än alla skärmar jag ägt privat, dessutom till ett överkomligt pris.

Den ända skärm jag personligen använt mycket är en 24" Eizo med S-PVA panel, färgerna och betraktningsvinkeln är ungefär likadant som Dellen men mycket mer behaglig att sitta vid länge.

//Micke

Visa signatur

Fractal Design Define S - Asus Prime X570-P - AMD Ryzen 9 3950X - Corsair Hydro H115i PRO - Gainward RTX 4090 - Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 3200MHz - Corsair RM1000x - Samsung 970 EVO Plus 1TB x2 - massor av mekaniska lagringsdiskar.

Är här dagligen men skriver inte så mycket...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zzcool
enligt röstningen verkar det finnas 4 personer som äger sony fw900 skärmar i perfekt skick kanske någon gång får jag tag på en då för 2000

hoppas kan man göra

Eller så vet folk att det finns personer som är beredda att betala mycket mer än så och lägger ut den på Ebay istället? Ett rimligt pris är vad någon är beredd att betala, vilket verkar vara betydligt mer än man behöver lägga ut för att få en bättre skärm i dagens läge.

8000 kronor för en 20" skärm, inte illa.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Avstängd

vad hände med rösterna?

avslutade? inga resultat?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guos89
Jag får ont i ögonen om jag sitter vid crt skärmar. Är det bara jag som tycker bilden "flimmar" på dessa sorters skärmar?

Nej du har en forumkollega till här som lider av ditt dito.:P :/ Jag kan sitta och få ont i huvudet av crt och inse att "ahaa det var därför jag..."

Dessutom helt värdelöst att visa saker över webbcam me ctr.:( *zzz* :/

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
Nej du har en forumkollega till här som lider av ditt dito.:P :/ Jag kan sitta och få ont i huvudet av crt och inse att "ahaa det var därför jag..."

Dessutom helt värdelöst att visa saker över webbcam me ctr.:( *zzz* :/

man får bara ont i ögonen av dem om man använder låg uppdaterings frekvens 85 HZ är underbart för ögonen 60 HZ är hemskt för ögonen 75 HZ är bättre men inte perfekt använder 85 HZ hela tiden och bilden är underbar skarp och ljus

Permalänk

Funderar nästan på att leta upp min Samsung CRT skärm, tack vare denna tråd.
Bara för skojs skull liksom

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av acke5
Funderar nästan på att leta upp min Samsung CRT skärm, tack vare denna tråd.
Bara för skojs skull liksom

om du vill ha kvalitet så ska det vara sony du blir säkert bara besviken när du startar den säkert inte trinitron heller

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zzcool
man får bara ont i ögonen av dem om man använder låg uppdaterings frekvens 85 HZ är underbart för ögonen 60 HZ är hemskt för ögonen 75 HZ är bättre men inte perfekt använder 85 HZ hela tiden och bilden är underbar skarp och ljus

Jappsi taxi men betänkt att de äldre bara kan jobba upp till 60 Mhz...:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
CRT-skärmar tar mycket plats, drar mer ström (?), strålar mer och har sämre bild.

Tror du ska kolla på lite nya skärmar, har sett en CRT på 3år typ, och den kan då inte tävla med en bra tft när det kommer till skärpa och bildkvalité. Men jag kan ju ha fel.

Responstid är ju skit, vad den säger är mer eller mindre irrelevant idag.

En bra CRT har inte sämre bild än en TFT.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av guos89
Jag får ont i ögonen om jag sitter vid crt skärmar. Är det bara jag som tycker bilden "flimmar" på dessa sorters skärmar?

Bara om man har för låg bildfrekvens. 85Hz ska det vara.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Inte någon svärta alls? Okej, de det är säkert inte lika bra som på en CRT, men har du ens sett en IPS-panel eller pratar du utifrån dina erfarenheter av tn-paneler? Jag gissar TN.

Min TN-skärm har bra svärta (och jag är kräsen).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zzcool
man får bara ont i ögonen av dem om man använder låg uppdaterings frekvens 85 HZ är underbart för ögonen 60 HZ är hemskt för ögonen 75 HZ är bättre men inte perfekt använder 85 HZ hela tiden och bilden är underbar skarp och ljus

Konstigt då mina erfarenheter säger att man får ont i ögonen oavsett 85,100 eller 120 Hz. Men det är sant, dina erfarenheter väger tyngre än alla andras när det handlar om skärmar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
En bra CRT har inte sämre bild än en TFT.

Bara om man har för låg bildfrekvens. 85Hz ska det vara.

Min TN-skärm har bra svärta (och jag är kräsen).

Bättre/Sämre är subjektivt, däremot har LCD/TFT en bild som gör att man kan sitta längre än 20 minuter utan huvudvärk. Vilket gör de platta till ett bättre val.

Se ovan.

Kan inte ens jämföra svärtan i en TN med en S-IPS (och sen att en plasma är betydligt bättre när det kommer till det här är en annan sak).

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zzcool
man får bara ont i ögonen av dem om man använder låg uppdaterings frekvens 85 HZ är underbart för ögonen 60 HZ är hemskt för ögonen 75 HZ är bättre men inte perfekt använder 85 HZ hela tiden och bilden är underbar skarp och ljus

som jag har nämnt tidigare i tråden, för många, inklusive mig själv är inte 85Hz tillräckligt. Kravet som jag hade, i den stenåldern där CRT var aktuellt, var att jag skulle kunna köra 100Hz i aktuell upplösning.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Bra skrivet som brukligt!

Tack!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kimpur
Du sa precis emot dig själv.
Det var du som började vara förbannad när du skapade den här tråden.
Sen ville du att alla på sweclockers skulle få veta om det.

En annan sak jag funderat på..
Jag tror inte du är mellan 20-40 år.
Du är antagligen för ung för att förstå dig på ny teknik och göra research om dina köp eller så är du för gammal så du bara hatar ny teknik.

+1 på Saint25

Tack!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zzcool
det verkar som att inte många i sverige tycker om crt skärmar

Vad du vinklar till saker och ting... och har jag t.ex. skrivit att jag "HATAR" CRT-tekniken, nå??

Om du inte vet det så är det en gammal teknik i grunden och det var en Tysk fysiker - Karl Ferdinand Braun som var klar med det första CRT-röret år 1897.

Jag kan lägga upp några länkar i ämnet kring CRT-rör och anledningen till varför de försvann från handeln för ett antal år sedan.

"Cathode Ray Tube"
http://en.wikipedia.org/wiki/Cathode_ray_tube

"The Cathode Ray Tube site"
http://members.chello.nl/~h.dijkstra19/page3.html

"Waste Electrical and Electronic Equipment Directive"
http://en.wikipedia.org/wiki/WEEE_Directive

"Restriction of Hazardous Substances Directive"
http://en.wikipedia.org/wiki/Restriction_of_Hazardous_Substan...

Varför ska man i oändlig evighet tycka om en i grunden över 100-år gammal teknik som mest har nackdelar kring sig (för miljö, människor och andra levande varelser) där fördelarna är få, om det finns en likvärdig eller bättre teknik att tillgå för skärmarna?

Sedan står inte utvecklingen still bland TFT-skärmarna... men det är en annan historia.

/Saint25

Permalänk

Sen får vi väl se om CRT får en "comeback" i form av SED och/eller FED.
Finns många lovande skärmteknologier bakom hörnet.

CRT, som alla tänker på teknologin idag, är dock död.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Jag tycker de flesta här jämför äpple med päron. Att jämföra dåtidens crt-skärm som säkerligen kostade 10K+ med dagens tn-skräp är lite orättvist. När cdt-skärmarna var inne så fanns det även då skräpalternativ, de som var bra kostade oxå en bra slant. Ska man jämföra så tycker jag man måste ta till en bättre skärm, med tex. IPS panel eller liknande. Då får man någorluda bra jämförelse och då tycker jag iaf att tft är bättre alternativ. Tänker jag fel?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late