Permalänk
Medlem

Valde inte alternativ, äger ingen CRT numera men hatar dom inte, dock tycker jag att en bra platt skärm (ej TN) är från lite bättre till helt överlägsna en CRT även en riktigt bra CRT, idag skulle jag inte ta emot en CRT om jag inte fick bra betalt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

för er som tror att platta är bättre en crt

sök sony fw900 på ebay du kan ser priser från 799$ till 999$ självklart är dem sortens skärmar professionellt kalibrerade och i totalt nyskick ni kan också se på feedback från dem säljarna och se att det finns massa positiva omdömmen av dem som betalat 700$ eller mer 799$ 999$ för en sony fw900

om det var så att det professionella platt skärmarna är bättre än crt skärmar varför är det så att sony skärmarna blir sålda för det priset om platta var bättre ingen skulle betala det priset för en crt om platta var bättre anledningen att dem kostar så mycket är att det är som att köpa en ny fw900så rika personer betalar för dem eftersom dem vet att ingen platt kan slå en fw900

se själv på ebay

det verkar också som i sverige så finns det inte många som är intresserade och vill ha crt skärmar i usa finns det massa därav pris och kallibrererade skärmar om det fanns i sverige skulle det säkert finnas personer som kalibrerade och nygjorde alla trinitron skärmar

ni kan kolla samma sak med dell p1130 21 tumm där är det runt 500$

så jag säger om platt skärmar var bättre varför skulle rika personer betala 1000$ för en fw900 i 100% nyskick? istället för en plattskärm för exempel 2000$ (om dem har 1000$ för en skärm har dem säkert 2000$)

Permalänk
Medlem

skärmarna har en begränsad livslängd, tror det har nåt med att göra att elektronerna som skickas mot skärmen bränner ut fosforet efter ett tag men 20-30 år håller dom om dom är bra.

kanske ska lyxa till det och köpa mig en CRT-värsting nån gång, när den tar slut så skiter man nog blankt i det ändå.

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför man skulle vilja betala 7000 spänn eller mer för en skärm? Det är knappt någon skillnad som man märker, förutom storleken. 60 vs 80 Hz.. omg, difference! Om man har en okej skärm så flickrar det ingenting ändå på 60.

Min LCD kostade ungefär 1.5 k, för tre år sen. Den fungerar perfekt, bra upplösning, HDMI och bra kontrast. Fungerar perfekt!

Permalänk
Medlem

Jag har en 21" EIZO CRT skärm stående hemam som jag inte använt på nåt år nu. Har varit för lat för att sätta ut annons. Dumt. Bilden är helt kanon men skärmen är biff så därför använder jag inte den. 36kg tror jag den vägde det lilla livet. Nån som vill köpa?

Permalänk
Medlem

jag är intresserad. vad är det för modell (står på baksidan på en ettikett)? vet du hur gammal den är?

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.

Permalänk
Medlem

Man kan självklart köpa en crt och komma billigt undan, dom som säljer den orkar inte dumpa den på tippen så dom blir bara glada.

Permalänk
Avstängd

snälla skriv inte annonser här det är mot reglerna

Permalänk
Medlem

ok då får FANTEN pm:a till mig då.

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.

Permalänk
Hedersmedlem

"hatar crt".....?

ingen BRYR sig om CRT längre. det är antik teknik för antika människor.
om du gillar det, kör det och var glad. själv har jag övergett det tillsammans med parallellportar, IDE-diskar och kulmöss.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Ny poll! Kulmöss eller optiska? :>
Nää, men jag fattar inte varför man ska ha en CRT. Hur stora CRT skärmar finns det nu?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tacy
Ny poll! Kulmöss eller optiska? :>
Nää, men jag fattar inte varför man ska ha en CRT. Hur stora CRT skärmar finns det nu?

det finns 24 tumm Sony GDM FW900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
"hatar crt".....?

ingen BRYR sig om CRT längre. det är antik teknik för antika människor.
om du gillar det, kör det och var glad. själv har jag övergett det tillsammans med parallellportar, IDE-diskar och kulmöss.

Du kanske har andra krav?

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
"hatar crt".....?

ingen BRYR sig om CRT längre. det är antik teknik för antika människor.
om du gillar det, kör det och var glad. själv har jag övergett det tillsammans med parallellportar, IDE-diskar och kulmöss.

jag har en fråga om ingen bryr sig varför finns det massa personer i usa som betalar 999$ för en perfekt crt istället för en dyr platt?????

enligt mig så är bilden otrolig på en crt bilden var den mest otroliga på min IBM P275 men den har en repa i glaset och är döende men bilden var otrolig otroligt skarp färgstark bilderna på den skärmen var otroliga

skulle säkert betala överpris om jag fick tag på en igen eftersom dem är så ovanliga och som jag sa bilden vad den mest otroliga jag någonsin har sett

testa och titta på en Trinitron i perfekt skick särskilt en p275 du kommer älska bilden

kulmöss har jag också övergett dem är inte bättre än optiska men börjar tänka på det med eftersom min Logitech mus hackar med nya batterier så har haft problem med optisk med

det är en ny Logitech mus med snurrande Scroll hjul och ingen röd lampa så det är ingen gammal mus

ibland funkar den ibland gör den det inte

gamla saker behöver inte alltid vara dåliga jag tycker mycket mer om klassasika amerikanska bilar till exempel en antik Ford mustang till den Ford mustang som finns nu

hatar nya Knightrider men älskar gamla samma med "kitts" hatar nya kitt älskar gamla

gamla saker behöver inte alltid vara dåliga

Permalänk
Avstängd

Jag har en dell trinitron p991. Riktigt bra skärm! Använder iofs den endast till min sekundära dator. Där spelar jag cs, quake och andra spel där det krävs snabb respons osv. Svärta, skärpa och färg är dock riktigt bra!
Jag gillar bra crt skärmar
En kompis hittade en Iiyama diamondtron 21" crt, skitnajs tänkte jag. Sen ville han inte ha den, så jag fick den. Jag tog hem den, kopplade in, så visa det sig att den var suddig/oskarp. Så han dog tyvärr

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Jag har en dell trinitron p991. Riktigt bra skärm! Använder iofs den endast till min sekundära dator. Där spelar jag cs, quake och andra spel där det krävs snabb respons osv. Svärta, skärpa och färg är dock riktigt bra!
Jag gillar bra crt skärmar
En kompis hittade en Iiyama diamondtron 21" crt, skitnajs tänkte jag. Sen ville han inte ha den, så jag fick den. Jag tog hem den, kopplade in, så visa det sig att den var suddig/oskarp. Så han dog tyvärr

eftersom du har en perfekt tur ska jag ge dig ett otroligt värdefullt råd REPA i glaset är din värsta mardröm för att undvika det ska du inte nudda glaset med någonting alls en repa och det blir permanent du kan aldrig få bort den om du inte drar av hela "antiglare coating" från glaset vilket är otroligt svårt

använd också inga kemikalier när du gör rent glaset vatten räcker

säger allt detta så att inget händer din skärm så vi kan hålla dem levande och inte låta dem dö ut helt och hållet

tills plattskärmar har blivit så bra att dem blir en kopia av trinitron i varje liten funktion färg allt så är crt skärmarna värdefulla för mig och säkert många andra

du vet inte hur hemskt det är när man ser en repa i den skärmen man älskar har varit med om det allt för mycket

Permalänk
Medlem

Man kan få bort repor på glas, har aldrig provat själv men om jag av nån anledning skulle få en repa på glaset så skulle jag polera bort den med diamantpasta, typ 1 microns, tror 3m har. AF coatingen försvinner då, men eftersom det troligtvis är MgF2 (magnesiumflourid) och den bara sänker reflektansen till ca 1% från 4% per glas-luft interface så känns det som som det kvittar, ok om det är multicoatat (0,2-0,5%) eller dielektiskt coatat då kostar det seriösa cash. men MgF2 who cares.

sen förstår jag inte hur man lyckas repa en glasyta.. men det är en annan historia.

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boy
Man kan få bort repor på glas, har aldrig provat själv men om jag av nån anledning skulle få en repa på glaset så skulle jag polera bort den med diamantpasta, typ 1 microns, tror 3m har. AF coatingen försvinner då, men eftersom det troligtvis är MgF2 (magnesiumflourid) och den bara sänker reflektansen till ca 1% från 4% per glas-luft interface så känns det som som det kvittar, ok om det är multicoatat (0,2-0,5%) eller dielektiskt coatat då kostar det seriösa cash. men MgF2 who cares.

sen förstår jag inte hur man lyckas repa en glasyta.. men det är en annan historia.

kan du ge mig ett garranterat på det och hur mycket det kommer att kosta har repor på 2 av mina skärmar

och hur man gör det tack

Permalänk
Medlem

Jag kan inte garantera att det blir bra om du gör det, jag skulle däremot kunna garantera att det blir bra om jag gör det

Det kostar nästan ingenting, sök på diamondpaste, ett tips för att dra ner på tiden man slipar är att ta 2 eller fler sorter som är dubbelt så stora dvs 1,2,4 micron eller liknande.

Om jag skulle göra det här så skulle jag först prova med 4 micron paste (kanske så grovt som 10 micron), på en tygbit, funkar inte det så skulle jag testa på en tejpbit (på klistersidan), och funkar inte det så skulle jag ta några droppar på en bit balsaträ (poröst) och använda det som slipkloss. Vad som helst går nog bra egentligen.

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.

Permalänk
Medlem

har du en repa påp tex 2 cm så skulle jag tejp med eltejp runt om den, och har 2 cm marginal från alla kanter på repan, dvs du ha en 2x6 cm bit att slipa, beroende på hur djup repan är så tar det längre tid/synd bättre om du inte slipat ur tillräckligt runt om, det ksnake blir så att 4 micron blir alldeles för blankt och synd, då får du helt enkelt göra ett sämre jobb (grövre slipmedel), jag har aldrig gjort det här men jag tippar på att 10 micron och kanske 4 blir bra eftersom du inte söker nåt som är spegelblankt (skärmen har oftast ganska kass yta), kanske grövre ändå typ 15 micron, du märker nog vad som blir bra.

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.

Permalänk
Medlem

Jag hatar CRT-skärmar för att dom är för stora och tunga. Dom funkade väl okej så länge dom inte var över 15".

Permalänk
Medlem

Jag gick ifrån en bra CRT till en budget TFT och jag kan inte påstå att jag vill gå tillbaka, för det första så var den stor och klumpig (30kg Eizo 21") sen så fick man ont i huvudet efter några timmars cs pangande som jag nu iofs lagt ner men aldrig fått huvudverk av nya skärmen iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boy
Då har du för kass skärm, på 80+hz så flimmrar det inte nåt. Själv ogillar jag plattisar pga att dom inte har nån svärta, alls. Det är många saker som är sämre med plattisarna, dét enda som egentligen är bättre är att dom är platta.

det stämmer inte, man behöver komma upp över 100Hz åtminstone för att komma ifrån flimmer.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Intressant tråd som endast verkar ha som syfte att rättfärdiga sitt egna val av skärm. Har suttit vid de skärmar som du pratar om, och är inte alls imponerad. Huvudvärk och torra ögon är mer regel än undantag vid CRTs.

Vad är anledningen till att hålla fast vid en sämre teknologi av nostalgiska skäl? Antar att du även sitter med en 28" 4:3 TV (CRT såklart)

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Intressant tråd som endast verkar ha som syfte att rättfärdiga sitt egna val av skärm. Har suttit vid de skärmar som du pratar om, och är inte alls imponerad. Huvudvärk och torra ögon är mer regel än undantag vid CRTs.
[...]

Kunde inte sagt det bättre.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

de flesta överger väl crt för att de är klumpiga. jag bytte bara för att min började få spökbild. men jag har kvar den. ifall der går att laga kommer jag nog använda den igen....

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Intressant tråd som endast verkar ha som syfte att rättfärdiga sitt egna val av skärm. Har suttit vid de skärmar som du pratar om, och är inte alls imponerad. Huvudvärk och torra ögon är mer regel än undantag vid CRTs.

Vad är anledningen till att hålla fast vid en sämre teknologi av nostalgiska skäl? Antar att du även sitter med en 28" 4:3 TV (CRT såklart)

nej, en 32 "

för att rättfärdiga mitt/mina egna val, kan jag säga att min proffsiga crt skärm är överlägsen alla andra skärmar i betraktningsvinkel och pris. sen att den väger 20 kg är ju en annan sak, men jag måste säga att jag häldre släpar på någon av mina gamla crt skärmar när jag ska på lan, än en 3000 kr plattskärm. (dock släpar jag aldra hälst på min 200 kr plattskärm)

Permalänk
Medlem

Det verkar som om dem flesta "CRThatare" aldrig testat en CRT med riktig kvalitet,jag spelar rätt hårt och föredrar CRT framför plattisar alla dar i veckan.

Man kan inte jämföra tex 60hz ( DVI) vid 1680X1050 på en plattis ,mot 80-100 hz på en CRT,det är en sådan grymm skillnad att i spelbarhet så det finns inte på världskartan.

Vad har jag då att jämföra med?,jo Viewsonic 22" CRT och Lacie 22" CRT med riktigt bra prestanda då det gäller hz vid höga upplösningar.Jämför jag med tex Samsungs 2253 Bw så nog funkar plattisen,men den kommer aldrig i närheten av respons och spelkänsla som jag upplever med "tjockisarna".Min uppfattning är att dem flesta inte varit i närheten av en "yber CRT" utan stirrat in i en kass rackare utan möjlighet att dra på varken hög upplösning eller höga HZ och det är väl dem som upplever plattisen som bättre ?.

Att plattisen tar mindre plats och drar mindre energi är inget argument jag bryr mej om,skärmen ska ge mej bästa möjliga spelkänsla i första hand och det gör en CRT om den har riktigt bra kvalitet. Lite surt är det att riktigt bra CRTskärmar inte växer på träd på beg marknaden,men det får man hacka i sej.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zzcool
jag har en fråga om ingen bryr sig varför finns det massa personer i usa som betalar 999$ för en perfekt crt istället för en dyr platt?????

enligt mig så är bilden otrolig på en crt bilden var den mest otroliga på min IBM P275 men den har en repa i glaset och är döende men bilden var otrolig otroligt skarp färgstark bilderna på den skärmen var otroliga

skulle säkert betala överpris om jag fick tag på en igen eftersom dem är så ovanliga och som jag sa bilden vad den mest otroliga jag någonsin har sett

testa och titta på en Trinitron i perfekt skick särskilt en p275 du kommer älska bilden

kulmöss har jag också övergett dem är inte bättre än optiska men börjar tänka på det med eftersom min Logitech mus hackar med nya batterier så har haft problem med optisk med

det är en ny Logitech mus med snurrande Scroll hjul och ingen röd lampa så det är ingen gammal mus

ibland funkar den ibland gör den det inte

gamla saker behöver inte alltid vara dåliga jag tycker mycket mer om klassasika amerikanska bilar till exempel en antik Ford mustang till den Ford mustang som finns nu

hatar nya Knightrider men älskar gamla samma med "kitts" hatar nya kitt älskar gamla

gamla saker behöver inte alltid vara dåliga

Menar du att dem är smartare i USA? Klart att de dyraste CRT skärmarna ger en bra bil. Men de dyrare IPS skärmarna ger minst lika bra bild. De som fortfarande sitter med CRT och föredrar det är snarare bakåtsträvare:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Jag har haft LCD sen en dödlig har haft råd att köpa en....Den första jag hade var en AOC..Tyckte den var mycket bättre än min gamla CRT på alla fronter...

Fast man fick hålla tyst om att ha en LCD på den tiden, för alla typ mobba mig för att jag hade en sådan..De kunde inte fatta hur jag kunde vara så dum att köpa en platt skärm för dyra pengar som de sa att det inte gick att spela på...hmm (Jag spelar inte, utan programerar)

Jag har alltid gillat platt skärmar före CRT....