Corsair CX/TX/VX/HX - Skillnad?

Permalänk
Medlem

Corsair CX/TX/VX/HX - Skillnad?

Halloj!

Jag undrar bara vad är det för skillnad mellan de olika varianterna av Corsairs nätagg? Vad innebär förkortningarna liksom?

Trevlig kväll!

Visa signatur

R2UD3RCM550930577010006U

Permalänk
Medlem

HX är väl modulära eller? Har 1000 wattaren själv och den är modulär i alla fall. Vet att 850 wattaren också är det. TX är ju de med lite högre watt, dock är de icke-modulära. CX samt VX har jag ingen aning om, vet bara att de är de med "lägre" watt.

Visa signatur

Asus p6t deluxe v2 - i7 920 d0 - Corsair Dominator 1600mhz - Ati Radeon 5970 - Intel x-25m g2 80 GB - WD Green Power 1 TB - Powered by Corsair HX1000w :)

Permalänk
Medlem

Ja, just det. Modulära står det ju faktiskt att HX är. Googlade och hittade en hyfsad förklaring av "modulär" i en flashbacktråd: https://www.flashback.org/t963870

Antar att jag fått svar på hälften av min fråga då, om det nu inte är någon ytterligare skillnad mellan modulära och icke-modulära förutom den som står i tråden ovanför?

Sen CX och VX?

Visa signatur

R2UD3RCM550930577010006U

Permalänk
Medlem

CX,VX,TX är icke modulära nätagg.
HX, modulärt.

Dessutom är det olika tillverkare på olika agg.
Corsair lejer nätaggstillverkare att tillverka vissa agg enligt vissa specifikationer, som sen klistras med Corsairs klisterlapp. (Branding)

Seasonic, CWT, är några lejda tillverkare t, ex.

Permalänk
Medlem

Där ser man, ja, och med tanke på vad som står i FB-tråden slår jag nog till på ett modulärt agg.

Tackar.

Visa signatur

R2UD3RCM550930577010006U

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mercy1
CX,VX,TX är icke modulära nätagg.
HX, modulärt.

Dessutom är det olika tillverkare på olika agg.
Corsair lejer nätaggstillverkare att tillverka vissa agg enligt vissa specifikationer, som sen klistras med Corsairs klisterlapp. (Branding)

Seasonic, CWT, är några lejda tillverkare t, ex.

Nja, det är inte riktigt branding. Branding är när OEM-tillverkaren har en konstruktion (ett aggregat i detta fall), med vissa komponenter och specifikationer. Därefter smackar nästa led på sitt märke (utan att förändra grundprodukten alls) och säljer den som sin. FSP Epsilon är ett exempel på ett aggregat som säljs under många olika namn av många olika märken (OCZ och Zalman har släppt Epsilon agg. som sina egna).

Att OEM:er däremot tillverkar aggregatet åt ett märke efter deras specifikationer är inget konstigt, det finns ju bara ett fåtal tillverkare med resurser att bygga bra nätaggregat. Det är ju något som inte är unikt för nätaggregatsbranschen (varken branding eller att inte ha tillverkningen själv), utan det är likadant när det gäller skärmar, DVD-spelare, processorer och andra kretsar osv.

Angående Corsair, så är som tidigare nämnts HX-serien modulära. HX750/HX850 har en ny ännu bättre design (DSG) än de äldre HX-aggregaten. CX400 är budgeterbjudandet från Corsair och håller inte riktigt lika hög komponentkvalitet (dock en bra bit över genomsnittet) som de lite dyrare kraftigare modellerna. Dessutom styrs fläkten i CX400 upp redan vid runt 200W för CX400, medan den i de flesta andra Corsairaggregat styrs upp vid 300W eller senare.

Här är en lista över vilka tillverkare som anlitats för de olika aggregaten.

CX-400 – Seasonic
VX-450, HX-450 – Seasonic
VX-550 – Channel Well (CWT) (PSH platform)
HX-520, HX-620 – Seasonic
TX-650 – Seasonic
HX-650 – Seasonic
TX-750 – Channel Well (CWT) .(PSH platform)
HX-750 – Channel Well (CWT) (DSG platform)
TX-850 – Channel Well (CWT) .(PSH platform)
HX-850 – Channel Well (CWT) (DSG platform)
TX-950 – Channel Well (CWT) (DSG platform)
HX-1000 – Channel Well (CWT)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Hedersmedlem

Det är stor skillnad konstruktionsmässigt (som svar till TS), men alla Corsair agg håller mycket bra kvalitet. Endast CX400 är på nivå komponentmässigt med vad som anses "normalt" för andra (tex en del Cougar ).

HX750 och HX850 är bland marknadens absolut bästa oavsett märke och pris. CWTs senaste och bästa plattform, men t.o.m modifierad av Corsair för att bli ännu bättre. Inte ens Enermax dyraste presterade lika bra, trots skyhögt mycket högre pris, vilket jag visade i en annan tråd.

Corsair själva lejer alltså inte bara en tillverkare och "som sen klistras med Corsairs klisterlapp. (Branding)". De anger vilken komponentskvalitet det ska vara, samt ändrar i konstruktionen där de tycker det behövs (HX750/HX850 och nu senast det nygamla HX650). Garantierna, specifikationerna och testerna av oberoende sajter talar sitt tydliga språk.
Ibland har faktiskt kejsaren nya, riktiga kläder oavsett vad tidigare lycksökare inom branschen hållit på med.

Hiper försökte och stupade. Antec har tillverkat ömsom vin, ömsom vatten. Cougar gör ett gott försök men snålar fortfarande i många agg på kondensatorsidan, men marknadsför sig med att ha Japanska kondensatorer. Det har dem, men oftast endast på primärsidan. Varför tror ni att de endast har 3 års garanti mot Corsairs 5-7?
Coolermaster är ett annat exempel som gör en del bra agg, men tyvärr också en del dåliga. Varför ska man behöva granska varje enskild modell för att veta vad som håller måttet?

Det behöver man INTE med Corsair och där skiljer de sig från i stort sett alla andra.

Än en gång: Inte något av Corsair nätaggregat är dåligt, oavsett modell. Det finns inget annat märke som lyckats med detta tidigare (iaf imho). Möjligen Seasonics egna agg, men deras utbud är inte alls lika stort eller prismässigt fördelaktigt.

Edit: Tack för listningen WrongTarget, dock är TX950 visserligen DSG-baserad, men utan de förbättringar som HX750/HX850 har, varför ripplet inte är lika extremt lågt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Underbara uttömmande svar ni kommit med, boys. Man tackar!

Men då vaknade förstås ett par frågor till.

1. Trots att Corsair högaktas för sin genomgående toppkvalitet undrar jag om det är någon som helst skillnad mellan de olika tillverkarnas modeller. Ja, bör jag satsa på ett HX650 från Seasonic eller är det värt att höja sig ett snäpp till HX750 från CWT? Seasonic Vs. CWT, alltså?

2. Ripplet?

Visa signatur

R2UD3RCM550930577010006U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spleen

1. Trots att Corsair högaktas för sin genomgående toppkvalitet undrar jag om det är någon som helst skillnad mellan de olika tillverkarnas modeller. Ja, bör jag satsa på ett HX650 från Seasonic eller är det värt att höja sig ett snäpp till HX750 från CWT? Seasonic Vs. CWT, alltså?

2. Ripplet?

1. Beror snarare på hur mycket du tänker belasta agget med i hårdvara till datorn.
HX 750 om du tänkar skaffa flera kraftiga gfxkort för Sli/CF + eventuellt överklocka rubbet...? ( både GPUs samt CPU alltså)
Annars klarar du dig lätt på mindre agg. 550w räcker och blir över i en standarddator.

2. Rippel kan enklast förklaras som oren spänning. En 12v lina levererar någonstans runt t, ex 11,8v - 12.2v. Ju mindre rippel ju mindre differans mellan spänningstoppen/botten. Jämnare spänning mår hårdvaran bäst av.

Permalänk
Medlem

Jag är på väg att skaffa ett nytt mATX system och jag måste ha modulärt nätagg i det. Frågan jag ställer då är om det är värt att lägga ner ca 300 kr mer för att få Corsair HX750 istället för Corsair HX650W då

HX-650 – Seasonic
HX-750 – Channel Well (CWT) (DSG platform)

Eller ska jag spara mina 300 kr och köra på 650w'arn?

Permalänk
Medlem

spar dina 300

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Supermicro A2SDi-HLN4F | Atom C3758 | Fractal Design Define C | 64GB ECC RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 14 | AP: 2pcs Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

HX 750 är ett "bättre" effektivare agg av en modernare konstruktion än HX650, men om det är värt 300 bagis för er är ju svårt att säga.

(ett mATX system kan man ju misstänka drar så lite ström att det är bortkastat med ett 600+W nätagg iallafall)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spleen

2. Ripplet?

1. Nej, det går inte generellt att säga att den ene OEM-tillverkaren genomgående skulle leverera bättre aggregat än den andra. Man får snarare se till både tillverkare och design.
HX650 bygger på HX620 (endast mindre förändringar i grunddesignen), som är ett mycket bra aggregat, men på en äldre plattform.
HX750 är byggt på en ny plattform, bättre än CWT's äldre plattform som VX550 och TX750/TX850 bygger på. Den är även snäppet bättre än Seasonics plattform för deras HX-modeller.

Men jag tycker som tidigare talare att du snarare skall titta på vad du skall ha för komponenter i första hand och därefter kan det kanske bli aktuellt att kolla på prestandaskillnader mellan aggregaten.
Om man inte skall köra high-end, så räcker ett HX650 till allt.
Eftersom det är ett m-ATX system som skall byggas, så antar jag att det inte blir high-end komponenter (de brukar ju ta plats och vara väldigt effektkrävande->varma).
Som exempel på hur mycket saker och ting egentligen drar, så kan man titta på x-bit labs lilla sammanställning över hur mycket HD5850 och HD5870 drar:
http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/radeon-hd5800-...

Med sitt testsystem med en överklockad och övervoltad core i7 920 (överklockad till 4,1 GHz och som drar ~100W mer än en oklockad i7 920) och HD5850 i CF, så fick de ett effektdrag på 615W med både Furmark och Linpack igång samtidigt. Detta innebär alltså att både grafikkorten och processorn belastas med mer last än de någonsin gör av normala applikationer, samtidigt (dvs en situation som aldrig kommer att uppkomma).
Under last med det mest effektkrävande spelet de kunde hitta, så fick de en last på maximalt 450W (vilket ger att under normal spelbelastning ligger belastningen på ~400-450W )

I princip skulle man utan problem även kunna köra HD5870 i CF på HX650 med deras system, för även om lasten kan komma upp i 688W, så krävs det syntetiska program specifikt inriktade på att ge hög effektbelastning för att ens komma så högt. En hög spelbelastning är ju 500W. Med oklockad processor skulle lasten ligga på runt 400-450W spellast och på sin höjd 600W i absolut maxlast.

De gjorde denna sammanställning av olika processorer i olika klock + HD5870 i single och CF:
http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/radeon-hd5870-...

Personligen skulle jag dock tittat på HX750/HX850 i fallet med överklockad i7 920 processor och två HD5870.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Hedersmedlem

själv så är mitt nya byggprojekt en i7 920 platform på ett corsair vx450 (som en del av er sett), man klarar sig rätt långt på även de "mindre" aggen. Iofs så har ju vx550 en del mer amps på 12v men men. vad är det för matx system (kan ju vara alltifrån 1366 osv till mycket mindre krävande system)?

Permalänk
Medlem

Är vx450 tyst runt 300w?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Är vx450 tyst runt 300w?

Så här skrev "silentpcreview.com" i sin test på VX450; "If you want the best noise performance from the VX450W, use it in a system that draws no more than 300W (DC), and/or ensure that its immediate environmental temperature does not climb much above 30°C."
Testet här: http://www.silentpcreview.com/article751-page1.html

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
själv så är mitt nya byggprojekt en i7 920 platform på ett corsair vx450 (som en del av er sett), man klarar sig rätt långt på även de "mindre" aggen. Iofs så har ju vx550 en del mer amps på 12v men men. vad är det för matx system (kan ju vara alltifrån 1366 osv till mycket mindre krävande system)?

I mtt bygge är ett modulärt nätagg ett måste och det minsta HX som Corsair har är 650W så därför kollar jag på HX650 och HX750W. Systemet i säg kommer inte vara jättekrävande (om inte GF100 visar sig vara det) då det kommer bestå av en i7 930 och GF100. Så är det värt att lägga ner 300 extra för 750W? Systemet i sig hoppas jag kunna hålla igång i alla fall två år framåt.

Permalänk
Hedersmedlem

inte krävande? hur hög tdp är det på gf100 (vad de nu kommer heta)?

skulle jag ta i så skulle jag ta i ordenligt (kommer antagligen köpa ett större agg senare, kanske zalman 850W då de håller sig tysta vid högre belastning och byta upp grafikkortet, om jag får för tjejen då iofs (fick övertala henna att byta ut sin TN 19" mot en 2209WA idag trots att jag betalar allt)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget

Text med övertygande information!

Då satsar jag nog på ett HX650 trots allt. Skulle förmodligen räcka med ett 450W-agg i min kommande build som maximalt kommer att köra HD5770 och Phenom 965, men fördelen med att kunna plocka bort överflödig kabel kändes värd ett par hundra extra. Så modulärt blir det.

Visa signatur

R2UD3RCM550930577010006U

Permalänk
Medlem
Citat:

inte krävande? hur hög tdp är det på gf100 (vad de nu kommer heta)?

skulle jag ta i så skulle jag ta i ordenligt (kommer antagligen köpa ett större agg senare, kanske zalman 850W då de håller sig tysta vid högre belastning och byta upp grafikkortet, om jag får för tjejen då iofs (fick övertala henna att byta ut sin TN 19" mot en 2209WA idag trots att jag betalar allt)

Så du menar att jag ska ta 750w?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag säger att jag skulle göra det. Vem vet vad du ska använda det till i framtiden och det verkar ju vara ett lite bättre agg. Sedan är ju frågan hur priskänslig du är men för mig gör inte 300kr på en rigg för 15k så stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag säger att jag skulle göra det. Vem vet vad du ska använda det till i framtiden och det verkar ju vara ett lite bättre agg. Sedan är ju frågan hur priskänslig du är men för mig gör inte 300kr på en rigg för 15k så stor skillnad.

Nej 300kr är inte så jätteavgörande. Blir ett 750w då:)

Permalänk
Medlem

För ett par dagar sedan så satt jag också och tvekade mellan olika nätagg men beställde slutligen ett HX 750 igår. Egentligen är det sjukt överdimensionerat för min dator nu, men jag ville ha ett lite kraftigare än mitt HX520 för att vara redo för nytt Nvidia-kort till sommaren.

4-500kr extra var det värt för ett modulärt nätagg med hög effektvitet, speciellt som jag troligen kommer att använda det i minst 5-10 år.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

HX750 låter tyvärr mer än HX650... det måste man också väga in!

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H.Bengtsson
I mtt bygge är ett modulärt nätagg ett måste och det minsta HX som Corsair har är 650W så därför kollar jag på HX650 och HX750W. Systemet i säg kommer inte vara jättekrävande (om inte GF100 visar sig vara det) då det kommer bestå av en i7 930 och GF100. Så är det värt att lägga ner 300 extra för 750W? Systemet i sig hoppas jag kunna hålla igång i alla fall två år framåt.

Nja, Corsair har ju faktiskt fortfarande HX520 och HX450 ute hos vissa försäljare, även om det verkar som om Corsair avvecklar sina modulära aggregat under 650W.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=111532
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=381493

Om du inte tänkt köra med fler än ett (high-end) grafikkort räcker ett HX520 eller ett HX650 gott.
Visserligen har du tänkt dig rätt effektkrävande komponenter, i7 930 är rätt effektkrävande och GF100 förväntas att bli det, men de aggregaten duger gott.

Även Seasonic M12 II 500W kan vara något för den som vill ha ett bra tystgående nätaggregat med modulära kablar. Nackdelen är att priset ligger väldigt nära HX650.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=273671

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davyp3
HX750 låter tyvärr mer än HX650... det måste man också väga in!

Det låter även mer än mitt gamla Hx 520
Inte så mycket att det stör egentligen, verkar vara mest vibrationer, men Hx 750 är ju inte knäpp-tyst.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3