Permalänk
Medlem

Fläkt som tål lite värme

Har en lite ovanlig request här, ska modda min spis kamin =D

I mitt hus hade jag en öppen spis men elda man i den så sa det vooof så var veden nerbrunnen och inte nån direkt värme kom ut i huset så självklart slängde jag in en spisinsats för att få ut mer av veden.

Insatsen är installerad nu och några ved trän håller några timmar nu istället för 30 min men jag känner att jag inte får ut värmen i huset riktigt så jag tänkte lösa det med ett par fläktar.

Först gjorde jag bara ett hål ovanför spisen för att få ut mer värme genom självdrag och visst kommer det ut värme där men det går att få ut mer.

Det jag har tänkt är att sätta in 2 st 60 eller 90 mm fläktar och suga ut värmen som samlas runt kaminen inne i öppna spisen men hittar inte några bra fläktar att sätta där.

Fläktarna jag behöver bör klara av upp mot 100 grader utan att smälta sönder, Kabeln kommer jag att dra på utsida vägg då jag ska kakla hela väggen.

Någon som har nåt tips om lämpliga fläktar?

Här är en otroligt snygg paint bild så ni ser lite mer hur jag menar

Hålet kommer att döljas med galler så fläktarna kommer inte att synas.

Visa signatur

E8400 - 4GB DDR2 - geforce GTX280 - Antec Twelvehundred - Corsair 750W

Permalänk
Medlem

Skulle tro att du kan lösa detta utan en fläkt och ändå få bra fart på luften.

Ett luftinsläpp botten och ett där du tänkt placera fläkten för lite skorstenseffekt.

edit: om det är möjligt att släppa in luft där

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

du får nog inte så mycket hjälp på ett dator forum

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Glimbrink

Du skall inte säga det, det finns väldigt många kompetenta personer här...

Permalänk

Det jag oroar mig för att det kan komma in ångor, sot och annat som inte är så roligt att ha inne i rummet/huset.

Men är det en sån stor vit kamin, med ett hål uppe längs framsidan ? i så fall kan jag tänka mig att det kan funka Inga kunskaper inom det ämnet, men ska följa det här hur det går
Uppdatera gärna, när det händer saker!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Glimbrink

Behöver hjälp med att hitta en dator fläkt så tänkte höra med proffsen på dator komponenter^^ (finns säkert fläktar som är mer lämpade för mitt ändamål men är antagligen lite högre prislapp på dom)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MAxAbbemo
Det jag oroar mig för att det kan komma in ångor, sot och annat som inte är så roligt att ha inne i rummet/huset.

Men är det en sån stor vit kamin, med ett hål uppe längs framsidan ? i så fall kan jag tänka mig att det kan funka Inga kunskaper inom det ämnet, men ska följa det här hur det går
Uppdatera gärna, när det händer saker!

Det är en insats jag har satt in i en befintlig öppen spis. En öppen spis är som det låter, ett murat hål i väggen och en skorsten rakt upp. En insats är gjord helt i gjutjärn som man sätter in i eldstaden plus en mindre skorsten som också är tillverkad i gjutjärn, man kör upp i den gamla skorstenen ca 1.5 meter och isolerar runt skorstenen för att få värmen att stanna kvar inne i eldstaden, så all eldning sker i insatsen och all rök och sot åker upp i skorstenen medans gjutjärnet värms upp som ett element. Det fina med en insats är också att man stryper luften med ett spjäll så man får ut mer energi ur veden

Insatsen står inne i eldstaden på 3 fötter som är 5 cm höga och en springa på ca 10 cm ovanför och 1.5 cm på sidorna och meningen är att det ska sugas in luft under och ut ovanför insatsen men jag har lite dålig cirkulation i huset så det funkar inte så bra för mig =/ så det är all luft runt skorstenen i gjutjärn jag vill ha ut, det är rekomenderat att ha ett hål där uppe av tillverkaren för självdrag men med min cirkulation i huset funkar det sisådär.

Med en eller två fläktar där kan det ju inte bli sämre iallafall så det är värt ett försök

Satan vad mycket jag skrev

Har ju sett många fläktar gjorda i olika metaller men det är kablarna jag är rädd ska smälta så har ni något tips så ös på.

Visa signatur

E8400 - 4GB DDR2 - geforce GTX280 - Antec Twelvehundred - Corsair 750W

Permalänk
Avstängd

Fläktar undertill är nog det ända lösningen, dock med dammfilter

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Axialfläkt är vad jag skulle tro är det som passar din lösning bäst. (lika bra o till lägga att jag har ingen direkt erfarenhet och är inte nån expert på det här området)

Vet inte vad dom ligger i pris och kan ju va som du skrev att dom är några hundra dyrare.

MAxAbbemo´s förslag med rören kan ju vara en ide om de är kablarna som är problemet. dock så vill du nog ha mindre än 100 i ID kan bli svårt att lägga kakel över.

eller om de finns någon form av isolerande "papper" du kan lägga bakom kablarna.

Just de, du kanske skulle kunna sätta upp en takfläkt för att få upp lite cirkulation i rummet,

Lycka till.

*EDIT*

Hittade priser på axialfläktar.
Fläkt 60mm
Fläkt 92mm

Vet dock ej vad dessa klarar för temperaturer.
men hittade massor på google.se som klarade 105*C dock utan pris, gör man en fläkt för höga temperaturer så borde ju kabeln oxå vara designad att klara dessa temperaturer tycker man.

Permalänk
Medlem

Hej, Ett bra sätt att slippa sot och massa annat skit är att du ger gör ett litet hål under kaminen (Men inte så att all kol ramlar ner i den ) Och i det lilla hålet så skall du sätta fast en fläkt i fronten, På så sätt kommer den dra in värme ifrån kaminen (Det låter inte troligt, men en tillräckligt stark fläkt så gör den det)

En kompis gjorde detta och det funkar utmärkt! Kan försöka rita ett skiss någon dag framöver då jag har tid hur det skall se ut.

Men varmlufts fläktar (Inga bjässar som finns liknande på prisjakt) finns att hitta på Bauhaus om jag inte minns fel.

Permalänk

Vad med att blåsa in kall luft i botten, och låta den komma ut i toppen? då slipper du värme problemet för fläkten tror jag..

Permalänk
Medlem

Har inte läst hela tråden men hade samma tanke som dej för nåt år sen... På fyllan fäste ja en fläkt me ståltråd å körde igång, attans va mycke varmluft de kom. Tänkte mäta tempen så ja tog en stektermometer modell kapilärrör, den gick i taket å självdog... Fläkten skar efter 5-10min... Fläkten ja använde hade både ram å rotor i aluminium å min högst vetenskapliga uppfattning e att fettet blev för flyktigt å smet iväg... Har inte prövat mer men tycker Contristas förslag låter bättre...

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Medlem

kolla biltema och en kylarfläkt (de klarar etan problem 100-200 grader)

Permalänk
Medlem

Elfa.se har mer än du kan föreställa dig, fläktar i olika sorters material osv. Kanske kan vara nått.

Permalänk
Medlem

Nu är jag väldigt dålig på att förklara så jag visar 3 bilder istället hur du kan göra.

Fläkten blåser in luft i rören som värms upp av elden, själva luften kommer inte i kontakt med elden.
Det funkar riktigt bra men det kräver ju förstås lite mer arbete.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

en fläkt där låter väldigt overkill/onödigt. Jag tror att bara du gör ett eller ett par snygga hål så kommer den naturliga konvektionen vara fullt tillräckligt för att bilda ett drag som för ut varm luft i rummet?

Du skriver att du har dålig cirkulation i huset men värmen i kaminen skapar temperaturgradienter som gör att den varma luften stiger och letar sig ut genom hålet ovanför insatsen. Det bildas då ett undertryck och den kalla luften försöker "täppa" till och sugs in under kaminen, där den värms för att sedan stiga osv osv. Det bildas således en cirkulation tack vare värmen från kaminen, det är såhär kaminer fungerar, elden skapar ett rätt bra drag. Som du säkert märkt då den öppna kaminen utan restriktion i luftflödet gjorde att dina trän brann på 30 minuter istället för timmar.

Jag skulle säga, skit i fläkten, gör ett par snygga hål så blir det nog varmt och fint!

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk

vet att det ska finnas fläktar i aluminium som ser ut som pc fläktar har själv en sån 230v Ac modell kommer inte ihåg märket och klisterlappen på den är borta sen länge då jag tog den ur en elskrotlåda på jobbet efter att dom skrotat massa gammla robotstyrskåp.

den jag har låter som en jumbojet men flyttar helvets massa luft men inget man vill ha inne i huset direkt pga ljudnivån...

men som sagt det finns fläktar som tål värme men har ingen aning om var du får tag i dom

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows