Permalänk
Medlem

OpenNet vs. Zitius

Sitter som ansvarig för att ordna fiberanslutning till vår fastighet (Stockholmstrakten), och sitter och klurar på vem man ska ge förtroendet. Om vi lägger de klassiska operatörerna åt sidan och bara tittar på öppna nät, så verkar det bara vara OpenNet och Zitius som gäller här.

Vad har ni för erfarenheter av dem? Bör man passa sig för någon av dem? Har fått varnande ord angående Xred som OpenNet anlitar, att det är risk för att de bygger undermåligt. Men jag har inte sett några bevis för det. Så som sagt, har någon själv erfarenheter av hur dessa är att ha att göra med?

Zitius propsar starkt på att dra fiberbaserat fastighetsnät, och oberoende installatörer håller med. Alla klassiska operatörer OCH opennet förespråkar koppar. Där är ännu en grej man måste bestämma sig för ...

Permalänk
Medlem

Kom igen nu, jag vet att det är många som har Zitius och OpenNet här, ni måste väl i alla fall ha BRA saker att säga om dem om inte annat?

Permalänk
Medlem

Zitius är ganska klantiga, har konfigurerat min lina fler flera gånger vid förändringsarbeten, flytt etc. ( har företagsabbonemang hemma)

Jag har svårt att se att opennet är sämre, så jag hade nog kört med dem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Orkar inte med nån längre utläggning, men zitius har jag ingen bra erfarenhet av.
Kan enbart få 2 av 10 ipn av Bahnhof "pga begränsningar i zitius nät".
Har under 6 månader inte lyckats få tag på nån, varken hos zitius, bahnhof eller hos bredbandsansvariga hos min hyresvärd som kan förklara varför det är såhär.

Jag anser det inte vara seriöst att år 2010 bedriva en stadsnätsoperatör som inte kan leverera vad tjänsteleverantörerna VILL leverera, eller för den delen ha ett såpass kasst nät att dom har lyckats bygga in begränsningar i antal IP: som kan tilldelas kund.

Sen angående fiber hela vägen hem, varför?
Jag har ju så, men eftersom dom enbart installerade en 100/100 fiber<->ethernetconverter, så sitter jag ju för tillfället sämre till än folk som har koppar och kan köra 1000/1000... Och den dan man behöver mer än 1gbit kan man ta den smällen att dra om kablar...

Sist men inte minst var jag själv med om en upphandling så sent som förra året, där kontaktades zitius, men dom återkom inte ens med ett anbud (misstänker att installationen var för liten för att dom skulle orka)

Valet föll på Ownit.
Öppna nät och valfrihet i all ära, men varken zitius eller opennet var ju inte i närheten att kunna konkurera med Ownits 179:- per hushåll för 100/100.

Permalänk
Medlem

I detta falll skulle zitius uttalat installera convertrar som klarar gigabit in och ut, men jag förstår verkligen att det du säger irriterar dig. Samma grej skulle ju kunna gälla oss den dagen det känns aktuellt med 10 Gbit (vilket väl cat6 ska klara i bästa fall iaf).

Ska tillägga att de varit strålande att ha att göra med hittills som säljare iaf. Sen vet jag ju inte hur de är som KO därefter

Ownit är min nästa starkaste kandidat. De verkar ha precis rätt balans. Får jag fråga hur du upplevde dem under upphandling, installation och sedan löpande? Har det varit smärtfritt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av eldloppa:

Kom igen nu, jag vet att det är många som har Zitius och OpenNet här, ni måste väl i alla fall ha BRA saker att säga om dem om inte annat?

Notera att den typen av inlägg är förbjudna enligt § 4 i reglerna. Den här gången låser jag inte din tråd på grund av detta, men tänk på det i fortsättningen.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad som är värst egentligen.. zitius är riktigt klantiga ibland och som någon påpekade där uppe verkar de inte gilla små områden och privatpersoner..

OpenNet är lite anonyma, men i regel stämmer väl "No news is good news" (Inga nyheter = bra nyheter, för den som inte är så internationell eller fattar ordeleken).

Permalänk
Medlem

Precis, det skrivs inte mycket negativt om dem. Vilket kan betyda att nästan ingen har dem, eller att det Bara Fungerar. De har varit trevliga, korrekta och rappa i offertarbetet i alla fall. Så för stunden tror jag att OpenNet och Ownit ligger närmast om hjärtat, så får man bestämma sig för om man vill ha fritt och bra, eller billigare och ändå bra.

Permalänk
Avstängd

Om båda kan bygga Gbit nät så kör på Opennet.

I min mening blir det bara ytterligare en felkälla när Zitius sätter upp fiberkonvertern. Samt att det givetvis även blir dyrare installationskostnad än att sätta upp passiva uttag.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

Vid nya "installationer" brukar man ofta välja att dra fiber i hela fastighetsnätet. Jag har svårt att hitta större nackdelar med att göra det idag. Nu har jag bara varit i kontakt med OpenNet, men där placerar man ju en CPE (switch) hos varje kund. Ett fiberinterface där fibern går in, och resten koppar.

Permalänk
Medlem

Hos oss offererade OpenNet kopparbaserat fastighetsnät. De talade inte ens om fiber.

Jag är så inne i hela diskussionen med koppar vs. fiber att jag startade en helt egen tråd för det, ni är välkomna att gå dit och bemöta argumenten ...

Permalänk

Teknikpartner

Välja KO är lite åt hållet att välja teknikpartner samtidigt och jag finner det rent sakligt intressant att föra dialog med KO som bidrager med idé, kunskap och kontakter som sträcker sig utanför denns område.

Har numera förstått att bygger vi rätt, så finns mängder med fastighetstjänster att använa också även om KO inte är inblandade. Viktigt är bara att vi får nyttja ett par portar i deras switchar.

Bolag som jag fått kontakt med är TIKANO AB och Aptus Elektronik AB - Kommunikation, Passersystem, Tvttbokning, Porttelefoni, Energi, Larm, Ls

Vad jag menar är att vissa KO mer än gärna hjälper till så att jag får mer information direkt, istället för att lägga sig mitt i mellan (skära i mellan) och bli förhindrande). En sådan teknikpart vill vi ha lång relation med.
Både Open Net och Zitius verkar vettiga fast Zitius känns lite tryggare och ger ett mer solitt intryck, Open Net är lite som en kalv på vårbete.

Glömde skriva in vem jag hade som favorit
Permalänk
Medlem

Nu har det visat sig att Stokab vill ha ELVA GÅNGER mer betalt för stamnätsanslutning än vad Skanova tar. Zitius går inte i Skanovas nät. Så där föll de bort... o_O

Permalänk

Aj aj

Skrivet av eldloppa:

Nu har det visat sig att Stokab vill ha ELVA GÅNGER mer betalt för stamnätsanslutning än vad Skanova tar. Zitius går inte i Skanovas nät. Så där föll de bort... o_O

Det var en nyhet för oss, trodde att alla använde sig av Skanova

Permalänk
Medlem

Själv så går vi ifrån öppet stadsnät i min BRF till fördel för en operatör, det blir billigare för användarna samt bättre support.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seven O Nine:

Det var en nyhet för oss, trodde att alla använde sig av Skanova

Jag kan glädjande meddela att de sedan ett par dager tillbaks nu gör det Så där blev plötsligt en till aktör möjlig för oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veidit:

Själv så går vi ifrån öppet stadsnät i min BRF till fördel för en operatör, det blir billigare för användarna samt bättre support.

Det är lite det där som är min känsla också. Det är inte enbart av ondo med inlåsning. Eller annorlunda uttryckt, det finns olika former av inlåsning, olika cirklar i helvetet, och man får välja vilka man ogillar minst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eldloppa:

Det är lite det där som är min känsla också. Det är inte enbart av ondo med inlåsning. Eller annorlunda uttryckt, det finns olika former av inlåsning, olika cirklar i helvetet, och man får välja vilka man ogillar minst.

Helt klart.
Problemet med öppna stadsnät är att vissa är bättre och vissa är sämre, det gäller att välja rätt.
Ibland får ISPn inte köra dhcp server samt liknande tjänster själv, dom kan oftast inte felsöka ordentligt och då får dom kontakta leverantören av stadsnätet och då tar det längre tid att hjälpa slutanvändaren.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk

Dhcp

Kände av olika KO hur de ser på att operatörerna kör Dhcp själva i nätet, Open Net velade hit och dit och jag har fått uppgifter om att där de kör Packet front så går det inte. I Zitius och Telias nät är det upp till operatören om han/hon vill göra det, de flesta vill inte.

Permalänk
Medlem

Bra information där 7o9, keep it coming. Vi är som sagt i spurten så all information du gräver fram är mer än välkommen.

Permalänk

IP adresser

Skrivet av eldloppa:

Bra information där 7o9, keep it coming. Vi är som sagt i spurten så all information du gräver fram är mer än välkommen.

Fick oroliga samtal från medlemmar om att Zitius begränsade antalet IP adresser, till ett hushåll. Vid en direkt förfrågan så är svaret, max 7 st per ISP och hushåll.

Permalänk
Medlem

Om det lever upp till det tycker jag inte att det låter som någon direkt begränsning att oroa sig över. Och vafan, är det inte HÖG tid att alla går över till IPv6 ändå?!

OpenNet skickade en annan installatör till oss igår som gav mycket, mycket bättre intryck. Borde få deras offert redan idag, och om det är något av allmänintresse som kommer ut av det så återkommer jag. Är fortfarande lite svagt vaksamt inställd till OpenNet, men de har riktigt korta avtalstider och om det är en bra installatör som gör det fysiska jobbet så kan man ju alltid backa ur i framtiden ...

Permalänk

Har tagit referenser på Open Net Vs Zitius
I allmännyttiga bolagen anses Zitius var den som har ordning på systemen, järnkoll på slutanvändarna, bra support och överlägset bästa tjänsteutbudet. Open Net anses vara bättre på marknadsföring, deras hemsida är oerhört mycket bättre än Zitius. De är dessutom dubbelt så många anställda i organisationen. Ringer man runt till olika Brf:er så säger de flesta att de är nöjda och att valet av öppet nät är i längden det som medlemmarna ville ha, de allara flesta är nöjda med valet av KO (svårt att jämföra givetvis). När man går igenom de båda bolagen så märks det tydligt att Zitius har de flesta stora fastighetsägare, privata fastighetägare, Brf:er och villaföreningar medan Open Net har många stadsnät. Fick ett Nyhetsbrev från Zitius idag och sådant har jag aldrig fått av någon annan, är det sant det som står där så blir vi nog nästa Brf i deras nät då de känns seriösa och månar om kunden.

Permalänk
Medlem

Underbart! Okej, då känns det som att man har lite mer på benen i den frågan. Men som du säger, jag tror att vi engagerar oss mer i detta än vad vi nästan borde - man blir nästan besatt av det. Det kanske är något som är genomgående för mig i alla fall, ska just till att köpa min nästa kamera och har grävt ut varenda uns information om kandidaterna under flera veckors tid för att hitta den ultimata kameran Men det är en diskussion för ett annat forum ...

Hur som helst, som sagt - kanske det faktiskt är så att både OpenNet och Zitius faktiskt levererar ganska bra tjänster, och att det sällan finns anledning som slutkund att klaga. Så den "amorterade mängden" problem (om än någon kanske är lite tristare på support eller så) man råkar ut för kanske är så liten att vi oroar oss onödigt mycket, vad vet jag. Sådana här anslutningar har en tendens att "bara funka", för det allra mesta, får jag för mig.

Det som talar starkt för OpenNet är deras korta bindningstid. Zitius vill helst ha in oss ett tvåsiffrigt antal år (även om vi har en kortare offert också), vilket jag upplever som omotiverat långt.

Permalänk
Medlem

Jag har en fundering till förresten, vad gäller tjänsteutbud. Det sägs att Zitius ska ha ett så fantastiskt utbud, men stämmer verkligen det?

Om jag går in på bredbandsväljaren (Zitius), STHLM BRF, så ser jag åtta internetleverantörer, sju telefonileverantörer och sju teveleverantörer.

Om jag går in på OpenNets serviceguide för Stockholm, så ser jag tio internetleverantörer och tio telefonileverantörer, men bara två teveleverantörer.

Så jag antar att det beror på hur man mäter (8+7+7 = 10+10+2 trots allt) och vad man är ute efter. Eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem

Och Seven O Nine, jag vet att offerterna generellt är konfidentiella, men kan du i alla fall ge mig en fingervisning om er situation är som vår, att OpenNet offererar löpande ettårig bindning medan Zitius offererar 5-10 gånger så långt? Och, känner du dig bekväm med det och tror du får "valuta" för den risk som bindning ändå innebär?

Permalänk
Medlem

Och jag kan tydligen inte sluta prata med mig själv, men noterade en sak till. Får skylla på att jag varit tyst ett tag och bunkrat upp saker att säga

Kolla på priserna mot slutkund på zitius och opennets tjänsteportaler. Zitius är helt klart mycket dyrare på samma tjänst från samma operatör i vissa fall, och ibland är det tvärtom. Exempel: Bahnhof 100/100 kostar 319 genom opennet, och 419 genom zitius. AllTele 100/10 kostar 289 genom opennet och 245 genom zitius. Osv. Men jag får för mig vid en snabb anblick att zitius generellt är dyrare.

Permalänk
Medlem

Styrelsen har ni beslutat att skära ned vårt urval till två - OpenNet föll bort. Kvar är Ownit och Zitius. Så jag antar att vad det gäller denna tråd är jag jag ganska färdig

Permalänk

Vi tog Zitius och då inte bara för deras tekniska försprång

Skrivet av eldloppa:

Styrelsen har ni beslutat att skära ned vårt urval till två - OpenNet föll bort. Kvar är Ownit och Zitius. Så jag antar att vad det gäller denna tråd är jag jag ganska färdig

Som slutkläm i offertpresentationen så berättade Sören Fernström (säljaren från Zitius). hur aktivering av nätet skulle gå till inför oss alla. Detta stod visserligen inte i offerten, men enligt Sören så var det självklart och något som alla andra operatörer säkert också gör. Zitius avsätter en pedagog som besöker alla hushåll (som vill ha hembesök) för att informera hur en Dator, Tv, Telefon, Router, Tv box kopplas ihop till en fungerade enhet och hur felanmälan går till i lugn och ro. Nästan 60% ville ha besöket och inte ett enda klagomål fick vi efteråt eller kommentarer som jag annars var van vid i mitt jobb. Niu har jag flyttat ifrån Blackeberg och bosatt mig inne i city i en förening med 300 lägenheter där vi har ComHem men inget bredbandsnät, så snart är jag tillbaka med nya rapporter.