Permalänk
Medlem

jag är uppväxt i en missbrukar familj, dom missbrukade allt även mitt förtroende. jag anser att det gått för långt när människor runt omkring påverkas eller stör sig på användaren av drogerna.

det är ju hemskt mkt folk som "hobby knarkar". antar att det är den minsta delen du menar = dom som sitter i stan eller i en sketen husvagn någonstans.

känner till många som knarkar väldigt hårt och många har bra jobb och är smarta och gör bra affärer än om lite små kriminella här och där. men man ser det inte på dom.
missbrukare brukar sköta sitt jobb exemplariskt eftersom det är därifrån dom får pengarna till sitt missbruk. jag anser att de som sitter på stan eller i en husvagn någonstans är svaga individer där det gått alldeles för långt där dom låtit drogerna tagit över allt, även sunt förnuft.

någon sa att dom kanske finns mitt ibland oss och det stämmer precis men det är ofta dom vi misstänker minst eftersom dom sköter sig så ingen någonsin ska kunna misstänka dom.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk

Är en person som bara röker Cannabis då och då eller går på rave ibland och tar exempelvis hallucinogena droger också knarkare?

Permalänk
Medlem

"Knarkare" är bara människor som är beroende av en substans, och vi har alla något som vi är beroende av.

Sno nålen från en heroinist och han/hon lär spåra.

Sno datorn från en inbiten sweclockare/gamer och han/hon lär spåra.

Det känns som att ordet "knarkare" eller "pundare" är alldeles för generaliserat och jag föredrar att använda orden brukare och Missbrukare personligen.

Personer som festar och rökar cannabis eller tar amfetamin, kokain, lsd eller dylikt på en fest är då i min mening brukare.

Missbrukare å andra sidan tycker jag är personer som har tappat kontrollen och som börjar göra inbrott osv för att komma över sin substans.

Det är lite som att kalla alla som har druckit en bira för alkisar.

Permalänk

Beror väl som många säkert redan sagt på vad man ser som knarkare. Någon som har lagt på sig ett beroende och istället för att försöka ordna sitt liv börjar stjäla etc. för att få råd med sitt knark står inte högt i kurs i mina ögon. Personer som ibland röker t.ex. cannabis ser jag dock absolut inte illa på sålänge de sköter sitt jobb/utbildning och helt enkelt lever på ett icke tärande sätt. Tycker att Turki är ovan sammanfattade hur jag ser på droger ganska bra. Tycker dock det är skillnad på t.ex. cannabis som är en ganska harmlös drog och kokain och annan skit som är jävulskt beroendeframkallande.

Ett problem med alla droger förutom alkohol och tobak är väl att det inte är lagligt och därför främjar eventuellt bruk kriminalitet. Sen kan man diskutera om det egentligen inte borde vara var mans rätt att bestämma vad han vill äta/dricka/sniffa/injektera i sin egen kropp, men så är inte fallet i dagens Sverige. Vore intressant om någon har varit i t.ex. Amsterdam där det ju på vissa ställen är lagligt med cannabis. Känns samhället annorlunda? Negativt / positivt? Lite nyfiken då de holländare jag pratat med på nätet oftast känts som väldigt vettiga, välutbildade personer med bra engelska etc, trots att vissa röker på. En eventuell avkriminalisering av cannabis torde ju minska kriminaliteten och öka skatteinkomster. Och nej, jag har aldrig någonsin tagit en drog. Tycker bara ämnet är lite intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Beror väl som många säkert redan sagt på vad man ser som knarkare. Någon som har lagt på sig ett beroende och istället för att försöka ordna sitt liv börjar stjäla etc. för att få råd med sitt knark står inte högt i kurs i mina ögon. Personer som ibland röker t.ex. cannabis ser jag dock absolut inte illa på sålänge de sköter sitt jobb/utbildning och helt enkelt lever på ett icke tärande sätt. Tycker att Turki är ovan sammanfattade hur jag ser på droger ganska bra. Tycker dock det är skillnad på t.ex. cannabis som är en ganska harmlös drog och kokain och annan skit som är jävulskt beroendeframkallande.

Ett problem med alla droger förutom alkohol och tobak är väl att det inte är lagligt och därför främjar eventuellt bruk kriminalitet. Sen kan man diskutera om det egentligen inte borde vara var mans rätt att bestämma vad han vill äta/dricka/sniffa/injektera i sin egen kropp, men så är inte fallet i dagens Sverige. Vore intressant om någon har varit i t.ex. Amsterdam där det ju på vissa ställen är lagligt med cannabis. Känns samhället annorlunda? Negativt / positivt? Lite nyfiken då de holländare jag pratat med på nätet oftast känts som väldigt vettiga, välutbildade personer med bra engelska etc, trots att vissa röker på. En eventuell avkriminalisering av cannabis torde ju minska kriminaliteten och öka skatteinkomster. Och nej, jag har aldrig någonsin tagit en drog. Tycker bara ämnet är lite intressant.

Ja det kan jag hålla med om, egentligen borde väl inte cannabis ens vara klassat som en drog då den inte är i närheten så farlig som tex alkohol, men det verkar ju vara en annan femma här i sverige i alla fall.

Har inte varit i Amsterdam personligen men har ett par online polare som bor där och ett par irl polare som jobbar där, alla dessa påstår att när det är "low season" så är det ganska tomt på coffeshopsen, det är inte förrän turisterna kommer som det börjar bli trafik, så en logisk slutsats borde då vara att holländarna inte röker så väldigt mycket själva utan turisterna.

Har dock inte hittat någon pålitligt undersökning som kan backa detta, kanske nån annan kan?

Hoppas inte det blir för mycket OT

Permalänk
Medlem

Anledningen att Cannabis är olagligt är väl mestadels skolbok-tramset att det är "inkörsporten till tyngre droger"

Tro fan det när det är olagligt! Samma kriminella idioter som säljer det vill ju sälja dom tyngre grejerna också kan man ju gissa!

Hade det varit lagligt vore det en annan sak dock, men det är inget som tas upp i dom politiska PK-debatterna.

OBS! Jag har aldrig rökt cannabis i någon form personligen, även om jag blivit erbjuden. ( Jag skulle testa det om det var lagligt dock kan jag säga ( som ersättning till några öl vid ett festligt tillfälle ), men jag ger inte en krona till "kriminellt drägg", så det får vara )

Jag tycker som "TukI", Alkohol är en drog som kostar samhället mycket mer pengar. Förbjud det också annars är det ju konstigt, för att inte säga absurt, att ha cannabis förbjudet. Alkohol är långt mycket farligare och har fler biverkningar än en joint, vad jag förstår.

Så länge cannabis är olagligt så gynnar man bara alla dom kriminella gängen här i sverige, som ständigt växer. Även om det inte är svenska medlemar i dom gängen precis, så finns dom ju här nu och dom växer tyvärr fortfarande.

Legalisering av cannabis hade löst många problem - mycket kriminell verksamhet hade nullifierats utan polisiär insats.

Man hade dessutom kunnat få in skattepengar, samt avsevärt mindre skador/kostnader jämfört med vad alkoholen kostar samhället... ( Man kan inte ha dåligt "joint-sinne" vs Alkohol där folk tappar hämningar och vissa blir t.o.m agressiva och ställer till med elände )

Men det är bara min gissning, jag har som sagt aldrig rökt på själv - bara läst om det.

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell