Permalänk
Skrivet av krrjon:

Med andra ord menar du att det finns ingen luftkylare på marknaden som kan kyla en processor till 4-5C över lufttemp?

Ok då e det fel på mina tempsensorer........konstigt bara att kylaren inte ens blir varm......jag menar kallare än kroppstemp men jag ligger väl över 40........

Ser ut såhär just nu 12C ute fönstret fortfarande öppet.......
http://i66.photobucket.com/albums/h276/krrjon/tempss.jpg

Tack för beviset...tänkte precis ladda upp mina värden...Bara läs killens senaste inlägg..."Jag tror....."
Det gör man i kyrkan!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Skrivet av era909:

Nja, det du vet med säkerhet är att ditt program / dina tempsensorer rapporterar 9 grader lägre temperatur. Det betyder inte att det stämmer. Många tempsensorer är dåliga på att mäta låga temperaturer då de är kalibrerade/anpassade för att vara rättvisande där det verkligen spelar roll - när du börjar närma dig skadligt höga temperaturer.

Fläkthastigheten stämmer säkert och att du får bättre temperatur än med orginalkylaren är det ingen som ifrågasätter. Men inte SÅ låg.

Haha! Jag väljer att lita på / använda program för att kunna bencha hårdvara eller förändringar i hårdvara istället för att gissa mig till försämringar eller förbättringar. Sen har jag förståelse för att de inte alltid visar 100% rätt värden...men det är bättre värden än inga värden!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Tack för beviset...tänkte precis ladda upp mina värden...Bara läs killens senaste inlägg..."Jag tror....."
Det gör man i kyrkan!

Jag kan ändra till "Jag vet" om du vill.

Angående krrjons edit med bilder. Om jag hade en processor med felaktiga tempsensorer som visade minus 50 grader med standardkylaren och tog ett screenshot på det, vore det bevis för att min processor var minus 50 grader? Det var en retorisk fråga btw.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av era909:

Jag tror du får väldigt svårt att få ner en kylare som inte är modifierad på något sätt så lågt. Det närmsta du kan komma är ca 1 grad över rumstemperatur på heatspreadern men då är själva kärnorna flera grader varmare än så. Detta kräver en TRUE med dubbla Delta fläktar, eller någonting motsvarande.

Kylaren blir inte lika varm som processorn. Du har inte 100% effektiv värmeöverföring mellan processorn och kylaren.

nej nu ljuger du dej blå!!! En CPU som drar ca 30-40w i Idel kan man vist få till ca 1-2grader över rums temp...(Har testat med två 2000rmp fläktar på min hyper 212 plus...) Så ljug inte...(Värmen mäts ju vid kärnorna av den inbyggda temp sensorn från AMD eller Intel)

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av era909:

Jag kan ändra till "Jag vet" om du vill.

Angående krrjons edit med bilder. Om jag hade en processor med felaktiga tempsensorer som visade minus 50 grader med standardkylaren och tog ett screenshot på det, vore det bevis för att min processor var minus 50 grader? Det var en retorisk fråga btw.

Vad är det med dig? Ledsen för att du inte köpte Arctic?! Inte nöjd med ditt kylarköp?
Vågar kanske inte erkänna att dyrast inte alltid ger bäst resultat?
Ditt exempel skulle ju visa helt orimliga värden...jag tycker inte våra värden är orimliga...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

nej nu ljuger du dej blå!!! En CPU som drar ca 30-40w i Idel kan man vist få till ca 1-2grader över rums temp...(Har testat med två 2000rmp fläktar på min hyper 212 plus...) Så ljug inte...(Värmen mäts ju vid kärnorna av den inbyggda temp sensorn från AMD eller Intel)

Nu vet jag inte hur det är med din 955 men min 945 och en polares 945 och en polares 940 visar samtliga lägre temp på kärnorna än på cpu......på min screen är TMPIN0=cputemp(vet inte vart den sensorn sitter men det kan säkert någon upplysa om).........TMPIN1 är chipset.......

På min C2D E6420 är det tvärt om kärnorna visar högre än CPU......

Permalänk
Avstängd
Skrivet av krrjon:

Nu vet jag inte hur det är med din 955 men min 945 och en polares 945 och en polares 940 visar samtliga lägre temp på kärnorna än på cpu......på min screen är TMPIN0=cputemp(vet inte vart den sensorn sitter men det kan säkert någon upplysa om).........TMPIN1 är chipset.......

På min C2D E6420 är det tvärt om kärnorna visar högre än CPU......

jag vet inte vad du mumlar om men det är kärnorna man ska se tempen på...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

jag vet inte vad du mumlar om men det är kärnorna man ska se tempen på...

Vad jag menar är att era909 sa att kärnorna har högre temp än cpun....men det verkar inte stämma på AMD......visst intel är det så men inte på min eller nån av mina polares AMD så vad jag vill komma till är att det går inte att jämföra intel och AMD på det sättet........AMD har bara en sensor som mäter kärnorna medans intel har en/kärna.......sen om de övriga kärnorna på en AMD har högre temp vet man ju inte.....ibland kan det skilja 5-6 grader/kärna på min C2D å det är bara en tvåkärnig prolle.......en quad core lär det ju skilja mellan alla fyra kärnorna........

Permalänk
Medlem

Om det är 12 grader ute i lappland och du har datorn just vid det öppna fönstret så är det väl inte så otroligt att den ligger på 17c idle. Tycker 17 grader låter rätt logiskt.

Här är en bild på min i5:a med intels originalfläkt:

CPUtempen verkar aldrig ändras litar inte riktigt på det där. Står typ alltid 25 c där.
Innetempen är just nu 25.6 c

Jag: 31 - 26 = 5 c
Krrjon: 17 - 12 = 5 c

Visa signatur

Core i5 750 2.66@3.33 ghz, 4 gb ddr3 pc3-10700, Sapphire Toxic Radeon hd 5850 1 gb vapor-x, Stockkylare, Fractal design r2
Core 2 Quad Q9400 2.66@3.44 ghz, 6 gb ddr2 pc2-6400, Powercolor Radeon hd 5770 1 gb, Corsair H50, Fractal design r2

Permalänk
Medlem

Jag har en mugen rev b 2 å jag tycker den är grymm!

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!