Skrivet av EyEr0n:
1. Du visste om felet innan du åkte till besiktningen. Ett hyfast enkelt fel att fixa då det troligen är blinkersrelät som är kasst.
2. Du fixade inte felet på 4 veckor.
Summa = Du får göra en ny fullständig besiktning.
Inte så konstigt.
Jag lät en vän kolla på felet innan jag åkte. Han förstod sig inte på det. Och så åkte jag till besiktningen och bilen blev underkänd.
Jag lät BMW service fixa felet. De bytte ut någonting, jag vet inte om det var någon kontaktor, ljuskontakt, blinkers, eller alla tre delarna. Då slutade blinkersen att haka sig. Men istället så fick jag ett nytt problem på köpet. Nu funkade det lite för bra. Det var nämligen så att man numera kunde svänga både vänster och höger med vänstra blinkersen påslagna. Man kör alltså rakt, sätter på vänster blinkers (som nu inte hakar sig längre), och så svänger man vänster. Man rätar då ut och kör rakt igen. Men vänster blinkers är fortfarande på!!! Haha! LOL alltså! Svänger man i det läget höger så är vänstra blinkersen fortfarande på. Haha!
Jag svängde av vid en stor grusplan för att testa skiten. Jag tror att det var en parkeringsplats, men det var inga bilar där som tur var. Ett av sättet att få de vänstra blinkersen att sluta blinka var att manuellt ta tag i blinkersspaken och skjuta den uppåt till neutralläget. Men ibland eller rätt ofta faktiskt behövde man ta ett steg till och skjuta upp den till höger blinkers och sedan tillbaka till neutralläget igen för att stänga av alla blinkers. Ofta hjälpte det alltså inte att man gick från vänster till neutralläget. Den kunde blinka även i neutralläget. Då växlade man till höger blinkers och gick tillbaka till neutralläget. Men ibland kunde fanskapet stänga av sig själv men då behövde man göra stora rattutslag. Om man säger att man kör rakt, sätter på vänster blinkers och svänger åt vänster, rätar ut och blinkersen är fortfarande på, då kunde man svänga en bra bit åt höger och sedan räta ut så släcktes blinkersen! Det är ju livsfarligt på vägen om man ska behöva göra stora rattutslag oavsett åt vilket håll, bara för att stänga av blinkersen! Det behövdes inte alltid lika stora rattutslag för att stänga av skiten, det var lite olika så där, ibland kanske en kvartsvarv eller mindre åt höger, och ibland mer. Men ändå, så ska det inte vara.
Jag svor och förbannade den flera gånger och den som har "lagat" den. Då kändes det verkligen som att man hade en jävla skrotbil. Men det kanske man har i alla fall. Men jag har inte haft några större, eller mindre fel på den på flera år, sedan jag köpte den. Men hur som helst, jag for tillbaka till verkstaden och lämnade den där igen. "Den här bilen är inte lagad. Den är nu värre än den var innan. Här har ni nycklarna!" Ungefär så.
Nästa gång jag kom för att hämta ut den så var jag glad att det äntligen skulle vara över. Jag satte mig i bilen och åkte. Jag svängde av vid samma grusplan som innan och gjorde några enkla tester. Den hade samma problem! Igen! Även om det kanske inte var lika tydligt. Man behövde verkligen köra några testvarv för att inse att felet kvarstår. Jag lämnade tillbaka den. Igen!
Jag vet inte hur många gånger jag har fått lämna tillbaka den, men det känns som att jag måste ha varit där minst tre gånger. Jag vet bara att sista gången jag var där så fick jag stanna och prata med en mekaniker. Han öppnade upp kåpan bakom ratten och där ska det tydligen finnas någon del i plast tror jag som skjuter tillbaka växlingsspaken och stänger på så sätt av blinkersen när man rätar ut ratten. Han visade mig den och jag minns det som att det var någon rund sak i svart plast med några vita plastdelar i mitten. Den hade de bytt sa han, den som de satte in var helt ny. Men nog var det något som inte stämde. Jag har en känsla av att det inte är en lika exakt kopia som på den som satt i från början. Den här var kanske till samma modell men från ett annat årtal, kanske en modifierad version så att den inte passade riktigt min bil.
Vet du vad lösningen blev till slut? Buntband! Han satte en tunn bit buntbant runt om det som behövde hållas på plats bättre och då funkade fanskapet! LOLz? Jag har testat den direkt efteråt på deras parkeringsplats först och sedan på min kära grusplan och det funkade ju. Det var som fan! Det hörs att det klickar lite när man svänger vänster och rätar ut igen, antagligen någon plastbit där som vill röra på sig men får inte det av buntbandet.
Vilken otrolig historia, va? Nu funkar blinkersen i alla fall! Jag skiter i hur det kan fungera med buntband. Jag var bara glad att komma därifrån. Och jag är rätt säker på att det var en verkstad som kan släcka tvåor från Bilprovningen. Det var ju en BMW service! Det är väl sällan märkesverkstäderna inte kan släcka tvåor? Men är det här något man måste säga till om i så fall? Eller sköts det automatiskt? Nu är det ju inte aktuellt längre för min del då det är redan körförbud på bilen, men kan vara bra att veta till nästa gång när något bestämmer sig för att strula och bilen underkänns på besiktningen. Men jag hoppas att det inte ska behöva komma till det.
Så där vet du varför det tog sån jävla tid för mig att göra efterkontrollen. Jag vet inte hur mycket tid jag har förlorat bara på servicen. Det var säkert minst två veckor. Så att så kan det också vara. Det behöver inte vara att man är nonchalant och missar sin efterkontroll, det kan vara andra faktorer som dröjer ut på tiden.
Skrivet av ryeshack:
Min bil blev underkänd, missade efterkontrollen, men behövde bara betala 200kr. Dock blev den underkänd igen. Lämnade in den till bilfirman som åtgärdade felet sist. Dom hittar inget fel på handbromsen. Nu skiter jag i det. Jävla hycklare på bilprovning.
Ja, det kan man tycka. Och om bilen skulle bli underkänd en tredje gång så har du bara en vecka på dig att åtgärda felet. Lycka till med att hinna med det om man har såna här konstiga problem som jag hade t.ex. med blinkersen så att man får lämna tillbaka bilen till service om och om igen efter att man precis har hämtat ut den och konstaterat att felet kvarstår.
Olyckligt för din del så var du tvungen att lämna bilen till Bilprovningen för att kolla om felet finns kvar. Jag menar du kunde ju själv inte veta om felet finns kvar eller inte, innan du tar den till Bilprovningen. Det var ju ett sånt där fel som bara folket på Bilprovningen ser, och ingen annan. Varken ägaren, föraren, eller en bilverkstad ser något fel, men det gör Bilprovningen. Jag förstår att du skiter i det nu. Jag lider med dig, det gör jag. Jag höll själv på att ge upp många gånger.