Bilbesiktning, besiktningsmonopol, och ett roligt problem med blinkersen

Permalänk

Bilbesiktning, besiktningsmonopol, och ett roligt problem med blinkersen

Tja!

Jag fick problem med blinkersen på bilen strax innan den skulle besiktigas. Typiskt! Problemet var att de vänstra blinkersen hakade sig då och och då. Det vill säga om man låter alla fyra blinkersen blinka samtidigt, då blir de alla fyra till en början, sedan låser sig den vänstra främre och vänstra bakre blinkersen i det läge där den lyser hela tiden, medan de högra blinkar normalt. Det brukade släppa efter några sekunder, men det var hela tiden ett återkommande problem.

Jag kunde i princip endast svänga åt höger med blinkersen på. Att svänga åt vänster var lite knepigt. Knepet var att byta till höger, dvs. växla till höger blinker som om man skulle svänga höger när man svängde vänster och blinkersen fastnade. Så att byta till höger och sedan tillbaka till vänster igen gjorde att de vänstra blinkade igen. Det funkade också att aktivera alla fyra, det gjorde också att det släppte.

Haha, snacka om skojigt problem! Men gissa om den gick igenom besiktningen dagen efter! Eller jag tror fan nästan det var samma dag som jag skulle besikta som problemet uppkom första gången, högst en till tre dagar innan. Jag har ett svagt minne av det.

Hur som helst, blinkersen fastnade just när besiktningsmannen skulle kolla just blinkersen. De blinkade först normalt och jag trodde ju att jag skulle komma undan, men så fastnar fanskapet just när det inte ska göra det! Han provade en gång till och den fastnade då nästan direkt. Jag erkände då att jag hade haft problem med blinkersen innan jag skulle komma till besiktningen. Enda anmärkningen var att "körriktningsvisare" inte fungerade. Jag skulle ju åtgärda problemet, så där vill jag inte heller ha det, men huvudsaken var att komma igenom besiktningen. Men det gick inte alltså.

Efterkontrollen har jag missat, men nu är problemet med blinkersen åtgärdat och jag måste göra en ny besiktning. De på Bilprovningen vill att jag ska betala 300 kr för en ny besiktning. Jag känner att det är en onödig summa bara för att man ska gå runt bilen och se att blinkersen fungerar.

Jag har hört om att man emellertid ska öppna upp besiktningsmonopolet från 1 juli genom en ny lag eller förordning. Då det är 5 juli idag så betyder det att det redan är gjort. Det jag undrar då är förstås om det finns någon privat besiktningsfirma som skulle kunna besikta bilen åt mig till en lägre kostnad? Antingen om man gör en enklare kontroll (efterkontroll) av det som faktiskt är noterat som fel på bilen eller om man gör en full besiktning, men ändå till en lägre kostnad mot vad Bilprovningen tar.

Är det någon här som har besiktat än hos en privat besiktningsfirma?

Hur vet man vilka företag som är med på det här nya?

Jag ringde ju nyss till Bilprovningen och där visste de inget om de här nya företagen som de skulle konkurrera mot. Men de bekräftade att monopolet är borta från 1 juli.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

De nya firmorna har inte börjat än. Det tar ju en stund för dem att etablera sig. Om det inte var du själv som åtgärdade felet hade det varit läge att använda dig av en verkstad som kan släcka två:or helt enkelt. Jag tror inte du kommer billigare undan på en efterkontroll nu. Eller rättare sagt du har inte efterkontroll längre om det kostar 300kr för dig utan det är en helt ny besiktning väl?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Jag tror till och med att ingen fått ackreditering än. Eller i vart fall hade de inte fått det förra veckan då jag läste någon artikel om det här. Men det var å andra sidan strax innan monopolet togs bort.

Det är Swedac som ger ackreditering för bilbesiktning. De skriver på sin webbsida att tre olika företag ansökt än så länge. Dessa är Svensk Bilprovning, SMP Svensk Maskinprovning och A-Besiktning (Carspect). Kolla om SMP eller Carspect finns i din närhet och ring. Det är möjligt att ackrediteringen gått igenom. Fast jag har ingen aning om de faktiskt påbörjat någon verksamhet.

swedac.se - Startsida

Permalänk
Medlem

Eftersom du har missat efterkontrollen, så blir den ny besiktning av hela bilen, därav den "normala" kostnaden på 300 kr.

Reserverar mig för att jag kan ha lite fel.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

1. Du visste om felet innan du åkte till besiktningen. Ett hyfast enkelt fel att fixa då det troligen är blinkersrelät som är kasst.
2. Du fixade inte felet på 4 veckor.

Summa = Du får göra en ny fullständig besiktning.

Inte så konstigt.

Visa signatur

"Problemet med socialism är att till sist tar alla andras pengar slut" - Margaret Thatcher

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlayphir:

Eftersom du har missat efterkontrollen, så blir den ny besiktning av hela bilen, därav den "normala" kostnaden på 300 kr.

Reserverar mig för att jag kan ha lite fel.

Min bil blev underkänd, missade efterkontrollen, men behövde bara betala 200kr. Dock blev den underkänd igen. Lämnade in den till bilfirman som åtgärdade felet sist. Dom hittar inget fel på handbromsen. Nu skiter jag i det. Jävla hycklare på bilprovning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryeshack:

Min bil blev underkänd, missade efterkontrollen, men behövde bara betala 200kr. Dock blev den underkänd igen. Lämnade in den till bilfirman som åtgärdade felet sist. Dom hittar inget fel på handbromsen. Nu skiter jag i det. Jävla hycklare på bilprovning.

Vad står det i besiktningsprotokollet då. Fel på handbromsen är ju lite luddigt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Jo, det blev en helt ny besiktning hör ni. Jag ringde senare igår och kollade med Bilprovningen så att jag betalar rätt avgift. Det är en helt ny besiktning man måste göra när man missar sin tid för efterkontroll. Dessutom får fordonet körförbud om man missar efterkontrollen. Körförbudet tas bort först efter att en ny besiktning har gjorts och bilen har godkänts. En efterkontroll är formellt en besiktning (kontrollbesiktning) precis som vanligt. Enda skillnaden är att priset är lägre (200 kr istället för 300 kr) och att aktuella regler tillåter att protokollet (de saker som ska kontrolleras) begränsas till det som bilen blev underkänd på innan och kringvarande delar som kan ha påverkats under reparationen.

Det var ungefär som jag trodde alltså. "Okej, vänster körriktningsvisare fram och bak fungerar normalt. Då är vi klara. Det blir 300 kr tack!" Så missa inte er efterkontroll! Det är bättre att betala 200 än 300 kr förstås. Men det är ingen stor summa att tala om även om man betalar fullt pris på 300 kr.

Det som jag känner är det jobbiga dock, det är att det är svårt att få en tid tidigt nog hos Bilprovningen! Det finns inte tillräckligt många stationer. Den bästa tiden jag kunde få igår, det var den 27 juli i Herstaberg i Norrköping eller 28 juli (som om det vore bättre) i Kungsängen i Norrköping. Eftersom jag bor i Norrköpings kommun så passar det bra med avståndet, men tiden är alldeles för sen. Sedan hittade jag en för idag den 6 juli i Linköping men den sumpade jag för jag tvekade för mycket om jag skulle ta den. Den var tidigt på morgonen och det passade inte bra med mitt schema. Den näst bästa tiden blev 19 juli, också i Linköping. Den har jag bokat. Jag har sedan hittat en i Herstaberg i Norrköping den 14 juli som jag har bokat.

Så nu sitter man här med körförbud och jagar tider för ny besiktning. Det känns surt. Så det är inte bara besiktningskostnaden och konkurrensen i form av priskonkurrens, utan det är också tillgången till fler besiktningsstationer som gör att jag välkomnar beslutet om att öppna upp monopolet så att man kan ta sin bil till ett privat företag och besikta den där istället.

Bilprovningen har två stationer i Norrköping, en på Järngatan 43 (Herstaberg) och en på Arkösundsvägen 3 (Kungsängen). De hade även en på Maskingatan men den verkar vara borta, jag vet inte om den blev nedlagd eller om den är flyttad till någon av de här två adresserna. Men ändå så klarar de inte av att hålla väntetiderna nere?

Är det bara i Norrköping som folk har bil? Eller är det för att Norrköping är en storstad som gör att många bilister stannar till här på vägen och besiktar sina bilar så att de på Bilprovningen inte hinner med många bilar per dag från den egna kommunen? Jag som boende i Norrköpings kommun har verkligen inte lust att åka till typ Kiruna för att få min bil besiktigad. Och så ska det vara "kortast möjliga väg" till verkstad eller besiktningen när man har körförbud... jag förstår inte ibland hur de tänker. Det behövs uppenbarligen fler och större stationer. Det finns flera större kommuner som inte har en enda station, så som Söderköping och Nyköping. Så ge oss fler stationer tack! Statliga eller privata, spelar ingen roll.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Skrivet av EyEr0n:

1. Du visste om felet innan du åkte till besiktningen. Ett hyfast enkelt fel att fixa då det troligen är blinkersrelät som är kasst.
2. Du fixade inte felet på 4 veckor.

Summa = Du får göra en ny fullständig besiktning.

Inte så konstigt.

Jag lät en vän kolla på felet innan jag åkte. Han förstod sig inte på det. Och så åkte jag till besiktningen och bilen blev underkänd.

Jag lät BMW service fixa felet. De bytte ut någonting, jag vet inte om det var någon kontaktor, ljuskontakt, blinkers, eller alla tre delarna. Då slutade blinkersen att haka sig. Men istället så fick jag ett nytt problem på köpet. Nu funkade det lite för bra. Det var nämligen så att man numera kunde svänga både vänster och höger med vänstra blinkersen påslagna. Man kör alltså rakt, sätter på vänster blinkers (som nu inte hakar sig längre), och så svänger man vänster. Man rätar då ut och kör rakt igen. Men vänster blinkers är fortfarande på!!! Haha! LOL alltså! Svänger man i det läget höger så är vänstra blinkersen fortfarande på. Haha!

Jag svängde av vid en stor grusplan för att testa skiten. Jag tror att det var en parkeringsplats, men det var inga bilar där som tur var. Ett av sättet att få de vänstra blinkersen att sluta blinka var att manuellt ta tag i blinkersspaken och skjuta den uppåt till neutralläget. Men ibland eller rätt ofta faktiskt behövde man ta ett steg till och skjuta upp den till höger blinkers och sedan tillbaka till neutralläget igen för att stänga av alla blinkers. Ofta hjälpte det alltså inte att man gick från vänster till neutralläget. Den kunde blinka även i neutralläget. Då växlade man till höger blinkers och gick tillbaka till neutralläget. Men ibland kunde fanskapet stänga av sig själv men då behövde man göra stora rattutslag. Om man säger att man kör rakt, sätter på vänster blinkers och svänger åt vänster, rätar ut och blinkersen är fortfarande på, då kunde man svänga en bra bit åt höger och sedan räta ut så släcktes blinkersen! Det är ju livsfarligt på vägen om man ska behöva göra stora rattutslag oavsett åt vilket håll, bara för att stänga av blinkersen! Det behövdes inte alltid lika stora rattutslag för att stänga av skiten, det var lite olika så där, ibland kanske en kvartsvarv eller mindre åt höger, och ibland mer. Men ändå, så ska det inte vara.

Jag svor och förbannade den flera gånger och den som har "lagat" den. Då kändes det verkligen som att man hade en jävla skrotbil. Men det kanske man har i alla fall. Men jag har inte haft några större, eller mindre fel på den på flera år, sedan jag köpte den. Men hur som helst, jag for tillbaka till verkstaden och lämnade den där igen. "Den här bilen är inte lagad. Den är nu värre än den var innan. Här har ni nycklarna!" Ungefär så.

Nästa gång jag kom för att hämta ut den så var jag glad att det äntligen skulle vara över. Jag satte mig i bilen och åkte. Jag svängde av vid samma grusplan som innan och gjorde några enkla tester. Den hade samma problem! Igen! Även om det kanske inte var lika tydligt. Man behövde verkligen köra några testvarv för att inse att felet kvarstår. Jag lämnade tillbaka den. Igen!

Jag vet inte hur många gånger jag har fått lämna tillbaka den, men det känns som att jag måste ha varit där minst tre gånger. Jag vet bara att sista gången jag var där så fick jag stanna och prata med en mekaniker. Han öppnade upp kåpan bakom ratten och där ska det tydligen finnas någon del i plast tror jag som skjuter tillbaka växlingsspaken och stänger på så sätt av blinkersen när man rätar ut ratten. Han visade mig den och jag minns det som att det var någon rund sak i svart plast med några vita plastdelar i mitten. Den hade de bytt sa han, den som de satte in var helt ny. Men nog var det något som inte stämde. Jag har en känsla av att det inte är en lika exakt kopia som på den som satt i från början. Den här var kanske till samma modell men från ett annat årtal, kanske en modifierad version så att den inte passade riktigt min bil.

Vet du vad lösningen blev till slut? Buntband! Han satte en tunn bit buntbant runt om det som behövde hållas på plats bättre och då funkade fanskapet! LOLz? Jag har testat den direkt efteråt på deras parkeringsplats först och sedan på min kära grusplan och det funkade ju. Det var som fan! Det hörs att det klickar lite när man svänger vänster och rätar ut igen, antagligen någon plastbit där som vill röra på sig men får inte det av buntbandet.

Vilken otrolig historia, va? Nu funkar blinkersen i alla fall! Jag skiter i hur det kan fungera med buntband. Jag var bara glad att komma därifrån. Och jag är rätt säker på att det var en verkstad som kan släcka tvåor från Bilprovningen. Det var ju en BMW service! Det är väl sällan märkesverkstäderna inte kan släcka tvåor? Men är det här något man måste säga till om i så fall? Eller sköts det automatiskt? Nu är det ju inte aktuellt längre för min del då det är redan körförbud på bilen, men kan vara bra att veta till nästa gång när något bestämmer sig för att strula och bilen underkänns på besiktningen. Men jag hoppas att det inte ska behöva komma till det.

Så där vet du varför det tog sån jävla tid för mig att göra efterkontrollen. Jag vet inte hur mycket tid jag har förlorat bara på servicen. Det var säkert minst två veckor. Så att så kan det också vara. Det behöver inte vara att man är nonchalant och missar sin efterkontroll, det kan vara andra faktorer som dröjer ut på tiden.

Skrivet av ryeshack:

Min bil blev underkänd, missade efterkontrollen, men behövde bara betala 200kr. Dock blev den underkänd igen. Lämnade in den till bilfirman som åtgärdade felet sist. Dom hittar inget fel på handbromsen. Nu skiter jag i det. Jävla hycklare på bilprovning.

Ja, det kan man tycka. Och om bilen skulle bli underkänd en tredje gång så har du bara en vecka på dig att åtgärda felet. Lycka till med att hinna med det om man har såna här konstiga problem som jag hade t.ex. med blinkersen så att man får lämna tillbaka bilen till service om och om igen efter att man precis har hämtat ut den och konstaterat att felet kvarstår.

Olyckligt för din del så var du tvungen att lämna bilen till Bilprovningen för att kolla om felet finns kvar. Jag menar du kunde ju själv inte veta om felet finns kvar eller inte, innan du tar den till Bilprovningen. Det var ju ett sånt där fel som bara folket på Bilprovningen ser, och ingen annan. Varken ägaren, föraren, eller en bilverkstad ser något fel, men det gör Bilprovningen. Jag förstår att du skiter i det nu. Jag lider med dig, det gör jag. Jag höll själv på att ge upp många gånger.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Om bilen har körförbud så måste du ombesiktiga den. Verkstad får bara släcka 2:or om det inte är körförbud.

Sen känns det väl lite sådär att dom använder buntband, känns som att du blev rippad på den kostnaden. Antar ca 200+arbete=typ 1200 för något han fixar med ett buntband sen för 1kr.

Så om du inte har fått bilen godkänd hos bilbesiktningen (Såg inte riktigt det i din Wall-Of-Text), så har du körförbud. Annars så är det som vanligt med bilar och hus och windows-installationer för den delen. "Alltid är det något"

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Skrivet av adriankarlsson:

Om bilen har körförbud så måste du ombesiktiga den. Verkstad får bara släcka 2:or om det inte är körförbud.

Sen känns det väl lite sådär att dom använder buntband, känns som att du blev rippad på den kostnaden. Antar ca 200+arbete=typ 1200 för något han fixar med ett buntband sen för 1kr.

Så om du inte har fått bilen godkänd hos bilbesiktningen (Såg inte riktigt det i din Wall-Of-Text), så har du körförbud. Annars så är det som vanligt med bilar och hus och windows-installationer för den delen. "Alltid är det något"

"Så nu sitter man här med körförbud och jagar tider för ny besiktning. Det känns surt. Så det är inte bara besiktningskostnaden och konkurrensen i form av priskonkurrens, utan det är också tillgången till fler besiktningsstationer som gör att jag välkomnar beslutet om att öppna upp monopolet så att man kan ta sin bil till ett privat företag och besikta den där istället."

Verkstaden dröjde som sagt ut på tiden för reparationen genom att de inte åtgärdade felet helt så att jag blev tvungen att lämna tillbaka bilen minst två gånger och vänta ytterligare. De har åtgärdat det ursprungliga felet med blinkersen men har introducerat ett helt nytt problem istället med blinkersspaken eller vad det var. Det var inte körförbud annars när de blev helt klara med bilen och allt funkade. Men de har då inte släckt den tvåan i alla fall, även om det inte var körförbud, ännu. Därför undrar jag om man inte själv måste säga åt dem att göra det.

Totalkostnaden du har fått fram är nästan helt exakt. Det blev 1160 kr och med moms (25%) på 290 kr så blev det 1450 kr. Det är en fin summa pengar det, något jag kunde ha betalat bilskatt för ett år med. Min bilskatt är 1452 kr.

Antal Nummer Text Apris Belopp 236XXX ARBETSORDER JOBB 1 BYTE AV BLINKERS SPA 576.00 ARBETE JOBB 1 576.00 1 6131139XXXX LJUSKONTAKT 552.00 552.00 MATERIAL JOBB 1 552.00 TILLSATSMATERIAL 40.32 RABATT MAX. REP. KOSTN 8.32- ** TOTALT JOBB 1 1160.00 ** BELOPP ATT BETALA EXKL MOMS 1160.00 MOMS 25.00 % PÅ 1160.00 290.00 SUMMA ATT BETALA 1450.00

Exakt så ser kontantnotan ut, förutom några uppenbara ändringar som jag har gjort för att inte avslöja för mycket. Jag har aldrig uppskattat såna här kvitton eller kontantnoter som det heter från diverse bilverkstäder. Man fattar ju knappt vad det står, vad man har betalat för.

Men som man kan se här så har man tagit 576 kr för byte av blinkers. Det är nog bara arbetskostnaden. Själva blinkersen eller "ljuskontakten" som de skriver kostade 552 kr. Tillsatsmaterial vet jag inte vad det är men så länge man tar betalt för det också så ska det stå tydligt vad det är. Dolda rubriker som "tillsatsmaterial" gillar jag då inte. Men jag fick i alla fall rabatt på den på 8 kronor och 32 öre! Det var ju bra!

Nu när jag har kvittot framme och tittar på det. Det är egentligen inte mycket de har gjort. Men visst, de har bytt ut något som kostar 552 kr. Samtidigt som arbetskostnaden är högre (576 kr) än reservdelen (552 kr). Det känns ju lite si så där... men det är inte billigt att underhålla och reparera bilar. I synnerhet inte i Sverige! Men om man är någorlunda händig och förstår sig på problemet själv så lönar det sig oftast att man själv fixar det.

Sedan är jag en sån som gärna vill veta vad som är gjort på den bil, telefon, TV eller vad det nu är man lämnar in på service. Det är inte helt sällan man blir rippad som du säger. Man betalar en hög kostnad för ett tveksamt till inget arbete alls. När det gäller reparationer av elektronik så vet jag att serviceverkstäder har något av en kulturell tradition av att sätta in reservdelar av tveksam kvalitet eller rent av plockar ut friska komponenter för sin egen räkning och sätter i några begagnade.

OFF TOPIC:
Jag ser att du har en HTC Legend. Har du haft några större "alltid är det något" problem med den? Jag planerar nämligen själv också att köpa en Android telefon, och HTC Desire och HTC Legend är två av kandidaterna.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Lägre kostnad på privat alternativ?
Hahahaha, den var rolig den

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Skrivet av ElectroGeeza;10206416OFF TOPIC::

Jag ser att du har en HTC Legend. Har du haft några större "alltid är det något" problem med den? Jag planerar nämligen själv också att köpa en Android telefon, och HTC Desire och HTC Legend är två av kandidaterna.

Skulle nog egentligen vilja ha en desire, men är nöjd med legend då jag inte betalar den själv (firmalur)
Mycket trevlig telefon som kan rekommenderas starkt. Tror nog det är mest Unibody-skalet som gör att det känns som en kvalitéts lur. Klockren skärm, men Desire är lite snabbare i hanteringen av program. Lite lite minne har den också.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk

Då har dom jobbat i ca. 30 minuter, eller iallafall tagit en halvtimmes debitering
Tillsatsmaterial heter på min verkstad "förbrukningsmaterial". Typ om något behövs oljas, kostnaden för plasten dom sätter på sätet för att inte skita ner osv. Lite fult tycker jag personligen att ta betalt för sånt (Tycker jag kan räknas in i dom 1000:-/timme dom tar.

Bytte drivknut, damask och spolarburk förra veckan. MAterialet kostade strax under 3000:- ARbetet tog dom 4500:- för- inkl. felökningsavgifter. Dyrt som fan, men å andra sidan så slipper man någon som hostar en i nacken på bussen tilljobbet en varm sommarmorgon.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem

Kolla på våra grannländers prisökning och säg att du är glad över privatiseringen...
Om du blir underkänd på "första försöket" så har du 2 månader på dig att göra en efterkontroll och efter 1 månad får du körförbud på bilen. Ackrediterade verkstäder är dyra :/ Så det är alltid bättre att fixxa problemet själv/kompis och sen gör en kontrollbesiktning.

Ett tips är att du loggar in på deras hemsida, söker på den stationen du vill till, finns det inga lediga tider inom 10 dagar kan du ställa dig på en väntelista för återbud. Då får man ett sms om när det kommer ett återbud och har möjlighet att boka den. /MvH Propan

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Lägre kostnad på privat alternativ?
Hahahaha, den var rolig den

Precis..... Ifall folk ha brytt sig att kolla upp saker så hade de snart upptäckt hur kul tex finländarna fick när monopolet försvann.

Permalänk
Medlem

Vi hade ett problem när man blinkade så klickade bara inget hände sen så satte man igång varningsblinkers 2sek stängde av sen funkade det??

Permalänk
Medlem

Det är en avgift som betalas en gång om året. Att privatisering leder tilll "billigare" pris är det väldigt få oinsatta som hävdar. Det handlar inte om det. Det handlar om att man betalar den verkliga kostnaden för tjänsten som görs marknadsanpassat. Det ÄR billigare än att vi betalar den osynligt via skattesedeln.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Det är en avgift som betalas en gång om året. Att privatisering leder tilll "billigare" pris är det väldigt få oinsatta som hävdar. Det handlar inte om det. Det handlar om att man betalar den verkliga kostnaden för tjänsten som görs marknadsanpassat. Det ÄR billigare än att vi betalar den osynligt via skattesedeln.

Hur menar du? Bilprovningen är inte skattefinansierad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Hur menar du? Bilprovningen är inte skattefinansierad.

Du menar att varje liten håla som har en bilprovning är självförsörjande?

Samt även:

Förlust för Bilprovningen | Motor | SvD

Och vad tror du olönsamma stationer innebär för ekonomin egentligen? Lönsamheten skall vara riktad och den ska kunna stå på egna ben.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Du menar att varje liten håla som har en bilprovning är självförsörjande?

Samt även:

Förlust för Bilprovningen | Motor | SvD

Och vad tror du olönsamma stationer innebär för ekonomin egentligen? Lönsamheten skall vara riktad och den ska kunna stå på egna ben.

Du kan bättre än så.
Bilprovningen är ett AB och att de förlorat värde på fastigheter precis som många andra
bolag är väl ingen sensation.
Eftersom bilprovningen ägs av staten, motororganisationer mfl. så finns såklart ett intresse att bilprovningen skall fungera i alla städer.

Det talas om ett pris på 500kr iför att besikta bilen inledningsvis. De på mindre orter kommer säkert få åka längre och alla får betala mer för att fler stationer skall dela på samma antal kunder.
Bra va?
Kommer säkert fungera lika bra som avregleringen av elmarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Du kan bättre än så.
Bilprovningen är ett AB och att de förlorat värde på fastigheter precis som många andra
bolag är väl ingen sensation.
Eftersom bilprovningen ägs av staten, motororganisationer mfl. så finns såklart ett intresse att bilprovningen skall fungera i alla städer.

Det talas om ett pris på 500kr iför att besikta bilen inledningsvis. De på mindre orter kommer säkert få åka längre och alla får betala mer för att fler stationer skall dela på samma antal kunder.
Bra va?
Kommer säkert fungera lika bra som avregleringen av elmarknaden.

Elmarknaden är knappast avreglerad helt och hållet än men det är en helt annan fråga. Det hela handlar inte om att saker ska bli billigare, det handlar om att det är marknaden som ska styra, dvs konsumenterna inte genom statlig inblandning. Intresset att bilprovningen skall fungera i alla städer har ingenting med saken att göra. Bilprovningen skall fungera där det finns efterfrågan och utbudet skall vara baserat på detta och inget annat.

Självklart skall priset vara baserat på detta också. Det är knappast en enorm summa att betala 500kr för en bilrprovning som sker en gång om året om man vet att priset är korrekt satt på en fri marknad där alla kan etablera sig. Det är BRA.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Då finns det i allafall en som betalar ett par hundra extra med ett leende på läpparna.
Har du tur så har företagen vinstintresse i bilverkstäderna så de kan hitta lite extra fel också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Då finns det i allafall en som betalar ett par hundra extra med ett leende på läpparna.
Har du tur så har företagen vinstintresse i bilverkstäderna så de kan hitta lite extra fel också.

Eller så betalar du lite extra så hittar de inga fel alls. Swedac kanske är hårda med övervakningen, men sådana dumheter lär väl öka iaf.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Då finns det i allafall en som betalar ett par hundra extra med ett leende på läpparna.
Har du tur så har företagen vinstintresse i bilverkstäderna så de kan hitta lite extra fel också.

Bättre att ha ett leende på läpparna än att grina över att sverige som en av de sista länderna i västvärlden äntligen släpper in den fria marknaden så att konsumenterna kan välja vilken typ av bilprovning de föredrar och var den ska ligga. Inte blanda in staten som har viktigare saker för sig än att försöka driva monopolföretag.

Har du svårt med 200kr extra per år så kan du enkelt panta några burkar i månaden för att kompensera denna ENORMA kostnadsökning. Alternativt drick en öl mindre på krogen i månaden så är saken biff.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Bättre att ha ett leende på läpparna än att grina över att sverige som en av de sista länderna i västvärlden äntligen släpper in den fria marknaden så att konsumenterna kan välja vilken typ av bilprovning de föredrar och var den ska ligga. Inte blanda in staten som har viktigare saker för sig än att försöka driva monopolföretag.

Har du svårt med 200kr extra per år så kan du enkelt panta några burkar i månaden för att kompensera denna ENORMA kostnadsökning. Alternativt drick en öl mindre på krogen i månaden så är saken biff.

Skulle säga att om man inte kan betala 200 kr extra för besikningen kanske man inte skall ha en bil över huvud taget?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Har du svårt med 200kr extra per år så kan du enkelt panta några burkar i månaden för att kompensera denna ENORMA kostnadsökning. Alternativt drick en öl mindre på krogen i månaden så är saken biff.

Du kan verkligen döda diskussioner och nu kom broder Derox...
Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Du kan verkligen döda diskussioner och nu kom broder Derox...
Tack.

Så går det om argumenten tryter eller menade du att du hade något att komma med förutom att gnälla över att priset per år skulle höjas en aning? Glöm inte att det var du som började med att börja tramsa runt med "leende på läpparna" osv istället för att försöka förklara varför ett statligt monopol någonsin kan vara bättre än att den fria marknaden får råda. Välkommen till 2000-talet.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Bättre att ha ett leende på läpparna än att grina över att sverige som en av de sista länderna i västvärlden äntligen släpper in den fria marknaden så att konsumenterna kan välja vilken typ av bilprovning de föredrar och var den ska ligga. Inte blanda in staten som har viktigare saker för sig än att försöka driva monopolföretag.

Har du svårt med 200kr extra per år så kan du enkelt panta några burkar i månaden för att kompensera denna ENORMA kostnadsökning. Alternativt drick en öl mindre på krogen i månaden så är saken biff.

Nu är det lite svårt att välja med plånboken när man bor icke centralt och behöver få sin bil besiktigad snarast. De som bor i skogen är nog glada ändå, de slipper upprätthålla samma service för stockholmarna som för dem själva genom skatten.

Är det verkligen 200 SEK problematiken handlar om?

Sett från det tredje perspektivet är det säkerligen bra för företagsverksamheten, plus en handfull jobbtillfällen. Det är något att kasta in i argumentationen istället för svaga 200 SEK ur förstapersonsperspektiv

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Nu är det lite svårt att välja med plånboken när man bor icke centralt och behöver få sin bil besiktigad snarast. De som bor i skogen är nog glada ändå, de slipper upprätthålla samma service för stockholmarna som för dem själva genom skatten.

Är det verkligen 200 SEK problematiken handlar om?

Sett från det tredje perspektivet är det säkerligen bra för företagsverksamheten, plus en handfull jobbtillfällen. Det är något att kasta in i argumentationen istället för svaga 200 SEK ur förstapersonsperspektiv

Fast behöver man ens nämna företagsverksamheten? Det är ju självklart, kostnaden för det hela är ju de där 200 kronorna, du pratar om fördelarna :p. Det är det som är argumentet, endast 200 kr ger dessa fördelar

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"