Permalänk
Medlem

Skärmen fungerar inte

Hej!

Jag har haft min bärbara dator i lite drygt ett år och den har i princip fungerat felfritt då jag ändå vet på ett ungefär hur man ska underhålla en dator på ett bra sätt. Det enda jag har stört mig på har varit att ibland när jag har lyssnat på musik med hörlurar och bara ryckt ur hörluren så verkar datorn tro att den sitter kvar och således kommer inget ljud från dom inbyggda högtalarna utan man måste starta om datorn.

Jag vet inte exakt vilken modell det är men det är en Asus och kan mycket väl vara en Asus X5DAB-SX050V. Det som uppstått nu är helt enkelt att när jag startar datorn så hör jag fläkten gå igång och strömmen verkar fungera. Dock så lyser inte num lock/scroll lock/caps lock (dom brukar blinka till i starten annars) plus att skärmen inte kommer igång. Den är helt svart, inte så att det kommer upp felmeddelande utan den är helt död.

Jag har inte gjort något speciellt annorlunda med datorn den senaste tiden förutom att jag har kopplat den till en tv med hjälp av en RGB-sladd för bild och RCA för ljud. Det jag undrar nu är ifall det kan ha blivit så att min dator "tror" att den ska visas på en extern skärm även fast jag dragit ur RGB-sladden. Jag testade därför att sätta in den i tvn ånyo men denna gång fick jag inte ens en signal på tvn heller(?!). Helt stendött med andra ord.

Sedan testade jag att försiktigt öppna datorn för att se om något hade fastnat och/eller var löst men vad jag kunde se var det inga konstigheter. Nu vet inte jag exakt hur det ska se ut då jag inte är någon expert men det var inget löst och inget som såg fel ut i mina ögon.

Vad tror ni felet kan vara? Den har inte varit med om några smällar eller liknande. Den var fullt fungerande när jag stängde av den sist och har sedan dess legat i en säng (jämn yta) där ingen var innan jag sedan skulle starta den igen (denna gång var den trasig).

Hjälp uppskattas snarast!

Permalänk
Medlem

Tillägg: Jag hade inga som helst problem med skärmen innan den la av. Inget flimmer eller liknande. Det enda lilla jag kan komma på var att jag var tvungen att starta om datorn efter att ha kopplat in en extern skärm. Om jag satte i sladdarna och sen försökte med Fn + F5/F6 så blev det som nu, ingen bild men dator som jobbar. Nu får jag ju som sagt dock ingen bild alls vare sig extern bildkälla eller inte och oavsett hur många omstarter. Noterbart är också att det t.ex. går att ladda min mp3 via usb precis som vanligt så själva datorn ser ut att fungera.

Permalänk
Medlem

Tjena igen! Vet nu att det är en Asus X5DAB. Helt plötsligt började den fungera igen. Sparade ner mina viktigaste filer på ett USB-minne och allt fungerade kanon. Vet dock inte varför den började fungera igen. Tryckte inte in någon knapp. Sedan stängde jag av datorn och sedan när jag startade den igen så var det tillbaks på ruta ett. Det känns skönt för jag har sparat mina viktigaste filer men samtidigt känns det oerhört konstigt att den gick igång en av cirka 30 gånger. Kan det vara glapp någonstans?