Handpenning, vad gäller?

Permalänk

Handpenning, vad gäller?

Tjo!
Vet att några här på forumet (nämner inga namn ) är ganska duktiga på juridik och skulle behöva lite klargöring i en fråga.

En kompis till mig skulle köpa en insatslägenhet, killen han skulle köpa av sa att den skulle helrenoveras ”snart”. Min kompis hörde sig dock för och de som skulle renovera hade inte något sådant bestämt så säljaren ljög uppenbarligen, när säljaren konfronterades med denna fakta så medgav han att den inte skulle renoveras.
Min kompis fick kalla kårar och hävde köpet pga ovanstående, men nu får han inte tillbaka handpenningen på ca 5000 kr som lades. Säljaren hävdar att han inte har någon rätt att få tillbaka pengarna och hotar med advokat, men då säljarens ”beskrivning” av objektet(lägenheten) som skulle köpas varit felaktig (felaktig fakta eller vad man ska kalla det) så borde väll handpenningen fås tillbaka?

Jag vet att det finns kvitto skrivet på handpenningen, så frågan är om säljaren verkligen har rätt att behålla pengarna när han ljög om lägenheten?

edit: min kompis är beredd att gå vidare med ärendet om det behövs, men då det går under civilrätt vill han verkligen vara säker.

Tack på förhand!
//Endosavian

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Beroende på vad som står i kontraktet så har säljaren rätt att behålla handpenningen. Står det uttryckligen "köpet gäller enbart om krav x är uppfyllt" så ska han ha pengar tillbaka men det som sagts muntligt är bra mycket svårare att bevisa än det som står skriftligt. Handpenning lämnas för att visa att köparen är seriös och att man vill få bort andra eventuella spekulanter, men det ska också klart och tydligen stå på papper vad som gäller. Normalt sett, när en mäklare är med, så står det i avtalen att säljaren har rätt att behålla handpenning om det orsakar honom problem annars.

Permalänk
Skrivet av Damodred:

Beroende på vad som står i kontraktet så har säljaren rätt att behålla handpenningen. Står det uttryckligen "köpet gäller enbart om krav x är uppfyllt" så ska han ha pengar tillbaka men det som sagts muntligt är bra mycket svårare att bevisa än det som står skriftligt. Handpenning lämnas för att visa att köparen är seriös och att man vill få bort andra eventuella spekulanter, men det ska också klart och tydligen stå på papper vad som gäller. Normalt sett, när en mäklare är med, så står det i avtalen att säljaren har rätt att behålla handpenning om det orsakar honom problem annars.

Det fanns aldrig något kontrakt, säljaren ville byta handpenningen mot att min kompis fick nyckeln redan nu vilket de gjorde (säljaren skulle iväg, kontrakt skulle skrivas när han kom tillbaka eller något liknande). Så det enda avtal/skriftligt som finns är kvittot på handpenningen. Det enda andra som förekom var muntliga löften som "jag köper om den ska renoveras" och liknande.
Så det borde vara: inget avtal = ingen affär = han har ingen rätt att behålla handpenningen, min kompis borde ju ha rätt att dra sig ur om inget avtal skrivits?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Endosavian:

Det fanns aldrig något kontrakt, säljaren ville byta handpenningen mot att min kompis fick nyckeln redan nu vilket de gjorde (säljaren skulle iväg, kontrakt skulle skrivas när han kom tillbaka eller något liknande). Så det enda avtal/skriftligt som finns är kvittot på handpenningen. Det enda andra som förekom var muntliga löften som "jag köper om den ska renoveras" och liknande.
Så det borde vara: inget avtal = ingen affär = han har ingen rätt att behålla handpenningen, min kompis borde ju ha rätt att dra sig ur om inget avtal skrivits?

Muntliga kontrakt/avtal gäller på samma sätt som skriftliga, bara det att det är svårare att bevisa vad som ni kom överens om.

Så argumentet " inget avtal" stämmer inte, däremot är det en annan fråga att kunna stryka att avtalet som din polare hade med personen var att lägenheten skulle ha varit nyrenoverad.

*edit*
Jag tycker själva frågan är larvig, liksom personerna vet väl vad som sades. Sa ägaren innan till insattslägenheten att lägenheten skulle vara nyrenoverad, så är det ju knappast konstigt att köpare drar sig ur om de får veta att så inte är fallet. Så detta är inget som det borde bli en "konflikt av" och de borde kunna lösa detta som "vettigt folk". Det krävs i o.f.s. att motparten även är detta.

För att gå vidare med detta så är det väl ett civilrättsligt mål, där man bör spela in vad motparten säger. Men civilrättsligt mål för en summa av 5000kr, vet jag inte om det är så meningsfullt. (då kostnaderna kring, väl blir de mångdubbla?)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag tror man kan titta lite på avtalslagens tredje kapitel, främst 30 § 2st.

"Har den, gentemot vilken rättshandlingen företogs, svikligen uppgivit eller förtegat omständigheter, som kunna antagas vara av betydelse för rättshandlingen, skall han anses hava därigenom framkallat densamma, såframt det ej visas, att det svikliga förfarandet icke inverkat å rättshandlingen."

Men som bud_bundy säger, civilrättsliga mål gällande så lite som 5000 kr är ganska onödiga.
Det är iofs aldrig fel att vifta lagtext i ansiktet på någon

Permalänk
Medlem

Vad är det som ska renoveras, fasaden, interiören ?

Vem är det som köper ett objekt muntligt där säljaren kommunicerar att han "ska" renovera det och sedan ska köparen flytta in omgående?

Du kan köpa min bil och komma och hämta den idag, sen kommer jag och tvättar den någon gång i framtiden (eventuellt)?

Permalänk
Medlem

Råd honom att ta kontakt med en jurist. Jag är inte hans juridiska ombud och det här är inte juridisk rådgivning.

Handpenningavtal ger säljaren möjlighet att ta från handpenningen för att täcka eventuell skada som denne åsamkats på grund av att köparen frångått köpet. Så han måste visa på skada. Handpenningavtalet innebär inte att han magiskt får pengarna i handpenningen om köparen frånträder. Eller, ja, det kan vara så om det är avtalat så, men vanligen är det inte det. Vanligen får säljaren betala tillbaka den del av handpenningen som inte används för att täcka skadan.

I vart fall får köparen hävda att utfästelsen om renovering ska vara en del av handpenningavtalet. Om då inte renoveringen blir av har säljaren inte kunnat prestera enligt avtalet och köparen ska därmed inte tvingas till skadestånd. Faktum är att det snarare är köparen som kan få skadestånd i och med att det är säljaren som gjort kontraktsbrottet. Nu är vi dock inne på ett område där det är formella krav på köpeavtalet (skriftligt), så det blir problematiskt om inte handpenningavtalet även säger att köparen är berättigad till ersättning för skada.

Din kompis måste således styrka att renoveringskravet ska vara en del av avtalet för att få rätt i domstol. Det är inte det lättaste om det enda som finns att tillgå är köparen och säljarens motstridiga berättelser.

Permalänk

Tack för alla svar, jag inser nu att det här var mycket mer komplext än vad jag först trodde.

Jag ska råda min kompis att ta kontakt med en jurist, lite svårt i semestertider nu dock

Tack i.af!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

djonn, en jurist är dyr. Människor på internet med åtminstone lite juristutbildning (människor likt... du) är inte det. Det handlar om 5000:-, att då bränna tusenlappar på jurister är inte alltid det rätta valet (även om det kanske kommer till det senare).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

djonn, en jurist är dyr. Människor på internet med åtminstone lite juristutbildning (människor likt... du) är inte det. Det handlar om 5000:-, att då bränna tusenlappar på jurister är inte alltid det rätta valet (även om det kanske kommer till det senare).

Jonä. Jag vet. Ett fall som detta är knappt värt att ta till tingsrätt. Det tar tid och det kostar pengar. I värsta fall förlorar han och måste betala motståndarens rättegångskostnader också. Det är bara något av en friskrivning för att alla ska inse att jag inte sitter och ger juridisk rådgivning i något specifikt fall. Jag betvivlar å det grövsta att jag skulle kunna hållas ansvarig för eventuell skada som någon ålider om de följer mina råd, men de kan mycket väl bli arga och besvikna för att jag är jurist och ska ha rätt. Och det är bara onödigt.

De flesta som tar kontakt med en jurist och får reda på att kostnaden är i området 1500 kr/timme plus moms torde inse att det inte är värt pengarna. Rättegångskostnaderna kommer att överskrida det tvistiga beloppet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av djonn:

Handpenningavtal ger säljaren möjlighet att ta från handpenningen för att täcka eventuell skada som denne åsamkats på grund av att köparen frångått köpet. Så han måste visa på skada.

Skada i det här fallet räcker ju med att säga att han hade andra köpare som , eller stress inför semester eller vad som helst. När handpenningen är lagd så säger man inte till andra spekulanter att de också är välkomna att lägga summan. Pratar vi ändå om en så minimal summa så kanske det är bättre att bara dra lärdom av erfarenheten.